Spring naar bijdragen

Bruiloft in Kana


Aanbevolen berichten

Ik snap al die argumenten wel maar dat maakt alcohol niet ineens geen gif..

Alcohol als medicijn, verdoving in ziekenhuizen etc..prima..

Voor je plezier omdat het je ongeremd maakt...een ander verhaal..

Er is niemand die, ook al neemt hij maar 1 wijntje per jaar met kerst, het doet vanuit gezondheidsredenen..

De topic was, hoe kan het dat Jezus, de Zoon van God zich met wijn met alcohol inliet..

Ik heb alleen maar laten zien dat dit hoogst onwaarschijnlijk is vanwege alle redenen eerder genoemd.. (Zie ook het ontgistingsproces gebruikt door de Joden en Romeinen)

Bovendien zijn de namen welke genoemd zijn in het artikel vooraanstaande artsen, wetenschappers en andere geleerden.

En nu laat ik het hierbij smile.gif

Gr, Evert

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben dus benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken.

Ik citeer de tekst waarbij Jezus de vaten laat vullen met water:

Quote:
Johannes 2: 5-6 schreef het volgende:

Daarop sprak zijn moeder de bedienden aan: Doe maar wat hij jullie zegt, wat het ook is. 6 Nu stonden daar voor het Joodse reinigingsritueel zes stenen watervaten, elk met een inhoud van twee à drie metrete.

Eén metrete is grieke inhoudsmaat van ongeveer 40 liter

Een vaat had de inhoud van 2 à 3 metrete, dus gemiddeld genomen 2,5 metrete.

Sommetje: 2,5 * 40L = 100 Liter

Er waren 6 vaten van elk ongeveer 100 liter, dus kreeg je 600 liter wijn.

Als een Joodse bruiloft ongeveer een week zou duren, betekent het dat je dus ongeveer (600 / 7 ) 85,71 Liter wijn per dag zou hebben.

Maar goed, ik weet niet hoeveel mensen er daar waren smile.gif

Komt ook nog bij dat het niet erg bekend is hoe lang het wijn heeft gegist. Was het sterke wijn, of druivensap met iets alcohol?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het raar dat hier een aantal mensen zijn die alcohol slecht noemen omdat het gif is. Ja, alcohol is gif, MAAR, volgens de leer van toxicologie is ELKE stof giftig, en is bijvoorbeeld ademen (wat veroudering veroorzaakt) nog veel erger dan alcohol drinken.

In de bijbel wordt zout goed genoemd (mits het zijn smaak niet heeft verloren), toch is overmatig zoutgebruik schadelijk en kan zelfs dodelijk zijn.

Alles is giftig, het gaat erom hoe je daar mee omgaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het raar dat hier een aantal mensen zijn die alcohol slecht noemen omdat het gif is. Ja, alcohol is gif, MAAR, volgens de leer van toxicologie is ELKE stof giftig, en is bijvoorbeeld ademen (wat veroudering veroorzaakt) nog veel erger dan alcohol drinken.

In de bijbel wordt zout goed genoemd (mits het zijn smaak niet heeft verloren), toch is overmatig zoutgebruik schadelijk en kan zelfs dodelijk zijn.

Alles is giftig, het gaat erom hoe je daar mee omgaat.

Hèhè, ik wou het net niet zeggen (daarom had ik het ook niet gezegd), maar: je hebt natuurlijk hartstikke gelijk! Water is ook giftig; goeie kans dat je doodgaat als je binnen 10 minuten een emmer leegdrinkt en niet direct daarna overgeeft. En zout zou waarschijnlijk niet eens door de keuring komen als er nu een aanvraag voor gedaan zou worden als voedingsadditief.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind ook niet dat alcohol metteen verkeerd is, alleen als hij de keuze maakt om dat wel te vinden zal ik hem niet tegen houden. Opzich zijn het zeker wel punten voor de mensen die het wel verkeerd gebruiken. Maar het lijkt me nu wel duidelijk dat er alcohol in de wijn zat en als dit verkeerd gebruikt werd het de verantwoording van de mensen was. Maar ik zou graag willen weten of er misschien nog boeken zijn die betrekking hebben op de achterliggende gedachtes in het boek Johannes, en misschien andere boeken? Het lijkt me leuk om me daar nog wat in te verdiepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid