Spring naar bijdragen

Studie psychologie?


Aanbevolen berichten

Ik zit in een heel erg dilemma en hopelijk weten jullie er meer over.

Ik doe nu HBO journalistiek maar ik wil er mee stoppen. Ik zie geen toekomst in de studie en het beroep is te onzeker voor mij.

Nu zit ik juist te denken aan sociale studies en ik denk aan een andere HBO opleiding: SPH of psychologie aan de universiteit?

Heeft psychologie ook wel toekomst? Heeft iemand er ervaring mee? Of kan ik toch beter voor SPH kiezen? Of toegepaste psychologie (HBO niveau)

Ik hoop dat jullie er meer over weten.

Een ander probleem is dat ik steeds meer van het geloof afval en God niet vertrouw dat hij mij steunt en leidt. Zouden jullie daar voor willen bidden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bekeren doe je zelf, dat kan God niet voor je doen. Als je je 'bekeert' zeg je namelijk tegen God dat je je oude leven achter je wilt laten en dus slechte gewoontes wil afleren en dat je je leven in Gods handen legt. Dat is de kern zegmaar. Als jij je bekeert dan geef je God de ruimte om in je leven in te grijpen waar nodig.

Maar je moet óók bedenken, dat God misschien allang aan het werk is in jouw leven, maar dat je dat niet merkt. Ken je het gedicht 'voetstappen in het zand'? Daar ziet de persoon ook pas achteraf dat God hem geholpen heeft..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom!! Wat betreft je studiekeuze is het een keuze waar ik ook mee worstel.. Psychologie is interessanter maar ben bang dat dat te specifiek kan zijn bij het zoeken naar een baan. SPH is dan algemener en vis je een beetje uit alle vijvers

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik doe psychologie op WO niveau, dus als je vragen hebt..

ik kan je nu natuurlijk geen advies geven, want ik weet niet wat het beste bij jou past.

Eulogía, ik ben wel benieuwd wat je daar mee bedoelt. Wellicht iets voor een ander topic?

edit: grrrr ik ben Holla ipv CvdBerg. Man was nog ingelogd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Eulogia: Hoe bedoel je om geloofsredenen? Zijn er allerlei inzichten in de psychologie waar je het niet mee eens bent?

@CvdBerg: Oke, dat is wel fijn. Ik heb er op zich best wel wat vragen over. Wat heb je ervoor gedaan? Havo, vwo, HBO? Is het een moeilijke studie voor jou? Ik kom van HAVO af en ik hoorde dat je daar een wiskundeniveau van vwo 6 moet hebben? Wat moet je sowieso al goed kunnen om de studie te doen? Is de studie heel theoriegericht? Is de studie ook wel realistisch voor een baan? Want dat was ook een reden dat ik met journalistiek kapte namelijk ;p

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het kort dan (mijn persoonlijke opvatting): ik geloof in herstel van mensen door de kracht van God (wonderen) en zou mensen afraden om op psychologische manier in te gaan op problemen van mensen, omdat ik geloof dat die manier niet bijster heilzaam is. Ik zou mensen niet gauw adviseren naar een psycholoog of psychiater te gaan. (Los daarvan zou ik mensen ook afraden om theologie of filosofie te studeren, omdat ik deze studies niet zie als versterking van het geloof; eerder als mogelijke hinder. Als mensen theologie zouden studeren aan een Pinksterhogeschool, zou ik er iets positiever tegenaan kijken.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is afhankelijk van de situatie. Ik zie nadelen aan medicijnen en aan de reguliere gezondheidszorg, maar er zijn situaties waarin ik mensen niet zou afraden naar een dokter te gaan. Het is een christen toegestaan om naar een dokter toe te gaan. Ik heb al eens een soortgelijke vraag gehad en een soortgelijk antwoord gegeven. Ik zal eens kijken of ik de post kan terugvinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@CvdBerg: Oke, dat is wel fijn. Ik heb er op zich best wel wat vragen over. Wat heb je ervoor gedaan? Havo, vwo, HBO? Is het een moeilijke studie voor jou? Ik kom van HAVO af en ik hoorde dat je daar een wiskundeniveau van vwo 6 moet hebben? Wat moet je sowieso al goed kunnen om de studie te doen? Is de studie heel theoriegericht? Is de studie ook wel realistisch voor een baan? Want dat was ook een reden dat ik met journalistiek kapte namelijk ;p

Nu wel met mijn eigen account knipoog_dicht.gif

Ik heb hiervoor vwo gedaan. Het is geen moeilijke studie voor mij, je moet er wel redelijk wat voor doen maar dan is het prima te halen. Behalve... statistiek. Ik weet niet hoe goed jij in wiskunde was, want ik ben er heel erg slecht in, ik heb het laatste vwo-jaar amper voldoendes gehaald en verder met heel veel bijlessen mijn tentamen gehaald. En dat was alleen wiskunde A1. Dat is bij Psychologie ook een struikelblok, veel studenten vinden het lastig en momenteel ploeter ik ook maar aan en dat beïnvloed het plezier dat je aan je studie beleeft wel. Als je dus net zo slecht in statistiek bent als ik zou je er goed over na moeten denken of daar wel zin in hebt. Ik studeer in Groningen en daar heb je de eerste twee jaar veel statistiek. Er zijn overigens ook veel studenten die er geen of veel minder moeite mee hebben hoor, dus wie weet ben jij er ook wel zo een knipoog_dicht.gif

Verder is de studie erg theoretisch ja. Ik vind dat een voordeel: ik vind het heerlijk om met mijn neus in een boek te duiken, en rollenspellen is niet zo mijn ding. Nadeel is wel dat je aan het eind van je studie niet heel veel praktijkervaring hebt. Je leert overigens wel vrij veel over gesprekstechnieken enzo, en dat oefen je ook.

De vooruitzichten: tjah. Psychologie is heel erg breed dus het hangt er af van welke richting je kiest. In de klinische richting is wel weinig werk te vinden ja, dat klopt. Het is dan handig om al naast je studie wat ervaring op te doen. Maar over het algemeen is een bepaald denk- en werkniveau belangrijk en als je je niet blindstaart op bepaalde banen, kun je wel aan de bak komen (zelfde ervaring als Hongerige Wolf dus). Maar ik heb hier niet heel veel ervaring mee omdat ik niet veel afgestudeerde psychologen ken knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

*volgende psychologiestudent meldt zich.

Volgens mij varieert de opleiding psychologie best wel per universiteit. Ik studeer zelf in Utrecht en ben ook een hopeloos geval als het op statistiek aankomt, dat was ik ook al met wiskunde, maar de andere kant is dat ze op de uni wel veel eraan doen om je ermee te helpen als je dat nodig hebt, in de zin van extra werkgroepen en bonustoetsen smile.gif. In Utrecht krijg je vooral in het eerste jaar nogal wat statistiek (twee van de acht vakken).

En zoals Holla zegt, de studie is wel heel theoretisch.. daar moet je van houden.

Wat dat werk vinden betreft weet ik het ook nog niet zo goed (misschien een beetje mijn kop in het zand gestoken toen ik per se psychologie wilde gaan studeren). Ik zou het al dan niet psychologie studeren daar niet meteen van af laten hangen, het is natuurlijk enorm belangrijk om een baan te vinden na je studie, maar de vorming die de opleiding je meegeeft in veel opzichten is denk ik net zo belangrijk smile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ten eerste denk ik dat psychologie ook voor christenen een zeer nuttige studie is, want veel mensen (ook christenen!) hebben daar een hoop baat bij.

Maar verder hangt het denk ik ook erg af van wie je zelf bent. Ik heb geen psychologie gedaan, maar wel andere studies op zowel hbo- als universitair niveau. En daar zitten grote verschillen tussen. Op hbo doe je veel projecten, zoals je vast wel hebt gemerkt. Je moet veel samenwerken met anderen en in de praktijk proberen je vaardigheden te verbeteren. Terwijl de universiteit enorm theoretisch is. Het hangt een beetje af waar je studeert (in Leiden moet je geloof ik wel al in het eerste jaar een stage lopen), maar over het algemeen zul je vooral zelfstandig moeten werken en veel moeten lezen, en theorieën leren, en doe je nauwelijks projecten.

Het belangrijkste is denk ik niet of je vwo of havo hebt gedaan, maar wat voor soort persoon je bent. Ben je meer praktisch aangelegd, of lijkt het je ook wel leuk om veel te studeren en ingewikkelde literatuur door te lezen?

Wat beroepsmogelijkheden betreft: ik weet niet zoveel van hbo, maar zeker voor de universiteit zou ik me daar niet druk om maken. Zelfs als je niet aan de slag kunt als klinisch psycholoog, zijn er een heleboel functies waar je ook als psycholoog wel kunt werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je al eens open dagen gelopen? Zou ik zeker doen als ik jou was, zo krijg je toch een wat beter beeld van een studie en kan je inschatten of het past bij jouw interesses en talenten.

Wat werkmogelijkheden betreft, mja, het hangt er vanaf wat je wilt denk ik. Er studeren elk jaar een hoop mensen af bij psychologie en die mensen kunnen allicht niet allemaal zomaar als psycholoog aan de slag. Maar een universitair diploma opent sowieso een hele hoop deuren dus als je ook openstaat voor de mogelijkheid dat je een baan gaat doen die niet zoveel met psychologie te maken heeft maar die wel uitdagingen biedt waarvoor de vaardigheden die je door een paar jaar op universitair niveau studeren van pas komen, moet je je denk ik geen zorgen maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 7 months later...

* Al 9 jaar hulpverlener en meldt zich *

Heb spw, sph en een minor verpleegkunde gedaan. En in principe zal de zorgsector altijd blijven bestaan en in ontwikkeling blijven.

Vanaf SPH wordt het sowieso al een stuk meer theorie, van universiteit dus helemaal.

En het is goed te kijken wat je wilt (zoals Iriacynthe bijv al zegt) Waar liggen je krachten en kwaliteiten maar ook je allergieën? Ben je geduldig en wil je onderzoeken uitvoeren of is het je plan om te gaan behandelen? Er zijn zoveel verschillende soorten en richtingen en ik zou ook zeker onderzoeken welke verschillende soorten specialicaties er zijn.

Maar het allerbelangrijkst: Waarom wil je die sector in?

Zelf ben ik ervan overtuigd dat je min of meer 'geboren wordt als hulpverlener.' Je bent het of je bent het niet. Iemand die het niet in zich heeft, kan fantastisch in theorie zijn, maar in de praktijk al heel snel zichzelf tegen komen. Maar iemand die het sowiezo in de basis in zich heeft, hoeft alleen nog maar de theorie eigen te maken.

De zorgsector in het algemeen kan altijd een goede professionele en betrokken psycholoog gebruiken hoor :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid