Spring naar bijdragen

sterilisatie verslaafden?


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, dit kwam vandaag in het nieuws:

\" LONDEN - Een controversiële organisatie uit de VS heeft een drugsverslaafde Brit 200 pond (230 euro) gegeven om zich te laten steriliseren. De vereniging Project Prevention wil voorkomen dat eventuele kinderen van aan drugs verslaafde ouders psychisch en fysiek onder de gevolgen van die verslaving lijden.

Britse hulporganisaties voor verslaafden bekritiseren het project: Project Prevention heeft in Groot-Brittannië niets te zoeken, luidt het.

Volgens de Britse zender BBC zijn in de VS al 3.500 mannen en vrouwen op zo'n aanbod ingegaan. Sinds enkele maanden is Project Prevention ook in Groot-Brittannië actief.

Hersenschade

De oprichtster van het project, Barbara Harris, heeft zelf vier adoptiefkinderen van wie de natuurlijke moeder drugsverslaafd was. Een van die kinderen zou door dat druggebruik tijdens de zwangerschap hersenschade hebben opgelopen.

Volgens Simon Antrobus van de organisatie Addaction gebruiken de leden van de Amerikaanse vereniging \"extreem kwetsbare mensen, vaak nog op een moment in hun leven dat zij een dieptepunt hebben bereikt\".

De British Medical Association deelde mee, nog geen standpunt over de kwestie ingenomen te hebben. (WTF)

( link )

Wat zouden eventuele christelijke bezwaren hiertegen zijn? Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Verslaving is een ziekte waar mensen vanaf kunnen komen. Wil je dan alle mensen met een ziekte met of zonder uitweg maar geen kinderen gunnen?

Nee ik zie dit niet als een oplossing en mensen kunnen inderdaad zich maar beter bezig houden met het helpen van deze mensen, dus afkicken en goede nazorg met de benodigde therapieen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zullen we zgn 'tokkies' ook maar preventief steriliseren? Die voeden hun kinderen toch alleen maar op tot tuig.. toch?

Mensen die TV Oranje kijken en Radio NL luisteren ook maar doen?

Zulke ideeën krijg ik ook ja.

Iedereen behalve de adel steriliseren anders?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Verslaving is een ziekte waar mensen vanaf kunnen komen.

Nee, koorts en kanker zijn ziektes. Verslaving is gewoon een verslaving waar je in principe van kunt afkicken.

Quote:

Wil je dan alle mensen met een ziekte met of zonder uitweg maar geen kinderen gunnen?

Een ziekte is niet hetzelfde als een crackhoertje met een kind.

Quote:

Nee ik zie dit niet als een oplossing en mensen kunnen inderdaad zich maar beter bezig houden met het helpen van deze mensen, dus afkicken en goede nazorg met de benodigde therapieen.

Eens.


Samengevoegd:

Quote:

Zullen we zgn 'tokkies' ook maar preventief steriliseren? Die voeden hun kinderen toch alleen maar op tot tuig.. toch?

Grotendeels ja, maar het zijn geen verslaafden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, koorts en kanker zijn ziektes. Verslaving is gewoon een verslaving waar je in principe van kunt afkicken.

Ik heb het niet over de lichamelijke ziekte, maar door verslavingsartsen wordt het toch echt als geestelijke ziekte bestempeld. Daar zijn heel wat wetenschappelijke onderzoeken aan vooraf gegaan.

Het blijft een keuze om iets te gaan gebruiken, maar om van een verslaving af te komen is niet altijd een keuze die je zomaar kunt maken en daarnaast is het ook echt bewezen dat er heel veel mensen zijn die een verslavingsgevoeligheid hebben.

Je kunt dan wel makkelijk zeggen dat je dan altijd zelf de keuze hebt, maar niemand wil verslaafd worden. Als je beseft dat je verslaafd bent, dan ben je al te laat. Maar ook dat ligt ook weer aan de soort verslaving en soort drugs, maar ook aan de opvoeding, omgeving en dat soort zaken.

Ik vind dat mensen er nogal makkelijk over praten die er te ver vanaf staan en alles als een makkelijke keuze bestempelen. Zo is het gewoon niet altijd. Integendeel, zo is het meestal niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat er mensen zijn die er bewust voor kiezen om verslaafd te worden, want er is natuurlijk niemand die dat wil. Wel denk ik dat mensen vaak voordat ze verslaafd zijn al heel veel keuze momenten gehad hebben, waarop ze blijkbaar een ''verkeerde keuze'' gemaakt hebben. En natuurlijk is het zo dat de één makkelijker verslaafd raakt dan de ander en dat het probleem waarschijnlijk veel dieper ligt dan veel mensen denken, maar ik denk wel dat verslaafden zelf deels verantwoordelijk zijn voor de ontstane situatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk niet dat er mensen zijn die er bewust voor kiezen om verslaafd te worden, want er is natuurlijk niemand die dat wil. Wel denk ik dat mensen vaak voordat ze verslaafd zijn al heel veel keuze momenten gehad hebben, waarop ze blijkbaar een ''verkeerde keuze'' gemaakt hebben. En natuurlijk is het zo dat de één makkelijker verslaafd raakt dan de ander en dat het probleem waarschijnlijk veel dieper ligt dan veel mensen denken, maar ik denk wel dat verslaafden zelf deels verantwoordelijk zijn voor de ontstane situatie.

Natuurlijk, iedereen is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen keuzes. Maar er speelt gewoon zoveel meer mee dat ik het heel erg vind als mensen er zo makkelijk over praten. Er zijn zoveel verschillende situaties waarin het voor een mens zo makkelijk wordt gemaakt om drugs te gebruiken omdat diegene bijvoorbeeld geen andere uitweg meer ziet of gewoon geen andere uitwegen kent. Geen hulp en ga zo maar door. Ik bedoel, het heeft ook met je verleden en je omgeving te maken. Krijg je uberhaupt wel een kans om zonder drugs op te groeien etc.

Natuurlijk zijn er ook genoeg mensen die in een goede omgeving zijn opgegroeid en uiteindelijk verslaafd zijn geraakt, maar ook daar zitten zoveel oorzaken achter. Ik denk dat het voornamelijk met onzekerheid te maken heeft en dat verslaafde mensen totaal niet weten hoe ze daarmee om moeten gaan. Of iemand die een ziekte heeft en verslaafd raakt aan de pijnstillers. Of iemand die ernstige adhd heeft, nooit geholpen en zich eindelijk rustig voelt als ie een downer heeft genomen. Er zijn zoveel verschillende redenen om verslaafd te raken en op 1 of andere manier worden verslaafden allemaal over 1 kam geschoren wat gewoon echt niet fair is. Toevallig zijn zij verslaafd aan drugs en niet aan shoppen of seks of Credible.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ik heb het niet over de lichamelijke ziekte, maar door verslavingsartsen wordt het toch echt als geestelijke ziekte bestempeld. Daar zijn heel wat wetenschappelijke onderzoeken aan vooraf gegaan.

Het blijft een keuze om iets te gaan gebruiken, maar om van een verslaving af te komen is niet altijd een keuze die je zomaar kunt maken en daarnaast is het ook echt bewezen dat er heel veel mensen zijn die een verslavingsgevoeligheid hebben.

Wat mij betreft bestaan er geen geestelijke ziektes, maar zijn geestelijke ziektes botweg lichamelijke ziektes of afwijkingen of wat dan ook. Het is misschien wat makkelijk om dit soort dingen alleen toe te wijzen aan bepaalde stoffen in je lichaam en in dit geval waarschijnlijk je hoofd.

Quote:
Je kunt dan wel makkelijk zeggen dat je dan altijd zelf de keuze hebt, maar niemand wil verslaafd worden. Als je beseft dat je verslaafd bent, dan ben je al te laat. Maar ook dat ligt ook weer aan de soort verslaving en soort drugs, maar ook aan de opvoeding, omgeving en dat soort zaken. Ik vind dat mensen er nogal makkelijk over praten die er te ver vanaf staan en alles als een makkelijke keuze bestempelen. Zo is het gewoon niet altijd. Integendeel, zo is het meestal niet.

Vanuit een christelijke kader is het misschien wat moeilijker te zeggen, maar vanuit een meer algemeen kader. Is het niet slim om mensen met deze alles verwoestende lichamelijke afwijking (o.i.d) te voorkomen dat ze meer van deze mensen op de aarde neerzetten? Vanwege de lichamelijke kant van de geestelijke ziektes? Laat staan vanwege die gruwelijke, mensonterende situaties waar kinderen van van 'de crackhoer met kind' terecht komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat mij betreft bestaan er geen geestelijke ziektes, maar zijn geestelijke ziektes botweg lichamelijke ziektes of afwijkingen of wat dan ook. Het is misschien wat makkelijk om dit soort dingen alleen toe te wijzen aan bepaalde stoffen in je lichaam en in dit geval waarschijnlijk je hoofd.

Wat mij betreft onstaan geestelijke ziektes vanuit een lichamelijke afwijking. Je kunt het makkelijk noemen om dit soort dingen toe te wijzen naar bepaalde stoffen, maar dat is niet de enige reden die ik gaf. Ik vind het namelijk nogal makkelijk om zo veroordelend over een bepaalde groep mensen te praten die duidelijk een probleem hebben waar ze alleen niet uit komen. Er zijn genoeg drugsverslaafden die willens en wetens niet van de drugs af willen komen en ondertussen kinderen gaan produceren. Ja, dat vind ik een ander verhaal. (dan nog ben ik tegen steriliseren trouwens)

Maar de grootste groep verslaafden moeten gewoon echt geholpen worden in plaats van de gevolgen aan te pakken. Ze moeten de oorzaak aanpakken, maar blijkbaar wordt daar niet aan gedacht door een organisatie die blijkbaar vrij weinig verstand heeft van verslaving. nosmile.gif

Quote:
Vanuit een christelijke kader is het misschien wat moeilijker te zeggen, maar vanuit een meer algemeen kader. Is het niet slim om mensen met deze alles verwoestende lichamelijke afwijking (o.i.d) te voorkomen dat ze meer van deze mensen op de aarde neerzetten?

Nee, want als je het over een lichamelijke afwijking of iets dergelijks gaat hebben, dan kan je heel veel mensen wel gaan afschrijven. Ik geloof dat er genoeg goede mensen worden geboren van "verkeerde" ouders. Ook zij hebben nog een eigen verantwoordelijkheid, maar makkelijk zullen ze het niet hebben nee.

Quote:
Laat staan vanwege die gruwelijke, mensonterende situaties waar kinderen van van 'de crackhoer met kind' terecht komen?

Een crackhoer is een verslaafde, maar een verslaafde is niet per definitie een crackhoer of crackpimp. En ik vind niet dat je de grens mag trekken bij iemand die puur verslaafd is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat mij betreft onstaan geestelijke ziektes vanuit een lichamelijke afwijking.

En dat is bij drugsverslaving niet het geval. De gevoeligheid voor verslaving speelt weliswaar een belangrijke rol, maar het is uiteindelijk niet die gevoeligheid die ervoor zorgt dat iemand verslaaft is, dat is de keuze die iemand maakt om met drugs te beginnen.

Quote:

Je kunt het makkelijk noemen om dit soort dingen toe te wijzen naar bepaalde stoffen, maar dat is niet de enige reden die ik gaf. Ik vind het namelijk nogal makkelijk om zo veroordelend over een bepaalde groep mensen te praten die duidelijk een probleem hebben waar ze alleen niet uit komen.

Wat zie jij als 'makkelijk' praten? Niemand hier die ontekent dat verslaafden hulp nodig hebben oid.

Quote:

Maar de grootste groep verslaafden moeten gewoon echt geholpen worden in plaats van de gevolgen aan te pakken. Ze moeten de oorzaak aanpakken, maar blijkbaar wordt daar niet aan gedacht door een regering...
nosmile.gif

rofl.gif Yeah right. Oorzaken als depressieve gevoelens, erbij willen horen e.d. vallen niet vanuit de overheid op te lossen en tenzij men zaken als zelfbeschikkingsrecht en privacy compleet willen negeren kunnen de diverse instellingen en overheden pas ingrijpen op het moment dat er sprake is van overlast en/of criminaliteit of de verslaafde zelf aangeeft problemen te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar de grootste groep verslaafden moeten gewoon echt geholpen worden in plaats van de gevolgen aan te pakken. Ze moeten de oorzaak aanpakken, maar blijkbaar wordt daar niet aan gedacht door een organisatie die blijkbaar vrij weinig verstand heeft van verslaving.
nosmile.gif

Heb je zelf enige ervaring met verslaafden of met mensen die problemen hebben?

Ik zou nogal gaan protesteren als mijn belastingcenten op die manier uitgegeven zouden gaan worden...

Met alle respect, maar iemand kan pas geholpen worden op het moment dat iemand dit zelf wil. Verslaafden kun je in een opvang zetten en af laten kicken, maar als diegene niet wil, vervalt diegene vroeg of laat weer in hetzelfde patroon.

Wanneer mensen echt hulp willen, vind ik het uiteraard alleen maar goed als er iets geboden wordt. Uit ervaring weet ik dat wanneer een verslaafde zijn/ haar leven niet wil veranderen, de hele opvang geen zin heeft, hoe hard dit ook voor de omstanders is...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Heb je zelf enige ervaring met verslaafden of met mensen die problemen hebben?

Ik heb helaas teveel ervaring met verslaafden en mensen die problemen hebben.

Quote:
Ik zou nogal gaan protesteren als mijn belastingcenten op die manier uitgegeven zouden gaan worden...

Dan zou ik gaan beginnen, want dat wordt al gedaan.

Quote:
Met alle respect, maar iemand kan pas geholpen worden op het moment dat iemand dit zelf wil. Verslaafden kun je in een opvang zetten en af laten kicken, maar als diegene niet wil, vervalt diegene vroeg of laat weer in hetzelfde patroon.

Helemaal eens. Ik zie het discussiepunt niet. Wil daarbij wel vermelden dat het niet alleen met afkicken te maken heeft, maar voornamelijk met de nazorg die gewoon zwaar belabberd is geregeld hier in Nederland.

Quote:
Wanneer mensen echt hulp willen, vind ik het uiteraard alleen maar goed als er iets geboden wordt. Uit ervaring weet ik dat wanneer een verslaafde zijn/ haar leven niet wil veranderen, de hele opvang geen zin heeft, hoe hard dit ook voor de omstanders is...

Absoluut, maar heeft niet heel veel met dit topic te maken. Iemand moet zelf willen afkicken, maar iemand moet de juiste hulp daarbij krijgen en dat is gewoon nogmaals belabberd geregeld. En om dan maar te gaan denken; tsja, dan kunnen we beter ervoor zorgen dat ze geen kinderen krijgen in plaats van de oorzaken aan te pakken..

Ik vind het nogal onmenselijk en ook niet echt een christelijke gedachte om wel achter sterilisatie te staan, maar niet achter meer hulp voor mensen die echt een groot probleem hebben en ook daadwerkelijk geholpen willen worden. Want geloof me, daar zijn er genoeg van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid