Spring naar bijdragen

Kijktip: De mannenbroeders van Kootjebroek


Aanbevolen berichten

Vanavond om 22:55 op Nederland 2. Het RD schreef:

„Mannenbroeders van Kootjebroek†blikken terug op MKZ-crisis

AMSTERDAM – In Amsterdam werd vanmiddag de documentaire â€Mannenbroeders van Kootjebroek†gepresenteerd.

Betrokkenen blikken in de film terug op de mond-en-klauwzeercrisis (MKZ) in 2001, toen in en om Kootwijkerbroek bijna 60.000 dieren (koeien, varkens, schapen, geiten) werden geruimd. De documentaire van regisseur Geertjan Lassche wordt op 31 maart uitgezonden door de EO.

In totaal kostte de MKZ-dreiging in Nederland 265.000 dieren de kop. Kootwijkerbroekers betwijfelden vanaf het begin of het besluit tot ruiming in hun dorp terecht was. Zo verspreidde de ziekte zich niet, terwijl MKZ bijzonder besmettelijk is. De dorpelingen kwamen in opstand. Er werden blokkades opgeworpen om RVV’ers –overheidsmensen die het vee moesten ruimen– tegen te houden, en ‘Kootjebroekers’ raakten slaags met de ME.

In de documentaire kijkt onder anderen ds. J. Niesing –destijds predikant in Kootwijkerbroek– terug op het voorjaar van 2001. Zo herinnert hij zich een hobbyboer die hem op de ochtend van Goede Vrijdag belde: „Ze komen bij mij ruimen. Ik sta niet voor mijzelf in. U moet komen om mij te beschermen, want anders doe ik misschien dingen die ik niet kan verantwoorden.â€

De rest van het artikel staat hier:

http://www.refdag.nl/nieuws/economie/ma ... s_1_537485

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid