Spring naar bijdragen

monofytisme en andere dissidenten


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Quote:

Misschien omdat het voor hun niet zo'n moeilijk onderwerp was omdat het duidelijk was? Alles wijst er volgens mij op dat ze dachten dat Jezus de zoon van God was. God zagen ze als YHWH, en Jezus als iemand die was voortgekomen uit YHWH, vandaar dat hij de zoon van God werd genoemd. Een zoon komt voort/word voortgebracht.

Dat is inderdaad precies de christelijke leer. Jezus is de Zoon die is geboren uit de Vader.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Dat zou dan dus moeten betekenen dat alle gelovigen God zijn. Want een mens brengt een mens voort, dus God moet dan wel God voortbrengen. Gelovigen zijn uit God geboren.

Niet volgens het christelijk geloof. Herboren, niet geboren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is inderdaad precies de christelijke leer. Jezus is de Zoon die is geboren uit de Vader.


Samengevoegd:

[...]

Niet volgens het christelijk geloof. Herboren, niet geboren.

Volgens de kerkelijke leer bedoel je? Ik kan in dit topic niet inhoudelijk ingaan op je bericht vanwege de regels in dit forum.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]In 1 Joh. 5:1 wordt daar geen onderscheid in gemaakt.

Voor iedere visie is wel een citaat voorhanden, zoals je weet.

Quote:
Ik wil in dit topic ook niets beweren hoor, maar ik borduurde voort op de opmerking van RobertF.

De opmerking van RobertF was gebaseerd op het christelijk geloof, dat immers leert dat Jezus ongeschapen is geboren uit de Vader, en dat de mensen geschapen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarmee je bevestigt dat het de christelijke leer is.

Omdat mijn handen gebonden zijn, bevestig ik dat? Men heeft blijkbaar meer voorliefde voor de kerkvaders dan de Bijbel zelf? Bovendien zeg ik dus dat Jezus ook is voortgekomen uit de Vader, maar met een grote maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]Omdat mijn handen gebonden zijn, bevestig ik dat?

Inderdaad. Je bent hier gebonden aan het christelijk geloof. Als wat jij zegt hier niet gezegd mag worden, volgens jouzelf, dan bevestig je dat wat je te melden had niet past binnen het christelijk geloof.

Het spijt me, logica is in zichzelf waardevrij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voor iedere visie is wel een citaat voorhanden, zoals je weet.

Klopt, maar het 'herboren zijn' houdt in dat op dat moment iemand (voor het eerst) uit God wordt geboren. De mens wordt eerst geboren met een geest die niet eeuwig leeft (als afstammeling van de eerste Adam die geestelijk stierf door het eten van de vrucht). Als een mens daarna Jezus (de tweede Adam) aanneemt als Heer, wordt de mens uit God geboren en ontvangt een eeuwige geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Klopt, maar het 'herboren zijn' houdt in dat op dat moment iemand (voor het eerst) uit God wordt geboren. De mens wordt eerst geboren met een geest die niet eeuwig leeft (als afstammeling van de eerste Adam die geestelijk stierf door het eten van de vrucht). Als een mens daarna Jezus (de tweede Adam) aanneemt als Heer, wordt de mens uit God geboren en ontvangt een eeuwige geest.

Maar we zijn het er wel over eens dat het voor de mens dan om een tweede geboorte gaat. knipoog_dicht.gif Zie ook het gesprek van Jezus met Nico de Mus daarvoor. Dat is wel een heel ander soort geboren worden dan wanneer we spreken over dat Jezus (vanuit eeuwigheid) uit de Vader is geboren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Inderdaad. Je bent hier gebonden aan het christelijk geloof. Als wat jij zegt hier niet gezegd mag worden, volgens jouzelf, dan bevestig je dat wat je te melden had niet past binnen het christelijk geloof.

Het spijt me, logica is in zichzelf waardevrij.

Nee, niet volgens mijzelf, maar volgens de moderators, wat ik overigens respecteer. Wel vind ik het jammer dat je zo reageert op mij. Het is namelijk wel makkelijk om vanuit jou positie zo te reageren op mij. Hierbij laat ik het dan ook in dit topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]Klopt, maar het 'herboren zijn' houdt in dat op dat moment iemand (voor het eerst) uit God wordt geboren. De mens wordt eerst geboren met een geest die niet eeuwig leeft (als afstammeling van de eerste Adam die geestelijk stierf door het eten van de vrucht). Als een mens daarna Jezus (de tweede Adam) aanneemt als Heer, wordt de mens uit God geboren en ontvangt een eeuwige geest.

Herboren, ja.

Overigens is de scheiding van geest en lichaam typisch gnostisch, en niet christelijk. Ik weet niet of je het zo bedoelt, maar wijs er voor de volledigheid op dat de mens niet een geest is in een lichaam, maar dat de mens lichaam en geest is.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Nee, niet volgens mijzelf, maar volgens de moderators, wat ik overigens respecteer.

Je bevestigt dus dat wat jij te melden had niet christelijk is, volgens normen die vrij algemeen zijn.

Dat JIJ het wel christelijk noemt, vind ik net zo boeiend als wanneer je een stoel "tafel" zou noemen. Curieus, maar het blijft verder wel een stoel.

Quote:
Wel vind ik het jammer dat je zo reageert op mij.

Ik ben me van geen kwaad bewust.

Quote:
Het is namelijk wel makkelijk om vanuit jou positie zo te reageren op mij. Hierbij laat ik het dan ook in dit topic.

Wat jij wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Eli7,

Er is inderdaad verschil tussen mensen en Jezus, maar ik denk dat er een onvoldoende besef is hoe enorm mensen op Jezus lijken door ook uit God geboren te zijn en ook gedoopt te kunnen worden met de Heilige Geest en in water en dezelfde werken als Jezus kunnen doen en kunnen leven met de autoriteit (de Naam) van Jezus Christus. Jezus was uit Zichzelf zonder zonde, maar gelovigen zijn in Hem zonder zonde.

Quote:

Herboren, ja.

Overigens is de scheiding van geest en lichaam typisch gnostisch, en niet christelijk. Ik weet niet of je het zo bedoelt, maar wijs er voor de volledigheid op dat de mens niet een geest is in een lichaam, maar dat de mens lichaam en geest is.

Het woord herboren of geboren maakt in de discussie en qua consequenties weinig uit. Of je nu geboren bent uit God, of herboren (dus opnieuw geboren) uit God, de consequenties zijn hetzelfde. Hoe meer gelovigen gaan leven in Christus, hoe meer gelovigen gaan leven in elke zegening en in Christus' manier van leven en werken.

Je kan het woord 'herboren' aangrijpen om het verschil met Jezus te benadrukken, of je kan het woord 'geboren' aangrijpen om de gelijkenis met Jezus te benadrukken. Als je gaat leven in Christus en Hem navolgt en naar Zijn beeld gaat leven, zul je steeds meer op Hem lijken en zal dat gevolgen hebben. Welke benaderingswijze je kiest, heeft gevolgen voor je leven en voor het leven van mensen om je heen.

En ik zie inderdaad geen scheiding tussen geest en lichaam. Een mens is lichaam, ziel en geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid