Spring naar bijdragen

Wat houdt redding in?


Aanbevolen berichten

warningM.pngAdmod note:
Topic afgesplitst van dit topic. Hier kan er verder ingegaan worden op het begrip 'redding'.


waar Jezus een soort hemelse psychotherapeut is

Als je de Bijbel in het Grieks bestudeert, kom je erachter dat Hij een therapeut is van lichaam, ziel en geest, dus ook van de psyche. Dat staat los van de opdracht dat gelovigen voor Jezus leven en het kruis dragen voor Hem.
Link naar bericht
Deel via andere websites
waar Jezus een soort hemelse psychotherapeut is

Als je de Bijbel in het Grieks bestudeert, kom je erachter dat Hij een therapeut is van lichaam, ziel en geest, dus ook van de psyche. Dat staat los van de opdracht dat gelovigen voor Jezus leven en het kruis dragen voor Hem.

Ook al zou dat zo zijn, sluit het een het ander idd niet uit.

Maar wil je me misschien die Bijbelse voorbeelden geven zodat ik ze kan bestuderen? Want het gaat niet om mij, mijn gelijk of trots/ego maar Gods Woord.

tnx alvast.

Link naar bericht
Deel via andere websites
waar Jezus een soort hemelse psychotherapeut is

Als je de Bijbel in het Grieks bestudeert, kom je erachter dat Hij een therapeut is van lichaam, ziel en geest, dus ook van de psyche. Dat staat los van de opdracht dat gelovigen voor Jezus leven en het kruis dragen voor Hem.

_O-
Link naar bericht
Deel via andere websites
waar Jezus een soort hemelse psychotherapeut is

Als je de Bijbel in het Grieks bestudeert, kom je erachter dat Hij een therapeut is van lichaam, ziel en geest, dus ook van de psyche. Dat staat los van de opdracht dat gelovigen voor Jezus leven en het kruis dragen voor Hem.

Ook al zou dat zo zijn, sluit het een het ander idd niet uit.

Maar wil je me misschien die Bijbelse voorbeelden geven zodat ik ze kan bestuderen? Want het gaat niet om mij, mijn gelijk of trots/ego maar Gods Woord.

tnx alvast.

BUMP, wacht nog steeds...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je de Bijbel in het Grieks bestudeert, kom je erachter dat Hij een therapeut is van lichaam, ziel en geest, dus ook van de psyche. Dat staat los van de opdracht dat gelovigen voor Jezus leven en het kruis dragen voor Hem.

Ook al zou dat zo zijn, sluit het een het ander idd niet uit.

Maar wil je me misschien die Bijbelse voorbeelden geven zodat ik ze kan bestuderen? Want het gaat niet om mij, mijn gelijk of trots/ego maar Gods Woord.

tnx alvast.

BUMP, wacht nog steeds...

Zo lang al, ga wat leuks doen joh, 't is weekend ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Of ga Christenen opzoeken die zware vervolgingen moesten doorstaan, het is nu makkelijk oordelen vind ik, wacht maar tot tijden van zware beproevingen en vervolgingen er zijn.

Sinds wanneer gaan Jezus en troost niet meer samen? En ik maar denken dat het normaal was in het Christendom, gekke ik. :+

Link naar bericht
Deel via andere websites
Of ga Christenen opzoeken die zware vervolgingen moesten doorstaan, het is nu makkelijk oordelen vind ik, wacht maar tot tijden van zware beproevingen en vervolgingen er zijn.

Sinds wanneer gaan Jezus en troost niet meer samen? En ik maar denken dat het normaal was in het Christendom, gekke ik. :+

you are not wrong...

Maar ik weet welke leer achter zijn opmerking zit, en hij weet dat ik het weet, daarom is er stilte.

Maar je hebt gelijk raxz

Joh 14,26

maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Of ga Christenen opzoeken die zware vervolgingen moesten doorstaan, het is nu makkelijk oordelen vind ik, wacht maar tot tijden van zware beproevingen en vervolgingen er zijn.

Sinds wanneer gaan Jezus en troost niet meer samen? En ik maar denken dat het normaal was in het Christendom, gekke ik. :+

Jezus en troost gaan samen, evenals christendom en vervolging.

Link naar bericht
Deel via andere websites
waar Jezus een soort hemelse psychotherapeut is

Als je de Bijbel in het Grieks bestudeert, kom je erachter dat Hij een therapeut is van lichaam, ziel en geest, dus ook van de psyche. Dat staat los van de opdracht dat gelovigen voor Jezus leven en het kruis dragen voor Hem.

Ook al zou dat zo zijn, sluit het een het ander idd niet uit.

Maar wil je me misschien die Bijbelse voorbeelden geven zodat ik ze kan bestuderen? Want het gaat niet om mij, mijn gelijk of trots/ego maar Gods Woord.

tnx alvast.

bump

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nogmaals, wat is je vraag. Ik heb daar twee zinnen geschreven en je vraag kan betrekking hebben op de ene of de andere zin. Kun je je vraag concretiseren?
kom je erachter dat Hij een therapeut is van lichaam, ziel en geest, dus ook van de psyche.

Wil je me dit via de originele tekst laten zien. (niet dat ik het er niet mee eens ben, maar wil wat specifieker worden)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nogmaals, wat is je vraag. Ik heb daar twee zinnen geschreven en je vraag kan betrekking hebben op de ene of de andere zin. Kun je je vraag concretiseren?
kom je erachter dat Hij een therapeut is van lichaam, ziel en geest, dus ook van de psyche.

Wil je me dit via de originele tekst laten zien. (niet dat ik het er niet mee eens ben, maar wil wat specifieker worden)

Het betreft niet één tekst, maar vele teksten. Kijk naar het woord θεÏαπεÏω (therapeuó).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nogmaals, wat is je vraag. Ik heb daar twee zinnen geschreven en je vraag kan betrekking hebben op de ene of de andere zin. Kun je je vraag concretiseren?
kom je erachter dat Hij een therapeut is van lichaam, ziel en geest, dus ook van de psyche.

Wil je me dit via de originele tekst laten zien. (niet dat ik het er niet mee eens ben, maar wil wat specifieker worden)

Het betreft niet één tekst, maar vele teksten. Kijk naar het woord θεÏαπεÏω (therapeuó).

2098

ϑεÏαπεÏετε

therapeuÅ

Het werkwoord therapeuŠbetekent (1) ‘(be)dienen, verzorgen’, en (2) ‘(medisch) verzorgen of behandelen, genezen’.

Verwant met

therapÅn ‘bediende, dienaar’ geeft het in eerste instantie aan ‘dienaar zijn, als dienaar bezig zijn’. In het NT komt deze betekenis alleen in religieus verband voor, betreffende de manier waarop heidenen hun goden dienen (Hand.17:25).

In de overige teksten wordt het, zoals dat ook al in het klassieke Grieks gebeurde, toegepast op de genezing van zieken. Hierbij is het moeilijk om uit te maken wat precies het verschil is met

iaomai, dat oorspronkelijk het meer technisch-medische woord is voor ‘genezen, gezond maken’. Het lijkt erop alsof dit laatste vooral het resultaat benadrukt, terwijl door therapeuŠmeer de handeling van het genezen aangegeven wordt. Het valt wel op dat in alle gevallen waar genezen op de sabbat ter discussie staat, niet iaomai maar therapeuŠgebruikt wordt (bv. Luc.6:7), misschien omdat de nuance ‘behandelen’, ‘genezen’ als handeling daar nog een zekere rol speelt, evenals in Luc.4:23, en wellicht ook in Matt.8:7 (vgl. het ándere werkwoord in vs.8 en 13), Luc.5:15 (vgl. vs.17), en 8:43 (vgl. vs.47). Toch kan ook het hier besproken woord ‘genezen’ betekenen als resultaat, zonder dat de handeling van het genezen daarbij op de voorgrond treedt (bv. Matt.4:23-24). Natuurlijk moeten we wel bedenken dat Jezus niet als een arts geneest, maar door de kracht van God. Zij die zo door Hem geheeld worden verheerlijken dan ook de God van Israël (Matt.15:31). Zo geeft Hij persoonlijk Zijn discipelen de bevoegdheid of macht om ziekte te genezen (bv. Matt.10:1), uiteraard in heel andere zin dan de bevoegdheid van een dokter tot het uitoefenen van de geneeskunst waarmee wij vertrouwd zijn. Het werkwoord wordt zowel op zieken in de eigenlijke zin van het woord toegepast als op bezetenen (bv. Luc.6:18). Voor melaatsen wordt vaak het specifiekere woord

katharizŠ‘reinigen, rein maken’ gebruikt. Er worden verschillende handelingen genoemd die Jezus bij genezingen toepast: het opleggen van handen (bv. Luc.4:40), het zalven met olie (bv. Marc.6:13). In Matt.14:14 horen we dat Jezus geneest uit innerlijke ontferming. Belangrijk is dat geloof genoemd wordt als voorwaarde voor genezen worden (bv. Marc.6:5-6).

Toen ik dit kopieerde wist ik al dat het oftopic zou gaan.

Zoals je weet zijn er in de Bijbel ook vele voorbeelden waar God ''geneest'' en het te maken heeft met de vergeving van zonden.

Maar God geneest ook zeker letterlijk.

De vraag is of God een therapeut is in de zin van een psycholoog die werkt vanuit een humanistische visie.

Als je zegt dat God een geneesheer kan zijn, dan ben ik het met je eens, maar het valt eerder onder zijn werken dan eigenschap/atribuut.

2158

ἰατÏός

iatros

Het zelfstandig naamwoord (mnl.) iatros betekent ‘geneesheer, arts’.

Als afleiding van

iaomai ‘genezen, gezond maken’ duidt het de persoon aan wiens beroep het is om zieken te behandelen, zodat ze kunnen genezen. Bij Lucas, die zelf arts was (Col.4:14), lezen we hoe Jezus het spreekwoord gebruikt ‘Geneesheer, genees uzelf’ (Luc.4:23).

Woordvormen

1

ἰατÏός

iatros

geneesheer (1)

2

ἰατÏέ

iatre

geneesheer (5)

3

ἰατÏοῦ

iatrou

geneesheer (2)

4

ἰατÏους

iatrous

geneesheren (4)

5

ἰατÏῶν

iatrÅn

geneesheren (2)

6

ἰατÏοῖς

iatrois

geneesheren (3)

Concordantie

Matteüs 9:12

Zij, die gezond zijn, hebben geen geneesheer nodig,

3

Marcus 2:17

Zij, die gezond zijn, hebben geen geneesheer nodig,

3

Marcus 5:26

(25) ... een vrouw, die ... (26) ... veel doorstaan had van vele dokters

5

Lucas 4:23

Gij zult ongetwijfeld deze spreuk tot Mij zeggen: Geneesheer, genees Uzelf!

2

Lucas 5:31

Zij, die gezond zijn, hebben geen geneesheer nodig,

3

Lucas 8:43

SV die heel haar leeftocht aan medicijnmeesters ten koste gelegd had;

4

Kolossenzen 4:14

De geliefde geneesheer Lucas en ook Demas laten u groeten.

1

*

In het O.T zie je in sommige vertalingen dit staan:

ex 15;26 in de willibrord vertaling staat; Ik ben de HEER, uw geneesheer.’

maar er staat echt:

IH589 am the LORDH3068 that healethH7495 thee. ( e sword)

*

Maar goed ik geef toe dat ik nu aan het muggen ziften ben.

Natuurlijk kan God genezen en dus zo een heelmeester zijn, op elk gebied.

Maar als ik hemelse psycho-therapeut schrijf, doel ik meer op het feit dat God geen wereldse psycholoog is, wiens eerste prioriteit/werk/baan is om je goed over jezelf te laten voelen, soms zelfs het tegenovergestelde als een megafoon tot berouw, bekering en redding.

bronnen:

e-sword

en :

http://www.studiebijbel.nl/home.html

Link naar bericht
Deel via andere websites

...

De vraag is of God een therapeut is in de zin van een psycholoog die werkt vanuit een humanistische visie.

...

Maar goed ik geef toe dat ik nu aan het muggen ziften ben.

Natuurlijk kan God genezen en dus zo een heelmeester zijn, op elk gebied.

Maar als ik hemelse psycho-therapeut schrijf, doel ik meer op het feit dat God geen wereldse psycholoog is, wiens eerste prioriteit/werk/baan is om je goed over jezelf te laten voelen, soms zelfs het tegenovergestelde als een megafoon tot berouw, bekering en redding.

Inderdaad is God geen psycholoog die werkt vanuit een humanistische visie. Zijn eerste prioriteit is inderdaad ook niet om mensen zich goed te laten voelen. Zijn eerste prioriteit is redding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

JUIST!

en ernaast kan Hij zeker nog op alle ander fronten helen en genezen, dat ontken ik ook niet! AMEN broeder.

Ik heb helaas diensten en evangelisatie(pogingen) meegemaakt waar men niks zei over zonde, bekering, het kruis, vergeving van zonde, hel of redding...

Maar wel over hoe God van hen hield en hun wereldse problemen op kon lossen, hoe God hun wilde zegenen en huidige leven beter kon maken, als een soort geest in de lamp(als ze dan een oproep doen met die info om ''die jezus'' aan te nemen, over welke jezus hebben ze het dan vraag ik me af?.

Misschien dat ik dus som beetje lijk door te schieten naar eenzijdigheid aan naar de andere kant, dus de ellendige staat van de mens zonder God en voor de wedergeboorte, maar dat is als tegengewicht van het ontbreken van de Bijbelse balans en selectief, klantgericht mensen lokken met een gebrekkig en vals Godbeeld.

Een mens gecentreerd ''evangelie'' waar zelfhulp, eigenwaarde en zelfvervulling de plaats van zelfverloochening en navolging innemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
JUIST!

en ernaast kan Hij zeker nog op alle ander fronten helen en genezen, dat ontken ik ook niet! AMEN broeder.

Ik heb helaas diensten en evangelisatie(pogingen) meegemaakt waar men niks zei over zonde, bekering, het kruis, vergeving van zonde, hel of redding...

Maar wel over hoe God van hen hield en hun wereldse problemen op kon lossen, hoe God hun wilde zegenen en huidige leven beter kon maken, als een soort geest in de lamp(als ze dan een oproep doen met die info om ''die jezus'' aan te nemen, over welke jezus hebben ze het dan vraag ik me af?.

Misschien dat ik dus som beetje lijk door te schieten naar eenzijdigheid aan naar de andere kant, dus de ellendige staat van de mens zonder God en voor de wedergeboorte, maar dat is als tegengewicht van het ontbreken van de Bijbelse balans en selectief, klantgericht mensen lokken met een gebrekkig en vals Godbeeld.

Een mens gecentreerd ''evangelie'' waar zelfhulp, eigenwaarde en zelfvervulling de plaats van zelfverloochening en navolging innemen.

Zo'n gemeente die jij omschrijft, ken ik niet. Er is echter wel een mensgerichtheid, maar die mensgerichtheid komt van God. God is volkomen mensgericht, de gelovige is volkomen Godgericht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat is redding?

Ik denk dat er beter een separaat topic over kan worden geopend, maar redding betreft de redding van de ziel en daarnaast de genezing van het lichaam, herstel van het leven in elk opzicht enz. . (In een vorige post gebruikte ik 'redding' in enge zin, namelijk alleen het behoud van de ziel, maar het Bijbelse begrip heeft ook een veel bredere betekenis.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
God is volkomen mensgericht

Nou Nou .....dat zou ik niet zo willen zeggen, ik bedoel het in de zin dat het uiteindelijk gaat en draait om Gods eer en glorie, en ja dat kan en gebeurd ook via en door de mens heen. Denk maar eens na over waar we mee bezig zullen zijn in de hemel...

Het gaat inderdaad om Gods eer en glorie, hier op aarde en in de hemel. Daarom schreef ik ook dat gelovigen volkomen Godsgericht zijn. Dat God volkomen mensgericht is, heeft Hij bewezen door Zijn Zoon op te offeren voor de mens.
Link naar bericht
Deel via andere websites
maar redding betreft de redding van de ziel en daarnaast de genezing van het lichaam

Ik zou dat niet zo vlak achter elkaar zetten. Het een weegt niet op tegen het ander en tijdelijk op aarde lichamelijk genezen (want eens sterven we allen) staat niet in verhouding met het verschil tussen eeuwige hel of hemel. Maar het klopt wel als je het in algemene zin bedoeld want Bij God zijn alle gevolgen van de zonden en zondeval ook het zuchten van deze wereld en het vlees(rom 8) verleden tijd:

op 22:

3 En niets vervloekts zal er meer zijn.

Op 21,4

en Hij zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geklaag, noch moeite zal er meer zijn, want de eerste dingen zijn voorbijgegaan.

maar je had gelijk toen je hinte dat we nu van het topic afdrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nou Nou .....dat zou ik niet zo willen zeggen, ik bedoel het in de zin dat het uiteindelijk gaat en draait om Gods eer en glorie, en ja dat kan en gebeurd ook via en door de mens heen.

Ik durf te stellen dat God helemaal geen eer of glorie behoeft, omdat Hij allang is wie Hij is. Hij heeft ons niet nodig om geloofd, geprezen en grootgemaakt te worden. Hij wil enkel echte liefde en daar past geen almacht, glorie en eer bij. Dat weet God ook en daarom gaf Hij zich aan de mens ten einde toe. Onze lofprijzing is dan enkel ons antwoord op Hem, omdat wij van Hem houden. God is dus juist geheel gericht op de mens en nodigt jou uit om je weer op Hem te richten.

Denk maar eens na over waar we mee bezig zullen zijn in de hemel...

Daar zijn we geheel verenigd met God en delen we volmaakt in zijn goddelijke Natuur. We kunnen ons geen voorstelling maken van wat we daar doen en hoe het eruit ziet, maar ik vermoed dat de eerste mensen in Genesis niet voor niets werden afgebeeld als werkende, ofwel tuinierende mensen.

Om de vraag van het topic te beantwoorden: redding behelst dat wij ten volle mens worden, verenigd met Gods natuur, en zo werkelijk gemeenschap met Hem hebben. Dat wij ons aan Hem overgeven zoals Hij zich aan ons overgeeft, in lijden, in vreugde, in alle facetten van het menselijke en goddelijke bestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid