Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Als het goed is valt het volgende boekje komende week bij mij in de bus. Heeft iemand van jullie t al gelezen??

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... escription

'...In dit scherpzinnige en geestige boek ontmaskert Theodore Dalrymple de verhulde sentimentaliteit die het publieke leven verstikt. We doen net of we onze kinderen goed opvoeden, zorgen voor de minder bedeelden, de kansarmen helpen en geweldige dingen presteren, maar intussen doen we precies het omgekeerde " alleen maar omdat we een goed gevoel over onszelf willen hebben. Dalrymple neemt de lezer mee op een onderhoudende, maar bijwijlen ook schokkende reis langs...'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mijn van het soort mensen aanstaat is dat ze géén positief mensbeeld hebben en niet geloven in vooruitgang. Ik geloof ook niet in achteruitgang, maar in verandering. Dalrymple gaat wat mij betreft teveel terug, hij kijkt teveel naar het verleden (wat goed is) en conlcudeerd eigenlijk dat alles vroeger beter was.

Hij is zo'n persoon die graag de hele wereld zou zien als de English Country Side (dat zou ik ook wel willen overigens), en altijd weer terug komt bij 'dat het vroeger beter was'. Dalrymple (welke ik niet echt gelezen heb, slecht in gezien, volgens mij was dat Profeten en Charlatans, verzameling Essays). Voor mij staat John Gray wat dichter bij mij. Hij moppert ook, maar wil (zo nu en dan) ook wel eens 'oplossingen' aandragen en zit argumentatie-technisch wat beter in elkaar.

Machiavelli, ben ik totaal bevooroordeeld of zeg ik ook nog wat zinnigs? (Naar mijn weten lees jij zowel Dalrymple als Gray).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb volgens mij ooit van hem een stuk gelezen over het feit dat slecht gedrag tegenwoordig heel makkelijk op 'slechte jeugd' gegooid wordt enzo.. dus dat mensen altijd soort van excuses zoeken voor hun fouten.. Weet niet meer precies wat er in stond maar kan me wel herinneren dat ik t goed stuk vond.. Dus ben ook wel benieuwd naar dit boekje.. De beschrijving klinkt me goed in de oren..

Maar ik heb dan ook geen positief mensbeeld ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid