Spring naar bijdragen

Alpha cursus 2011: "Is er meer?"


Aanbevolen berichten

Misschien heb je ze de afgelopen dagen zien hangen op (bijvoorbeeld) stations:

alpha-poster-red-2011-web.jpg

De (huisje-boompje-beestje) posters van de Alpha cursus die binnenkort weer van start gaat in meer dan 600 kerken.

Ook is er een nieuwe 'viral' op Youtube gezet:

link

Hebben jullie ervaring met de Alpha-cursus? Wat vind je er van? Ken je mensen die er naartoe gaan of die je er graag naartoe zou zien gaan? Wat vind je van de nieuwe opzet van de Alpha-cursus?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit jaar zal ik mede een nieuwe Youth Alpha gaan leiden in Rotterdam, en er passen nog mensen bij!

Dus ben je tussen de 18 & 25 jaar en ben je geïnteresseerd in het geloof, of wil je je geloof weer eens wat "nieuw leven" inblazen?.. Dan mag je mij altijd een mailtje sturen voor meer informatie smile.gif

Youth Alpha is dus simpelgezegd de "jeugd-versie" van de volwassen Alpha.

www.youthalpha.nl

Ik heb een aantal jaar geleden zelf ook de cursus gevolgd. Ik was niet meer zozeer zoekende, maar het was toch wel erg fijn om weer eens in gesprek te kunnen met mensen en de basic's van wat je gelooft weer even helder te krijgen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn vrouw en ik hebben een tijdje geleden alweer een Alpha cursus gevolgd, dit was toen we nog kindloos waren.

We hebben de Alpha cursus als iets moois ervaren, waar je in huiselijke kring leert van je groepsleider (in ons geval de dominee), maar ook leert van ervaringen van anderen.

Er komen allerlei soorten mensen op af, die je in de loop der tijd ziet groeien en leert kennen.

Soms kun je met elkaar lachen, maar er komen ook zeker serieuze persoonlijke ervaringen aan bod, die heel mooi, binnen de groep blijven, dat is de vertrouwensband die je opbouwt met je groep.

Omdat de cusus was afgelopen, hebben we in overleg besloten er een vervolg aan te geven, in het nieuwe seizoen, ook hier hebben we weer veel geleerd en gedeeld.

Nu doen we niet mee met de cursus, omdat het niet echt handig is met onze kleine meid, wellicht dat we een keer ons huis ter beschikking stellen voor een groeicursus, kunnen we weer meedoen en hoeven we geen oppas te regelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je omschrijft heel treffend wat mijn ervaringen met de Alpha Cursus ook zijn, RaiN!

Zelf ben ik ook begeleider en afgelopen seizoen deed er een mevrouw mee van 85 die dit als 'de mooiste tijd van haar leven' omschreef (met name de slotavond). Echt mooi
smile.gif

dat zijn zeker mooie dingen, zo leer je mensen ook eens echt kennen, door het persoonlijke karakter van een dergelijke cursus.

Verloopt een Alpha cursus trouwens overal in grote lijnen hetzelfde? Daarmee bedoel ik dat wij het bij iemand in huis hielden, naderhand toen de groep erg groot werd, weken ze uit naar de achterzaal in de kerk.

Mij bevallen kleine groepjes wel, zo heb je aandacht voor elkaar en is er ruimte voor iedereen om vragen te stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb geen ervaring met Alpha, nooit meegedaan. Maar de poster ziet er ontzettend leuk uit, ik vind hem heel pakken. Wat vind jij er zo suggestief aan, Donnie? smile.gif

Mij is altijd verteld dat het heel basic is, niet zo handig als je al jaren lang gelovig bent. Maar hier lees ik dat gelovigen er ook baat bij hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb geen ervaring met Alpha, nooit meegedaan. Maar de poster ziet er ontzettend leuk uit, ik vind hem heel pakken. Wat vind jij er zo suggestief aan, Donnie?
smile.gif

Ik proef een sfeer van; "Mensen denken tegenwoordig heel materialistisch (huisje,boompje,beesje), dus laten we hen iets aanreiken wat veel belangrijker is: religie".

Ik denk zelf dat mensen het materiele helemaal niet zo belangrijk vinden, en het dus ook niet hoeven te ontvluchten. het is dus een beetje gezocht.

Het word natuurlijk een heel ander soort poster als er had gestaan; 'Liefde, Gezondheid, Cultuur. Is er meer?'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mwah, ik zie "huisje, boompje, beestje" niet zozeer als duidend op materialisme, maar meer in het licht van zeg maar het standaard "goede leven" met een fijn plekje om te wonen, een leuke baan, een gezinnetje,... Zeg maar het cliché-ideaal van een geslaagd, gelukkig leven. En dan de vraag naar een extra dimensie, naar meer dan dat aardse geluk.

Ik heb trouwens totaal geen ervaring met de Alpha-cursus, maar de poster vind ik alvast wel leuk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid