Spring naar bijdragen

Verzoekingen van Jezus


Aanbevolen berichten

Mattheus 4 schrijft over de Verzoekingen van Jezus in de Woestijn.

1 Toen werd Jezus van den Geest weggeleid in de woestijn, om verzocht te worden van den duivel.

2 En als Hij veertig dagen en veertig nachten gevast had, hongerde Hem ten laatste.

3 En de verzoeker, tot Hem gekomen zijnde, zeide: Indien Gij Gods Zoon zijt, zeg, dat deze stenen broden worden.

4 Doch Hij, antwoordende, zeide: Er is geschreven: De mens zal bij brood alleen niet leven, maar bij alle woord, dat door den mond Gods uitgaat.

5 Toen nam Hem de duivel mede naar de heilige stad, en stelde Hem op de tinne des tempels;

6 En zeide tot Hem: Indien Gij Gods Zoon zijt, werp Uzelven nederwaarts; want er is geschreven, dat Hij Zijn engelen van U bevelen zal, en dat zij U op de handen zullen nemen, opdat Gij niet te eniger tijd Uw voet aan een steen aanstoot.

7 Jezus zeide tot hem: Er is wederom geschreven: Gij zult den Heere, uw God, niet verzoeken.

8 Wederom nam Hem de duivel mede op een zeer hogen berg, en toonde Hem al de koninkrijken der wereld, en hun heerlijkheid;

9 En zeide tot Hem: Al deze dingen zal ik U geven, indien Gij, nedervallende, mij zult aanbidden.

10 Toen zeide Jezus tot hem: Ga weg, satan, want er staat geschreven: Den Heere, uw God, zult gij aanbidden, en Hem alleen dienen.

11 Toen liet de duivel van Hem af; en ziet, de engelen zijn toegekomen, en dienden Hem.

Wat valt op in het gedeelte over de verzoekingen? Zie je overeenkomsten elders met de Schrift? Wat is het belang van de verzoekingen van Jezus?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie een overeenkomst met de zondeval in Genesis.

Jezus moest als de tweede Adam dit keer de verleidingen van de satan weerstaan, waardoor Hij de fout van de eerste Adam teniet deed en op die manier de satan voor eens en altijd verslagen werd, waardoor de gevolgen van de zondeval (ziekte, armoede, ellende, angst, schuld, dood, hel enz.) teniet werden gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind de verleiding in vers 8 een interresante, daar word Jezus namelijk verleid met iets, wat ook voor hem bedoeld was, namelijk de heerschapij over de wereld, en de duivel bied hem een soort shortcut aan om zonder te lijden dat meteen al te krijgen.

Ik zie inderdaad ook overeenkomst met genesis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een mooi vergelijk Eulogía zo zie ik het ook en daarbij zie ik dat Jezus met de 40 dagen vasten de Israëlieten heiligde die Israël niet in mochten en Mozes Heiligde die voor een 3e keer de 40dagen had moeten vasten om zijn volk te vrijwaren van de zonde dat zij Israël niet in wilde.

Tevens is Jezus door de Geest de woestijn in gegaan om daar de de sterken der woestijn te overwinnen om van daaruit weer naar Israël terug te keren en iedereen die God ontmoet heeft de woestijn overwonnen en ontmoet satan op zijn weg er uit om diegene die met God gaat van zijn opdracht af te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind de verleiding in vers 8 een interresante, daar word Jezus namelijk verleid met iets, wat ook voor hem bedoeld was, namelijk de heerschapij over de wereld, en de duivel bied hem een soort shortcut aan om zonder te lijden dat meteen al te krijgen.

Elke verzoeking is een korte route van de kruisweg die Jezus gaat. Uiteindelijk krijgt Jezus de heerschappij ook over de aarde en de hemelen, dat verteld Hij later op de berg aan de discipelen.

Zou Jezus Satan direct herkent hebben op het moment van de eerste verzoeking?

Link naar bericht
Deel via andere websites

er word niet vermeld hoe satan hem verleide, in persoon, door een andere persoon, of misschien in zijn eigen gedachten, dus in wat voor zin hij hem herkent zou hebben weet ik niet, maar ik schat in dat Jezus die onderscheidende gave wel bezit, daar hij vaker direct herkende waar de satan aan het werk was, in bijvoorbeeld bezeten mensen, of in petrus zelf een keer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat we van deze verzoekingen kunnen leren is waar we als mensen gevoelig voor zijn. Dat zien we bij de eerste verleiding: na veertig dagen vasten zegt satan, je bent toch de zoon van God dan kun je toch van stenen brood maken voor jezelf. Kort gezegd, je hoeft als God's kind toch geen gebrek te leiden? Je kunt toch aanspraak maken op brood? Dat is dezelde verleiding die wij dagelijks meemaken: Als God zo goed voor je zorgt waarom leid je dan gebrek? Waarom ben je niet welvarend, rijk en gezond? En als je dat niet bent, ben je dan wel God's kind. Verkeer je dan wel in de staat van genade?

Iets soortgelijks zie je in de tweede verleiding. Je kunt toch gerust van het dak springen of vertrouw je soms niet op God's voorzienigheid? Heb je niet het geloof dat Hij je zal redden? Dat heeft Hij toch beloofd? Ook dat zien we terug in het hedendaagse: Je vertrouwt toch wel op God's voorzienigheid of geloof je niet dat Hij je zal genezen? Hij zegt dat toch zelf in de bijbel?

En dan de laatste verleiding: Kniel voor mij en ik zal je macht geven over de hele wereld. En oh zijn we daar gevoelig voor want welke macht is buiten God bepalend voor de wereld? Niemand anders dan de Mammon de macht van het geld! Kijk eens wat voor een goeds je allemaal kan doen als je dat geld hebt! En tegen de tijd dat je in een grote villa woont en zelfs het hondehok airco heeft, rechtvaardig je dat door te zeggen: Ik mag er toch ook zelf van genieten?

En nee dat zijn niet de enige verleidingen en verleidingen komen in allerlei gedaantes maar het zijn wel altijd dingen waar we denken tekort te komen en we meer willen dan God ons toebedeeld heeft. Dat is al zo vanaf de zondeval en dat zal tot de terugkomst van Jezus ook wel zo blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:

eigenlijk is de link te trekken met de koning van perzië.. hij wordt ook alle koninkrijken getoond in de wereld etc. in de Bijbel maar goed dat wisten jullie wel zeker ? of niet dus ... ?

Waaruit maak je op dat de koning van Perzië een rol speelt in die tekst? Wellicht kun je eens iets onderbouwen ipv allerlei loze statements te doen met een beledigende ondertoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid