Spring naar bijdragen

Relaties met ongelovigen.


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 221
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op maandag 03 oktober 2005 23:23:20 schreef diakio het volgende:

[...]Ik heb daarover helemaal geen uitspraak gedaan. Ik gaf aan dat ik het probleem zie van een relatie met iemand met een totaal andere denkwijze.

Alleen christenen die niet katholiek zijn, hebben voor jou al een geheel andere denkwijze?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 03 oktober 2005 23:25:35 schreef Helena het volgende:

[...]

Alleen christenen die niet katholiek zijn, hebben voor jou al een geheel andere denkwijze?

Zoals je kan lezen, denk ik niet dat ik een blijvende relatie zou zien zitten met iemand die niet Rooms Katholiek is. Sterker nog, ultramontaan, orthodox, post-conciliair, trouw aan het magisterium, Rooms Katholiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 03 oktober 2005 23:35:05 schreef RobertF het volgende:

Sjaloom Helena,

Of jij maakt van hoofdzaken bijzaken. Als diakio het blijkbaar wél belangrijk vindt dat zijn partner Rooms-katholiek is, heb jij dan zomaar te bepalen of zijn redenen daartoe geldig zijn of niet?

Ik denk het niet zo.

Nu worden mijn woorden verdraaid. Ik bepaal niets. Ik begrijp er alleen niets van, en ben daar blij om, want anders zou ik er volgens mij niet vrolijker van worden.

Als het christendom zo verdeeld is.

Ik heb geen kennis van de katholieke kerk, maar dacht wel dat we allemaal de weg van Jezus willen gaan.

Hoe ze het cadeautje inpakken zal me een zorg wezen.

Als mensen zich maar thuis voelen in hun kerk.

Nu dacht ik te lezen dat het geloof in Christus maar éém van de vele hoofdzaken is in het Christendom.

Ik maakte me daar druk over, het spijt me van de misschien felle reacties.

Hier ging het mij om, niet om zijn relatiekeuze af te keuren, dus ik hoop dat jullie proberen mijn kant te begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 03 oktober 2005 23:44:14 schreef Helena het volgende:

[...]

Nu worden mijn woorden verdraaid. Ik bepaal niets.

Nee, je noemt iets dat je klaarblijkelijk niet eens begrijpt een bijzaak, je vertelt me wat ik geloof, maar je bepaalt niets nee.

Quote:
Ik begrijp er alleen niets van, en ben daar blij om, want anders zou ik er volgens mij niet vrolijker van worden.

Je hebt dus je oordeel over iets waarvan je naar eigen zeggen niets begrijpt. Boeiend.

Quote:
Als het christendom zo verdeeld is.

Jouw woorden.

Quote:
Ik heb geen kennis van de katholieke kerk, maar dacht wel dat we allemaal de weg van Jezus willen gaan.

Hoe ze het cadeautje inpakken zal me een zorg wezen.

Als mensen zich maar thuis voelen in hun kerk.

Nu dacht ik te lezen dat het geloof in Christus maar éém van de vele hoofdzaken is in het Christendom.

Ik maakte me daar druk over, het spijt me van de misschien felle reacties.

Het is niet de felheid, maar de op afwezigheid van kennis gebaseerde stelligheid waarmee je dingen beweert die mij niet direct enthousiast maakt.

Quote:
Hier ging het mij om, niet om zijn relatiekeuze af te keuren, dus ik hoop dat jullie proberen mijn kant te begrijpen.

Ik las net dat het beter is om dingen niet te begrijpen, dat oordeelt veel makkelijker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

laten we ff lief zijn tegen over elkaar smile.gif

ik heb nu 18 1/2 maand verkering met een meisje dat van huis uit niet gelooft in 'mijn' god. Maar gelooft in 'een' leven na de dood. Gezien het feit haar 'rugzakje' gelukkig wat minder vol is dan die van mij praten wij hier geregeld over. Het boeit haar wat ik uit mijn geloof haal. De kracht de energie en natuurlijk de hoop om door te gaan in soms moeilijke tijden. Ik probeer haar hier altijd zoveel mogelijk te laten begrijpen en uit te leggen waarom ik sommige doe.

Aan de andere kant doet het mij goed dat als ik daar ben zij even stil zijn. De kans geven om te bidden. Dat dat niet altijd gebeurd maakt mij niet zoveel uit.

Ik ben iemand die niet graag een gebed tot 'moetje' bestempeld. Ik bid dan nog liever 's avonds als ik in bed lig. Dat vind ik dan persoonlijker dan het welbekende versje opdreunen zoals je vroeger geleerd is voor het eten.

Desalniettemin staat zij open voor mijn geloof en sta ik open voor haar denkwijzen.

Of wij gaan trouwen? deo volente.. en dat geldt voor haar en voor mij....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb er vandaag nog over nagedacht en wat als ik God nu niet had gevonden (huiver al bij het idee, maar), dan zou ik toch hopelijk een gelovige vriend willen.

Een beetje lullig als ik bedenk dat ik nu geen relatie zou kunnen (nouw, ik denk durven en willen) met iemand die geen christen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb een ongelovige vriend....en dat is lastig, dat zeker. je moet je overal voor verantwoorden. Waarom zorgt God voor oorlog, waarom gaan er goede mensen dood aan kanker...Niemand kan daar antwoord op geven. Dat er dingen zijn die mensen nooit zullen kunnen bevatten, is onacceptabel voor hen. Ze denken niet verder dan het hier en nu. Ze zien dat niet als gemis. Eigenlijk zou ik medelijden met ze moeten hebben....

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:
Op dinsdag 04 oktober 2005 20:06:26 schreef vera het volgende:

ik heb een ongelovige vriend....en dat is lastig, dat zeker. je moet je overal voor verantwoorden. Waarom zorgt God voor oorlog, waarom gaan er goede mensen dood aan kanker...Niemand kan daar antwoord op geven. Dat er dingen zijn die mensen nooit zullen kunnen bevatten, is onacceptabel voor hen. Ze denken niet verder dan het hier en nu. Ze zien dat niet als gemis. Eigenlijk zou ik medelijden met ze moeten hebben....

Ja want elke ongelovige denkt het zelfde, net als iedere gelovige.

Niet zo generaliseren. Je komt nu erg dom op me over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 06 oktober 2005 23:29:56 schreef Huisgriezel het volgende:

Ik denk dat als je van elkaar houd, het niet moet uitmaken of je gelovig bent of niet o.o je kiest toch voor iemand over hoe ie is en niet wat ie gelooft.. tog?

Ja precies. Maar om dat te blijven zien is wel moeilijk. Vooral als alles waar jij voor staat en in gelooft met een paar zinnen compleet onderuit wordt gehaald. Het voelt als een aanval, terwijl hij gewoon zijn mening geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:
Op vrijdag 07 oktober 2005 19:28:58 schreef vera het volgende:

[...]

dat mag je vinden. Heb je behalve off-topic reacties nog iets zinvols toe te voegen?

Ik mag dat prima vinden inderdaad. En nee, ik heb niets toe te voegen. Maar ik mag dat toch wel zeggen of niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Relaties met ongelovigen..... hmzzz ik heb hier zelf ervaring mee 2x een relatie gehad met een ongelovig meisje. Een van 2.5 jaar en een relatie van van bijna 3.5 jaar, met allebei heb ik samengewoond, en allebei zijn ze stukgelopen.sinds Januari weer vrijgezel, au wat heb ik een pijn gehad zeg, en oooww wat ben ik stom geweest.

Serieus de volgende relatie die ik aanga is echt met een christelijk meisje, geen sex voor het huwelijk en eerst trouwen voor ze bij me in komt wonen.Precies zoals God het wil.

Verder kan ik zo ff gauw in mijn omgeving nog al een stuk of 5 christenen noemen waarbij het ook uitgegaan is omdat de partner geen christen was. Met andere woorden ik raad het je sterk af. Ik wil niet zeggen dat er geen christenen zijn waarbij zón relatie wel stand kan houden, wel denk ik dat het erg moeilijk zal worden, en de kans van slagen is naar mijn idee erg klein. Mijn ervaring is ook dat door een relatie met een ongelovig meisje aan te gaan, de relatie met God erg verslechterd, danwel helemaal verdwijnt.

Gelukkig bleef God al die die tijd bij mij aankloppen, wat er toe geleid heeft dat ik me zondag 30 oktober 2005 laat dopen.

Hopenlijk hebben jullie hier wat aan.

Groetjes van ik

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid