Spring naar bijdragen

Openbaring 6


Aanbevolen berichten

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:1 Toen zag ik dit: het lam verbrak een van de zeven zegels en ik hoorde een van de vier wezens roepen met een geluid als een donderslag: ‘Kom!’ 2 Ik zag dit: een wit paard met een ruiter, die een boog droeg. Hij kreeg een zegekrans en trok op als een overwinnaar, de overwinning tegemoet. 3 Toen het lam het tweede zegel verbrak, hoorde ik het tweede wezen zeggen: ‘Kom!’ 4 Er verscheen een ander, vuurrood paard. De ruiter kreeg de opdracht om de vrede uit de wereld te verdrijven, zodat men elkaar zou afslachten. Hij kreeg een groot zwaard. 5 Toen het derde zegel werd verbroken, hoorde ik het derde wezen zeggen: ‘Kom!’ Ik zag dit: een zwart paard met een ruiter, die een weegschaal in zijn hand hield. 6 Te midden van de vier wezens hoorde ik iets als een stem zeggen: ‘Een dagloon voor een portie tarwe en hetzelfde bedrag voor drie porties gerst. Maar laat wijn en olijfolie ongemoeid.’ 7 Toen het vierde zegel werd verbroken, hoorde ik het vierde wezen zeggen: ‘Kom!’ 8 Toen zag ik een vaalgeel paard. De ruiter heette Dood, en Dodenrijk vergezelde hem. Zij kregen toestemming om op een vierde deel van de aarde dood en verderf te zaaien, door middel van het zwaard, hongersnood, dodelijke ziekten en wilde dieren.
9 Toen het lam het vijfde zegel verbrak, zag ik aan de voet van het altaar de zielen van al degenen die geslacht waren omdat ze over God hadden gesproken en vanwege hun getuigenis. 10 Ze riepen luid: ‘O heilige en betrouwbare Heer, wanneer zult u de mensen die op aarde leven eindelijk straffen en ons bloed op hen wreken?’ 11 Ieder van hen kreeg witte kleren. Verder werd hun gezegd nog een korte tijd geduld te hebben, totdat ook de andere dienaren, hun broeders en zusters die net als zij zouden worden gedood, zich bij hen gevoegd zouden hebben.
12 Ik zag, toen het zesde zegel verbroken werd, hoe er een zware aardbeving kwam. De zon werd zwart als een rouwkleed en de maan werd bloedrood. 13 De sterren vielen op de aarde, zoals late vijgen die door een stormwind van de boom worden gerukt. 14 De hemel scheurde los en rolde zich als een boekrol op. Geen berg of eiland bleef op zijn plaats. 15 Koningen, machthebbers, legeraanvoerders, rijken, aanzienlijken, slaven en vrije mensen, iedereen trachtte zich te verbergen in grotten en tussen de rotsen in de bergen. 16 Ze riepen de bergen en de rotsen toe: ‘Val op ons neer! Verberg ons voor het oog van hem die op de troon zit en voor de toorn van het lam! 17 Want nu is de grote dag van hun toorn aangebroken, en wie kan die doorstaan?’


Het vierde zegel schijnt verbroken te zijn, want het vaalgele paard schijnt gezien te zijn in Egypte:



Het vijfde zegel, is dat al verbroken? Misschien wel, 'christenen vermoord in .... ' 'christenen gemarteld in ...... '

Het zesde zegel, een zware aarbeving. Japan?

Wat denken jullie, is dit waar? Leven we in de eindtijd? Zijn alle zes de zegels verbroken?
Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit doet me ergens aan denken. De dood. De pest word ook wel de Zwarte Dood genoemd, dat zou je ook kunnen koppelen aan de Ruiter. Er stierven in de middeleeuwen zo ontzettend veel mensen... op een zeker moment was zelfs 1/3e van Europa uitgestorven.

Maar dit is een moeilijk onderwerp. Al eeuwen proberen mensen te berekenen wanneer Jezus precies terug komt aan de hand van Openbaringen. Onthoud dat Jezus gezegd heeft dat zélfs hij niet weet wanneer zijn terugkeer is. Als de Zoon van God het al niet weet, dan hebben wij mensen helemaal geen schijn van kans om uit te rekenen wanneer het zal gebeuren.

Daarbij gebeuren er ook al verschrikkelijke rampen sinds... nou, sinds de zondeval natuurlijk ook, maar lees de geschiedenis. Het bestaat uit bloedvergieten en tragedies. Hoe kunnen wij weten welke ramp door Openbaringen voorspeld zijn als een teken van het einde tijd en welke niet?

Wel een zeer goed topic Annzie, Openbaringen is een fantasisch Bijbelboek. Ik ben benieuwd wat anderen hier over te zeggen hebben.

Voor zover mijn chaotische bijdrage.

Edit: Het filmpje is ongelovelijk... ik weet niet wat ik ervan moet denken. Aan de ene kant ben ik verwend door alle CGI in Hollywood films, dus het is moeilijk om niet meteen uit te roepen dat iemand dat gemaakt heeft. Maar als dat werkelijk de Ruiter is... wauw, gewoon wauw.

Edit2: Volgens een youtube comment is het een weerspiegeling in de camera. Makes sense... de camera draait en het paard beweegt mee. Zonde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor Openbaringen 6 komt gelukkig Openbaringen 5, daar zien we het volgende:

1 En ik zag in de rechter hand Desgenen, Die op den troon zat, een boek, geschreven van binnen en van buiten, verzegeld met zeven zegelen.

2 En ik zag een sterken engel, uitroepende met een grote stem: Wie is waardig het boek te openen, en zijn zegelen open te breken?

3 En niemand in den hemel, noch op de aarde, noch onder de aarde, kon het boek openen, noch hetzelve in zien.

4 En ik weende zeer, dat niemand waardig gevonden was, om dat boek te openen, en te lezen, noch hetzelve in te zien.

Wie is er vervolgens waardig om deze zegels te openen?

6 En ik zag, en ziet, in het midden van den troon, en van de vier dieren, en in het midden van de ouderlingen, een Lam, staande als geslacht, hebbende zeven hoornen, en zeven ogen; dewelke zijn de zeven geesten Gods, die uitgezonden zijn in alle landen.

7 En Het kwam, en heeft het boek genomen uit de rechter hand Desgenen, Die op den troon zat.

Denk eens na over de volgende vragen:

Waarom weent Johannes dat niemand waardig is om de zegels te openen terwijl dit alleen maar ellende oplevert voor de wereld? Je zou toch denken dat hij blij zou zijn dat deze zegels niet zouden worden geopend?

Paulus leert ons dat wij verzegeld zijn met de Heilige Geest. Omgekeerd zou je dus kunnen zeggen, als een zegel verbroken moet worden, is dat negatief. Als Jezus nu een zegel verbreekt, zou dat dan goed nieuws of slecht nieuws voor de mensheid zijn?

Jezus wordt hier neergezet als Lam, staande als geslacht. Is dat voor of na het kruis? Dit is natuurlijk na het kruis, dus als God zich al heeft verzoend met de mensheid. Is het logisch dat daarna al deze plagen alsnog op ons worden losgelaten, door Jezus zelf nog wel?

Waarom begint Openbaringen 1 als volgt:

1 De openbaring van Jezus Christus, die God hem gegeven heeft, om Zijn dienstknechten te tonen de dingen, die haast geschieden moeten; en die Hij door Zijn engel gezonden, en Zijn dienstknecht Johannes te kennen gegeven heeft;

Wat ik logischer zou vinden is dat Johannes hier de openbaring krijgt wat Jezus gedaan heeft, hij heeft de zegels verbroken die op de aarde lagen. Dood, verderf, ziekte etc, dit alles is aan het kruis volbracht. Jezus heeft als Lam dit voor ons gedaan. Daarom weende Johannes ook, wat hij wilde maar al te graag dat deze zegels verbroken zouden worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Christenen hoeven geen YouTube te kijken om te weten of een zegel verbroken is en of een ruiter losgelaten is.

Dergelijke dingen kunnen christenen weten door openbaring uit Gods woord.

Ik hecht daarom ook geen waarde aan dergelijke filmpjes.

Ik geloof dat de zegels al eeuwen geleden werden verbroken en dat de aarde al eeuwen lang te maken heeft met vervolgingen, aardbevingen, oorlogen, hongersnoden, epidemieën enz. .

Christenen mogen alleen beschermd zijn voor die dingen, zoals de Israëlieten in het land Gosen te midden van Egypte beschermd waren tegen de rampen die de Egyptenaren (mensen zonder verbond met God) troffen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Toevallig ging het vandaag in de kerkdienst over Openbaringen 6 en een van de aandachtspunten was dat deze gerichten over de hele mensheid gehouden worden. Nergens in Openbaring 6 wordt een uitzondering gemaakt voor christenen, het overkomt alle mensen. En dat is ook de realiteit van elke dag geweest, goeden en kwaden lijden allemaal onder hongersnoden, oorlogen en ziekten. Niet alleen sinds Openbaringen ook Prediker wijst er al op dat het voorkomt dat de goede het lot van de kwade ondergaat en kwade een goed leven leidt en nog een 1e klas begrafenis krijgt ook. Hij noemt dat een groot kwaad en dat is het ook en onze vraag om gerechtigheid is ook terecht. Dat zie je aan vers 10 Ze riepen luid: ‘O heilige en betrouwbare Heer, wanneer zult u de mensen die op aarde leven eindelijk straffen en ons bloed op hen wreken?’ 11 Ieder van hen kreeg witte kleren. Verder werd hun gezegd nog een korte tijd geduld te hebben, totdat ook de andere dienaren, hun broeders en zusters die net als zij zouden worden gedood, zich bij hen gevoegd zouden hebben. Tot die tijd leven koren en onkruid naast elkaar maar de eindoverwinning is zeker want zo heeft God het over het witte paard beschikt: 2 Ik zag dit: een wit paard met een ruiter, die een boog droeg. Hij kreeg een zegekrans en trok op als een overwinnaar, de overwinning tegemoet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op. 6

8 En ik zag, en zie: een grauw paard en die erop zat, zijn naam was de dood, en het rijk van de dood volgde hem. En hun werd macht gegeven over het vierde deel van de aarde om te doden met het zwaard, met honger, met de dood en door de wilde dieren van de aarde.

Het vierde deel van de aarde krijgt te maken met rampen. Drie vierde deel van de aarde krijgt daarmee niet te maken. In de rest van de Bijbel (bv. psalm 91) is te lezen in welk geval je niet te maken krijgt met die rampen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op. 6

8 En ik zag, en zie: een grauw paard en die erop zat, zijn naam was de dood, en het rijk van de dood volgde hem. En hun werd macht gegeven over het vierde deel van de aarde om te doden met het zwaard, met honger, met de dood en door de wilde dieren van de aarde.

Het vierde deel van de aarde krijgt te maken met rampen. Drie vierde deel van de aarde krijgt daarmee niet te maken. In de rest van de Bijbel (bv. psalm 91) is te lezen in welk geval je niet te maken krijgt met die rampen.

Niet alle vier delen van de wereld tegelijk nee anders was de jongste dag al aangebroken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op. 6

8 En ik zag, en zie: een grauw paard en die erop zat, zijn naam was de dood, en het rijk van de dood volgde hem. En hun werd macht gegeven over het vierde deel van de aarde om te doden met het zwaard, met honger, met de dood en door de wilde dieren van de aarde.

Het vierde deel van de aarde krijgt te maken met rampen. Drie vierde deel van de aarde krijgt daarmee niet te maken. In de rest van de Bijbel (bv. psalm 91) is te lezen in welk geval je niet te maken krijgt met die rampen.

Niet alle vier delen van de wereld tegelijk nee anders was de jongste dag al aangebroken.

Er zal nooit een tijd komen waarin alle mensen te maken krijgen met rampen.

Er zal altijd een deel van de mensheid zijn dat bewaard blijft door de bescherming van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De opname van de Gemeente moet nog eerst komen, dus de zegels zijn nog niet verbroken.

Simpel eigenlijk allemaal als je het zo bekijkt.

Iets te simpel, want daarmee ontken je dat er aardbevingen, epidimieen, hongersnoden en oorlogen zijn. Terwijl Jezus zelf zegt dat die er zullen zijn maar dat daarmee nog niet het einde is bereikt.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:7 Ze stelden hem toen de vraag: ‘Meester, wanneer zal dat allemaal gebeuren en aan welk teken kunnen we het herkennen?’ 8 Jezus zei: ‘Let op, laat je niet misleiden. Want er zullen velen komen die mijn naam gebruiken en zeggen: “Ik ben het,†of: “De tijd is gekomen.†Volg hen niet! 9 Als jullie berichten horen over oorlog en opstand, raak dan niet in paniek. Die dingen moeten eerst gebeuren, maar dat is nog niet meteen het einde.’ 10 Hij vervolgde: ‘Het ene volk zal tegen het andere ten strijde trekken en het ene koninkrijk zal de strijd aanbinden met het andere, 11 er zullen zware aardbevingen komen en hongersnoden en epidemieën alom, en er zullen aan de hemel grote en verschrikkelijke tekenen verschijnen.
Link naar bericht
Deel via andere websites
De opname van de Gemeente moet nog eerst komen, dus de zegels zijn nog niet verbroken.

Simpel eigenlijk allemaal als je het zo bekijkt.

Heel simpel ja. Maar het grootste deel van de christenen gelooft niet in de letterlijke opname.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De opname van de Gemeente moet nog eerst komen, dus de zegels zijn nog niet verbroken.

Simpel eigenlijk allemaal als je het zo bekijkt.

Heel simpel ja. Maar het grootste deel van de christenen gelooft niet in de letterlijke opname.

Gewoon Left Behind kijken, vet overtuigend :P

Link naar bericht
Deel via andere websites
De opname van de Gemeente moet nog eerst komen, dus de zegels zijn nog niet verbroken.

Simpel eigenlijk allemaal als je het zo bekijkt.

Heel simpel ja. Maar het grootste deel van de christenen gelooft niet in de letterlijke opname.

Gewoon Left Behind kijken, vet overtuigend :P

:# Op zich wel een goede (boeken)serie!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat staat er dus niet, pas als het 6e zegel verbroken wordt, breekt het laatste oordeel aan. Tot die tijd gaan God's gerichten over de aarde en wordt niets of niemand ontzien.

Waar staat geschreven dat tot die tijd Gods gerichten over de aarde zouden gaan en dat niets of niemand wordt ontzien?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat staat er dus niet, pas als het 6e zegel verbroken wordt, breekt het laatste oordeel aan. Tot die tijd gaan God's gerichten over de aarde en wordt niets of niemand ontzien.

Waar staat geschreven dat tot die tijd Gods gerichten over de aarde zouden gaan en dat niets of niemand wordt ontzien?

Posten wij wel in hetzelfde topic of heb je het voorgaande gewoon niet gelezen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gewoon Left Behind kijken, vet overtuigend :P

:# Op zich wel een goede (boeken)serie!

Waaaaht! Pulp, dat is het. Dat papier had beter gebruikt kunnen worden, bijvoorbeeld als WC-papier. :B

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat staat er dus niet, pas als het 6e zegel verbroken wordt, breekt het laatste oordeel aan. Tot die tijd gaan God's gerichten over de aarde en wordt niets of niemand ontzien.

Waar staat geschreven dat tot die tijd Gods gerichten over de aarde zouden gaan en dat niets of niemand wordt ontzien?

Posten wij wel in hetzelfde topic of heb je het voorgaande gewoon niet gelezen?

Wij posten in hetzelfde topic en ik heb het voorgaande gelezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Op de een of andere manier vind ik niet dat je aan de hand van een filmpje mag zeggen of één van de zeven zegels verbroken is. TS heeft er ook bij gezegd "schijnt gezien te zijn". dus het is helemaal niet zeker.

Mijn mening is dat we daar moeilijk over kunnen oordelen, of er al zegels zijn verbroken. Net zoals mensen die voorspellen wanneer de Here Jezus terug komt op aarde. Alleen de Vader weet dat en zelfs Jezus weet dat niet. Dus wij kunnen daar geen precieze tijd of plaats van maken als de Here Jezus het al niet eens weet.

Maar ondanks dat, Openbaring is een PRACHTIG boek! echt, het is alleen wel moeilijk vind ik zelf af en toe. Maar dat komt denk ik doordat er veel symboliek in zit. En als je dat eenmaal door hebt is het super! Niet dat ik wil zeggen dat ik um helemaal snap, maar stukje bij beetje komt het toch :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid