Spring naar bijdragen

Als Christen mensen doden?


Aanbevolen berichten

Onlangs werd een moeilijke vraag gesteld aan mij door een zoekende waar ik geen antwoord op kon geven. De vraag was: "Kan een afschuwelijke mensenmoordenaar die in Jezus gelooft als zijn redder de hemel in?". Hij vroeg nog of ik hem een bijbelse onderbouwing kon geven en die kon ik niet. Hij vroeg dat toen ik zei dat alle zonden vergeven konden worden in Jezus naam.

Ik weet het klinkt mischien een domme vraag op credible en als je een eerlijk goed geweten hebt zou je moeten weten dat zon persoon nooit de hemel kan bereiken. Maar het gaat er niet om wat ik of jij denkt, het gaat erom wat de bijbel en dus God zegt. Dus vandaar mijn vraag. Kan iemand mij een bijbelse uitleg geven en onderbouwing van uit de bijbel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 71
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Heel simpel, als er voor alle zonden vergeving is, dan is er ook vergeving voor de meest afschuwelijk moorden en massaslachtingen. Het is alleen wel noodzakelijk dat die persoon zich van zijn 'levenswandel' bekeert, dat hij berouw heeft en een beter leven gaat leiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

39 Een van de gekruisigde misdadigers zei spottend tegen hem: ‘Jij bent toch de messias? Red jezelf dan en ons erbij!’ 40 Maar de ander wees hem terecht met de woorden: ‘Heb jij dan zelfs geen ontzag voor God nu je dezelfde straf ondergaat? 41 Wij hebben onze straf verdiend en worden beloond naar onze daden. Maar die man heeft niets onwettigs gedaan.’ 42 En hij zei: ‘Jezus, denk aan mij wanneer u in uw koninkrijk komt.’ 43 Jezus antwoordde: ‘Ik verzeker je: nog vandaag zul je met mij in het paradijs zijn.’

Lucas 23

Dus ja, het kan. Mits de moordenaar oprecht berouw toont.

Link naar bericht
Deel via andere websites

'Heden zult u met mij in het paradijs zijn'

Aldus Jezus aan het kruis tegen een van zijn medegeruisigde, die een moordenaar was, dus ja, ook een afschuwelijke mensenmoordenaar kan in de hemel komen.

En waarom niet? Wij kunnen ook in de hemel komen en wij zijn niet veel beter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Oke interresant. Maar zijn 1 van de 2 misdadigers een moordenaar? Waar staat dat in de bijbel ik kan het niet vinden. Maar toch bedankt!

Dat weet ik niet en op zich is het ook niet zo heel relevant, maar dat hij geen koekjes had gestolen lijkt me op zich ook logisch, aangezien hij gekruisigd was. smile.gif

Dat de misdadiger berouw toonde is wat essentieler.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat weet ik niet en op zich is het ook niet zo heel relevant, maar dat hij geen koekjes had gestolen lijkt me op zich ook logisch, aangezien hij gekruisigd was.
smile.gif

Dat de misdadiger berouw toonde is wat essentieler.

Ja dat snap ik. En ook al heb je echt heel veel doodgemaakt? Miljoenen mensen enzovoorts. Ik weet het nog steeds niet hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik zie zowel het cynisme of nihilisme niet.

Als alle zonden even erg zijn verliest moraal iedere intrinsieke waarde en kom je uit op een soort ethisch nihilisme waarbij het allemaal geen ruk meer uitmaakt zolang je naderhand maar vergeving vraagt. Ik kan me erg goed vinden in "Goed en Kwaad zijn menselijke constructen" maar alle zonden zijn gelijk is wel een paar bruggen te ver.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Miljoenen? Dan zou ik denken aan mensen als Hitler ofzo... Ik snap de vraag wel, aan mij werd die ook gesteld. 'Kan Hitler ook in de hemel komen? Als hij daar zit hoef ik er niet meer heen!' Moeilijk uit te leggen nosmile.gif

Maar ik denk dat het kan, God vergeeft iedereen die oprecht berouw toont en zich bekeert. Klinkt oneerlijk vanuit menselijk perspectief, maar wie zijn wij?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze man heeft geen miljoenen gedood, maar wel > 10.000:

Rode Khmer-chef vraagt om zwaarste straf

De beul die Jezus ontmoette

Een kleine, magere man stapte op Christopher LaPel af. "Dominee Christopher", zei hij, "ik heb en hoop slechte dingen gedaan. Ik geloof niet dat mijn broeders en zusters mij kunnen vergeven."

Dat was is 1995, in het dorpje Chamkar Samrong op het platteland van Cambodja. De predikant was verbaasd, want de man die zich als Hang Pin had voorgesteld, zei dat hij geen gelovige was, maar op aandrang van een vriend naar de dienst was gekomen. De man was weduwnaar en leraar die onder meer vloeiend Engels en Frans sprak. Hang Pin bleef komen, zonder dat ds. LaPel te weten kwam wat de man had misdaan.

Maar zijn verwondering was groot dat Hang Pin zich een half jaar later samen met vele anderen door ds. LaPel in de rivier Sangke liet dopen. Hang Pin verdiepte zich enorm in de Bijbel, probeerde collega's over te halen ook het christelijk geloof aan te nemen en maakte er als lekenpastor zelfs zijn dagtaak van.

Niet lang daarna keerde ds. LaPel terug naar zijn gemeente in Los Angeles, dankbaar dat hij in Noordwest-Cambodja een christelijke kerk had mogen stichten. Hang Pin verdween uit zijn gedachten.

Tot mei 1999.

In alle Cambodjaanse kranten verschenen plots foto's van Hang Pin, die zichzelf bij de politie had aangegeven nadat een journalist hem op het spoor was gekomen. De man bleek niemand minder te zijn dan Kaing Guek Eav, alias Duch (spreek uit: Doik), het hoofd van S-21, de beruchte Tuol Sleng-gevangenis tijdens het bloedige regime van dictator Pol Pot.

Van 1975 tot 1979 was hij verantwoordelijk voor het martelen en gruwelijk vermoorden van zeker 14.000 Cambodjaanse mannen, vrouwen en kinderen.

Al snel hingen verslaggevers bij LaPel aan de lijn. Zelf had de predikant zijn ouders, broer en zus verloren onder Pol Pot. "Ik was geschokt toen ik ontdekte wie Hang Pin werkelijk was, want wat hij gedaan heeft is verschrikkelijk." Toch kon hij het opbrengen deze moordenaar te vergeven en verklaarde dat Duchs bekering oprecht was geweest. De 'boekhouder van de dood' staat nu terecht voor het Cambodjatribunaal. Hij is tot nog toe het enige lid van het voormalige schrikbewind dat spijt heeft betuigd. "Alle misdaden die in S-21 plaatshadden (...) zijn gebeurd op mijn instructie", alsdus Duch, die bekende ook zelf mensen te hebben gemarteld.

Sinds zijn arrestatie heeft LaPel tweemaal Duch ontmoet: "Hij heeft een sterk geloof en is bereid te getuigen, de hele waarheid te vertellen over wat hij zijn volk heeft aangedaan." Ook bezocht hij Duchs moeder en kinderen. Duchs zuster Hang Kim Hong vertelde dat zij dagelijks met haar kinderen bidt voor de vrijlating van haar 66-jarige broer. Zijn dochter Ky Sievkom wil het tribunaal vertellen dat haar vader "door Jezus" een goede man is geworden. "Kort na zijn bekering ben ik door hem gedoopt. Elke avond ging mijn vader mij voor in gebed. Iedere zondag pakte hij de Bijbel en las ons allemaal voor.

"Als christen heeft Duch gevraagd om de zwaarste straf. Afgelopen week zei hij, na een getuigenis van de 64-jarige Bou Thon wier man en vier kinderen werden vermoord in Tuol Sleng, zelfs te mogen worden gestenigd. "Als steniging een Cambodjaanse gewoonte zou zijn geweest, dan zouden ze die mij mogen opleggen. Ik zou dat accepteren", zei hij met tranden in zijn ogen richting Bou Thon. "Ik erken mijn schuld volledig."

Bron: Nederlands Dagblad ( 17 augustus 2009 )

(BRON)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Miljoenen? Dan zou ik denken aan mensen als Hitler ofzo... Ik snap de vraag wel, aan mij werd die ook gesteld. 'Kan Hitler ook in de hemel komen? Als hij daar zit hoef ik er niet meer heen!' Moeilijk uit te leggen
nosmile.gif

Maar ik denk dat het kan, God vergeeft iedereen die oprecht berouw toont en zich bekeert. Klinkt oneerlijk vanuit menselijk perspectief, maar wie zijn wij?

Ja precies zulke mensen, en dan willen ze je geloof spotten omdat Hitler ook Christen is. Voor mensen als Hitler kan ik best begrijpen dat God hem niet in kan laten gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zijn dochter Ky Sievkom wil het tribunaal vertellen dat haar vader "door Jezus" een goede man is geworden.

Als meneertje kampbeul ook maar een greintje goedheid in zijn donder had gehad zou hij vast geen 14.000 mensen doodgemarteld hebben. Dat hij geen zelfmoord heeft gepleegt zegt mij al genoeg over het ethische niveau van de man. Met zo'n CV is dat mi het enige beleefde om te doen: verbeter de wereld begin met jezelf opruimen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als meneertje kampbeul ook maar een greintje goedheid in zijn donder had gehad zou hij vast geen 14.000 mensen doodgemarteld hebben. Dat hij geen zelfmoord heeft gepleegt zegt mij al genoeg over het ethische niveau van de man.

Het is ethischer om wereldse gerechtigheid te ontlopen en slachtoffers hun kans op vergelding te ontnemen dan het is om de gevolgen van je daden onder ogen te zien en je straf aanvaarden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is ethischer om wereldse gerechtigheid te ontlopen en slachtoffers hun kans op vergelding te ontnemen dan het is om de gevolgen van je daden onder ogen te zien en je straf aanvaarden?

Ik ben tegen de doodstraf en deze man verdient het niet om te leven, dus ik neig naar ja op je vraag. Bij voorkeur zelfmoord na het proces, zover wil ik nog wel gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat hij zijn daden niet onder ogen wilde zien en ze niet wilde aanpakken en ermee naar Jezus gaan.

Volgens de volgende teksten waren er overigens rovers die naast Jezus waren gekruisigd.

Mar. 15

27 En met Hem kruisigden zij twee rovers, één aan zijn rechterzijde en één aan zijn linkerzijde.

Matth. 27

38 Toen werden met Hem twee rovers gekruisigd, één aan zijn rechterzijde en één aan zijn linkerzijde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Omdat hij zijn daden niet onder ogen wilde zien en ze niet wilde aanpakken en ermee naar Jezus gaan.

Volgens de volgende teksten waren er overigens rovers die naast Jezus waren gekruisigd.

Mar. 15

27 En met Hem kruisigden zij twee rovers, één aan zijn rechterzijde en één aan zijn linkerzijde.

Matth. 27

38 Toen werden met Hem twee rovers gekruisigd, één aan zijn rechterzijde en één aan zijn linkerzijde.

Om naar Jezus te gaan en vergeving te vragen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid