Spring naar bijdragen

Het Hooglied


Aanbevolen berichten

Hoe het tot de canon is komen te behoren, zou ik me in moeten verdiepen. Nu weet ik niet de geschiedenis daarvan.

De waarde die het boek Hooglied voor de Bijbel heeft (en dus mogelijke redenen waarom het in de canon is opgenomen) zie ik als volgt. Aan de ene kant laat het vooral veel zien van de liefde tussen man en vrouw. Op een poetische manier dicht het boek open over de schoonheid van de liefde, die door God is gemaakt.

De liefdesrelatie van liefde en trouw tussen man en vrouw (aka het huwelijk, wat echter niet in het Hooglied expliciet wordt genoemd, maar wel in de tekst ingesloten lijkt te liggen) wordt al lange tijd gezien als een type voor de liefde tussen God en Zijn volk/Christus en Zijn gemeente.

Het beschrijven van die liefdesrelatie geeft enerzijds een beeld hoe de liefde tussen geliefden mag zijn (of bedoeld is) en tegelijkertijd kunnen mensen daaruit dingen leren over de liefde van God voor Zijn volk/Christus voor Zijn gemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb vandaag een paar gedichten van Judith Herzberg gelezen, 'bewerking van het Hooglied.' Ik vind het één van de prachtigste Bijbelboekensmile.gif

Op je vraag waaromhet in de Bijbel staat kan ik verder ook niet echt antwoord geven. Alhoewel ik zelf denk dat het ons een voorbeeld stelt hoe de liefde tussen man en vrouw (zou) moet(en) zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid