Spring naar bijdragen

God en het Joodse volk


Aanbevolen berichten

warningM.pngAdmod note:
Topic afgesplitst van het 'Korte vragen Geloof Algemeen'-topic. Hier kan verder gedebatteerd worden over de verhouding tussen God en Zijn volk. Met enige nadruk dat het hier niet gaat over de huidige staat Israël.


Duidelijke antwoorden. Het is een logischere verklaring, al weet ik zeker dat God de dag van de kruisiging extra veel verdriet had. Hij werd verloochend door zijn gehele eigen volk.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Duidelijke antwoorden. Het is een logischere verklaring, al weet ik zeker dat God de dag van de kruisiging extra veel verdriet had. Hij werd verloochend door zijn gehele eigen volk.

Hier wil ik nog even op ingaan. Is waarschijnlijk offtopic, maar ik weet niet of ik je mening goed te pakken heb. Waarom leg je hier zo'n nadruk op? Ik wil niet zeggen dat je uitspraak spreekt van Jodenhaat, maar het is wel een stapje die kant op. Het is dan ook niet helemaal waar wat je zegt. Jezus werd niet verloochend door heel zijn volk. Zijn volgelingen waren ook bij het kruis aanwezig, zijn moeder heeft Hem nooit verlaten. Daarnaast, wist het volk wat ze deden? Jezus zegt zelf: 'Vader vergeef het hen, ze weten niet wat ze doen'. Dit geldt zowel voor de joden die Hem bespotten als de heidenen die Hem kruisigden.

Ik ben benieuwd naar je antwoord. Indien nodig kunnen we een nieuw topic aanmaken om er over door te praten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klinkt het als Jodenhaat? Dat was niet mijn bedoeling. Je zou kunnen zeggen dat elk mens God/Jezus heeft verraden. Zelfs twee van zijn dicipelen. Niet alleen toen, maar ook nu nog elke dag.

Wat ik bedoelde met mijn vorige post; de Joden zijn het volk dat God had gekozen om mee te werken. Het volk waaruit Jezus is voortgekomen en uitgerekend dat volk keerde zich tegen Jezus en dus tegen God. De uitspraken van Jezus ben ik zeker niet vergeten, maar ik vind het een lastig onderwerp...

Een aantal uur geleden heb ik the Passion of the Christ weer eens bekeken en dan vallen me gewoon een aantal dingen op waar ik vragen bij krijg. Een nieuw topic is een idee! Ik vraag me namelijk ook nog verschillende andere dingen af, waaronder of Judas echt verdient wat Jezus tijdens het laatste avondmaal zei.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Duidelijke antwoorden. Het is een logischere verklaring, al weet ik zeker dat God de dag van de kruisiging extra veel verdriet had. Hij werd verloochend door zijn gehele eigen volk.

Ik denk dat dat voor God en Jezus niet zo speelde. Daarvóór zie je nog de grote wil die Jezus had dat de joden Hem zouden begrijpen, maar zie je dat ze Zijn liefde niet beantwoordden.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:37 Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt, wie tot u gezonden zijn, hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen, gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert, en gij hebt niet gewild.

Bij het offer zelf, behaagde het God zelfs het offer te laten plaatsvinden, omdat Hij daarmee een goede toekomst voor Zijn kinderen op het oog had.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:10 Maar het behaagde de HEERE Hem te verbrijzelen, Hij heeft Hem ziek gemaakt.

Als Zijn ziel Zich tot een schuldoffer gesteld zal hebben,

zal Hij nageslacht zien, Hij zal de dagen verlengen;

het welbehagen van de HEERE zal door Zijn hand voorspoedig zijn.

11 Om de moeitevolle inspanning van Zijn ziel zal Hij het zien,

Hij zal verzadigd worden.

Door de kennis van Hem zal de Rechtvaardige, Mijn Knecht, velen rechtvaardig maken,

want Hij zal hun ongerechtigheden dragen.

12 Daarom zal Ik Hem veel toedelen,

en machtigen zal Hij verdelen als buit,

omdat Hij Zijn ziel heeft uitgestort in de dood,

onder de overtreders is geteld,

omdat Hij de zonden van velen gedragen heeft

en voor de overtreders gebeden heeft.

Ook Jezus hield Zich niet met de reacties van het volk bezig, maar was gericht op de vreugde die voor Hem lag.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:2 Laat ons oog daarbij (alleen) gericht zijn op Jezus, de leidsman en voleinder des geloofs, die, om de vreugde, welke vóór Hem lag, het kruis op Zich genomen heeft, de schande niet achtende, en gezeten is ter rechterzijde van de troon Gods.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Klinkt het als Jodenhaat? Dat was niet mijn bedoeling. Je zou kunnen zeggen dat elk mens God/Jezus heeft verraden. Zelfs twee van zijn dicipelen. Niet alleen toen, maar ook nu nog elke dag.

Daarom vroeg ik er ook naar. De redenering 'de kruisdood is de schuld van de Joden' heeft in het verleden voor nogal wat ellende gezorgd. Met dat soort ideeën moet je uitkijken. Gelukkig heb je ook de gereformeerde prediking meegekregen. :D

Wat ik bedoelde met mijn vorige post; de Joden zijn het volk dat God had gekozen om mee te werken. Het volk waaruit Jezus is voortgekomen en uitgerekend dat volk keerde zich tegen Jezus en dus tegen God.

Wat de kerk nog wel eens vergeet is dat het Joodse volk nog steeds Gods volk is. Paulus werkt dat op een mooie manier uit in Romeinen 2:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:9 Iedereen die het slechte doet wacht leed en ellende, de Joden in de eerste plaats, maar ook de andere volken. 10 Iedereen die het goede doet wacht glorie, eer en vrede, de Joden in de eerste plaats, maar ook de andere volken. 11 God maakt geen onderscheid.

Ik vind dat een bijzonder stukje tekst, in de eerste plaats omdat er een tegenstelling in lijkt te zitten: God maakt wel en niet onderscheid. God heeft de Joden niet verworpen (zo schrijft Paulus ook in Romeinen 11) en het volk ligt Hem nog na aan het hart. De Joden zitten dichter bij het vuur, zogezegd. Zij krijgen als eerste de beloning, maar worden ook als eerste gestraft.

Ik denk dat we als heidenen blij mogen zijn dat we er bij mogen horen. :)

Een aantal uur geleden heb ik the Passion of the Christ weer eens bekeken en dan vallen me gewoon een aantal dingen op waar ik vragen bij krijg. Een nieuw topic is een idee! Ik vraag me namelijk ook nog verschillende andere dingen af, waaronder of Judas echt verdient wat Jezus tijdens het laatste avondmaal zei.

Vertel...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat de kerk nog wel eens vergeet is dat het Joodse volk nog steeds Gods volk is. Paulus werkt dat op een mooie manier uit in Romeinen 2:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:9 Iedereen die het slechte doet wacht leed en ellende, de Joden in de eerste plaats, maar ook de andere volken. 10 Iedereen die het goede doet wacht glorie, eer en vrede, de Joden in de eerste plaats, maar ook de andere volken. 11 God maakt geen onderscheid.

Ik vind dat een bijzonder stukje tekst, in de eerste plaats omdat er een tegenstelling in lijkt te zitten: God maakt wel en niet onderscheid. God heeft de Joden niet verworpen (zo schrijft Paulus ook in Romeinen 11) en het volk ligt Hem nog na aan het hart. De Joden zitten dichter bij het vuur, zogezegd. Zij krijgen als eerste de beloning, maar worden ook als eerste gestraft.

Ik denk dat we als heidenen blij mogen zijn dat we er bij mogen horen. :)

Al is de tak van de niet-messiasbelijdende joden er volgens Rom. 11:20 afgebroken. Ze kunnen wel opnieuw worden geënt op de oorspronkelijke stam, maar dit kan alleen door het aannemen van Jezus Christus, zoals de messiasbelijdende joden hebben gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Handig systeem, dat topics afsplitsen.

Dat de kruisiging de schuld is van de Joden is niet hoe ik het zie, als ik die indruk wekte, dan mijn excuses daarvoor. Al geloven de Joden niet in Jezus als de Christus, voor mij is het nog steeds het echte volk van God, en ik hoop dat ze eens zullen inzien dat de Messias al gekomen is. :)

Wat betreft Judas; altijd als ik de evangeliën lees dan krijg ik medelijden met hem. Zwart/wit gezegd wordt hij gebruikt als pion in een spel. Hij is namelijk degene die Jezus verraad en daarmee de profetie in werking zet. Jezus zegt dat het voor de man die hem uitlevert beter zou zijn als hij nooit geboren was.

Maar Judas heeft spijt van zijn daad, hij weet dat hij een onschuldig man heeft veroordeeld en probeert zijn geld terug aan de farizeeërs te geven in ruil voor de vrijlating van Jezus. Hij was één van de discipelen, zou Jezus hem alleen uitgekozen hebben zodat hij hem kon verraden?

Eén van de evangeliën spreekt over de duivel die in Judas kwam. Dit kan natuurlijk vanuit het oogpunt van de schrijver zijn geweest, maar het zou in ieder geval wat meer verklaren.

Ik ben erg benieuwd naar wat anderen hier over denken. Heeft Judas kans op vergeving, ondanks de woorden van Jezus dat hij beter nooit geboren had moeten worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alle mensen hebben vrije wil dus ook Judas. Hij is zeker schuldig aan de dood van Jezus en heeft uit vrije wil voor zijn misdaad gekozen. Het plegen van zelfmoord is geen manier om tot verlossing te komen. Petrus zondigde ook tegen Christus maar vond wel vergeving door berouw te tonen. Je kunt je verantwoordelijkheid en je schuld niet ontlopen door jezelf van het leven te beroven.

Er is overigens een speciaal topic over Judas waarin ik over die kwestie heb geschreven. Het is interessant dat er in het boek Handelingen een verhaal staat waarin Judas niet door zelfmoord maar door een ongelukkige val tot zijn einde is gekomen. Daarin is geen sprake van spijt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe Judas ook aan zijn einde is gekomen -dat blijft een mysterie- het is wel duidelijk uit de bijbelverzen dat hij berouw had van zijn daad. Hij kwam al snel tot een ommekeer en probeerde het nog terug te draaien.

Bedankt voor de tip, dat topic ga ik eens even doorlezen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Handig systeem, dat topics afsplitsen.

Dat de kruisiging de schuld is van de Joden is niet hoe ik het zie, als ik die indruk wekte, dan mijn excuses daarvoor. Al geloven de Joden niet in Jezus als de Christus, voor mij is het nog steeds het echte volk van God, en ik hoop dat ze eens zullen inzien dat de Messias al gekomen is. :)

God laat zien in Zijn woord wie écht tot Zijn volk behoren.

Rom 2:28-29

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:28Want niet híj is een Jood, die het uiterlijk is, en niet dát is besnijdenis, wat uiterlijk, aan het vlees, geschiedt, 29 maar híj is een Jood, die het in het verborgen is, en de (ware) besnijdenis is die van het hart, naar de Geest, niet naar de letter. Dan komt zijn lof niet van mensen, maar van God.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:8 Brengt dan vruchten voort, die aan de bekering beantwoorden. En gaat niet bij uzelf zeggen: Wij hebben Abraham tot vader; want ik zeg u, dat God bij machte is uit deze stenen Abraham kinderen te verwekken.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:39 Zij antwoordden en zeiden tot Hem: Onze vader is Abraham. Jezus zeide tot hen: Indien gij kinderen van Abraham zijt, doet dan de werken van Abraham

Dat wil niet zeggen dat alle joden niet meer tot Gods volk behoren, maar als ze Jezus aannemen als Redder en Heer, zullen ze opnieuw geënt worden op de oorspronkelijke boom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het aardige is dat je in het Evangelie leest dat zowel Joden als Romeinen Hem bespotten, maar er ook zowel Joden als Romeinen tot bekering komen. Denk aan de honderdman die bij het Kruis belijdt dat Christus werkelijk de Zoon van God is. Dat zie je toch ook door de geschiedenis heen: veel mensen bespotten Christus, maar een aantal van hen komen toch tot geloof. In elk geval genoeg mensen om een beetje fatsoenlijke Kerk mee aan te houden.

Zelf geloof ik ook dat het joodse volk, net zoals wie dan ook, gehouden is om het Evangelie te erkennen en daarnaar te leven. En dat als God een speciaal plan met hen heeft, dat Christus daarin nadrukkelijk de hoofdrol speelt en daarin ook door hen erkend zal worden. Jezus predikte immers niet voor niets tot hen, het was én het is de bedoeling dat zij Hem als hun Heer en Meester belijden en de verlossing vinden in het Kruis en niet langer meer in de Wet van Mozes. Dat christenen niet altijd even lief tegen joden zijn geweest en joden niet altijd even lief tegen christenen, dat doet daar niets aan af en is dan ook geen excuus om bijvoorbeeld extra kritiekloos over het joodse volk te zijn, laat staan om niet onder hen te willen evangeliseren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Revius

T'en zijn de Joden niet, Heer Jesu, die u cruysten,

Noch die verradelijck u togen voort gericht,

Noch die versmadelijck u spogen int gesicht,

Noch die u knevelden, en stieten u vol puysten,

T'en sijn de crijchs-luy niet die met haer felle vuysten

Den rietstock hebben of den hamer opgelicht,

Of het vervloecte hout op Golgotha gesticht,

Of over uwen rock tsaem dobbelden en tuyschten:8

Ick bent, ô Heer, ick bent die u dit heb gedaen,

Ick ben den swaren boom die u had overlaen,10

Ick ben de taeye streng daermee ghy ginct gebonden,

De nagel, en de speer, de geessel die u sloech,

De bloet-bedropen croon die uwen schedel droech:

Want dit is al geschiet, eylaes! om mijne sonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid