Spring naar bijdragen

De kinderen van Job


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Job dacht zeker nog wel aan zijn kinderen, dat blijkt onder andere uit het volgende gedeelte uit Job 29:

1 En Job ging voort zijn spreuk aan te heffen en zeide:

2 O, dat ik was als in vroegere maanden,

als in de dagen, toen God mij behoedde;

3 toen Hij zijn lamp boven mijn hoofd deed schijnen,

ik in de duisternis wandelde bij zijn licht;

4 zoals ik was in de bloeitijd van mijn leven,

toen Gods vertrouwelijke omgang in mijn tent toefde;

5 toen de Almachtige nog met mij was,

en mijn kinderen rondom mij waren;

Er moet ook nog iets in Job staan over een jammerklacht omtrent het verlies van zijn kinderen, maar dat kan ik zo niet vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 60
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

Quote:

@CvW: Dat mag. Zijn er dingen waar je het specifieker over wil hebben?

Nee hoor.

Job is één van mijn favoriete boeken uit de Schrift, een van de boeken waar ik tot nu toe ook de meeste tijd en energie in heb gestoken om het te bestuderen (als je die zware term mag gebruiken voor een hobbyist als ik). Ik zeg er bewust heel weinig over in dit topic, omdat ik erg blij ben met de manier waarop de discussie loopt. Heel boeiend, en leerzaam weer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het boek Job geeft vooral inzicht in het waarom van het lijden van mensen: namelijk wij zien God's plan niet en denken al snel dat lijden zinloos is. Dat is het niet het heeft een reden, een reden die we soms wel soms niet te weten komen, maar God's trouw is onwrikbaar.

Wat de kinderen van Job betreft, helaas sterven er vaker kinderen. David's eerste kind bij Batseba wordt genoemd. Maar er is ook de bijbeltekst waarvan een kind gezegd wordt dat het zal sterven omdat hij de enige in zijn familie is waarin iets goeds wordt gevonden. Het sterven van de kinderen van Job is geen straf, iets wat zijn vrienden wel denken. Zij waren rechtvaardig dan wel werden gerechtvaardigd omdat Job voor hen zoenoffers bracht.

De historiciteit van Job is een vraagteken want wie zou het verslag maken van wat er zich in de hemel afspeelde? Aan de andere kant het kan wel tenslotte beschouwen veel christenen de bijbel als door de Heilige Geest geïnspireerd. Maar maakt het voor de boodschap uit of het historisch is? Imho niet want de boodschap van het boek Job wordt er niet anders van dus in dat opzicht is het voor mij een interessante discussie maar niet van invloed op mijn geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee hoor.

Job is één van mijn favoriete boeken uit de Schrift, een van de boeken waar ik tot nu toe ook de meeste tijd en energie in heb gestoken om het te bestuderen (als je die zware term mag gebruiken voor een hobbyist als ik). Ik zeg er bewust heel weinig over in dit topic, omdat ik erg blij ben met de manier waarop de discussie loopt. Heel boeiend, en leerzaam weer.

O.k., laat het maar weten als je geïnteresseerd bent in een link van mij over een andere invalshoek over het boek Job, namelijk zoals ik die weergeef, over de goedheid van God en de slechtheid van de duivel. In het Hebreeuws schijnen sommige dingen anders te staan dan dat het in onze Bijbel terecht zou zijn gekomen. (Ik heb het ook maar van anderen, omdat ik geen kennis van het Hebreeuws heb.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Helaas, eerder stond een E-book over Job van Dr. Klaas D. Goverts op internet, maar ik kan het helaas niet meer vinden. Ik heb wel vaker dergelijke verklarende boeken over Job gelezen, maar daar weet ik zo ook geen titel enz. meer van. Het is al weer langer geleden dat ik me daar mee bezig hield. (Als ik nog iets vind, laat ik het je weten.. Edit: Ik ontdekte nog wel dat je hier kan kopen: "Mijn Knecht Job" en "Gedachten over het boek Job".)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Iedere normale ethische maatstaf? Iclusief door God zelf ter tafel gebrachte ethische maatstaven als: "Gij zult niet doden"

Het is daarbij wel goed te bedenken dat er, even wat zwart/wit gesteld, een belangrijk verschil is tussen de katholieke ethiek en de calvinistische ethiek: de katholiek zegt "God wil X, omdat X goed is", terwijl de calvinist zegt "X is goed, omdat God X wil".

Dat heeft te maken met de absolute soevereiniteit van God, die in het Calvinistische denken een wat andere vorm krijgt dan in het katholieke denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid