Spring naar bijdragen

Vergeven.. Hoe doe je dat?


Aanbevolen berichten

'Vergeef ons onze schuld, zoals ook wij anderen hun schuld vergeven'

\"Vergeef hen Vader, want zijn weten niet wat ze doen\"

De laatste tijd ben ik me wat meer bezig gaan houden met het onderwerp 'vergeving'.

Ook bij de Alpha-trainingsdag, vorige week, is dit onderwerp in een workshop aan bod gekomen.

Maar wat is dit nu eigenlijk, vergeven? Wat moet je daarvoor doen? Hoe vergeef je anderen?

Daarbuiten: als ik me niet vergis leg je bij 'vergeven' je pijn bij God neer maar hoe doe je dat als niet-gelovige? Kun je dan wel vergeven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij is vergeven, iemand die mij iets aangedaan heb z'n schuld kwijtschelden.

Het is een keuze die ik maak met verstand en mijn gevoel komt dan, soms met enige vertraging, ook mee met het verstand.

En als ik mensen moet vergeven en dat moeilijk vind, kijk ik vaak naar mezelf, en besef ik dat ik zelf ook niet echt veel beter ben, en dat God mij ook heeft vergeven, en dat ik het zelfde moet doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daarbuiten: als ik me niet vergis leg je bij 'vergeven' je pijn bij God neer maar hoe doe je dat als niet-gelovige? Kun je dan wel vergeven?

Ja hoor ik denk dat dat wel kan. Ik denk dat vergeven ook kan zonder je pijn bij God neer te leggen. Het is dan eerder een soort van acceptatie dat je die pijn hebt, dat je er niks aan kan doen en dat het geen zin heeft om er meer over door te zeuren omdat dat voor beide partijen niet opschiet.

Ik denk dat het dan eerst acceptatie van de pijn is, en dan gaat de pijn vanzelf weg. Ik denk persoonlijk dat de persoon die niet-vergeeft er zelf meer last van heeft dan de persoon die niet vergeven wordt. Dus dat je dan eigenlijk meer iemand vergeeft om jezelf meer rust in je hoofd te geven. En op die manier kan je de ander ook weer ruimte en een kans geven.

Zo denk ik er tenminste over. Als het te volgen is. ^^

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Ja hoor ik denk dat dat wel kan. Ik denk dat vergeven ook kan zonder je pijn bij God neer te leggen. Het is dan eerder een soort van acceptatie dat je die pijn hebt, dat je er niks aan kan doen en dat het geen zin heeft om er meer over door te zeuren omdat dat voor beide partijen niet opschiet.

is dat wel vergeven vraag ik me af. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vergeven is dat je het de ander niet langer meer aanrekent wat hij of zij jou aangedaan heeft. Je sluit dus vrede met diegene en zo ook vrede met jezelf. De vergeving is volmaakt als je de ander er daarna ook nooit meer over aanspreekt, maar dat kan soms wel moeilijk zijn als het aangedane leed zeer ernstig was. Toch brengt volmaakte vergeving uiteindelijk ook volmaakte vrede.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lastige is dat als je iemand wilt vergeven, je eerst vrede moet hebben met wat er gebeurd is. Maar om die vrede te verkrijgen, moet je eerst vergeven. Je moet dus boven jezelf uitstijgen, althans, als het om welhaast onvergeeflijke zaken gaat. Kleine dingetjes zijn natuurlijk niet zo moeilijk te vergeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het kunnen vergeven is denk ik ook een groeiproces waar je doorheen moet gaan. Vergeven van de ene op de andere dag zal niet altijd gaan, soms moet de pijn ook slijten en is het ook een proces van los kunnen laten. Het zal een geleidelijk procs zijn, waarbij het voor Christenen als niet-Christenen in essentie een soort gelijk proces is. Alleen Christenen hebben een externe factor waarbij ze de pijn van hetgeen aangedaan is kunnen neerleggen en daarmee misschien een stap sneller door het proces kunnen lopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Vergeving is voor christenen en niet-christenen juist niet in essentie hetzelfde! Oke, wat het proces (wat jij Michiel) volgens mij beschrijft betreft, ben ik het met je eens. Maar er is een fundamenteel verschil. Dat zal ik uitleggen:

Een christen vergeeft vanuit de vergeving die hem/haar geschonken is in Christus. Een niet-christen vergeeft vanuit zichzelf, om voor zichzelf en de ander een probleem op te lossen. Natuurlijk wil ook een christen een probleem oplossen met vergeving, alleen voor een christen is vergeving niet slechts een mdidel, maar ook een opdracht. Het is gebaseerd op een dieper fundament: niet je eigen gevoel of je piëteit met de ander, maar alleen in en door Christus kunnen en moeten wij vergeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat vind ik het eerlijk gezegd dat een infidel in staat is om te vergeven. Het is mijns inziens toch vooral heel mooi als iemand vanuit zichzelf in staat is een ander te vergeven.

Ik vind dat 'diepere fundament' te zweverig. Daarbij maak je de denkfout dat christenen die mooie boodschap die je hier tentoonspreidt ook daadwerkelijk naleven. Het is allemaal heel mooie theorie, maar het is onzin om te stellen dat een christen slechts wil, kan, moet en zal vergeven in en door Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik ben het toch niet met je eens smile.gif.

Ten eerste is het fundament niet zweverig, Christus is het fundament vanwaaruit wij mogen leven en vergeven. Juist omdat Hij ons heeft gegeven wat wij niet verdienden, kunnen ook wij dat doen (= vergeven).

Daarbij noem je dat christenen die boodschap ook niet naleven en dat mijn opvatting dus een hoog onzingehalte heeft. Echter, ik vraag mij dan af of onze definitie van christen wel overeenkomt. Er zijn velen die zich christen noemen, maar mijns inziens ben je christen als je Christus wilt navolgen. En dat betekent dat je vanuit Christus mag leven èn vergeven

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Vergeven is moeilijk ! :S Het helpt om voor de persoon die jou iets heeft aangedaan te bidden. Tegen God zeggen dat je kwaad bent en dat het pijn doet en dan bidden voor het heil/geluk of hoe je het ook maar noemen wilt van de ander. Is voor mij de enige manier die werkt. Vergeving kost iets van jezelf, omdat je de weg naar wraak (toch wel lekker zoet) afsluit. Het helpt om te bedenken en wat de vergeving van mijn slechte dingen Jezus gekost hebben.

Maar over vergeving gesproken: vragen jullie ook wel eens iemand vergeving? Waarom wel/niet? En hoe?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid