Spring naar bijdragen

Alle kennis komt van God


Aanbevolen berichten

Op de frontpage in het artikel 'Juist als gelovige open de Bijbel lezen' kwam ik het volgende tegen:

Van Bekkum signaleerde dat de Bijbelwetenschap de laatste twee eeuwen sterk leunt op de - buiten-Bijbelse - geschiedenis en archeologie. In de wetenschap zou een sprekende en handelende God geen factor mogen zijn. ,,Maar je kunt God niet buiten zo'n studie houden'', verklaarde hij zijn eigen uitgangspunt. ,,Alleen geloof ik dat alle kennis van God komt; dus kun je rustig en open ook alle gegevens vanuit de geschiedenis bekijken.''

Ik vraag me af: zijn er meer mensen die geloven dat alle kennis van God komt? En waar is deze overtuiging eigenlijk op gebaseerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als God de schepper van alles is komt alle ware kennis bij hem vandaan. Dat lijkt me nogal logisch.

Misschien wel, maar onder dat motto is er ook een hele hoop te verdraaien. Neem de wetenschap, deze zal nooit helemaal compleet zijn. Theorieën veranderen constant door nieuw ontdekte feiten. Die feiten zijn dan wellicht wel waar, maar de conclusie die daaruit getrokken wordt zijn bijna nooit volledig, en moeten soms zelfs volledig herzien worden.

Kennis in de zin van theorieën, en in het geval van het artikel een bepaalde mening over of de zon werkelijk heeft stil gestaan of niet bij Jozua, hoeft dus wat mij betreft niet altijd van God te komen.

Misschien dat het ligt aan mijn definitie van kennis hoor, ik laat me graag verbeteren knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

als je dat doorvoert zou al het kwade en slechte ook van God komen..
verbaasd.gif

Als je goed leest zeg ik dat ware kennis van God komt. Satan is de vader van de leugen en in hem is geen waarheid. Als je niet oppast kijk je door zijn ogen naar de wereld. Zo kun je dus ook een blik op de wereld krijgen maar een die verknipt en gekleurd is zoals satan zelf verknipt en gekleurd is. Het is dus geen ware kennis maar leugens die de ware kennis verduisteren.

Het is een kwestie van definitie. Wat definieer je als kennis.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zou zeggen dat er ook kennis is die van de duivel komt en waar je liever niet van wil weten.

Ja dat is dus in de kern een beetje mijn punt: zoals ik op dit moment begrijp hoe deze meneer het bedoelde, kom ik dus bij dit punt uit. Ook al heb ik meer geloof in een God die leidt dan in een duivel die misleidt, je komt er niet onderuit dat dit wel degelijk gebeurt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Natuurlijk is dat aan de orde.

Alleen je kunt je afvragen wat de waarheid is. Je hebt verschillende soorten van waarheid. Je kunt bijvoorbeeld niet iedere vorm van kennis die jouw specifieke referentiekader tegenspreekt bestempelen als het werk van de duivel. De duivel kan ook werken door schijnzekerheid en fundamentalisme. Vergeet dat niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kennis lijkt me bijna per definitie neutraal, wat je met die kennis doet geeft het een morele betekenis. Kennis van het menselijk lichaam kun je even goed gebruiken om efficienter te moorden als om efficienter te genezen. Lijkt me nogal voor de hand liggend eigenlijk.

Maar goed, neutraal is niet perse een bijbels gegeven en is met wat kunst- en vliegwerk wellicht makkelijk te omzeilen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het geen rare gedachte voor een gelovend iemand om van dat uitgangspunt uit te gaan. Ik kijk wel altijd naar de manier waarop dat gebeurd. Gaat men bijvoorbeeld de bijbel of de koran als bron voor natuurkundige of geologische kennis gebruiken dan gaat het fout, dan krijg je geen kennis maar 'non-kennis.'

Stel je echter dat God alles heeft geschapen, op een zodanige manier dat wij een manier hebben kunnen ontwikkelen om kennis over de schepping te vergaren, dan is dat een goed standpunt. Je moet gewoon een manier gebruiken die aantoonbaar werkt.

Zo dacht ik erover toen ik gelovig was en zo denk ik er nu nog steeds over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Als ik moet denken aan Goddelijke kennis.

Dan denk ik aan dat Hij alles weet, maar dan ook alles.

Dus wanneer iemand zal worden geboren wanneer iemand sterft.

Wat iedereen doet, wat ze denken etc.

Hij heeft kennis van het onwaarneembare en waarneembare.

Hij weet wat er in de harten zit van de mensen.

En wat onze eindplek zal zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid