Spring naar bijdragen

vertrouwen op God


Aanbevolen berichten

Quote:

Hallo allemaal, is het zo dat je alles krijgt, als je mij vertrouwt op God dat je het krijgt? Ik doel meer op de opmerkingen dat als je een rotsvast geloof hebt dat je zelfs bergen zou kunnen verplaatsen. En dat God je geeft waar je om vraagt? Dus wanneer een kind om een brood vraagt dat je hem niet een steen geeft....Vraag aan Hem en denk dat je al ontvangen hebt of zoiets...?

Hoe zit het met wanneer je bijvoorbeeld aangevallen wordt door een groep belagers? Als je dan vertrouwt op God dat Hij je zal helpen, word je dan ook echt geholpen? Kun je er dan op vertrouwen dat je er weer heelhuids uitkomt als je daarop vertrouwt? Alvast bedankt!

gr. mackie

Als God al je problemen voor je zou oplossen zou er helemaal geen zin zijn om te leven. Als God je een mond, ogen, oren, handen en benen heeft gegeven dan wil Hij dat je er iets mee doet en dat je iets wordt, een eigen leven en persoonlijkheid opbouwt. Anders had hij je wel als een plant of steen geschapen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je gebruikelijke riedeltje alleen jammer dat het niet zo werkt. De duivel gaat nog steeds rond als een briesende leeuw zoekend naar wie hij kan verslinden. De dood is nog niet opgeheven dus we sterven allemaal nog. De schepping zucht als in barensweeën omdat zij om ons mede vervloekt is. En het koren en het onkruid groeien naast elkaar op. Zelfs Paulus verzucht dat hij het goede wil doen maar het kwade doet.

En om bij het topic te blijven: Een oud indiaans spreekwoord is "Vertrouw op God maar roei bij de rotsen vandaan".

Je haalt een aantal teksten uit het verband en schrijft het in je eigen woorden, zonder goed te lezen wat er staat.

1 Petr. 5

8 Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden.

Word dus nuchter en waakzaam, zodat de duivel je niet kan verslinden.

In het Engels staat er:

8 Be sober, be vigilant; because your adversary the devil, as a roaring lion, walketh about, seeking whom he may devour

Oftewel, de duivel bekijkt wie hij mag (may) verslinden.

De gelovigen kunnen zelf weerstand bieden aan de duivel, zodat hij niets kan doen.

Jak 4,7

Onderwerpt u dus aan God, maar biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden.

Verder zullen gelovigen niet sterven.

Joh 11,26

en een ieder, die leeft en in Mij gelooft, zal in eeuwigheid niet sterven; gelooft gij dat?

In Rom. 7 staat:

21 Zo vind ik dan deze regel: als ik het goede wens te doen, is het kwade bij mij aanwezig; 22 want naar de inwendige mens verlustig ik mij in de wet Gods, 23 maar in mijn leden zie ik een andere wet, die strijd voert tegen de wet van mijn verstand en mij tot krijgsgevangene maakt van de wet der zonde, die in mijn leden is. 24 Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? 25 Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here!

26 Derhalve ben ik zelf met mijn verstand dienstbaar aan de wet Gods, maar met mijn vlees aan de wet der zonde.

Maar direct daarna in Rom. 8 staat ook:

1 Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn.

Lees ook de rest van Rom. 8 en de rest van de brief aan de Romeinen.

Ik bouw niet op Indiaanse spreekwoorden, maar op het woord van God.

Toch zal er geen christen zijn die ontkent dat je verstandig moet leven. In de Bijbel staat hoe een christen verstandig kan leven. Door zo verstandig te leven, zal een gelovige gezegend zijn op elk gebied in het leven.

Quote:

Dus de vloek van de zondeval is voor de gelovigen opgeheven maar niet voor de ongelovigen?

Inderdaad.

Quote:
En ik geloof niet dat ziekte niet meer voor ons weggelegt is. Ik heb een sterk geloof en veel mensen om mij heen ook; en velen zijn genezen van ziekten, maar ook veel mensen (met een krachtig geloof) zijn dat niet en we worden wel degelijk ziek.

Dus die woorden van je moet ik afwijzen omdat ziekte wel degelijk voorkomt, ookal is er met ons geloof niets mis (want we hebben ook genezingen ervaren).

Of begrijp ik dit verkeerd?

Het is belangrijk een keuze te maken tussen wat je belangrijker vindt: je ervaringen, of Gods beloften.

Quote:
Rom. 4

16 Daarom is het (alles) uit geloof, opdat het zou zijn naar genade, en dus de belofte zou gelden voor al het nageslacht, niet alleen voor wie uit de wet, maar ook voor wie uit het geloof van Abraham zijn, die de vader van ons allen is, 17 gelijk geschreven staat: Tot een vader van vele volken heb Ik u gesteld – voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet zijnde tot aanzijn roept. 18 En hij heeft tegen hoop op hoop geloofd, dat hij een vader van vele volken zou worden, volgens hetgeen gezegd was: Zo zal uw nageslacht zijn. 19 En zonder te verflauwen in het geloof heeft hij opgemerkt, dat zijn eigen lichaam verstorven was, daar hij ongeveer honderd jaar oud was, en dat Sara’s moederschoot was gestorven; 20 maar aan de belofte Gods heeft hij niet getwijfeld door ongeloof, doch hij werd versterkt in zijn geloof en gaf Gode eer, 21 in de volle zekerheid, dat Hij bij machte was hetgeen Hij beloofd had ook te volbrengen. 22 Daarom [ook] werd het hem gerekend tot gerechtigheid.

Abraham's ervaring was dat hij stokoud was en absoluut geen kinderen kon krijgen. Maar hij achtte Gods belofte voor een kind als hoger dan wat zijn zintuigen zeiden.

Door koppig te blijven vasthouden aan Gods belofte en geen aandacht te schenken aan de omstandigheden, ontving hij de belofte.

Quote:
Matth. 14

27 Terstond sprak [Jezus] hen aan en zeide: Houdt moed, Ik ben het, weest niet bevreesd! 28 Petrus antwoordde Hem en zeide: Here, als Gij het zijt, beveel mij dan tot U te komen over het water. 29 En Hij zeide: Kom! En Petrus ging uit het schip en liep over het water en ging naar Jezus. 30 Maar toen hij zag op de wind, werd hij bevreesd en begon te zinken en hij schreeuwde: Here, red mij! 31 Terstond stak Jezus hem de hand toe en greep hem en zeide tot hem: Kleingelovige, waarom zijt gij gaan twijfelen? 32 En toen zij in het schip geklommen waren, ging de wind liggen.

Petrus liep in vertrouwen door Jezus' woord op het water, maar vanaf dat hij begon te twijfelen en de omstandigheden belangrijker begon te vinden dan Jezus' woorden, zonk hij weg in dat kleingeloof.

Jak. 1

6 Maar hij moet bidden in geloof, in geen enkel opzicht twijfelende, want wie twijfelt, gelijkt op een golf der zee, die door de wind aangedreven en opgejaagd wordt. 7 Want zulk een mens moet niet menen, dat hij iets van de Here zal ontvangen, 8 innerlijk verdeeld als hij is, ongestadig op al zijn wegen.

Quote:
Mar. 11

20 En toen zij des morgens vroeg langs de vijgeboom kwamen, zagen zij, dat hij van de wortel af verdord was. 21 En Petrus herinnerde het zich en zeide tot Hem: Rabbi, zie de vijgeboom, die Gij vervloekt hebt, is verdord. 22 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Hebt geloof in God. 23 Voorwaar, Ik zeg u, wie tot deze berg zou zeggen, hef u op en werp u in de zee, en in zijn hart niet zou twijfelen, maar geloven, dat hetgeen hij zegt geschiedt, het zal hem geschieden. 24 Daarom zeg Ik u, al wat gij bidt en begeert, gelooft, dat gij het hebt ontvangen, en het zal geschieden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Je haalt een aantal teksten uit het verband en schrijft het in je eigen woorden, zonder goed te lezen wat er staat.

1 Petr. 5

8 Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden.

Word dus nuchter en waakzaam, zodat de duivel je niet kan verslinden.

In het Engels staat er:

8 Be sober, be vigilant; because your adversary the devil, as a roaring lion, walketh about, seeking whom he may devour

Oftewel, de duivel bekijkt wie hij mag (may) verslinden.

De gelovigen kunnen zelf weerstand bieden aan de duivel, zodat hij niets kan doen.

Jak 4,7

Onderwerpt u dus aan God, maar biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden.

Verder zullen gelovigen niet sterven.

Joh 11,26

en een ieder, die leeft en in Mij gelooft, zal in eeuwigheid niet sterven; gelooft gij dat?

In Rom. 7 staat:

21 Zo vind ik dan deze regel: als ik het goede wens te doen, is het kwade bij mij aanwezig; 22 want naar de inwendige mens verlustig ik mij in de wet Gods, 23 maar in mijn leden zie ik een andere wet, die strijd voert tegen de wet van mijn verstand en mij tot krijgsgevangene maakt van de wet der zonde, die in mijn leden is. 24 Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? 25
Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here!

26 Derhalve ben ik zelf met mijn verstand dienstbaar aan de wet Gods, maar met mijn vlees aan de wet der zonde.

Maar direct daarna in Rom. 8 staat ook:

1 Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn.

Lees ook de rest van Rom. 8 en de rest van de brief aan de Romeinen.

Ik bouw niet op Indiaanse spreekwoorden, maar op het woord van God.

Toch zal er geen christen zijn die ontkent dat je verstandig moet leven. In de Bijbel staat hoe een christen verstandig kan leven. Door zo verstandig te leven, zal een gelovige gezegend zijn op elk gebied in het leven.

Als het niet zo triest was lag ik nu dubbel van het lachen. Uitgerekend jij die mij kom vertellen dat ik teksten uit hun verband haal! Dat is echt jou privilege om te pas en te onpas een bijbelcitaat te citeren.

Ik parafraseer een paar teksten zonder te citeren om aan te geven dat wat jij zegt simpelweg niet waar is. Daarnaast zijn jou citaten simpelweg onjuist. Die verlossing komt er want Jezus is gestorven en opgestaan. Toch had Paulus een doorn in zijn vlees, toch meldt hij een aantal keren in zijn brieven dat hij iemand ziek achter heeft gelaten of dat hij ziek is achtergebleven. Hier en nu wordt ons geen gezondheid, rijkdom enzovoort beloofd maar vervolging, marteling en dood. Dus hou een keer op te doen alsof dat wel zo is of kom met een deugdelijk citaat uit het NT waar staat dat je gelijk hebt en begin geen discussie van vier weken zoals de vorige keer zonder dat je dat kon aantonen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is die doorn in het vlees volgens jou dan?

Jak. 5

14 Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de oudsten der gemeente tot zich roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren. 15 En het gelovige gebed zal de lijder gezond maken, en de Here zal hem oprichten. En als hij zonden heeft gedaan, zal hem vergiffenis geschonken worden.

Vervolging, marteling en dood (als gevolg van vervolging/marteling) heb ik nooit ontkent, maar altijd beschreven, als gebeurtenissen die heel soms voorkomen, omdat gelovigen deze weg besluiten in te gaan, tot eer van God.

Mar. 10

29 Jezus zeide: Voorwaar, Ik zeg u, er is niemand, die huis of broeders of zusters of moeder of vader of kinderen of akkers heeft prijsgegeven om Mij en om het evangelie, 30 of hij ontvangt honderdvoudig terug: nu, in deze tijd, huizen en broeders en zusters en moeders en kinderen en akkers, met vervolgingen, en in de toekomende eeuw het eeuwige leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat is die doorn in het vlees volgens jou dan?

Iets waaraan hij niet genezen werd. Wat dat is, laat ik in het midden, maar dit schrijft hij in 2 Korinthe: 7 - 9

Quote:
Om te verhinderen dat ik mezelf zou verheffen, werd mij een doorn in het vlees gestoken: ik word gekweld door een engel van Satan. 8 Ik heb de Heer driemaal gesmeekt mij van hem te bevrijden, 9 maar hij zei: ‘Je hebt niet meer dan mijn genade nodig, want kracht wordt zichtbaar in zwakheid.’ Dus laat ik mij veel liever voorstaan op mijn zwakheid, zodat de kracht van Christus in mij zichtbaar wordt.

Ik lees niet iets van voorspoed, oud worden, dure auto's\paarden, kleren of geld, nee, hij had enkel Gods genade nodig.

Quote:
Jak. 5

14 Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de oudsten der gemeente tot zich roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren. 15 En het gelovige gebed zal de lijder gezond maken, en de Here zal hem oprichten. En als hij zonden heeft gedaan, zal hem vergiffenis geschonken worden.

Je post vaker van dit soort teksten, echter zal ook nooit worden ontkent dat dit juist is. Maar het geeft géén garantie dat je genezen wordt. Géén!

Quote:
Vervolging, marteling en dood (als gevolg van vervolging/marteling) heb ik nooit ontkent, maar altijd beschreven, als gebeurtenissen die heel soms voorkomen, omdat gelovigen deze weg besluiten in te gaan, tot eer van God.

Wat noem jij soms? Vroeger als leeuwenvoer? Of aan een paal gespiest, of totale afslachtingen?

Marteling, vervolging en de dood is iets wat al duizenden jaren speelt. Geloof je dit niet, zou je eens een ticket moeten boeken naar Noord-Korea, en de verdrukte Christenen daar eens moeten gaan tellen.

Als laatste: Ik zal nooit ontkennen dat wonderen niet meer gebeuren. In mijn kenniskring is 3 jaar geleden iemand genezen van verlamdheid, na jàren in een rolstoel te hebben gezeten.

Ze kreeg het idee dat ze voor haar moesten bidden, waarna er allemaal mensen naar haar toe zijn gegaan, en heel lang zijn wezen bidden. Op een gegeven moment kreeg ze haar gevoel weer terug in haar benen, en liep ze, na jaren niet te hebben gelopen, haar rolstoel uit.

Halleluja smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Iets waaraan hij niet genezen werd. Wat dat is, laat ik in het midden, maar dit schrijft hij in 2 Korinthe: 7 - 9

2 Kor 12,7

en ook om het buitengewone van de openbaringen. Daarom is mij, opdat ik mij niet te zeer zou verheffen, een doorn in het vlees gegeven, een engel des satans, om mij met vuisten te slaan, opdat ik mij niet te zeer zou verheffen.

De doorn in het vlees is een engel van satan om Paulus met vuisten te slaan.

De Israëlieten hadden ook last van dorens, die ook geen ziekte waren.

Num 33,55

Maar indien gij de bewoners van het land voor uw aangezicht niet verdrijft, dan zullen degenen die gij van hen over laat, tot dorens in uw ogen en tot prikkels in uw zijden zijn, en zij zullen u benauwen in het land waarin gij woonachtig zijt.

Dorens zijn uitdrukkingen van menselijke vervolgingen die veroorzaakt worden door Gods tegenstanders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik lees niet iets van voorspoed, oud worden, dure auto's\paarden, kleren of geld, nee, hij had enkel Gods genade nodig.

Er is ook niemand die dat op basis van die tekst beweert. Ik kan ook een willekeurige tekst uit de Bijbel citeren en zeggen dat daar niet staat dat je arm hoort te zijn. Dat is nog geen argument.

Er staat alleen dat de genade van God voldoende is. De genade van God is goed genoeg voor Paulus om de vervolgingen te doorstaan en de genade van God is voor elke gelovige voldoende voor het hele leven.

Quote:

Je post vaker van dit soort teksten, echter zal ook nooit worden ontkent dat dit juist is. Maar het geeft géén garantie dat je genezen wordt. Géén!

Die tekst is ook geen garantie, maar het geloof in Christus en Zijn genezing zijn de garantie, samen met andere factoren.

Quote:

Wat noem jij soms? Vroeger als leeuwenvoer? Of aan een paal gespiest, of totale afslachtingen?

Marteling, vervolging en de dood is iets wat al duizenden jaren speelt. Geloof je dit niet, zou je eens een ticket moeten boeken naar Noord-Korea, en de verdrukte Christenen daar eens moeten gaan tellen.

Mensen wijzen vaak op de martelingen, maar waarom laten mensen zichzelf dan niet martelen? Mensen gebruiken martelingen als argument, maar ik ontken de martelingen helemaal niet (maar wijs er vaak op). Als mensen de martelingen zo belangrijk vinden, moeten ze deze maar opzoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Die tekst is ook geen garantie, maar het geloof in Christus en Zijn genezing zijn de garantie, samen met andere factoren.

[...]

Het geloof in Christus is, overigens zonder andere factoren, een garantie maar niet de garantie dat het je hier en nu altijd goed zal gaan in materieel en lichamelijk opzicht. Dat is de voortdurende discussie omdat je blijft beweren dat het wel zo is maar het niet kan aantonen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Er is ook niemand die dat op basis van die tekst beweert. Ik kan ook een willekeurige tekst uit de Bijbel citeren en zeggen dat daar niet staat dat je arm hoort te zijn. Dat is nog geen argument.

Er staat alleen dat de genade van God voldoende is. De genade van God is goed genoeg voor Paulus om de vervolgingen te doorstaan en de genade van God is voor elke gelovige voldoende voor het hele leven.

Sorry, maar hier heb ik geen boodschap aan. Je haalt teksten aan waarbij mensen genezen worden, je geeft vaak aan dat God je materiële rijkdom geeft, en nu is genade alleen genoeg?

Quote:
[...]Die tekst is ook geen garantie, maar het geloof in Christus en Zijn genezing zijn de garantie, samen met andere factoren.

Dus geloof in Christus, en zijn genezing (en wat zijn die andere factoren?) geven 100% garantie op genezing?

Quote:
[...]Mensen wijzen vaak op de martelingen, maar waarom laten mensen zichzelf dan niet martelen? Mensen gebruiken martelingen als argument, maar ik ontken de martelingen helemaal niet (maar wijs er vaak op). Als mensen de martelingen zo belangrijk vinden, moeten ze deze maar opzoeken.

Dit is toch onzin? muur.gif Ik zeg helemaal niet dat martelingen belangrijk zijn, ik bedoel alleen dat miljoenen mensen dood gemarteld zijn, vanwege hun geloof in Christus.

Als men de keus krijgt om òf dood gemarteld te worden en God niet te verloochenen, òf te blijven leven en God ontkennen, en men kiest voor het eerste, dan heb je écht vertrouwen in God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

Het geloof in Christus is, overigens zonder andere factoren, een garantie maar niet de garantie dat het je hier en nu altijd goed zal gaan in materieel en lichamelijk opzicht. Dat is de voortdurende discussie omdat je blijft beweren dat het wel zo is maar het niet kan aantonen.

Ik toon het voortdurend aan.

Quote:

Sorry, maar hier heb ik geen boodschap aan. Je haalt teksten aan waarbij mensen genezen worden, je geeft vaak aan dat God je materiële rijkdom geeft, en nu is genade alleen genoeg?

Gods genade is voldoende om materiële rijkdom en genezing te ontvangen.

Quote:

Dus geloof in Christus, en zijn genezing (en wat zijn die andere factoren?) geven 100% garantie op genezing?

Ja.

En ik kan je geen uitputtend rijtje factoren geven, want elke situatie is anders. (In veel discussies heb ik al dergelijke factoren vermeld.)

Quote:

Dit is toch onzin?
muur.gif
Ik zeg helemaal niet dat martelingen belangrijk zijn, ik bedoel alleen dat miljoenen mensen dood gemarteld zijn, vanwege hun geloof in Christus.

Als men de keus krijgt om òf dood gemarteld te worden en God niet te verloochenen, òf te blijven leven en God ontkennen, en men kiest voor het eerste, dan heb je écht vertrouwen in God.

Inderdaad heb je dan vertrouwen in God, maar zo bijzonder is dat niet. Elke gelovige zou het leven voor God moeten opgeven, in makkelijke en moeilijke omstandigheden.

Als je gemarteld wordt en God niet verloochend en sterft, heb je vertrouwen. Je hebt ook vertrouwen als je ziek bent en door geloof in Hem wordt genezen. Je hebt ook vertrouwen als je tienduizenden euro's schuld hebt en door geloof in God wordt je door Gods voorziening van die schuld verlost.

'Geloven' en 'vertrouwen' is in de Griekse grondtekst hetzelfde woord. Overal waar geloof/vertrouwen bij komt kijken, is dat een bijzondere situatie, of het nu gaat om geloof in redding, gezondheid, voorspoed, bevrijding, verlossing, bescherming, enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik toon het voortdurend aan.

Ik heb je dit al vaker gezegd .. mgoed, nog maar een keer: ik hoop werkelijk dat jij niet van je geloof afdondert op het moment dat je te maken krijgt met ziekte en lijden in je eigen leven. Een auto-ongeluk of kanker ofzo. Ik gun het je bepaald niet, maar deze dingen zijn helaas normaal, ook voor christenen (en niet alleen uit 'dode' kerken).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik krijg nooit te maken met ziekte en lijden.

En daarnaast: ik geloofde al in God toen ik nog helemaal niets wist van hetgeen in de Bijbel staat over genezing en voorspoed, dus toen er ook nog lijden in mijn leven plaatsvond, had ik Jezus al aangenomen als Heer en diende ik Hem (voor zover mijn kennis toen reikte en ik Hem toen kon dienen volgens Zijn wil).

Mijn relatie met God is dus onafhankelijk van lijden, ziekte of tekorten.

Ik heb een hele zware periode in mijn leven gehad, maar toen liet ik Hem niet los, maar toen redde God mij eruit en leerde ik Hem kennen als Degene die voor elke situatie een oplossing heeft. Toen kwam ik erachter dat dat ook geldt voor gezondheid, voorspoed, vrijheid, bescherming, rust, vrede, blijdschap enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik krijg nooit te maken met ziekte en lijden.

En daarnaast: ik geloofde al in God toen ik nog helemaal niets wist van hetgeen in de Bijbel staat over genezing en voorspoed, dus toen er ook nog lijden in mijn leven plaatsvond, had ik Jezus al aangenomen als Heer en diende ik Hem (voor zover mijn kennis toen reikte en ik Hem toen kon dienen volgens Zijn wil).

Mijn relatie met God is dus onafhankelijk van lijden, ziekte of tekorten.

Je ontkent dat je zoals elk normaal mens wel ooit met ziekte en lijden te maken krijgt, en bouwt alvast een zekerheidje in voor geval het toch niet blijkt te kloppen ... Nou ja, het is misschien gezonder dan dit beweren zónder een zekerheidje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je ontkent dat je zoals elk normaal mens wel ooit met ziekte en lijden te maken krijgt,

Het is niet normaal om met ziekte en lijden te maken te krijgen.

Quote:
en bouwt alvast een zekerheidje in voor geval het toch niet blijkt te kloppen

In welk opzicht bouw ik volgens jou een zekerheidje in 'voor geval het toch niet blijkt te kloppen'?

Ik weet zeker dat het klopt en dat ik niet te maken krijg met ziekte en lijden. Ik bouw verder geen enkel zekerheidje in. God is mijn zekerheid.

Quote:

Nou ja, het is misschien gezonder dan dit beweren zónder een zekerheidje.

Hoe bedoel je dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Het is niet normaal om met ziekte en lijden te maken te krijgen.

En ik zeg dat het dat wel is. Tja, wie heeft er nou gelijk hè (overigens heb ik het over het leven hier op aarde; niet in de hemel).

Quote:
In welk opzicht bouw ik volgens jou een zekerheidje in 'voor geval het toch niet blijkt te kloppen'?

[...]Hoe bedoel je dat?

Quote:

Mijn relatie met God is
dus
onafhankelijk van lijden, ziekte of tekorten.

Aka: je kunt niet met lijden te maken krijgen, maar mocht het toch gebeuren, dan is je relatie met God daar onafhankelijk van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, zo bedoel ik dat niet. In mijn verleden (als traditioneel-protestant) heb ik met lijden te maken gehad, maar bleef ik God trouw. Die test had ik doorstaan en is (voor mij) het bewijs dat mijn relatie met God belangrijker is dan omstandigheden. Een hypothetische situatie van lijden -die nooit voor zal komen- zou mij dus niet van mijn geloof afbrengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, zo bedoel ik dat niet. In mijn verleden (als traditioneel-protestant) heb ik met lijden te maken gehad, maar bleef ik God trouw. Die test had ik doorstaan en is (voor mij) het bewijs dat mijn relatie met God belangrijker is dan omstandigheden. Een hypothetische situatie van lijden -die nooit voor zal komen- zou mij dus niet van mijn geloof afbrengen.

Je blaast wel hoog van de toren, als je het mij vraagt.

Maar goed, je vraagt het mij niet.

Alsof Christenen niet kunnen lijden. Een vriendin van mij is na een kort ziekbed overleden. Ik was niet meer een orthodoxe Christen, dus dat ik leed was niet verwonderlijk. Maar de rest van de vriendengroep, haar ouders en de hele kerk was wel Christen. En ook zij leden.

Hoe verklaar je dat dan? Niet genoeg Christen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals ik het geleerd heb (door zowel zeggen als persoonlijke ervaringen), kan iemand van tevoren het hogere doel niet zien van iets wat gebeurt. Zo ook met het sterven van iemand.

Natuurlijk kunnen Christenen lijden. Jezus Zelf leed toch ook aan het kruis? Wij zullen alleen nooit zoveel als Hem hoeven te lijden.

Lijden is iets persoonlijks, en hoe iemand hiermee omgaat is ook persoonlijk. Je kunt bijvoorbeeld je leven gewoon weer oppakken en het gevoel van lijden onderdrukken, of je kunt jezelf richten op het lijden wat je op dat moment meemaakt. Naar mijn mening is een middenweg in die 2 het beste.

Maar om even terug te komen op het, het kan een reden hebben: Ik ben zelf ook ooit iemand kwijt geraakt die heel veel voor me betekende. Iemand die mij heel dierbaar was. Het heeft me 5 jaar geduurd om daarover heen te komen. Om het leven weer echt op te pakken, weer te kunnen lachen. Maar toch ben ik God dankbaar dat het gebeurt is. En waarom? Omdat het me zoveel dichter bij God heeft gebracht. Als je wil weten hoe, kan ik binnenkort wel mijn getuigenis plaatsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Alsof Christenen niet kunnen lijden. Een vriendin van mij is na een kort ziekbed overleden. Ik was niet meer een orthodoxe Christen, dus dat ik leed was niet verwonderlijk. Maar de rest van de vriendengroep, haar ouders en de hele kerk was wel Christen. En ook zij leden.

Hoe verklaar je dat dan? Niet genoeg Christen?

Het is niet gebruikelijk/gepast om over anderen te spreken/oordelen.

Luc. 13

1 Terzelfder tijd kwamen enigen tot Hem met het bericht over de Galileeërs, wier bloed Pilatus met hun offers vermengd had. 2 En Hij antwoordde en zeide tot hen: Meent gij, dat deze Galileeërs groter zondaars waren dan alle andere Galileeërs, omdat zij dit lot hebben ondergaan? 3 Neen, zeg Ik u, maar als gij u niet bekeert, zult gij allen evenzo omkomen. 4 Of meent gij, dat die achttien, op wie de toren bij Siloam viel en die erdoor gedood werden, schuldiger waren dan alle andere mensen, die in Jeruzalem wonen? 5 Neen, zeg Ik u, maar als gij u niet bekeert, zult gij allen evenzo omkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid