Spring naar bijdragen

niet-christelijke vrienden


Aanbevolen berichten

Quote:

Dat is off topic.

Ik heb in mijn omgeving familie/vriendenkring bijna alleen maar gelovige buitenlanders (Moslims en Christenen). Mischien zitten er een paar tussen die niet gelovig zijn die zijn mischien op 1 hand te tellen zijn. En ook zitten er een paar tussen die niet meer moslim(a) meer zijn en bewust een keuze hebben gemaakt om Jezus te volgen en het Christendom te accepteren. Ik ken er wel een paar die bekeerd zijn en van plan zijn om te bekeren.. En dat wil ik wel graag vaker zien.. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een vrij brede en diverse vriendenkring van zo'n 20 jongens en meiden, waarvan ik er 6 of 7 echt heel regelmatig zie. Op één na zijn ze echter allemaal overtuigd atheïst. De enige uitzondering is en moslim; een oer-Nederlandse jongen bekeerd tot de Islam omdat hij met een Egyptisch meisje wilde trouwen.

Nu ben ik zelf niet echt afkomstig uit een Christelijk gezin, al ging ik van m'n 8e tot 12e iedere week naar zondagsschool en had ik op latere leeftijd wat vrienden in de Pinkstergemeente, hier in de wijk. Dat waren leuke mensen waar ik graag mee optrok, maar wie nu hele andere levens en interesses hebben dan ik.. De meeste zijn getrouwd of hebben inmiddels en jong gezin, terwijl ik nog een beetje de student uithang. Soms vind ik het wel jammer dat ik geen contact meer heb en dan plaats ik een berichtje op Hyves of Facebook ofzo. Afspreken komt er, mede door het uit elkaar groeien, dan nooit echt van.

Ik vermaak me echter prima met m'n niet-Christelijke vrienden. Ze zijn meestal wel voor alles in. De meesten houden van discussiëren en als het onderwerp religie aan bod komt, weten ze ook wel dat ik lekker voor m'n mening uitkom. Dat respecteren ze dan ook, al geloof ik in hun ogen toch in een soort oubollig sprookje..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Mijn beste vriendinnen zijn allemaal niet uitgesproken christelijk. De meesten geloven wel 'iets' maar zijn er nog niet uit wat precies. Het belangrijkste vind ik dat we respect voor elkaar hebben, en ieder in haar waarde laten. Ik mis het ook niet echt. Maar ik zie ze ook niet dagelijks. Wat ik wel mis is af en toe het contact met jongeren en echt over het geloof kunnen praten, specifiek bedoel ik, als in jongerenactiviteiten bij de kerk ed. Mijn vriendinnen staan er wel voor open. Zijn bijvoorbeeld ook meegeweest naar de kerk toen ik belijdenis deed, ed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ik heb zowel christelijke al on-christelijke vrienden.

de christelijke vrienden ken ik van de kerk, en van youth alpha cursus enzo. Mijn on-christelijke vrienden ken ik van school.. Ik heb er soms wel eens moeite mee dat mijn vrienden van school niet christelijk zijn, ik heb namelijk vaak het gevoel dat ik mezelf niet kan zijn.. want hun hebben er echt allemaal niks mee, ze weten wel dat ik christen ben.. maar ik kan er niet echt uitgebreid met ze over praten, En dit vind ik juist het fijne aan christelijke vrienden, ik kan met ze opwekkingliedjes zingen, en met ze over mooie onderwerpen uit het geloof praten smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moet je met al je vrienden over alles kunnen praten? Ik kan me voorstellen dat je er nood aan hebt om met vrienden te kunnen praten over je geloof, maar dat kan je zo te horen al prima doen met je "kerkvrienden". Met je vrienden van school kan je vast wel praten over andere dingen, misschien dingen die je met je vrienden uit de kerk minder deelt? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

En dit vind ik juist het fijne aan christelijke vrienden, ik kan met ze opwekkingliedjes zingen, en met ze over mooie onderwerpen uit het geloof praten
smile.gif

Je bent een gezegend mens, echt.

Liedjes zingen doe ik persoonlijk met niemand vrijwillig, maar als ik over mooie onderwerpen uit het geloof wil praten, dan ben ik in de praktijk veelal het slechtste af met geloofsgenoten. Daar beperkt een gesprek zich veel te snel tot "dat gelóóóóf je toch niet echt?!?" of tot "als je dat gelooft ben je niet orthodox!"

Het grappige is dat ik vooral prettig van gedachten kan wisselen met niet-geloofsgenoten, omdat die wat minder dogmatisch/fundamentalistisch zijn. Alleen via internet ken ik een paar mensen die en geloofsgenoot zijn, en waarmee werkelijk goed te praten valt. En een enkeling daarvan reken ik tot mijn vrienden, inmiddels. Maar het bizarre is, het zijn vrijwel uitsluitend bekeerlingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Grappig. In mijn ervaring zijn juist bekeerlingen de meest vreselijke mensen op geloofsgebied. Veel fundamentalistischer en radicaler. smile.gif

@ HBH: Wat ik bedoelde te zeggen: Dat ik het niet geweldig vind als mensen zich tot wat dan ook bekeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb bijna alleen christelijke vrienden. Dat is geen bewuste keuze geweest, maar het is gewoon zo gelopen. Ik ken ze via mijn kerk en de (christelijke) school waarop ik heb gezeten. Maar de laatste tijd heb ik wel een paar aardige niet-christenen ontmoet, waar ik nu goed contact mee heb. En dat vind ik heel leuk. Ik heb het de afgelopen jaren eigenlijk gemist, dat contact met mensen die anders denken dan ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Grappig. In mijn ervaring zijn juist bekeerlingen de meest vreselijke mensen op geloofsgebied. Veel fundamentalistischer en radicaler.
smile.gif

Ik zei ook niet dat ik bekeerlingen prettiger vind, ik constateer wel het wat bizarre feit dat de mensen met wie normaal te praten valt, als het geloofsgenoten zijn, vrijwel altijd bekeerlingen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid