Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Mijn moeder heeft een nieuwe vriend en vind dat ik daar blij om moet zijn. Dat weet ik niet of ik ook blij moet zijn, ben ik ook niet.

In de Bijbel zijn er een aantal uitzonderingen waarin het geoorloofd is dat je vrij bent om te gaan om te hertrouwen. In de kerk waarin ik ben opgegroeid heb ik het volgende geleerd:

Als je anders dan overspel gescheiden bent: Dan mag diegene welke het initiatief heeft genomen niet meer hertrouwen. De andere meende ik van wel. Op het moment dat 1 van beiden gaat hertrouwen dan is de ander ook weer vrij om te gaan huwen. Of dat een van beiden overlijd. Ik heb een boekje van ds. Koekkoek gelezen maar dat die gaat mijn inziens te gemakkelijk door de bocht?

Is het werkelijk zo dat je dan je hele leven dan als je niet voldoet aan de voorwaarden maar alleen moet blijven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Volgens mijn geloof is een huwelijk onverbrekelijk (sterker nog: een sacrament, wat niet ongedaan gemaakt kan worden), ook als het door overspel op de klippen is gelopen. Scheiden (van tafel en bed, voor de wet) mag in extreme gevallen wel, maar hertrouwen voor de Kerk is er niet bij - tenzij een huwelijk al vanaf het begin nooit geldig is geweest (te onderzoeken door een kerkelijke rechtbank) of de ex overlijdt. Mja, da's katholiek, ik weet wel veel protestantse kerkgemeentes waar je kerkelijk kunt hertrouwen. M.i. is dat nieuwe huwelijk dan alsnog niet geldig.


Samengevoegd:

Quote:

Gun je moeder toch het geluk, jij bent niet in de positie om over haar te oordelen. Het is een volwassen vrouw die zelf haar keuzes kan maken in het leven.

Het kan natuurlijk best dat IkBenBen hier wil onderzoeken wat nu de consequenties hiervan zijn (én zich oprecht zorgen maakt over de keuze die zijn moeder maakt), maar uiteindelijk zal hij haar toch haar eigen keuze laten en in haar waarde laten daarin, denk ik zo? Tenminste, dat hoop ik wel smile.gif Zelf blij zijn over die keuze is dan een ander ding, dat kun je niet afdwingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gun je moeder toch het geluk, jij bent niet in de positie om over haar te oordelen. Het is een volwassen vrouw die zelf haar keuzes kan maken in het leven.

ik denk niet dat het een kwestie is van 'geluk gunnen'.. TS vraagt zich juist af of de keuze van zn moeder wel een goeie is.. en of ze daar uiteindelijk echt gelukkig van wordt, of dat het iets is wat God afkeurt..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Volgens mijn geloof is een huwelijk onverbrekelijk (sterker nog: een sacrament, wat niet ongedaan gemaakt kan worden), ook als het door overspel op de klippen is gelopen. Scheiden (van tafel en bed, voor de wet) mag in extreme gevallen wel, maar hertrouwen voor de Kerk is er niet bij - tenzij een huwelijk al vanaf het begin nooit geldig is geweest (te onderzoeken door een kerkelijke rechtbank) of de ex overlijdt.

en als de man/vrouw overlijdt? Dan mocht het toch niet? Waarom dat verschil?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah, ik had ff niet aan de geestelijkheid gedacht. Dank voor de aanvulling, CvW smile.gif Het overgrote merendeel van de getrouwde katholieken, en nog veel meer van de getrouwde christenen in het algemeen (namelijk: sowieso al alle getrouwde protestanten) zijn leek, en voor hen geldt die restrictie bij overlijden van hun partner dus niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid