Spring naar bijdragen

Uitleg over het christendom


Aanbevolen berichten

Waar geloven jullie nou precies in? Wat is het doel bij dit geloof? Is er volgens jullie nog een ander leven? etc etc..

Wil graag weten wat het zoal inhoud.

warningM.pngAdmod note:
Gelieve bij het doorvragen of reageren op de antwoorden een topic opzoeken dat over het onderwerp gaat of als het nodig is een nieuw topic aan te maken.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe kort/lang wil je dat ik ga preken ? :P

De basis van het christelijk geloof zal ik even kort voor je proberen neer te zetten en anders mag de rest mijn tekorten aanvullen.

Christenen geloven dat er één God is. Deze God heeft alles geschapen wat er is. Wij geloven dat God alles goed heeft geschapen en daarmee bedoel ik twee dingen. Enerzijds dat er dus nog geen lijden, pijn, verdriet, dood, ziekte en ellende was toen God alles schiep. En anderzijds dat Hij ons God schiep en dat dat goed was, de mensen leefde in een relatie met God. God schiep de mensheid niet en liet ze alleen achter, nee Hij was hun God. Er was een relatie, er was liefde, aanbidding. Dan geloven christenen in iets wat je noemt de zondeval. Een keuze van de mens om zichzelf boven God te plaatsen. Hierdoor werden we verwijderd van God en kwam er allerlei ellende. De mens is nu zondig, elk mens wordt zo geboren, dat betekent dat elk mens fouten begaat. Nu geloven wij ook dat God een rechtvaardig God is. Hij moet altijd recht doen en wij geloven dat als God recht doet naar wat wij hebben gedaan we niks anders verdienen dan de dood. God gaf ons alles, wij plaatsten onszelf boven God en weigerden omgang met Hem, dan blijft er niets over. Dan komt nu de kern van het christendom. Nadat de mensheid in zonde viel, gaf God wetten. Hij zei doe dit en dit en je bent rechtvaardig. Probleempje: niemand kon deze wet volbrengen, dus nog steeds was iedereen ter dood veroordeelt. Toen zond God Zijn Zoon, Jezus. Wij geloven dat Jezus God is en wij geloven dat Hij mens werd. Jezus leefde toen het leven wat wij moesten leven. Hij had God wel lief zoals het moest. Hij hield wel Gods wet. Toen heeft God alle toorn en straf die wij hadden moeten krijgen voor onze fouten, onze veroordeling op Hem uitgestort. Hij droeg de straf voor de mensheid. Nu kan iedereen kiezen of je probeert met je eigen daden en leven rechtvaardig voor God te staan of in geloof vertrouw je op Jezus. Dan rekent God de gerechtigheid van Jezus als het jouwe en wordt je gered. Wij geloven dus ook in een leven hierna. Voor de mensen die hun vertrouwen hebben gesteld in Jezus betekent dat dat ze terug zullen komen in een relatie met God en dat voor eeuwig zullen leven. Zij mogen Hem kennen, van Hem genieten, Hem groot maken en voor altijd bij Hem zijn. En de mensen die Hem niet wilden krijgen dat niet.

En wat bedoel je precies met het doel van dit geloof? Ik geloof dat dit de waarheid is, dat het geloof in Jezus de enige weg is en dat ik God zo groot kan maken als Zijn kind.

Verder vind ik het lastig, ik kan het wel allemaal heel uitgebreid gaan maken enzo, maar weet niet of het dan duidelijker word. Vragen stellen mag altijd, dat vind ik eerlijk gezegd ook wel makkelijk als ik weet wat jij wilt weten en anders moeten we er gewoon keertje praten.(lees: mailen, msn, skype whatever)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit is wat ik in het kort geloof:

Mijn Heer en mijn God, ik geloof: dat Gij zijt één God in drie Personen: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Dat de Zoon voor ons is mens geworden en aan het kruis gestorven.

Dat Gij het goede loont en het kwade straft.

Ik geloof alles, wat Gij hebt geopenbaard, en door de Heilige Kerk ons leert.

Dat geloof ik vast, omdat Gij het hebt gezegd, die alles weet en altijd waarheid spreekt.

Heer, vermeerder mijn geloof.

(katholieke oefening van geloof)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waar geloven jullie nou precies in?

Wij geloven:

in één God en Vader Almachtig, die hemel en aarde maakte, en de zee en al wat daarin is;

en in één Christus Jezus, de Zoon van God, onze Heer;

die vlees geworden is uit de maagd tot ons behoud;

en in Zijn lijden onder Pontius Pilatus;

en in Zijn dood en opstanding;

en in Zijn lichamelijke vaart ten hemel;

en in Zijn wederkomst uit de hemel in de heerlijkheid van de Vader om alle dingen onder één Hoofd te vergaderen en over allen een rechtvaardig oordeel uit te spreken;

en in de Heilige Geest;

en dat Christus zal komen van de hemel om alle vlees op te wekken, en de goddelozen en onrechtvaardigen te verwijzen naar het eeuwige vuur;

en om aan de rechtvaardigen en heiligen onsterfelijkheid en eeuwige heerlijkheid te geven.

Zo ongeveer.

Wat is het doel bij dit geloof?

Het doel van wat? Het leven? Het doel van het leven van een christen is God dienen.

Is er volgens jullie nog een ander leven? etc etc..

Ja, zie: 'en om aan de rechtvaardigen en heiligen onsterfelijkheid en eeuwige heerlijkheid te geven'.

En nou heb ik ook een paar vraagjes voor jou: waarom wil jij dat weten? En ben jij toevallig moslim?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit is wat ik in het kort geloof:

Mijn Heer en mijn God, ik geloof: dat Gij zijt één God in drie Personen: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Dat de Zoon voor ons is mens geworden en aan het kruis gestorven.

Dat Gij het goede loont en het kwade straft.

Ik geloof alles, wat Gij hebt geopenbaard, en door de Heilige Kerk ons leert.

Dat geloof ik vast, omdat Gij het hebt gezegd, die alles weet en altijd waarheid spreekt.

Heer, vermeerder mijn geloof.

(katholieke oefening van geloof)

Dit snap ik dus ook niet. Hoe kan jezus, god zijn. Jezus is toch de zoon van god? Maar tegerlijker tijd is hij ook god zelf?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waar geloven jullie nou precies in?

In God, de Schepper van alle zichtbare en onzichtbare dingen, en in Jezus, Zijn Zoon, die naar de aarde gekomen is om voor ons te sterven, om te betalen voor onze zonden en ons weer te verzoenen met God. En in God de Heilige Geest, die het geloof in ons werkt.

Daarbij kan ik me aansluiten met wat anderen hierboven gezegd hebben; ik begrijp dan ook niet zo goed wat er onduidelijk aan is. Als je iets niet snapt kun je natuurlijk altijd vragen stellen. Maar ik heb meer het idee dat je het er gewoon niet mee eens bent. Dat kan, maar sta je dan wel open voor uitleg van christenen?

Wat is het doel bij dit geloof?

Moet er een 'doel' zijn? Het doel van het geloof is de verzoening met God; door Jezus mogen wij weer Zijn kinderen zijn! God wil graag samen met ons leven, ons kennen en heeft ons lief. Alle mensen heeft Hij lief, en ziet graag dat ze tot Hem komen.

Is er volgens jullie nog een ander leven?

Ja. In het leven na dit leven zullen we God mogen kennen en gekend worden. Voor eeuwig zullen we in Zijn aanwezigheid zijn, en er zal geen kwaad of verdriet meer zijn. :)

Wil graag weten wat het zoal inhoud.

Ik hoop het. Als je nog vragen hebt, nogmaals: stel gerust.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waar geloven jullie nou precies in?

In God, de Schepper van alle zichtbare en onzichtbare dingen, en in Jezus, Zijn Zoon, die naar de aarde gekomen is om voor ons te sterven, om te betalen voor onze zonden en ons weer te verzoenen met God. En in God de Heilige Geest, die het geloof in ons werkt.

Daarbij kan ik me aansluiten met wat anderen hierboven gezegd hebben; ik begrijp dan ook niet zo goed wat er onduidelijk aan is. Als je iets niet snapt kun je natuurlijk altijd vragen stellen. Maar ik heb meer het idee dat je het er gewoon niet mee eens bent. Dat kan, maar sta je dan wel open voor uitleg van christenen?

Wat is het doel bij dit geloof?

Moet er een 'doel' zijn? Het doel van het geloof is de verzoening met God; door Jezus mogen wij weer Zijn kinderen zijn! God wil graag samen met ons leven, ons kennen en heeft ons lief. Alle mensen heeft Hij lief, en ziet graag dat ze tot Hem komen.

Is er volgens jullie nog een ander leven?

Ja. In het leven na dit leven zullen we God mogen kennen en gekend worden. Voor eeuwig zullen we in Zijn aanwezigheid zijn, en er zal geen kwaad of verdriet meer zijn. :)

Wil graag weten wat het zoal inhoud.

Ik hoop het. Als je nog vragen hebt, nogmaals: stel gerust.

Ook voor degene die er toen nog niet waren?

Ik wil enkel graag weten wat het inhoud meer dan dat niet. Dat omdat ik veel niet begrijp.

God wil ons kennen? Hij heeft ons toch zelf gemaakt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waar geloven jullie nou precies in?

In God, de Schepper van alle zichtbare en onzichtbare dingen, en in Jezus, Zijn Zoon, die naar de aarde gekomen is om voor ons te sterven, om te betalen voor onze zonden en ons weer te verzoenen met God. En in God de Heilige Geest, die het geloof in ons werkt.

Daarbij kan ik me aansluiten met wat anderen hierboven gezegd hebben; ik begrijp dan ook niet zo goed wat er onduidelijk aan is. Als je iets niet snapt kun je natuurlijk altijd vragen stellen. Maar ik heb meer het idee dat je het er gewoon niet mee eens bent. Dat kan, maar sta je dan wel open voor uitleg van christenen?

Wat is het doel bij dit geloof?

Moet er een 'doel' zijn? Het doel van het geloof is de verzoening met God; door Jezus mogen wij weer Zijn kinderen zijn! God wil graag samen met ons leven, ons kennen en heeft ons lief. Alle mensen heeft Hij lief, en ziet graag dat ze tot Hem komen.

Is er volgens jullie nog een ander leven?

Ja. In het leven na dit leven zullen we God mogen kennen en gekend worden. Voor eeuwig zullen we in Zijn aanwezigheid zijn, en er zal geen kwaad of verdriet meer zijn. :)

Wil graag weten wat het zoal inhoud.

Ik hoop het. Als je nog vragen hebt, nogmaals: stel gerust.

Ook voor degene die er toen nog niet waren?

Ik snap je vraag niet? Waar doel je op?

Ik wil enkel graag weten wat het inhoud meer dan dat niet. Dat omdat ik veel niet begrijp.

Dan ben je aan het juiste adres. ;)

God wil ons kennen? Hij heeft ons toch zelf gemaakt?

Inderdaad, en Hij kent ons door en door. :) In de Bijbel staat:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:12 Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben.

Mijn eerdere opmerking 'God wil ons kennen' is wellicht wat onduidelijk. Waar ik op doel is dat God met ons wil omgaan. In bovenstaand vers zie je inderdaad dat God ons kent, en wij ook Hem mogen kennen. Daar zijn we nu nog niet toe in staat, maar hebben we straks alle tijd voor!

Denk bijvoorbeeld aan wanneer je afspreekt met vrienden. Hoe meer je met ze omgaat, hoe meer en beter je ze leert kennen en waarderen. Het is zo dat God ons door en door kent. Dat neemt niet weg - denk ik - dat Hij graag met ons om wil gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
warningM.pngAdmod note:
Om te voorkomen dat dit topic in een individueel vragentopic verandert zonder helder gespreksonderwerp zijn er verschillende draden van dit topic afgesplitst. Deze zijn hier te vinden:
viewtopic.php?f=17&t=23329
viewtopic.php?f=12&t=23330&p=1004769#p1004769
Er zijn tevens posts verplaatst naar: viewtopic.php?f=17&t=23319&p=1004854#p1004854


warningM.pngAdmod note:
Topic is verplaatst van LB naar GA.


warningM.pngAdmod note:
Gelieve enkel op de OP te reageren. Voor verdere vragen of reacties op de gegeven antwoorden verwijs ik door naar de al bestaande topics. Als die er nog niet zijn is er de mogelijkheid om een nieuw topic aan te maken. Ik heb nu de reeds bestaande draden verplaatst, maar bij nieuwe gevallen zullen ze verwijderd worden.
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid