menelikboy 0 Geplaatst 15 september 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 15 september 2010 Ja wat kan je eraan doen als er staat zee dan is het toch zee? Ik doe daar verder niet moeilijk over. Ik geloof best in wonderen en als God wilt dat er geen zee meer is dan het zij zo. Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 15 september 2010 Rapport Share Geplaatst 15 september 2010 Dat is nu juist het punt, menelikboy. In de Schrift is veel vaker iets niet wat het is dan wel. De Schrift gebruikt beelden om het onzegbare min of meer proberen te zeggen. Om dan die beelden vervolgens als letterlijke verslagen te lezen, is dan ook weer zo wat. Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 15 september 2010 Rapport Share Geplaatst 15 september 2010 Quote: Op woensdag 15 september 2010 09:34:07 schreef menelikboy het volgende: Ja wat kan je eraan doen als er staat zee dan is het toch zee? Groot gelijk hoor, je kan de Bijbel niet oppervlakkig genoeg benaderen. Link naar bericht Deel via andere websites
wateengedoe2 0 Geplaatst 15 september 2010 Rapport Share Geplaatst 15 september 2010 Quote: Op woensdag 15 september 2010 09:34:07 schreef menelikboy het volgende: Ja wat kan je eraan doen als er staat zee dan is het toch zee? Ik doe daar verder niet moeilijk over. Ik geloof best in wonderen en als God wilt dat er geen zee meer is dan het zij zo. Maar je trok toch zelf de juiste conclusie al; in Openbaring staat dat de zee doden herbergt*, in het OT dat Leviatan er huist. En daar is geen plaats meer voor op de Nieuwe Aarde, ergo: de zee verdwijnt. Het gaat er niet om dat er geen grote oppervlakten met zout water meer op de aardkloot zullen zijn. Het gaat wel om waar die zee voor staat (wat CvW al zei, dus). En dat heeft ook helemaal niets met het zoete water te maken. * Als je dit letterlijk leest, slaat het niet echt ergens op; natuurlijk zijn er mensen met een zeegraf, maar waarom worden die apart genoemd? Het staat dus voor iets symbolisch. Link naar bericht Deel via andere websites
Annatar 0 Geplaatst 15 september 2010 Rapport Share Geplaatst 15 september 2010 Quote: Op woensdag 15 september 2010 09:06:33 schreef wateengedoe2 het volgende: [...] Wie zegt dat er dan nog bier is, dan? Of zomer? Of mosselen, überhaupt? Dan hoeft het niet voor mij hoor. Link naar bericht Deel via andere websites
Bumblebee 7 Geplaatst 15 september 2010 Rapport Share Geplaatst 15 september 2010 Zegt het scheiden van land en zee door God in den beginne dan ook iets over God die duidelijkheid aanbrengt in het morele landschap (ff serieuze vraag)? Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 15 september 2010 Rapport Share Geplaatst 15 september 2010 Quote: Op woensdag 15 september 2010 12:06:23 schreef Bumblebee het volgende: Zegt het scheiden van land en zee door God in den beginne dan ook iets over God die duidelijkheid aanbrengt in het morele landschap (ff serieuze vraag)? volgens mijn bescheiden kennis, in zekere zin wel, maar je moet het ook weer niet al te metaforisch lezen. Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 15 september 2010 Rapport Share Geplaatst 15 september 2010 Velen zijn het er over eens dat de zee in de betreffende tekst symbolisch wordt bedoeld, maar dat wil niet zeggen dat het niet ook nog letterlijk kan worden bedoeld. Let wel, ik zeg niet dat het letterlijk moet worden opgevat, maar ik vind het te makkelijk om te zeggen dat het per definitie niet letterlijk moet worden opgevat. Hoe denken sommigen te weten hoe het dan zal zijn? Een tekst in de Bijbel heeft heel vaak (altijd?) meer dan een betekenis. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten