Spring naar bijdragen

Tijdelijk uit elkaar gaan


Aanbevolen berichten

Zo uit m'n hoofd weet ik alleen dat ergens in het NT staat (een van de brieven van Paulus) dat je met wederzijdse instemming mag afspreken om een korte tijd geen seks met elkaar te hebben. Dat is wat anders dan uit elkaar gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hm, ik ken er geen bijbelteksten behalve die uit Korinthe over. Maar het lijkt mij dat de Bijbel het niet promoot om uit elkaar te gaan terwijl je getrouwd bent. Als je getrouwd bent heb je een verbond, dat kun je niet zomaar eventjes aan de kant schuiven. En wanneer je elkaar trouw belooft in goede en slechte tijden, zie ik niet in waarom je eigenlijk uit elkaar zou moeten gaan (ook al is dit tijdelijk)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hm, ik ken er geen bijbelteksten behalve die uit Korinthe over. Maar het lijkt mij dat de Bijbel het niet promoot om uit elkaar te gaan terwijl je getrouwd bent. Als je getrouwd bent heb je een verbond, dat kun je niet zomaar eventjes aan de kant schuiven. En wanneer je elkaar trouw belooft in goede en slechte tijden, zie ik niet in waarom je eigenlijk uit elkaar zou moeten gaan (ook al is dit tijdelijk)

Als er bijvoorbeeld sprake is van huiselijk geweld, kan het best goed zijn om even uit elkaar te gaan, waarbij ieder zelf zich op de situatie bezint en men uiteindelijk samen de onderliggende problemen wil oplossen. Scheiden is misschien niet mogelijk, daar het huwelijk onverbrekelijk is, maar soms zul je dingen even alleen moeten overdenken en verwerken.

Ik had begrepen, maar ben er niet helemaal zeker van, dat het binnen het katholiek huwelijksrecht mogelijk is tijdelijk gescheiden van tafel en bed te leven, zónder dat er sprake kan zijn van ontbinding van het huwelijk en uiteindelijk ook met het zicht op terugkeer naar het samen wonen (zéker als er kinderen in het spel zijn).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hm, ik had nog niet gedachte aan zulke dingen (geweld). Ik ging er een beetje vanuit dat er iets zou spelen als 'elkaar zat zijn, ontgroeid zijn, te veel zorgen hebben om tijd voor elkaar te maken' etc. Vanuit dat opzich lijkt het alsof je geen zin hebt in de beloofde trouw in zwaardere tijden.

In geval van gevaar voor gezondheid (door bv. geweld) kan het misschien wel beter zijn om de gemoederen te doen bedaren en naar een oplossing toe te werken terwijl je tijdelijk niet bij elkaar woont.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]Als er bijvoorbeeld sprake is van huiselijk geweld, kan het best goed zijn om even uit elkaar te gaan, waarbij ieder zelf zich op de situatie bezint en men uiteindelijk samen de onderliggende problemen wil oplossen. Scheiden is misschien niet mogelijk, daar het huwelijk onverbrekelijk is, maar soms zul je dingen even alleen moeten overdenken en verwerken.

Ik had begrepen, maar ben er niet helemaal zeker van, dat het binnen het katholiek huwelijksrecht mogelijk is tijdelijk gescheiden van tafel en bed te leven, zónder dat er sprake kan zijn van ontbinding van het huwelijk en uiteindelijk ook met het zicht op terugkeer naar het samen wonen (zéker als er kinderen in het spel zijn).

thumbsup.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Als er sprake is van huiselijk geweld en het blijkt niet mogelijk de problemen op te lossen, lijkt het me toch beter om echt uit elkaar te gaan - maar daar heeft de Bijbel kennelijk geen rekening mee gehouden, of zijn daar teksten over?

Er is enige interpretatieruimte waar het vreemdgaan betreft. In protestantse kring kom je dat nog wel tegen als grond voor echtscheiding, in katholieke kring is ook dat geen grond voor echtscheiding.

Echtscheiding wegens huiselijk geweld komt in de Bijbel niet voor. Echtscheiding om welke reden dan ook komt in het katholieke geloof niet voor, met één uitzondering die zo specifiek is dat het niet zo vreselijk relevant is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel interessant om te weten: wat is die uitzondering dan?

P.S.: Huiselijk geweld zal vast wel bestaan hebben in bijbelse tijd, alleen was er dan dus geen oog voor. Net zoals in Nederland ook niet tot aan de Dolle Mina's en de blijf-van-mijn-lijf-huizen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Wel interessant om te weten: wat is die uitzondering dan?

Het Paulinisch privilege:

Quote:
Het privilege geldt alleen voor huwelijken gesloten tussen twee mensen die ten tijde van de huwelijkssluiting niet gedoopt waren. (Het betreft in dat geval volgens het canoniek recht wel een op zich geldig en bindend, maar geen sacramenteel huwelijk.) Wanneer één der gehuwden zich laat dopen en de partner weigert de vreedzame voortzetting van het huwelijk, kan het niet-sacramentele huwelijkscontract ontbonden worden.

De ontbinding van het niet-sacramente voorgaande huwelijk wordt pas van kracht op het moment dat de christelijk geworden partner een nieuw huwelijk aangaat. Dat huwelijk hoeft niet per se (maar wel bij voorkeur) met een katholieke partner te worden gesloten: het kan ook gaan om een niet-katholieke christen of een niet-gedoopte.

Voorwaarde is wel dat de nieuwe partner het geloof van zijn of haar partner wel respecteert; bovendien dat de niet-katholiek of niet-gedoopte belooft de eventuele kinderen katholiek te laten opvoeden; vanzelfsprekend dient dit huwelijk voor de Kerk gesloten te worden.

Daarnaast bestaat er overigens nog een variant:

Quote:
Het Petrijns of Petrinisch privilege of Petrijns voorbehoud (Latijn: privilegium petrinum) is de mogelijkheid binnen het rooms-katholieke canoniek recht om een geldig gesloten maar niet-sacramenteel huwelijk tussen een gedoopte en een niet-gedoopte te ontbinden. Het Petrijns privilege is een gunst van de paus, die deze hoogst zelden verleent. De naam Petrijns privilege is afgeleid van de apostel Petrus, waarvan de paus volgens de kerkelijke leer de opvolger is. Het Petrijns privilege wordt ook wel de huwelijksontbinding in favorem fidei (ten gunste van het geloof), omdat het een ontbinding betreft die een sacramenteel ('volledig') huwelijk van twee gedoopte partners moet mogelijk maken. De term Petrijns privilege komt in het canoniek wetboek niet voor, maar is recent ontwikkeld uit de veel oudere term van het Paulijns privilege.

Het onderscheid met het Paulijns privilege is dat bij het Petrinisch privilege ook al bij het aangaan van het huwelijk één der partners gedoopt is. Een ander verschil is dat men er rechtens aanspraak op kan maken, terwijl het Petrijns privilege alleen bij wijze van gunst door de paus wordt verleend.

Quote:
P.S.: Huiselijk geweld zal vast wel bestaan hebben in bijbelse tijd,

Vast. Maar niet "echtscheiding wegens..."

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Goedenmorgen Forum

Net nieuw aangekomen hier op credible

en klaar om los te branden.

Alhoewel de bovengenoemde situatie verschilt van dit onderwerp

zal ik de vraag toch stellen.

Bij sommige gemeentes is het de "visie" oftwel het behoort tot bepaalde standaarts, dat wanneer er een broeder of zusters gevoelens voor mekaar beginnen te creeën, oftewel geloven voor mekaar bestemt te zijn.knipoog_dicht.gif

Dat er een afstand gaat plaatst vinden, voor alle zekerheid, in sommige gevallen houd dit in geen diepe gesprekken met mekaar, en in andere gevallen mekaar niet zien.

Dit met toestemming van beide kanten, en natuurlijk met ingang van diep gebed voor mekaar. Dit alles uit voorzorg.

Nu de vraag, wat denken jullie.. opbouwend voor een relatie?

Of juist turbulentie uitstellende?

En word er hier iets over vermeld in de bijbel

Thnxx. Bless,,

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals je al terecht aangeeft, verschilt jouw onderwerp wel van dit topic. Het lijkt me daarom goed dat je een nieuw topic opent om "jouw" onderwerp in te behandelen en hier het te hebben over "tijdelijk uit elkaar gaan"...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid