Spring naar bijdragen

Inschrijven KVK


Aanbevolen berichten

Hoi,

De reden waarom ik dit topic open is om te kijken wie er ervaringen heeft met het inschrijven bij de KVK. Hoe het in zijn werk gaat, wat de mogelijkheden zijn en wat de haken en ogen zijn.

Ik zit er zelf namelijk aan te denken om mij in te schrijven als zzp'er om freelance werk te kunnen doen als grafisch vormgever, fotografe en uiteindelijk ook als app developer.

Wat zijn de voor- en nadelen van het inschrijven bij de KVK? Waar moet ik rekening mee houden? En hoe zit het met bijverdienen onder een contract bij een andere werkgever?

Ik hoop dat iemand hier mij er wat verder mee kan helpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inschrijven bij de KvK is zo geregeld kwestie van je legitimeren, de gewenste handelsnaam opgeven en klaar ben je. Maar je moet dan wel een administratie voeren en BTW afdragen. Wat je verdient als eenmanszaak/freelancer is inkomsten voor de inkomstenbelasting dus daar moet je inkomstenbelasting en premies sociale verzekeringen over betalen. Kort gezegd je inschrijven is eigenlijk pas interessant als je binnen afzienbare tijd er je hele inkomen uit de zaak kan halen omdat je dan ook aan de voorwaarden voor startersaftrek voldoet. Je werkgever wil ongetwijfeld weten of je bijverdient al was het maar voor zijn aansprakelijkheid zoals ziektewet, wao en ww.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha!

Een volledig inkomen eruit halen zal hem voor mij niet worden. En ik zit nog op school, dus heb geen fulltime baan. Het gaat er voor mij echt om om wit als freelancer bij te verdienen. Ik kan het eventueel ook zwart doen, maar wit lijkt me toch safer.

Een aangezien ik geen fulltime baan heb zet ik ook geen ww op het spel of zo. En is het ook niet zo dat als ik niets verdien ik ook geen belasting hoef te betalen?

Ik weet gewoon niet goed of ik er verstandig aan doe of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn vriend heeft zich ook bij de KVK ingeschreven tijdens zijn studie. Opdrachtgevers willen vaak een factuur met btw en zo.

Als ik het goed begrijp (pin me er dus niet op vast) kost het je alleen je jaarlijkse inschrijving zolang je nog geen belasting hoeft af te dragen. Lukt het niet, dan zet je het toch weer stop?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is volgens mij geen probleem om een KvK inschrijving te hebben met een lage omzet. Het kost niet heel veel. In mijn gemeente bv 44,- per jaar

Als je dan vervolgens geen cent verdient, gebeurt er verder niks, dan ben je alleen die 44 euro kwijt. Mijn moeder heeft op die manier als vertaler gewerkt. Het ene jaar had ze 4 opdrachten, gaf dat op aan de belastingen, maar er waren ook jaren dat ze helemaal geen enkele opdracht aannam, dus inkomen voor belasting = 0. Niks aan de hand.

Je hoeft ook geen ondernemingsplan ofzo te maken als je als freelance individu iets gaat doen. Dat moet alleen bij meer ingewikkelder bedrijfsvormen.

Succes!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Haha!

Een volledig inkomen eruit halen zal hem voor mij niet worden. En ik zit nog op school, dus heb geen fulltime baan. Het gaat er voor mij echt om om wit als freelancer bij te verdienen. Ik kan het eventueel ook zwart doen, maar wit lijkt me toch safer.

Een aangezien ik geen fulltime baan heb zet ik ook geen ww op het spel of zo. En is het ook niet zo dat als ik niets verdien ik ook geen belasting hoef te betalen?

Ik weet gewoon niet goed of ik er verstandig aan doe of niet.

Ook als je niet ingeschreven bent bij de KvK kun je je bijverdiensten gewoon opgeven bij je inkomstenbelasting hoor en mag je je kosten van de verdiensten aftrekken. En als je nog op school zit kom je waarschijnlijk niet eens boven je belastingvrije heffingskorting uit. Inschrijven bij de KvK plus een BTW-nummer maakt het alleen makkelijker voor je zakelijke opdrachtgevers als je die hebt, voor een particulier doet het er niet zoveel toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid