Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik las zojuist de onderstaande posting van Leidenschaft en had eigenlijk wel zin om hier eens een beetje over te bomen.

Quote:

Ik ben gewoon internet-moe. Ik doe al slechts een fractie van wat ik vroeger deed en zelfs al dat weinige begint me te veel te worden. Maar ik kan het op een of andere manier niet laten. Youtube, Goodreads (je boekenverzameling in kaart brengen), Last.fm (muziekbibliotheek), Credible en 1 online vriend met wie ik echt goed contact heb. Pfff, zwaar hoor. Ik zou weer eens willen ervaren hoe het internetloze leven eruit ziet, maar dat is niet echt mogelijk. Grappig, hoe het tegenwoordig luxe is geworden om op je eigen kennis en vaardigheden te moeten vertrouwen en natuurlijk, direct contact met mensen hebben. En het zal alleen maar erger worden, de komende jaren...

Opzet van de draad

1. Hoe wij het vroeger ervoeren (en hoe het toen beter was).

2. Hoe het nu is (en op basis van onze profetische gaven, hoe het zal zijn).

3. Wat dit voor ons betekent.

Natuurlijk zal het niet altijd even serieus hoeven te zijn, maar de nadruk dient wel te liggen op het veranderende karakter van onze levens, de maatschappij waarin we staan, de nieuwste zaken die ons leven kunnen verbeteren of verslechteren.

Vragen waar we over kunnen nadenken zijn bijvoorbeeld:

a) Is er een verschil tussen oude en nieuwe media?

B) Is bloggen een vorm van journalistiek?

c) Is het hele intellectuele nomadenbestaan, zowel on- als offline een verbetering? Ik doel hiermee op twitter, facebook, linked in en het hele netwerkgebeuren met glazen mousserende wijn en de opkomst van de ZZP'er.

Genoeg stof tot denken. (Nu ga ik eens mijn analyse opzoeken die ik ooit eens geschreven heb over mensen die hun internetleven als totaal iets anders zien dan Het Echte Leven).

Kortom, N.E.R.D.S, Social-Media Evangelists, Netwerkers, Gebruikers, Crediblers, Tweeps en alles wat ook maar iets online doet. Denk mee met IRL 2.0

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb hetzelfde als Leidenschaft, ik heb het internet ook al een tijdje uit. En het erge is dat er geen goed vervolg op komt dat langer dan een week echt leuk is.


Samengevoegd:

Quote:

3. Wat dit voor ons betekend.

Al die PA-GI-NA'S volgeschreven over de Nederlandse taal en grammatica! En dan dit! Zie hier, het internet faalt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jongeren brengen steeds meer tijd door op internet, omdat dit moet voor school, werk, maar ook vanwege de exponentiële groei van mobiel internet (3G, 4G) en smartphones. Dat dit goed is (en ik reken mijzelf ook mee) vraag ik me serieus af.

Hier en daar wordt beweerd dat Hyves enzo goed is voor je sociale leven, maar zou een character met een steengoeie kunstmatige intelligentie dat dan ook zijn?

Is er een verschil tussen oude en nieuwe media?

Nee, slechts de vorm is anders. Vroeger schreef je een stukje in de krant, in de vorm van een column, nu pak je een blog. Uiteraard zijn er nieuwe dingen bijgekomen, maar het idee blijft denk ik voornamelijk hetzelfde.

Is bloggen een vorm van journalistiek?

Vandale: jour·na·list [zjoernaalist] de; m,v -en redacteur die werkt voor pers of omroep; verslaggever

Nee dus smile.gif

Overigens denk ik dat de wereld te ge-automatiseerd is dat als je terug valt op analoge verbindingen, handwerk, etc. een catastrofale economische ramp krijgt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb hetzelfde als Leidenschaft, ik heb het internet ook al een tijdje uit. En het erge is dat er geen goed vervolg op komt dat langer dan een week echt leuk is.

Dat komt misschien omdat jij, Leidenschaft, maar ik ook misschien een beetje infoholics, information junkies zijn. Dat is niet iets nieuws, dat had ik vroeger ook al. Ik heb de Winkler Prins gelezen toen ik 10 was. Elke dag een beetje, tot ik ze uit had. Toen ben ik overgestapt op Encarta (digitaal) en later op Wikipedia. Ik besteed nog steeds veel tijd aan het door blijven klikken op Wikipedia-artikelen tot mijn Firefox vast loopt.

Naast dit zie ik bij nogal wat mensen een behoefte om altijd op de hoogte te blijven van de meest recente ontwikkelingen. Of dit nu politieke rssfeeds, kunst- en cultuurblogs of de site hypem.com is (tip overigens) doet er niet zo zeer toe.

Een tijd terug schreef iemand in het NRC Handelsblad een opiniestukje over met de titel 'Waar zijn de superhits gebleven?' link

Quote:
Muziekliefhebbers hebben hun eigen niche gevonden en halen hun favoriete muziek van iTunes, Spotify, LastFM of een torrentsite.

Dat gaat ten koste van de collectieve cultuurbeleving en daarmee van de vernieuwing ervan. De cultuur remt af, aldus De Jong.

De singer/songwriter Lucky Fonz III reageerde daarop met de volgende column: link

Quote:
Hij stelt terecht dat populaire cultuur geïndividualiseerd en gefragmenteerd is. Maar wat is daar op tegen? Jongeren zijn creatiever en eclectischer dan ooit in hun cultureel gedrag. De generatie van de jaren nul heeft dankzij internet als eerste de vrijheid om haar smaak en cultuurbeleving op puur persoonlijke basis te ontwikkelen en definiëren.

Kortom, er is een vergaande individualisering mede dankzij het internet en voornamelijk de sociale aspecten daarvan (de social media). Dat is een van die aspecten die mij als cultuurliefhebbende informaticus met een filosofische inslag enorm boeit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, de "problemen" van verwende mensen...

Probeer je jezelf liever voor te stellen zonder inkomsten, woning, perspectief op een beter bestaan, zonder perspectief zo u wilt.

Lijkt me zinniger dan je af te vragen hoe internet je leven veranderd heeft. Uiteindelijk zoek je via internet datgene wat je ook zonder internet zou zoeken: contact met anderen, erkenning van anderen, leven met anderen.

Persoonlijk vind ik Leidenschafts vraagstelling het summum van de verveelde moderne aandacht vragende mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ach, de "problemen" van verwende mensen...

Probeer je jezelf liever voor te stellen zonder inkomsten, woning, perspectief op een beter bestaan, zonder perspectief zo u wilt.

Lijkt me zinniger dan je af te vragen hoe internet je leven veranderd heeft. Uiteindelijk zoek je via internet datgene wat je ook zonder internet zou zoeken: contact met anderen, erkenning van anderen, leven met anderen.

Persoonlijk vind ik Leidenschafts vraagstelling het summum van de verveelde moderne aandacht vragende mens.

Ik snap in de lieve vrede niet waar dit vandaan komt. Maak een draad waarin we ons voorstellen zonder inkomsten, woning, perspectief op een beter bestaan of zonder perspectief. Dan kan prima, maar waarom hier? Wat is er zinniger aan het 'voorstellen dat ik geen huis heb' dan het denken over het veranderen van de samenleving onder invloed van het internet e.d. Ik zie dat niet, sorry. Verlicht mij!

Dat jij geen zin hebt om hier over na te denken en dit zelfs een probleem van verveelde, verwende mensen durft te noemen. Dat terwijl je een hele mooie zin e af te vragen hoe internet je leven veranderd heeft. Uiteindelijk zoek je via internet datgene wat je ook zonder internet zou zoeken: contact met anderen, erkenning van anderen, leven met anderen. die in tegenspraak lijkt met het verwijt aan het adres van Leidenschaft dat ze een 'verveelde moderne aandachtvragende mens' is.

Misschien hoeft iets niet perse zinnig te zijn om er een topic over te openen, maar kan het goed zijn just for the sake of it. Om met elkaar van gedachten te wisselen als onderdeel van een sociaal gebeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is er een verschil tussen oude en nieuwe media?

Nee, slechts de vorm is anders. Vroeger schreef je een stukje in de krant, in de vorm van een column, nu pak je een blog. Uiteraard zijn er nieuwe dingen bijgekomen, maar het idee blijft denk ik voornamelijk hetzelfde.

Net dat vind ik een behoorlijk groot verschil. Vroeger kon niet zomaar iedereen in de krant komen, de krant selecteerde nog steeds zelf welke stukjes erin kwamen en slechts een fractie van de mensen had ooit wat gepubliceerd. Nu kan gelijk wie een blog starten, van angstige tieners en verveelde huisvrouwen tot literaire genieën en creatieve duizendpoten. En die blog is dan ook nog eens leesbaar door gelijk wie, vaak nog jaren na datum, terwijl dat stukje in de krant enkel gelezen werd door de mensen die op dat moment die krant kochten. Vind ik zelf toch best anders.

Ik merk dat ik best dubbel sta in al die nieuwe media. Enerzijds beperk ik het behoorlijk in de zin dat ik helemaal geen internet op mijn mobiel hoef enzo, überhaupt pas een mobiel heb sinds ik op mijn twintigste op kamers ging en het min of meer moest van mijn vriendje en familie die het nodig vonden dat ik hen toch kon telefoneren als er wat aan de hand was, ik ben ook tamelijk traag met allerlei nieuwe internethypes, twitter heb ik niet en hoef ik niet en ik was ook zowat de laatste van mijn vriendenkring die op facebook kwam, msn gebruik ik hoogst zelden, ik weet niet eens wat een rss-feed (of hoe het ook heet) is, ik heb geen blog,... Anderzijds gebruik ik internet wel erg veel, ik zit uren per dag te crediblen enzo, ik zoek massa's dingen op via internet, ik gebruik mijn facebookpagina behoorlijk actief, ik speel spelletjes,... Internet heeft mijn leven ook op een aantal behoorlijk directe manieren beïnvloed en loopt dus best wel dooreen met mijn irl-leven, ik ken mijn vriendje zelfs via internet, ik ga binnenkort verhuizen naar een kamer die ik gevonden heb via iemand die ik enkel op internet ken, een aantal van mijn vrienden heb ik via internet leren kennen, ik heb regelmatig logés over de vloer via een internetsite,... Best dubbel allemaal.

Ik weet niet of een van jullie ooit een tijd lang zonder internet en gsm enzo geleefd heeft, en dan bedoel ik niet vroeger toen al die dingen nog niet bestonden maar gewoon nu, nu ons sociaal leven toch voor een deel op dat soort communicatie drijft. Toen ik zelf in India een maand nauwelijks die dingen had (één keer per week ofzo kon ik wel even een halfuurtje mijn mail gaan checken bij iemand die wel een computer had, en af en toe kon ik mijn gsm wel ergens opladen waar wel elektriciteit was om te kijken of ik toevallig een bericht had) merkte ik dat het ergens wel rust geeft, sowieso, zo'n eenvoudiger leven zonder alle moderne technologie die we zo gewoon zijn maar waar mensen eigenlijk zo lang zonder geleefd hebben en nog steeds zonder kunnen leven. Maar dat was dan ook in een omgeving waar het sociale leven niet van zulke dingen afhing, hier bij ons is dat heel anders en zou ik het denk ik veel meer missen. Nuja, daar miste ik het ook hoor, een mailtje of sms'je of telefoontje naar de vrienden en familie thuis was echt fijn, maar het deed eigenlijk wel deugd om een tijdje niet op een plaats te zijn waar verwacht wordt dat je min of meer altijd bereikbaar bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het bestaat uiteraard wel allemaal maar het is sneller en vluchtiger dan ooit. En onrustiger, er is best wat voor te zeggen om één of twee weken al die communicatiemogelijkheden naast ons neer te leggen en iets heel anders te gaan doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid