Spring naar bijdragen

1 Kor. 7: gelovig en ongelovig


Aanbevolen berichten

In 1 Korintiërs 7 gaat over de gehuwde en de ongehuwde staat. Ik heb het altijd al een fascinerend hoofdstuk gevonden. Maar ik zit een beetje met deze tekst:

Verder geef ik zelf nog - niet de Heer - het volgende voorschrift: wanneer een broeder een ongelovige vrouw heeft die bij hem wil blijven, mag hij niet van haar scheiden. 13 Dit geldt ook voor een zuster: wanneer ze een ongelovige man heeft die bij haar wil blijven, mag ze niet van hem scheiden. 14 Want de ongelovige man behoort dankzij zijn vrouw God toe en de ongelovige vrouw dankzij haar man eveneens. Zou dat niet zo zijn, dan zouden uw kinderen onrein zijn. Maar nu zijn ze geheiligd. 15 Maar als de ongelovige partij wil scheiden, moet dat maar gebeuren; in dat geval is de broeder of zuster niet gebonden. Bedenk echter dat u door God geroepen bent om in vrede te leven. 16 Wie weet, u zou uw man toch kunnen redden? En wie weet, u kunt uw vrouw toch redden?

Wat bedoelt Paulus met "Want de ongelovige man behoort dankzij zijn vrouw God toe en de ongelovige vrouw dankzij haar man eveneens"? Want het gaat er toch primair om dat je gelooft, heb ik altijd begrepen. Hoe zien jullie dat?

Trouwens ook wonderlijk dat Paulus dit blijkens vers 12 zo expliciet op eigen titel schrijft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Ja lachen met jou.
widegrin.gif

Maar leg uit?

Ik denk dat Paulus hier nog wat restanten laat zien van de overgang van het verbondsvolk-denken naar het idee van de individuele verlossing. In het protestantisme zie je de individualistische benadering een steeds zwaarder accent krijgen. Niet altijd geheel in lijn met de Schrift.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid