Spring naar bijdragen

Nieuwe computer kopen


Aanbevolen berichten

Ik heb een beetje geld over ineens, en wil daar een nieuwe PC van kopen. Of nieuwe... ik werk nu op een laptop, maar het lijkt me handig om twee computers in huis te hebben. Nu heb ik daar echt de ballen verstand van en er lopen hier nogal wat mensen rond die er volgens mij wel verstand van hebben.

Wat doe ik met het ding:

- SPSS

- typen

- films/muziek downloaden en (soms) afspelen

- foto's bewerken met Lightroom

- internetten

- af en toe een spelletje spelen maar niet vaak, lang, groot

Verder moet hij op het netwerk kunnen, maar dat zal tegenwoordig wel standaard kunnen. En wat is goedkoper, zelf samenstellen of een standaardding? Ik hoor het graag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat voor soort spelletjes speel je? Tetris of the sims 3 maakt nogal wat uit ;)

Ik zou zeggen: géén netbook (irritant foto's bewerken, te klein scherm en vaak te weinig geheugen).

Géén Acer, die gaan altijd stuk net na de garantie.

Wellicht wel een wat meer zakelijk model, ik heb mij namelijk laten vertellen dat die kwalitatief wat beter zijn dan de consumentenmodellen. En oh: ga echt naar de winkel en probeer de toetsenborden en mousepads uit van de laptops die je op het oog hebt. Persoonlijk kan ik bijvoorbeeld heel slecht tegen die mousepads met puntjes, dat vind ik een vreselijk gevoel. Zoiets zie je ook niet als je vie inet besteld dus ga iig ff kijken in de mediamarkt, dan kan je hem daarna altijd nog via bol.com doen. Al vind ik dat ook dat niet aan te raden valt voor een pc, qua service.

En gezien je niet hardcore wilt gaan gamen, maakt het voor jou weinig uit of je een laptop of een desktop neemt denk ik. Dat laatste zal op zijn hoogst wat goedkoper zijn in aanschaf. En het is natuurlijk makkelijker te repareren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb een beetje geld over ineens, en wil daar een nieuwe PC van kopen. Of nieuwe... ik werk nu op een laptop, maar het lijkt me handig om twee computers in huis te hebben. Nu heb ik daar echt de ballen verstand van en er lopen hier nogal wat mensen rond die er volgens mij wel verstand van hebben.

Wat doe ik met het ding:

- SPSS

- typen

- films/muziek downloaden en (soms) afspelen

- foto's bewerken met Lightroom

- internetten

- af en toe een spelletje spelen maar niet vaak, lang, groot

Verder moet hij op het netwerk kunnen, maar dat zal tegenwoordig wel standaard kunnen. En wat is goedkoper, zelf samenstellen of een standaardding? Ik hoor het graag.

Het hangt tegenwoordig vooral van je budget af wat je koopt, echt slechte computers zijn er eigenlijk niet meer. Zelf samenstellen loont absoluut niet meer en de wirwar aan processoren maakt het selecteren van een goede combinatie moederbord/processor dagwerk. Ik zou gaan voor een Intel core i5, een externe videokaart met een hdmi-aansluiting voor die mooie monitor van je en 4 Gb intern geheugen en de grootste harde schijf die betaalbaar is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beetje afhankelijk welke games je speelt inderdaad, en in welke mate je foto's bewerkt.

In het geval van redelijk veel bewerking en redelijk nieuwe games

CPU: Intel Core i5 2300

Moederbord: Intel DesktopBoard

Geheugen: Kingston ValueRam 4GB

Hardeschijf: Seagate Barracuda Green, 2TB

Videokaart: Nvidia GTX560

Voeding: Sharkoon, 500Watt.

Behuizing: MS-Tech

Processor: €143.90

Moederbord: €54.10

Geheugen: €20.31

Hardeschijf: €58.70

Videokaart: €159.90

Voeding €43.30

Behuizing: €25,35

In het geval van af en toe bewerking en vooral desktoppen:

CPU: AMD Athlon II X3

Moederbord: MSI 880GM

Geheugen: Kingston ValueRam 4GB

Hardeschijf: Seagate Barracuda Green, 2TB

Videokaart: Nvidia GTX 450

Voeding: Corsair Builder, 430Watt

Behuizing: MS-Tech

Processor €54.90

Moederbord €55.95

Geheugen: €20.31

Hardeschijf: €58.70

Videokaart

Voeding €36.51

Behuizing: €25,35

Nog enkele nuttige dingen om te weten:


  • 1. Videobewerkingsprogramma's werken vaak met hardware versnelling. Dat wil zeggen dat het 'renderen' op de videokaart (grotendeels) gebeurd ipv de processor. AMD\ATI is hier nog niet echt bekend mee voor consumentenkaarten, Nvidia daarentegen wel met CUDA.
    2. Als je wil besparen kan je geld besparen op de videokaart (wanneer punt 1 niet echt een issue is, kijk dan vooral naar AMD\ATI kaarten. Die hebben nog wat 'oudere' kaarten liggen die prima voldoen), processor (je levert hiermee vaak wel snelheid in) en voeding. De voeding zou ik, uit eigen ervaring, niet op besparen door een cheap-ass merk te nemen zoals Sweex of Chieftec. Maar dat is voor iedereen anders :)

Anyway, het is een voorbeeld, succes er iig mee :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb een beetje geld over ineens, en wil daar een nieuwe PC van kopen. Of nieuwe... ik werk nu op een laptop, maar het lijkt me handig om twee computers in huis te hebben. Nu heb ik daar echt de ballen verstand van en er lopen hier nogal wat mensen rond die er volgens mij wel verstand van hebben.

Wat doe ik met het ding:

- SPSS

- typen

- films/muziek downloaden en (soms) afspelen

- foto's bewerken met Lightroom

- internetten

- af en toe een spelletje spelen maar niet vaak, lang, groot

Verder moet hij op het netwerk kunnen, maar dat zal tegenwoordig wel standaard kunnen. En wat is goedkoper, zelf samenstellen of een standaardding? Ik hoor het graag.

tweede laptop of een desktop???

http://www.laptopshop.nl/

http://www.dell.nl

www.computerstore.nl

in jouw geval voor een pc de goedkopere prijsklasse gaan, daar een dualcore I7 processor voor de activitweiten die je doet een ' overkill ' is

wat is spss??

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beetje afhankelijk welke games je speelt inderdaad, en in welke mate je foto's bewerkt.

In het geval van redelijk veel bewerking en redelijk nieuwe games

CPU: Intel Core i5 2300

Moederbord: Intel DesktopBoard

Geheugen: Kingston ValueRam 4GB

Hardeschijf: Seagate Barracuda Green, 2TB

Videokaart: Nvidia GTX560

Voeding: Sharkoon, 500Watt.

Behuizing: MS-Tech

Processor: €143.90

Moederbord: €54.10

Geheugen: €20.31

Hardeschijf: €58.70

Videokaart: €159.90

Voeding €43.30

Behuizing: €25,35

In het geval van af en toe bewerking en vooral desktoppen:

CPU: AMD Athlon II X3

Moederbord: MSI 880GM

Geheugen: Kingston ValueRam 4GB

Hardeschijf: Seagate Barracuda Green, 2TB

Videokaart: Nvidia GTX 450

Voeding: Corsair Builder, 430Watt

Behuizing: MS-Tech

Processor €54.90

Moederbord €55.95

Geheugen: €20.31

Hardeschijf: €58.70

Videokaart

Voeding €36.51

Behuizing: €25,35

Nog enkele nuttige dingen om te weten:


  • 1. Videobewerkingsprogramma's werken vaak met hardware versnelling. Dat wil zeggen dat het 'renderen' op de videokaart (grotendeels) gebeurd ipv de processor. AMD\ATI is hier nog niet echt bekend mee voor consumentenkaarten, Nvidia daarentegen wel met CUDA.
    2. Als je wil besparen kan je geld besparen op de videokaart (wanneer punt 1 niet echt een issue is, kijk dan vooral naar AMD\ATI kaarten. Die hebben nog wat 'oudere' kaarten liggen die prima voldoen), processor (je levert hiermee vaak wel snelheid in) en voeding. De voeding zou ik, uit eigen ervaring, niet op besparen door een cheap-ass merk te nemen zoals Sweex of Chieftec. Maar dat is voor iedereen anders :)

Anyway, het is een voorbeeld, succes er iig mee :)

ik heb sterk de indruk dat hongerige wolf een leuk kant en klaar pc'tje zoekt, in plaats van zelf samen te stellen, hij geeft al aan die hij er niet echt kaas van heeft gegeten

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zou gaan voor een Intel core i5, een externe videokaart met een hdmi-aansluiting voor die mooie monitor van je en 4 Gb intern geheugen en de grootste harde schijf die betaalbaar is.

Wat is een externe videokaart? Heb je ergens een voorbeeldje van waar ik zoiets zou kunnen kopen. Qua budget zat ik te denken aan 400-600 euro. Heb je daar tegenwoordig iets voor?

@Enola: Ik zoek inderdaad een desktop-PC, en dan alleen de kast dus geen complete set. SPSS is een statistisch computerprogramma. http://nl.wikipedia.org/wiki/SPSS

@annzie: Qua spelletjes, geen idee. Mijn vriendin wil een computer waar je spelletjes op kunt spelen maar ik neem aan dat het geen onwijze game-computer hoeft te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou minimaal 2Gb geheugen nemen (meer is beter), dat is aangeraden bij Lightroom. Verder zijn de specificaties dusdanig laag dat je daar eigenlijk geen rekening meer mee hoeft te houden aangezien dat nu lang en breed standaard is. Hetzelfde geld voor SPSS. Dat draait op elk systeem (met +1Gb geheugen als een trein).

Wil je een beetje spelletjes spelen let dan op dat er een aparte videokaart is en niet 'onboard'. Voor de rest, ja dat moet wel kunnen rond de 600 euro.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zou minimaal 2Gb geheugen nemen (meer is beter), dat is aangeraden bij Lightroom. Verder zijn de specificaties dusdanig laag dat je daar eigenlijk geen rekening meer mee hoeft te houden aangezien dat nu lang en breed standaard is. Hetzelfde geld voor SPSS. Dat draait op elk systeem (met +1Gb geheugen als een trein).

Wil je een beetje spelletjes spelen let dan op dat er een aparte videokaart is en niet 'onboard'. Voor de rest, ja dat moet wel kunnen rond de 600 euro.

2Gb geheugen, bedoel je daar dan de harde schijf mee? Een aparte videokaart wil dan dus zeggen dat die er naast ligt ofzo? :?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geheugen= RAM geheugen

Opslagcapaciteit=harde schijf

@Morpho: zoek eens een mooi kwaliteitspc'tje voor haar uit want ik denk niet dat ze hier wijs uit komt :+ Gewoon zeggen die of die moet je kopen want daar heb je de beste deal aan :) "kies de mooiste maar uit want ze zijn even goed", zoiets zegmaar :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Morpho: zoek eens een mooi kwaliteitspc'tje voor haar uit want ik denk niet dat ze hier wijs uit komt :+ Gewoon zeggen die of die moet je kopen want daar heb je de beste deal aan :) "kies de mooiste maar uit want ze zijn even goed", zoiets zegmaar :P

Daarbij kan je bij Alternate je pc in elkaar laten zetten en configureren :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid