Spring naar bijdragen

Vragen over eucharistie


Aanbevolen berichten

Superfijn! Komen ze:

1) Hoe zou je de betekenis/ervaring van de eucharistieviering beschrijven?

- dankzegging

- eenheid met God/ Christus

- herhaling/ herdenking van Christus’ kruisinging

2) Denk je dat het belangrijk is dat je het verhaal rondom het instellen van de eucharistieviering kent, om deze ‘goed’ te kunnen beleven?

3) Hoe zie je de aanwezigheid van Christus in de eucharistieviering?

4) Wat vind je zelf het belangrijkste onderdeel van de eucharistieviering?

5) Ervaar je in de eucharistieviering een eenheid met:

- elkaar

- God

- katholieken over de hele wereld

- gelovigen door de eeuwen heen

6) Ervaar je dat iedereen die meedoet gelijk is tijdens de eucharistieviering?

7) Ervaar je in de eucharistieviering een afstand tot niet-katholieken?


Samengevoegd:

Ohja en het wordt anoniem behandeld hoor! Ik moet een aantal mensen vragen hoe ze de eucharistie ervaren en dan kijken of er dingen overeen komen in de antwoorden.

natuurlijk is het fijn als je meer dan alleen ja of nee wilt antwoorden, maar hoe persoonlijk dat moet je zelf bepalen!

En het is dus voor een studieopdracht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1) Hoe zou je de betekenis/ervaring van de eucharistieviering beschrijven?

- dankzegging

- eenheid met God/ Christus

- herhaling/ herdenking van Christus’ kruisinging

Hmm, ik weet niet, alledrie die aspecten zitten er voor mij geloof ik wel in, de ene keer meer het ene, dan weer meet het andere. Waarbij ik die "herhaling" van de kruisiging wel niet zo zie, herdenking zeker maar herhaling vind ik een beetje een raar idee.

2) Denk je dat het belangrijk is dat je het verhaal rondom het instellen van de eucharistieviering kent, om deze ‘goed’ te kunnen beleven?

Ja, dat denk ik op zich wel, je moet wel weten waar het over gaat. Dat komt op zich ook wel naar voren tijdens de eucharistieviering zelf.

3) Hoe zie je de aanwezigheid van Christus in de eucharistieviering?

Haha, laat ik eens even een vraagstuk gaan beantwoorden waar ze al millennia over discussiëren. knipoog_dicht.gif Nee, dat zie ik toch niet zo zitten, sorry. Misschien een beetje een flauw antwoord, maar wel het enige dat ik kan geven: dat is een Mysterie.

4) Wat vind je zelf het belangrijkste onderdeel van de eucharistieviering?

De eucharistie natuurlijk, is dat niet redelijk voor de hand liggend? Het is me trouwens niet helemaal duidelijk hoe je de term eucharistieviering in deze vragenlijst gebruikt, heb je het over de volledige Mis of enkel over de eucharistie? Deze vraag lijkt het eerste te suggereren, terwijl je vorige vraag op het tweede lijkt te wijzen.

5) Ervaar je in de eucharistieviering een eenheid met:

- elkaar

- God

- katholieken over de hele wereld

- gelovigen door de eeuwen heen

Ja, allemaal eigenlijk wel, maar goed ja, "ervaring" is ook niet alles, soms ervaar je helemaal niks maar dat maakt die eenheid niet minder reëel.

6) Ervaar je dat iedereen die meedoet gelijk is tijdens de eucharistieviering?

Hmmm, ik weet niet, vind ik een beetje een lastige vraag. Gelijkwaardig en gelijk zijn twee verschillende dingen. En met "iedereen die meedoet", bedoel je dan iedereen die aanwezig is in de Mis of iedereen die daadwerkelijk ter communie gaat?

7) Ervaar je in de eucharistieviering een afstand tot niet-katholieken?

Ik weet niet, daar denk ik niet zo over na eigenlijk. Mijn niet-katholieke vriend blijft altijd zitten bij de communie terwijl verder zowat de hele kerk naar voren gaat dus dan krijg je soms wel zo'n gevoel van afstand, maar ach, zoveel zegt dat ook niet, ik ben zelf wel katholiek en ik blijf ook wel eens zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat voor studie doe je eigenlijk? Ik ben wel benieuwd naar studies waarvoor je dit soort vragen moet stellen. En ben je zelf katholiek? Als je dat niet bent, weet je dan zelf een en ander over de eucharistie of is dat nogal onbekend terrein voor je?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk, ik heb zelf godsdienstwetenschappen gestudeerd, erg interessant vond ik dat. smile.gif

Kun je even verduidelijken hoe je de term "eucharistieviering" in je vragenlijst precies bedoelt? Ik vind het nu een beetje onduidelijk en daardoor weet ik niet goed of ik je vragen wel goed beantwoord heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ondanks dat ze al beantwoord zijn is het misschien voor je onderzoek ook goed om nog een maning te hebben. smile.gif Grotendeels komt die overeen overigens.

Ik vond het wel lastig wat je schrijft eucharistieviering maar gevoelsmatig denk ik dat je meer de eucharistie zelf bedoeld.

Quote:

Superfijn! Komen ze:

1) Hoe zou je de betekenis/ervaring van de eucharistieviering beschrijven?

- dankzegging

- eenheid met God/ Christus

- herhaling/ herdenking van Christus’ kruisinging

De eucharistie is een tegenwoordigstelling (dat is dus geen herhaling). Mede hierom voel ik me meer aangesproken tot de eerste twee punten die je aangeeft. Dankbaar dat ik de viering mag bijwonen, daar een deel van mag zijn. En de eenheid met God (met voor mij als ultiem hoogtepunt de communie).

Quote:
2) Denk je dat het belangrijk is dat je het verhaal rondom het instellen van de eucharistieviering kent, om deze ‘goed’ te kunnen beleven?

De betekenis van de eucharistie lijkt mij essentieel belangrijk om het te kunnen beleven. Daarvoor zul je natuurlijk ook het verhaal van het laatste avondmaal moeten kennen.

Wat betreft de viering, het maakt mij niet zo heel veel uit waarom wij op zondag naar de kerk gaan en dat soort vraagstukken.

Quote:
3) Hoe zie je de aanwezigheid van Christus in de eucharistieviering?

Christus is op meerder manieren aanwezig. In de lezingen uit de Bijbel, in de gebeden maar voor mij bovenal in de eucharistie.

Quote:
4) Wat vind je zelf het belangrijkste onderdeel van de eucharistieviering?

De eucharistie.

Daarna komen zaken als de geloofsbelijdenis, schuldbelijdenis en evangelielezing.

Quote:
5) Ervaar je in de eucharistieviering een eenheid met:

- elkaar

- God

- katholieken over de hele wereld

- gelovigen door de eeuwen heen

Allemaal.

Quote:
6) Ervaar je dat iedereen die meedoet gelijk is tijdens de eucharistieviering?

Niet meer of minder dan in het dagelijkse leven.

Quote:
7) Ervaar je in de eucharistieviering een afstand tot niet-katholieken?

Ik ben getrouwd met een protestantse en ik ervaar tijdens de viering een diep gemis in eenheid waneer zij niet het Lichaam van Christus erkend/herkent in de eucharistie. Tijdens de viering zelf is de verbondenheid groot maar tijdens de communie is de verdeeldheid pijnlijk duidelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ok, dankje voor de verduidelijking.
smile.gif
In zeg maar alledaags katholiek taalgebruik wordt de volledige mis gewoon eucharistieviering genoemd, vandaar de verwarring.

Dankje voor de uitleg! Dat is inderdaad wel een belangrijk onderscheid wat ik zeker in mijn verslag ga gebruiken!


Samengevoegd:

Nogmaals heel erg bedankt voor je antwoorden! Ik vind dit zo'n interessant onderwerp!

Mag ik trouwens zo brutaal zijn om op een aantal dingen door te vragen, ik ben oprecht benieuwd namelijk:

Quote:

2) Denk je dat het belangrijk is dat je het verhaal rondom het instellen van de eucharistieviering kent, om deze ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>Ëœgoed?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢ te kunnen beleven?

Ja, dat denk ik op zich wel, je moet wel weten waar het over gaat. Dat komt op zich ook wel naar voren tijdens de eucharistieviering zelf.

--> Hoe komt dit dan naar voren in de vierin zelf? Via lezingen? En is dat dan het volledige verhaal? Of stukjes?

Quote:
3) Hoe zie je de aanwezigheid van Christus in de eucharistieviering?

Haha, laat ik eens even een vraagstuk gaan beantwoorden waar ze al millennia over discussiëren.
knipoog_dicht.gif
Nee, dat zie ik toch niet zo zitten, sorry. Misschien een beetje een flauw antwoord, maar wel het enige dat ik kan geven: dat is een Mysterie.

--> misschien is mijn vraagstelling niet goed. Ik was niet op zoek naar een definitief antwoord, maar naar jouw ervaring ervan. Als je 'een mysterie' ervaart is dat natuurlijk ook goed ;)

Quote:
4) Wat vind je zelf het belangrijkste onderdeel van de eucharistieviering?

De eucharistie natuurlijk, is dat niet redelijk voor de hand liggend? Het is me trouwens niet helemaal duidelijk hoe je de term eucharistieviering in deze vragenlijst gebruikt, heb je het over de volledige Mis of enkel over de eucharistie? Deze vraag lijkt het eerste te suggereren, terwijl je vorige vraag op het tweede lijkt te wijzen.

--> waarom vind je dit zo belangrijk? Is dat vanwege een gevoel of omdat je weet dat de mis toewerkt naar de communie of ...

Quote:
6) Ervaar je dat iedereen die meedoet gelijk is tijdens de eucharistieviering?

Hmmm, ik weet niet, vind ik een beetje een lastige vraag. Gelijkwaardig en gelijk zijn twee verschillende dingen. En met "iedereen die meedoet", bedoel je dan iedereen die aanwezig is in de Mis of iedereen die daadwerkelijk ter communie gaat?

--> ik bedoelde iedereen die ter communie gaat en of het dan uitmaakt wat voor baan je in het dagelijks leven hebt bijvoorbeeld, of dat je allemaal 'kinderen van God' bent.

Quote:
7) Ervaar je in de eucharistieviering een afstand tot niet-katholieken?

Ik weet niet, daar denk ik niet zo over na eigenlijk. Mijn niet-katholieke vriend blijft altijd zitten bij de communie terwijl verder zowat de hele kerk naar voren gaat dus dan krijg je soms wel zo'n gevoel van afstand, maar ach, zoveel zegt dat ook niet, ik ben zelf wel katholiek en ik blijf ook wel eens zitten.

--> ik ben natuurlijk heel nieuwsgierig waarom je soms blijft zitten, terwijl je de communie wel het belangrijkste onderdeel van de mis vindt???


Samengevoegd:

Hmm er is vast iets niet goed gegaan met de quotes, want nu is het vet onduidelijk. De pijltjes zijn in ieder geval mijn aanvullende vragen!


Samengevoegd:

Thorgrem: ook heel erg bedankt voor je antwoorden! Dit onderzoekje heeft nu al zin, want ik wordt er steeds wijzer van. Zou je nog een aantal dingen willen verduidelijken (zie de pijltjes hieronder)?

Quote:

Wat betreft de viering, het maakt mij niet zo heel veel uit waarom wij op zondag naar de kerk gaan en dat soort vraagstukken.

--> Wat bedoel je hier precies mee?

Quote:

Christus is op meerder manieren aanwezig. In de lezingen uit de Bijbel, in de gebeden maar voor mij bovenal in de eucharistie.

--> En hoe merk je dat dan? Wat ervaar je daarbij?

Quote:

Allemaal.

--> Is dat ook een bewuste ervaring, of meer iets wat in je achterhoofd speelt en opkomt als je er over na gaat denken? En als het een bewuste ervaring is, waar merk je dat dan aan? Waar denk je op zo?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢n moment aan?

Admod note: Even quotes gefixt voor de leesbaarheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je stukjes wilt quoten en daar tussenin je vragen wilt stellen, kan je dat duidelijk doen door na elk stukje dat je wilt quoten deze tag te plaatsen: [ /quote] (maar dan zonder die spatie)

Daarna kan je jouw eigen vragen of opmerkingen typen, die komen dan in een gewoon lettertype te staan. Het volgende stukje quote, open je weer door [ quote] ervoor te typen (wederom zonder spaties), en zo doe je het voor elk stukje. Is een beetje werk, maar dan ziet het er wel allemaal netjes uit. Ik zal zo even je post aanpassen zodat het er allemaal goed uitziet, maar dan weet je alvast hoe je dat de volgende keer zelf kan doen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo, ik heb het even aangepast. Als je die link gebruikt, dan is het duidelijk op welke post je precies reageert dus op zich is dat handig om te doen, maar als je dat één keer gedaan hebt is het voor de rest van de post ook wel duidelijk, het gaat gewoon over de zelfde post dan. Nuja, je moet maar even kijken naar hoe je post er nu uitziet, dat is dus het effect dat je dan krijgt. smile.gif

Ik ga straks je vragen beantwoorden, nu eerst even bezig met wat anders, maar ik hoop dat het quoten je nu wel duidelijk is. Vraag het anders maar even in mijn profiel (daar kom je door op het poppetje rechts bovenaan mijn posts te klikken), dan leg ik het je daar verder uit en kunnen we hier weer on-topic verderpraten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Thorgrem: ook heel erg bedankt voor je antwoorden! Dit onderzoekje heeft nu al zin, want ik wordt er steeds wijzer van. Zou je nog een aantal dingen willen verduidelijken (zie de pijltjes hieronder)?

Graag gedaan.

Quote:
[...]

--> Wat bedoel je hier precies mee?

Regelmatig lees ik op internet bijdragen van christenen die erg veel moeite hebben met de zondagse viering, die stellend at de sabbat op zaterdag valt en dat die dag gehouden moet worden enz enz. Mij interesseert het weinig.

Quote:
[...]

--> En hoe merk je dat dan? Wat ervaar je daarbij?

Dat merk ik doordat Zijn woord verkondigt wordt, en dat voel ik. Hoe ik dat voel (bijvoorbeeld de communie) kan ik niet onder worden brengen.

Quote:
[...]

--> Is dat ook een bewuste ervaring, of meer iets wat in je achterhoofd speelt en opkomt als je er over na gaat denken? En als het een bewuste ervaring is, waar merk je dat dan aan? Waar denk je op zo?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢n moment aan?

Eenheid met elkaar. Door de communie geef je aan hetzelfde te belijden (dus, de band tussen medegelovigen die op dat moment ook ter communie gaan). Het is God (Jezus) die tot je komt en die in je gaat werken. Katholieken over de hele wereld gaan ter communie wat de band met de Kerk onderhoud en versterkt. Door de eeuwen heen is het geloof in de eucharistie zo beleden. Ik voel dan de verbondenheid met zowel de strijdende (hier), lijdende (vagevuur) als zegevierende (hemel) Kerk.

Het is te beredeneren en een bewustwording maar bovenal is het een gevoel wat diep van binnen komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mag ik trouwens zo brutaal zijn om op een aantal dingen door te vragen, ik ben oprecht benieuwd namelijk:

Ja hoor. smile.gif

Quote:

--> Hoe komt dit dan naar voren in de vierin zelf? Via lezingen? En is dat dan het volledige verhaal? Of stukjes?

Vlak voor de gelovigen naar voren kunnen gaan en de hostie kunnen ontvangen, spreekt de priester een aantal teksten uit. De belangrijkste is de consecratie, waarin de woorden van Jezus bij het laatste avondmaal herhaald worden. Het hele verhaal wordt dus niet verteld, maar de link tussen wat we vandaag de dag in de kerk doen, en wat Jezus destijds deed, wordt wel heel expliciet in elke eucharistieviering gelegd. Dit is trouwens een handig linkje voor je, daar vind je niet alleen de tekst van de consecratie, maar alle vaste teksten uit de hele mis: link

Quote:
--> misschien is mijn vraagstelling niet goed. Ik was niet op zoek naar een definitief antwoord, maar naar jouw ervaring ervan. Als je 'een mysterie' ervaart is dat natuurlijk ook goed
;)

Hmmm, ik vind het lastig te zeggen wat ik daar nu concreet van ervaar. Het is niet zo dat ik een enorme kracht voel uitgaan van de hostie oid. Het is meer een geloven dat, op een manier die mijn begrip te boven gaat, dat stukje brood Christus zelf is, dat zijn kruisdood niet een stukje geschiedenis is maar actueel is, ook hier en nu.

Quote:

--> waarom vind je dit zo belangrijk? Is dat vanwege een gevoel of omdat je weet dat de mis toewerkt naar de communie of ...

Gevoel speelt er niet zo'n grote rol in. Of ja, vroeger als kind het gevoel van "aha, ze zijn eindelijk daar met de hostie, nu is het bijna gedaan!" widegrin.gif Het is gewoon de aanwezigheid van God zelf in ons midden. Bijbelteksten kunnen nog zo inspirerend zijn, preken nog zo bezield en liederen nog zo mooi, uiteindelijk heeft het in zichzelf bitter weinig waarde maar verwijst het allemaal naar Hem, en Hij is bij uitstek aanwezig in de eucharistie.

Quote:

--> ik bedoelde iedereen die ter communie gaat en of het dan uitmaakt wat voor baan je in het dagelijks leven hebt bijvoorbeeld, of dat je allemaal 'kinderen van God' bent.

Goh, daar sta ik niet zo heel erg bij stil eigenlijk. Ik heb meestal het idee in de kerk dat mensen daar meer zijn als gelovige, en minder als Jan die slager is en van voetbal houdt of Miep die drie kinderen heeft en nergens anders meer over kan praten dan over het schoolrapport van de jongste.

Quote:

--> ik ben natuurlijk heel nieuwsgierig waarom je soms blijft zitten, terwijl je de communie wel het belangrijkste onderdeel van de mis vindt???

Net omdat het belangrijk is, is het soms ook belangrijk om niet te gaan. knipoog_dicht.gif Ok, dat klinkt een beetje vaag he. Ik bedoel dat, net omdat het zo onwijs belangrijk is, het ook niet iets is om lichtzinnig mee om te gaan en gewoon maar te doen zonder er bij stil te staan. Je ontvangt God zelf, en dat doe je niet zomaar. In deze streken is het nogal standaard dat iedereen gewoon ter communie gaat, maar op zich is dat geen must ofzo, in andere landen zie je dat gelovigen daar vaak toch wat zorgvuldiger mee zijn en zelf ben ik er ook vrij zorgvuldig mee. Als ik echt met iets zit, bvb wroeging om iets, of boosheid of twijfel, zit het voor mij echt niet lekker om toch te gaan en blijf ik liever zitten. Voor mij is dat echt een gewetenskwestie. Misschien kan je het vergelijken met een relatie. Als er iets echt scheef zit tussen jou en je vriend, voelt het vast ook niet ok om dan toch gewoon naar hem toe te gaan en met hem om te gaan zoals je dat anders doet. Hmm, moeilijk om uit te leggen, kan je er iets mee of maak ik het er alleen maar onduidelijker op?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
1) Hoe zou je de betekenis/ervaring van de eucharistieviering beschrijven?

- dankzegging

- eenheid met God/ Christus

- herhaling/ herdenking van Christus’ kruisinging

Ik vrees dat deze punten de meeste keren dat ik een mis bijwoon vooral 'verstandelijk' beleefd worden door mij. Ik wéét dat we dat aan het doen zijn, en dat het belangrijk is, maar het komt veel minder vaak voor dat ik het ook daadwerkelijk 'beleef'. Of dat nou erg is weet ik niet trouwens, de keren dát ik het helemaal 'beleef' is toch wel vrij heftig van het soort heftig waar ik de rest van de zondag toch wel van moet bijkomen. Alsof het moeite kost weer de gewone wereld in te komen ofzo.

Quote:
2) Denk je dat het belangrijk is dat je het verhaal rondom het instellen van de eucharistieviering kent, om deze ‘goed’ te kunnen beleven?

Ja, ik denk het wel. Als je hiermee bedoelt dat we het Laatste Avondmaal (witte donderdag) hervieren en dus herdenken. Ik denk dat als je het hele paasverhaal niet kent het vrij onmogelijk is om te weten waar iedereen nou mee bezig is. Sterker: ik denk dat de mensen die het paasverhaal niet kennen geen christen zijn. En als niet-christen lijkt een eucharistieviering me behoorlijk nietszeggend.

Quote:
3) Hoe zie je de aanwezigheid van Christus in de eucharistieviering?

Zodra de consecratie plaatsgevonden heeft is Hij dat, is dat Zijn Lichaam en Bloed.

Hoe bedoel je deze vraag precies?

Quote:
4) Wat vind je zelf het belangrijkste onderdeel van de eucharistieviering?

De consecratie.

Quote:
5) Ervaar je in de eucharistieviering een eenheid met:

- elkaar

Ja. Meestal dan toch. Ik ben blij de mis te kunnen vieren in mijn parochie, al ken ik er eigenlijk niemand, in plaats van dat ik de communie thuis zou ontvangen (wat wel gebeurd als iemand niet in staat is naar de mis te komen).

Quote:
- God

In theoretische zin altijd, in 'praktische' zin niet altijd, zie ook vraag 1.

Quote:
- katholieken over de hele wereld

In theoretische zin wel.

Quote:
- gelovigen door de eeuwen heen

Nauwelijks. Zodra het 'en alle engelen en heiligen' voorgedragen wordt denk ik er even aan.

Quote:
6) Ervaar je dat iedereen die meedoet gelijk is tijdens de eucharistieviering?

Nee. Wel gelijkwaardig smile.gif Uitgezonderd de celebrant, die is daar in persona Christi, hij is dus belangrijker dan de rest.

Quote:
7) Ervaar je in de eucharistieviering een afstand tot niet-katholieken?

Ja, zij kunnen de mis niet meevieren. Ook niet als ze er daadwerkelijk bij zijn denk ik.

Ligt ook wel een beetje wat je verstaat onder niet-katholiek. Volwassenen die andersgelovig zijn zijn uiteraard niet katholiek. Maar een catechumeen of een nog ongedoopte baby schaar ik daar dan niet onder, en daar voel ik dan ook geen afstand toe.

Ik hoop dat ik zo duidelijk genoeg ben en anders hoor ik het wel smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allereerst natuurlijk bedankt voor de antwoorden!

De meest snapte ik gelijk, maar bij een aantal zou het wel fijn zijn als je nog iets meer wilde verduidelijken:

Quote:

[...]

Zodra de consecratie plaatsgevonden heeft is Hij dat, is dat Zijn Lichaam en Bloed.

Hoe bedoel je deze vraag precies?

Ik denk dat je de vraag wel goed begrepen hebt hoor, maar misschien wil je ook nog iets zeggen over hoe je dat ervaart?

Quote:

[...]

De consecratie.

en waarom dan? Ervaar je Christus dan het meeste als aanwezig?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het valt me op dat je het erg veel hebt over ervaren. Natuurlijk is de ervaringskant van het geloof wel aanwezig en belangrijk, maar ook niet het allerbelangrijkste of het enige. Ook iets waar je vrij weinig van ervaart, kan erg belangrijk voor je zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Allereerst natuurlijk bedankt voor de antwoorden!

De meest snapte ik gelijk, maar bij een aantal zou het wel fijn zijn als je nog iets meer wilde verduidelijken:

[...]

Ik denk dat je de vraag wel goed begrepen hebt hoor, maar misschien wil je ook nog iets zeggen over hoe je dat ervaart?

Alleen verstandelijk. Ik wéét dat het zo is, af en toe krijg ik kippevel (in positieve zin) bij die wetenschap, maar tja, ervaren...

Quote:
[...]

en waarom dan? Ervaar je Christus dan het meeste als aanwezig?

Omdat Hij dan in ons midden komt. Ook hier weer puur verstandelijk (ja niet zo gek aangezien het beide over de consecratie gaat he puh2.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid