Spring naar bijdragen

Voorbereiding doop/belijdenis


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Na een zoektocht van 6 jaar heb ik (afkomstig uit een seculier milieu) besloten mij te laten dopen in een PKN kerk. Eerder heb ik mij hiervan vaak laten weerhouden door mijn omgeving (met name mijn ouders) en het verdriet en de miskenning die zij door mijn beslissing zouden ondervinden; mijn ouders zijn namelijk overtuigd atheist en hebben mij mijn leven lang zo ver mogelijk bij 'het hol van de leeuw' vandaan gehouden. Hebben jullie nog tips wat betreft de voorbereiding en hoe ik het beste om kan gaan met mijn familie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Josine86, wat mooi dat je je wilt laten dopen. smile.gif Ik hoop dat de weg die je met God zult gaan vol zegen, wijsheid en vrede mag zijn.

De lokale PKN-gemeente zal als het goed is je op je doop en nieuwe levenswandel voorbereiden met catechese en kennismaking. Het zal per gemeente verschillen hoe men dat aanpakt. Aan jou om goed te luisteren naar wat men je zal leren, zo goed als het kan te doen wat men van je vraagt en zelf ook alle vragen stellen die je hebt. Je kunt de dominee ook vragen welke boeken hij je bijvoorbeeld aanraadt en ook vragen hoe je je gebedsleven het beste kunt vormgeven. Stel jezelf op als leerling, als beginneling.

Voor je familie kun je het beste alle begrip blijven hebben. Realiseer je dat jíj degene bent die veranderd en niet zij, dat jij tot voor kort geleden ook net zo dacht en deed als zij, en besef je dat voor hen een veradering in gedrag en denken van jou erg moeilijk kan zijn. Praat er met ze over als zij daar behoefte aan hebben en bespreek met hen wat jij prettig vindt en wat zij prettig vinden in het omgaan hiermee.

Waak ervoor dat je de eerste vurigheid bij je bekering niet als maatgevend voor iedereen gaat zien en leer gewoon de mensen in je gemeente kennen. Je zult merken dat sommigen wat meer met het geloof bezig zijn en anderen wat minder. En dat er een zekere cultuur zal heersen waar je rustig in zult moeten rollen. Neem daarom alle tijd om vertrouwd te raken met je gemeente en de mensen aldaar en neem goede adviezen van ervaren mensen van harte aan. Probeer ook niemand te bekeren, zéker je familie niet.

Als je dit alles in je achterhoofd houdt, dan denk ik dat je goed op weg bent en zo het geloof in de vingers krijgt, zonder je familie of je toekomstige gemeenteleden onnodig voor het hoofd te stoten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Josine86,

Mooi dat je je wil laten dopen! smile.gif

Als tip heb ik dat het goed is om de Bijbel te lezen en te blijven lezen, omdat er ook verhalen van gelovigen in staan die keuzes maken die door hun familie en omgeving niet worden begrepen, maar dat de gelovigen toch door blijven gaan in het volgen van God. Als jij ook God wil blijven volgen, ook al hebben anderen daar minder begrip voor, zul je erg gezegend zijn, zoals gelovigen in de Bijbel ook erg gezegend werden. God wil het beste voor je en wil dat je de beste keuzes maakt en erg gezegend wordt smile.gif

In de Bijbel staat wijsheid van God en door het lezen van deze wijsheid van God, zal je ook beter weten om te gaan met zulke situaties met je familie. Door het lezen van de Bijbel, zal de wijsheid van God in je gedachten groeien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hou het bij je ouders maar rationeel. Wellicht gaan ze er vanuit dat het slechts een hersenspinsel is dat geloven. Leg ze dan gewoon uit dat jouw hersens zich er blijkbaar rustiger en goed bij voelen en dat je hoopt dat ze je daar in je eigen weg willen laten gaan en dat je hoopt dat ze als niet gelovigen gewoon nuchter bij de dienst willen zijn waarin je gedoopt wordt. Niet omadt zij ook moeten gaan geloven, maar gewoon omdat het een belangrijke gebeurtenis is voor jou.

Eventueel kun je ze vragen of ze, mocht je trouwen met een jongen die zij niet zien zitten, of ze dan ook niet op je bruiloft zouden komen en dat dit net zoiets is. Ze komen niet voor God naar de kerk, maar voor jou.

Hou God er maar een beetje buiten. Dat ligt buiten hun belevings wereld, maar van hun kind houden ze, en hoewel ze het beste voor je willen, weten ze ergens ook wel dat ze je niet voor (in hun ogen) "fouten" kunnen behoeden en dat je je eigen leven moet inrichten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid