Spring naar bijdragen

Lees de bijbel


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Wat is het nut van het uit je hoofd leren van de Bijbelboeken? Er staat toch een inhoudsopgave voorin? OK, het is handig wanneer je weet dat bv Psalmen ergens halverwege het OT staat en de Hebreeën-brief ergens voorbij de helft van het NT (om maar wat te noemen), maar alles uit het hoofd? Er is tegenwoordig ook Biblija.net hoor...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het heeft zo zijn nut denk ik, maar dan denk ik dat het beter is om bepaalde kernteksten uit de Bijbel uit je hoofd te leren.

'En het geschiede in diezelfde dagen dat er een gebod uitging van den keizer Augustus dat den gehelen wereld beschreven zou worden, deze eerste beschrijving geschiede toen Cyrenius over Syrië stadhouder was'.

*enzovoort*

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is volgens mij inderdaad wel nuttig - en ik zou willen dat ik die gave had - om een flinke dosis parate kennis van de Bijbel te hebben. Niet om anderen mee om de oren te slaan, maar juist om bepaalde dingen beter te kunnen uitleggen of begrijpen. En dan hoeft dat van mij geen letterlijke tekst te zijn, de strekking is het belangrijkste.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welke kernteksten denken jullie die allemaal nuttig zijn om uit het hoofd te kennen?

Ik ben nog druk bezig met de bijbel te lezen. Ik heb op de basisschool wel bijbelles gehad, dus ik wist al wel globaal welke verhalen er in de bijbel staan voordat ik terug christen werd. Ik ben wel blij dat ik vroeger die lessen heb gevolgd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jij en Raido suggereren dat het nuttig is, dus ik vroeg mij af welke en waarom. That's all :)

Sowieso zou ik mij er eerst op richten om de bijbel een keer uit te lezen, en het liefst nog een tweede keer want dan lees je toch vaak wat anders en vallen weer andere, vaak diepere dingen op. Dat merkte ik bij alle evangeliën ook, want die heb ik al wel twee keer gelezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat je dingen veel makkelijker, sneller en dieper kan toepassen als je ze uit je hoofd kent lijkt me. Ik heb niet 24/7 een Bijbel opengeslagen in de hand, dus ik ben af en toe blij dat als ik in een situatie ben dat ik denk: ooh ja, en dan volgt er een tekst. Het is daarom absoluut geen must in de zin van een regel, maar volgens mij is het gewoon iets waar je in kunt groeien. We mogen ook groeien in de kennis van God, groeien in de kennis van Zijn liefde in Christus. Dat is denk ik deels dat je met je grijze cellen het soms meer gaat begrijpen, leren, onthouden e.d.

Voor de mensen die graag Bijbelteksten willen zien(zoals ik) zou ik deze citeren:

7 Als u in Mij blijft en Mijn woorden in u blijven, vraag wat u maar wilt en het zal u ten deel vallen. (Johannes 15)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Welke kernteksten denken jullie die allemaal nuttig zijn om uit het hoofd te kennen?
De zaligsprekingen uit de bergrede, de kruiswoorden van Christus, een aantal profetieën over de komst van de Messias, het kerstverhaal (b.v. die uit Lucas 2), het hogepriestelijk gebed de tien geboden en daarnaast de apostolische geloofsbelijdenis (nog liever de geloofsbelijdenis van Nicea).

De pijlers van het christelijk geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het ook wel belangrijk om bepaalde gedeelten te memoriseren. Omdat je dan weet waar je de tekst moet vinden, waar de tekst of het Bijbelboek over gaat (thematisch dus) en omdat het tof is citaten te weten.

Hoe meer je weet, hoe meer onderlinge lijntjes je kunt leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jij en Raido suggereren dat het nuttig is, dus ik vroeg mij af welke en waarom. That's all :)

Sowieso zou ik mij er eerst op richten om de bijbel een keer uit te lezen, en het liefst nog een tweede keer want dan lees je toch vaak wat anders en vallen weer andere, vaak diepere dingen op. Dat merkte ik bij alle evangeliën ook, want die heb ik al wel twee keer gelezen.

Sorry, ik bedoelde met 'parate kennis' niet dat je teksten uit het hoofd moet kennen, maar dat je weet waar wat staat. Da's het verschil. Het is idd prettig als je in een gesprek teksten kunt aanhalen uit de Bijbel om dingen uit te leggen, maar wat mij betreft hoeft dat geen letterlijke voordracht te worden van de desbetreffende Bijbeltekst.

En wat je zegt: lezen, die Bijbel!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met parate kennis zou ik toch eerder direct beschikbare informatie zonder gebruik van een naslagwerk. Anders is het meer parate kennis over de index dan over de inhoud:)

Maakt verder niet uit, de Bijbel lezen is groeien in geloof. Lezen die hap:)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Persoonlijk vind ik het belangrijk de Bijbel te lezen en daarnaast te weten waar belangrijke beloften van God staan.

Die teksten kan ik dan niet letterlijk opdreunen, maar ik weet waar ze staan en kan ze dan snel vinden.

Die beloften betreffen dan Gods goedheid, bescherming, genezing, voorziening, enz. .

Verder zijn het teksten over de charismata, geloofsprincipen, de vijfvoudige bediening, enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geen vind ik, je kunt je energie beter steken in het begrijpen en toepassen van wat je leest ipv het proberen op te dreunen.

Waarom zou jij bepaalde teksten uit het hoofd willen kennen?

HEt is wel degelijk zinvol om teksten uit je hoofd te leren, er op te kauwen en deze ook uit te spreken voor je geloofsopbouw. Elke ochtend in de spiegel kijken en zeggen, ik ben Gods rechtvaardigheid in Christus kan goed zijn om je weer te doen beseffen dat je Gods geliefde kind bent, dat je rechtvaardig bent.

Als je gebrek hebt is het bijvoorbeeld fijn om te zeggen, de Heer is mijn Herder, het ontbreekt mij aan niets. Gewoon, teksten die je helpen om je geloof op te bouwen, je tot rust te brengen, voor bescherming, genezing, voorziening etc. Psalmen zijn vaak heel mooi om te onthouden. Maar goed, voor een ieder wat wils :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag me af of het dan boeiend is om die tekst letterlijk te memoriseren.. ik vind het fijner de strekking ervan te onthouden en dan te proberen de tekst te herbouwen in de eigen woorden uitgaande van een vertaling die me goed ligt..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vraag me af of het dan boeiend is om die tekst letterlijk te memoriseren.. ik vind het fijner de strekking ervan te onthouden en dan te proberen de tekst te herbouwen in de eigen woorden uitgaande van een vertaling die me goed ligt..
Volgens mij zijn we allemaal slim genoeg om het beide te doen.
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid