Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik heb even een klein dilemma.....over geven.

Ik heb recentelijk een structurele financiële meevaller gehad....wat natuurlijk heel fijn is. Dus heb ik bedacht dat ik wel wat meer zou willen gaan geven.

Er zijn 2 opties:

- mijn eigen kerk met een zwaar structureel begrotingstekort die elk dubbeltje kan gebruiken. Ik ben er kerkelijk actief en zij verdienen mijn commitment het meest aangezien het mijn thuis is.

- nu ben ik lid geweest van een christelijke studentenvereniging en van die christelijke studentenverenigingen moeten de stafleden van giften rondkomen. En je raadt het al. Op de dag dat ik mijn financiële meevaller kreeg, belde er een staflid, die een belrondje aan het houden was, om zijn inkomen bij elkaar te sprokkelen. Ik ben 5 jaar lid geweest van deze studentenvereniging. Heb er heel veel geleerd en ben er actief geweest. Ben nu ruim 2 jaar student-af.

Ik heb het staflid meteen verteld, dat ik wel in een kerk zit met een structureel begrotingstekort en dat ik vond dat mijn commitment daar ligt. Des al niet te min, heb ik 2 weken bedenktijd gevraagd, voor ik de beste man een antwoord geef. Wat vinden jullie: aan wie zou ik moeten geven?

NB. ik ben charismatisch opgevoed, heb ongeveer wat Eugolia verkondigd als ideeën over geven meegekregen en nu ik hervormd ben, ben ik hard toe aan frisse ideeën over waar je nu wel en niet aan geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap dat verhaal van die stafleden niet. Zijn dat studenten, die een jaar van hun studie investeren in een het bestuur van die studentenvereniging? Dat betekent: studie tijdelijk op laag pitje, veel tijd in het bestuur steken. Leuk en een goede leerervaring. Net zoals je dat ook doet bij de roeivereniging of de corpsballenclub. Maar wat heb jij met hun inkomen te maken? Daar hebben ze toch a) IB groep, B) pa en ma en c) bijbaan voor? Net als elke andere student?


Samengevoegd:

Ik zou dus voor je kerk gaan, of dat verhaal met die christelijke studentenclub moet heel anders in elkaar zitten dan ik denk

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ja, maar hoe lang moet je blijven geven aan een organisatie die vroeger belangrijk voor je was? En dat terwijl mijn huidige gemeente een heel groot financieel probleem heeft

Je moét niets. Jij weet beter dan ik hoe die organisatie exact in elkaar zit en wat de implicaties zijn van een mogelijk financieel tekort. Het is aan jou om te besluiten hoe belangrijk het voor je is dat zij de dingen kunnen doen die ze zouden doen met jouw bijdrage, en in hoeverre jij dat (nog) jouw verantwoordelijkheid vindt. Eerlijk gezegd vraag ik me wel af of ze hun financiële structuur niet zouden moeten herzien als hun voortbestaan niet gedragen kan worden door de mensen die er op dit moment lid van zijn, maar goed, ik weet natuurlijk niet hoe ze dat allemaal regelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi dat je die meevaller hebt gekregen.

Ik zou het in gebed brengen en je laten leiden door de Geest.

Misschien moet je aan de kerk geven, maar misschien ook niet.

Misschien moet je aan de vereniging geven, maar misschien ook niet.

Misschien moet je het wel aan een vriend(in) geven, familielid, Afghanistan, een dakloze, aan Credible knipoog_dicht.gif of nog iets/iemand anders. Of misschien verdelen over verschillende doelen.

Zelf geloof ik overigens dat je het deels 1. kan weggeven, 2. kan bewaren en 3. kan uitgeven. Als je geld krijgt, kunnen daar meerdere bestemmingen - in mindere en meerdere mate - voor zijn.

Je mag ervan genieten, het bewaren voor latere tijden en er anderen mee zegenen (zoals bv. de kerk / Gods koninkrijk / armen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik snap dat verhaal van die stafleden niet. Zijn dat studenten, die een jaar van hun studie investeren in een het bestuur van die studentenvereniging? Dat betekent: studie tijdelijk op laag pitje, veel tijd in het bestuur steken. Leuk en een goede leerervaring. Net zoals je dat ook doet bij de roeivereniging of de corpsballenclub. Maar wat heb jij met hun inkomen te maken? Daar hebben ze toch a) IB groep,
B)
pa en ma en c) bijbaan voor? Net als elke andere student?

Je moet het zo zien.....een christelijke studentenvereniging heeft bestuursleden, waar bovenstaand verhaal voor opgaat en stafmedewerkers, wat in feite een soort kerkelijk werkers zijn voor de christelijke studentenvereniging. En ja, die zijn al afgestudeerd. De christelijke studentenvereniging waar ik lid van ben geweest beweert bij hoog en laag dat ze geen substituut zijn voor de kerk, terwijl ze het feitelijk wel zijn.....


Samengevoegd:

Quote:

[...]

en hoe kijk je daar nu tegenaan?

Ik geef niet om heel veel zegen te ontvangen. Als God mij wil zegenen, doet Hij dat omdat Hij in zijn soevereiniteit genadig wil zijn en anders niet. Ik geef aan mijn kerk omdat ik ook wel snap dat een kerk niet van de lucht kan leven, ik erbij hoor en dus mijn steentje heb bij te dragen en omdat ik mijn kerk een warm hart toedraag. En ja, daar krijg ik zeker wel wat voor terug. Maar daarvoor geef je niet.....


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Je moét niets. Jij weet beter dan ik hoe die organisatie exact in elkaar zit en wat de implicaties zijn van een mogelijk financieel tekort. Het is aan jou om te besluiten hoe belangrijk het voor je is dat zij de dingen kunnen doen die ze zouden doen met jouw bijdrage, en in hoeverre jij dat (nog) jouw verantwoordelijkheid vindt. Eerlijk gezegd vraag ik me wel af of ze hun financiële structuur niet zouden moeten herzien als hun voortbestaan niet gedragen kan worden door de mensen die er op dit moment lid van zijn, maar goed, ik weet natuurlijk niet hoe ze dat allemaal regelen.

Ja, er gaan in mijn kerk structurele veranderingen aankomen in de zin van of gebouwen weg, of predikantsplaatsen weg....enz.....het is allemaal al gepubliceerd in het kerkblad, vandaar dat ik het hier durf neer te zetten.....maar om hier verder op in te gaan, dat zou off topic zijn. Het gaat er om, wat ik met mijn geld moet doen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Imo gaat je eigen kerkelijke gemeente voor een studentenvereniging uit het verleden. Natuurlijk kun je de studentenvereniging een eenmalige gift geven maar om daar structureel aan bij te gaan dragen lijkt me niet juist. Paulus voorzag ook grotendeels in zijn eigen levensbehoeften dat kunnen die stafleden ook bijvoorbeeld door parttime te gaan werken. Een studentenvereniging die stafleden heeft die onderhouden moeten worden door (ex-)studenten dat zou eigenlijk helemaal niet moeten kunnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een studentenvereniging die stafleden heeft die onderhouden moeten worden door (ex-)studenten dat zou eigenlijk helemaal niet moeten kunnen.

'Vroegah' kreeg je verlenging van je beurs als je studievertraging had opgelopen door bestuurswerk, is dat nog steeds zo? Indien ja, dan is het inderdaad nogal bizar om bij de alumni aan te kloppen voor je levensonderhoud.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

'Vroegah' kreeg je verlenging van je beurs als je studievertraging had opgelopen door bestuurswerk, is dat nog steeds zo? Indien ja, dan is het inderdaad nogal bizar om bij de alumni aan te kloppen voor je levensonderhoud.

Volgens mij geldt dat voor de meeste universiteiten ook nog steeds wel. Naar ratio wordt dan door de universiteiten bijgedragen voor het verlies aan stufie en de mogelijk opgelopen vertraging tijdens de studietijd. Toen ik bestuur deed, heb ik ook vanuit de uni 2 maanden bijdrage gehad (kleine vereniging, dan krijg je niet zo veel, maar hé, dat was ook niet nodig, want ik hoefde niet te stoppen met de studie en liep ook geen vertraging op).

Maar daar gaat het niet om. Als ik goed gok, weet ik bij welke vereniging Audacity lid was. Van die vereniging weet ik inderdaad dat er een staf is (op een soort hoofdkantoor) dat allerlei mensen binnen de vereniging ondersteund. Die stafleden zijn er dus om de mensen die binnen de lokale vereniging werken te ondersteunen. Het gaat hierbij dan volgens mij ook om een landelijke vereniging met sublocaties in verschillende steden.

Die stafleden zorgen dus voor pastorale ondersteuning voor het bestuur van de lokale afdeling. Maar ze ondersteunen ook de kringleiders, ze maken daar evt. programma's voor. Ze steunen de gebedsleiders, de verschillende commissies etc. Die kringleiders worden door de staf zo toegerust dat ze binnen de vereniging dus weer alle mensen kunnen ondersteunen die de kleine kringen leiden. Het is een soort hierarchisch model van pastorale ondersteuning.

Die stafleden zijn dus niet bij aan een lokale vestiging verbonden, maar werken voor alle vestigingen in het land. En ervaren het ook echt als een roeping om te mogen doen. Het zijn dus geen studenten meer, maar afgestudeerden!

Verder kan ik er totaal niet over oordelen of zij naast dit werk (wat vooral 's avonds en eind van de middag afspeelt), nog makkelijk tijd en mogelijkheden zouden hebben om er een part-time baan naast te doen.

----

En verder, Audacity, lastige keuze.

Aan de ene kant heeft die vereniging je veel gebracht en dat wens je natuurlijk anderen ook toe. Je wilt dat zoiets ook voor anderen beschikbaar blijft, juist ook omdat je weet hoe waardevol het voor mensen kan zijn.

Tegelijkertijd is er de gemeente die nu heel veel voor je betekend, die nu bijdraagt aan wie je bent.

Eigenlijk is het een keuze van:

Zegen ik één iemand, zodat die tot zegen kan zijn voor anderen (waarbij je nu minder binding hebt met én die ene persoon en die anderen) OF zegen ik zonder tussenkomst van die ene persoon een hele club mensen waar ik me bovendien direct betrokken bij voel.

Lastig!

Weet trouwens wel dat als je er voor kiest om je huidige gemeente financieel te ondersteunen, je daarbij wel kan aangeven dat je wilt dat jou gift alleen wordt bestemd voor bepaalde zaken (dus bijv. wel voor het opknappen van de jeugdruimte, maar niet op de grote pot om de verwarming van te betalen). Mocht je dat natuurlijk interessant vinden.

En verder heel praktisch en materialistisch (maar het kan misschien wel meespelen): een gift aan je lokale wijkgemeente is fiscaal aftrekbaar en ik weet niet hoe dat zit als je de persoon van de studentenveriging ondersteund.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Volgens mij geldt dat voor de meeste universiteiten ook nog steeds wel. Naar ratio wordt dan door de universiteiten bijgedragen voor het verlies aan stufie en de mogelijk opgelopen vertraging tijdens de studietijd. Toen ik bestuur deed, heb ik ook vanuit de uni 2 maanden bijdrage gehad (kleine vereniging, dan krijg je niet zo veel, maar hé, dat was ook niet nodig, want ik hoefde niet te stoppen met de studie en liep ook geen vertraging op).

Maar daar gaat het niet om. Als ik goed gok, weet ik bij welke vereniging Audacity lid was. Van die vereniging weet ik inderdaad dat er een staf is (op een soort hoofdkantoor) dat allerlei mensen binnen de vereniging ondersteund. Die stafleden zijn er dus om de mensen die binnen de lokale vereniging werken te ondersteunen. Het gaat hierbij dan volgens mij ook om een landelijke vereniging met sublocaties in verschillende steden.

Die stafleden zorgen dus voor pastorale ondersteuning voor het bestuur van de lokale afdeling. Maar ze ondersteunen ook de kringleiders, ze maken daar evt. programma's voor. Ze steunen de gebedsleiders, de verschillende commissies etc. Die kringleiders worden door de staf zo toegerust dat ze binnen de vereniging dus weer alle mensen kunnen ondersteunen die de kleine kringen leiden. Het is een soort hierarchisch model van pastorale ondersteuning.

Die stafleden zijn dus niet bij aan een lokale vestiging verbonden, maar werken voor alle vestigingen in het land. En ervaren het ook echt als een roeping om te mogen doen. Het zijn dus geen studenten meer, maar afgestudeerden!

Verder kan ik er totaal niet over oordelen of zij naast dit werk (wat vooral 's avonds en eind van de middag afspeelt), nog makkelijk tijd en mogelijkheden zouden hebben om er een part-time baan naast te doen.

Tigerente, dank je wel voor de verduidelijking, ik denk wel dat je goed gokt wat de vereniging betreft.

En ja er zijn stafleden die partime staflid zijn...zo weet ik van een staflid van dezelfde vereniging in Amsterdam die 2 dagen in de week tandarts is. Het specifieke staflid wat mij belde, is wel een fulltimer...

Quote:
----

En verder, Audacity, lastige keuze.

Aan de ene kant heeft die vereniging je veel gebracht en dat wens je natuurlijk anderen ook toe. Je wilt dat zoiets ook voor anderen beschikbaar blijft, juist ook omdat je weet hoe waardevol het voor mensen kan zijn.

Tegelijkertijd is er de gemeente die nu heel veel voor je betekend, die nu bijdraagt aan wie je bent.

Eigenlijk is het een keuze van:

Zegen ik één iemand, zodat die tot zegen kan zijn voor anderen (waarbij je nu minder binding hebt met én die ene persoon en die anderen) OF zegen ik zonder tussenkomst van die ene persoon een hele club mensen waar ik me bovendien direct betrokken bij voel.

Lastig!

Weet trouwens wel dat als je er voor kiest om je huidige gemeente financieel te ondersteunen, je daarbij wel kan aangeven dat je wilt dat jou gift alleen wordt bestemd voor bepaalde zaken (dus bijv. wel voor het opknappen van de jeugdruimte, maar niet op de grote pot om de verwarming van te betalen). Mocht je dat natuurlijk interessant vinden.

En verder heel praktisch en materialistisch (maar het kan misschien wel meespelen): een gift aan je lokale wijkgemeente is fiscaal aftrekbaar en ik weet niet hoe dat zit als je de persoon van de studentenveriging ondersteund.

het blijft een kwestie van commitment en loyaliteit....zeker met mijn studentenvereniging, denk zo, van wanneer mag mijn loyaliteit stoppen.....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Tigerente, dank je wel voor de verduidelijking, ik denk wel dat je goed gokt wat de vereniging betreft.

En ja er zijn stafleden die partime staflid zijn...zo weet ik van een staflid van dezelfde vereniging in Amsterdam die 2 dagen in de week tandarts is. Het specifieke staflid wat mij belde, is wel een fulltimer...

[...]

het blijft een kwestie van commitment en loyaliteit....zeker met mijn studentenvereniging, denk zo, van wanneer mag mijn loyaliteit stoppen.....

Geen dank knipoog_dicht.gif

En verder, het is inderdaad zo'n spagaat van loyaliteit.

Ben je nog op andere manieren verbonden met je vereniging? Bijv. in de vorm van een reunist-lidmaatschap? Want dat zou voor mij denk ik ook wel een verschil maken. Ik ben nog verbonden met mijn vereniging als reunist en draag op die manier elk jaar wat bij. En krijg daarvoor in ruil ons 'krantje' nog thuisgestuurd en kan nog steeds (in overleg) gebruik maken van faciliteiten (=boten) van de vereniging.

Maar als je nu "voor het eerst" sinds je lid-af zijn weer wordt benaderd, met "meteen" het verzoek om geld, dan ligt dat voor mij toch weer anders. Zo van 'nu hebben we iets van je nodig, dus nu zoeken we contact'. Maar als ik het geld al rond had gehad, had je niets van me gehoord en was je nog steeds de buitenstaander en niet een 'betrokken partner'.

Lastig, lastig, lastig...

Succes met wikken&wegen en kiezen en besluiten enzo flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Geen dank
knipoog_dicht.gif

En verder, het is inderdaad zo'n spagaat van loyaliteit.

Ben je nog op andere manieren verbonden met je vereniging? Bijv. in de vorm van een reunist-lidmaatschap? Want dat zou voor mij denk ik ook wel een verschil maken. Ik ben nog verbonden met mijn vereniging als reunist en draag op die manier elk jaar wat bij. En krijg daarvoor in ruil ons 'krantje' nog thuisgestuurd en kan nog steeds (in overleg) gebruik maken van faciliteiten (=boten) van de vereniging.

Maar als je nu "voor het eerst" sinds je lid-af zijn weer wordt benaderd, met "meteen" het verzoek om geld, dan ligt dat voor mij toch weer anders. Zo van 'nu hebben we iets van je nodig, dus nu zoeken we contact'. Maar als ik het geld al rond had gehad, had je niets van me gehoord en was je nog steeds de buitenstaander en niet een 'betrokken partner'.

Lastig, lastig, lastig...

Succes met wikken&wegen en kiezen en besluiten enzo
flower.gif

kijk, dat is een steekhoudend argument....de beste man heeft mij idd benaderd en meteen om geld gevraagd....

ik ben er denk ik wel uit....de kerk krijgt mijn geld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, er gaan in mijn kerk structurele veranderingen aankomen in de zin van of gebouwen weg, of predikantsplaatsen weg....enz.....het is allemaal al gepubliceerd in het kerkblad, vandaar dat ik het hier durf neer te zetten.....maar om hier verder op in te gaan, dat zou off topic zijn. Het gaat er om, wat ik met mijn geld moet doen?

Ik had het niet over je kerk, maar over die studentenvereniging. Als zij niet kunnen draaien op basis van de leden die ze nu hebben, maar afhankelijk zijn van telefoontjes naar alumni waar ze verder weinig meer mee te maken hebben, stel ik me vragen bij hun financiële structuur. Maar goed, ik lees dat je intussen een keuze hebt kunnen maken, da's goed!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid