Annatar 0 Geplaatst 22 september 2010 Rapport Share Geplaatst 22 september 2010 Een van de geschriften van de bijbel is het boek Hooglied. Dit is een Hebreeuws liefdesgedicht dat door de traditie in acht hoofdstukken is verdeeld. De naam van God komt er slechts één keer op indirecte wijze in voor. Waarom staat dat boek in de bijbel? Link naar bericht Deel via andere websites
Timon 0 Geplaatst 22 september 2010 Rapport Share Geplaatst 22 september 2010 Hoe het tot de canon is komen te behoren, zou ik me in moeten verdiepen. Nu weet ik niet de geschiedenis daarvan. De waarde die het boek Hooglied voor de Bijbel heeft (en dus mogelijke redenen waarom het in de canon is opgenomen) zie ik als volgt. Aan de ene kant laat het vooral veel zien van de liefde tussen man en vrouw. Op een poetische manier dicht het boek open over de schoonheid van de liefde, die door God is gemaakt. De liefdesrelatie van liefde en trouw tussen man en vrouw (aka het huwelijk, wat echter niet in het Hooglied expliciet wordt genoemd, maar wel in de tekst ingesloten lijkt te liggen) wordt al lange tijd gezien als een type voor de liefde tussen God en Zijn volk/Christus en Zijn gemeente. Het beschrijven van die liefdesrelatie geeft enerzijds een beeld hoe de liefde tussen geliefden mag zijn (of bedoeld is) en tegelijkertijd kunnen mensen daaruit dingen leren over de liefde van God voor Zijn volk/Christus voor Zijn gemeente. Link naar bericht Deel via andere websites
Bumblebee 7 Geplaatst 22 september 2010 Rapport Share Geplaatst 22 september 2010 Heb je er zelf geen idee van, Bona? Admod note: Aangepast ivm privacy. Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 22 september 2010 Rapport Share Geplaatst 22 september 2010 Quote: Op woensdag 22 september 2010 14:42:03 schreef Bumblebee het volgende: Heb je er zelf geen idee van, Bona? Spoiler: niet verder vertellen, maar dit is "Bijbelstudie" en niet "Korte vragen". Ik denk dat Bona een gesprek wil over dit onderwerp. Link naar bericht Deel via andere websites
annzie 1 Geplaatst 22 september 2010 Rapport Share Geplaatst 22 september 2010 Ik heb vandaag een paar gedichten van Judith Herzberg gelezen, 'bewerking van het Hooglied.' Ik vind het één van de prachtigste Bijbelboeken Op je vraag waaromhet in de Bijbel staat kan ik verder ook niet echt antwoord geven. Alhoewel ik zelf denk dat het ons een voorbeeld stelt hoe de liefde tussen man en vrouw (zou) moet(en) zijn. Link naar bericht Deel via andere websites
Annatar 0 Geplaatst 22 september 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 22 september 2010 Quote: Op woensdag 22 september 2010 14:42:03 schreef Bumblebee het volgende: Heb je er zelf geen idee van, Bona? Wellicht heb ik er zelf wel een idee van maar waarom zou ik in de OP moeten zetten? Ik hoor liever wat jullie erover te zeggen hebben. Wat ik zelf denk ik weet al dus dat is zo saai. Link naar bericht Deel via andere websites
Dennis 0 Geplaatst 28 oktober 2010 Rapport Share Geplaatst 28 oktober 2010 ? Link naar bericht Deel via andere websites
Hongerige Wolf 0 Geplaatst 28 oktober 2010 Rapport Share Geplaatst 28 oktober 2010 Ik weet wel dat er binnen het jodendom geregeld dikke discussie over is geweest of het boek überhaupt in de canon thuishoort, en dikke discussie is altijd leuk. Even los van alle manieren waarop je het zou kunnen lezen. Ik moet zeggen dat ik er niet zo veel mee heb. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten