Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Eigenlijk een topic n.a.v. de discussie die onstond in dit topic: link over onzeker zijn. Onzekerheden over je lichaam om precies te zijn.

Mensen zijn verschillende meningen toegedaan: het is anders voor vrouwen dan voor mannen of dat hoeft juist helemaal niets uit te maken. En is het iets wat je kunt veranderen, iets waar ze zelf invloed op hebt? Of het het iets wat je op een of andere manier meegekregen hebt (door opvoeding, pesterijen, zacht karakter i.c.m. andere factoren)?

Ik vind het een interessante discussie die ik graag hier verder voort wil zetten.

Mijn eigen mening: je kiest er niet voor om onzeker te zijn, maar je kunt er wel aan proberen te werken. Het ligt aan de reden waarom je onzeker bent (geworden) hoe je daaraan zou kunnen werken. Jarenlange pesterijen is iets heel anders dan een ideaalbeeld nastreven en niet tevreden zijn met wat je hebt/bent.

Wat jullie?

Ohja, hoop dat hij in het juiste topic staat...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 52
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Statistisch gezien zullen misschien vrouwen er meer onder lijden dan mannen, maar ik heb wel eens begrepen dat ook mannen er aan kunnen lijden. Ik denk dat dat door een verzameling van factoren kan zijn veroorzaakt.

Quote:

Jarenlange pesterijen is iets heel anders dan een ideaalbeeld nastreven en niet tevreden zijn met wat je hebt/bent.

Hierbij vraag ik me af of het verschil er is, of dat het verschil wel zo groot is.

In het eerste geval zet de duivel extern jarenlang mensen tegen je op om je te pesten, in het tweede geval pest de duivel je jarenlang intern met leugens. In beide gevallen pest de duivel je jarenlang met de bedoeling je te slopen. In beide gevallen kunnen mensen hun ontevredenheid omzetten in verslavingen, kunnen mensen in een inrichting belanden of (al dan niet geslaagde) zelfmoordpogingen ondernemen.

Joh. 10

10 De dief komt niet dan om te stelen en te slachten en te verdelgen; Ik ben gekomen, opdat zij leven hebben en overvloed.

Over de duivel:

Joh 8,44b

Die was een mensenmoorder van den beginne en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader der leugen.

Jezus zegt:

Matth. 11

28 Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven; 29 neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen; 30 want mijn juk is zacht en mijn last is licht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sowieso is onzekerheid iets raars, voor een hoop dingen is het gewoon angst voor een afwijzende reactie, en dat zelfs wanneer de afwijzende reactie minder realistisch is dan een positievere reactie. Volgens mij ook de reden waarom ik sommige mensen juist zo hard hun onzekerheid te verbergen door hun gebrek of afwijkendheid om te draaien naar een soort deugd en bij voorbaat al uitgaan van negatieve reacties en zo deze dus ook bij andere mensen uit te lokken. Een soort zichzelf bevestigende onzekerheid.

Maar goed, ik kan me wel voorstellen dat je soms onzeker kan zijn over iets van je uiterlijk en voornamelijk heel erg moe wordt van hetzelfde praatje houden iedere keer en telkens dezelfde blikken als mensen je zien. Ik ken dat wel een beetje van zelf een kop of twee boven de gemiddelde Nederlander uitsteken, maar da's er eentje met voordelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet wel zeker dat er verschillende maten van onzekerheid zijn. Bijna iedereen (met name tieners) is wel eens onzeker over zijn of haar uiterlijk. Maar sommigen kunnen het vrij makkelijk van zich afzetten, terwijl anderen er jaren lang onder lijden. Een heel ernstige vorm is bijvoorbeeld Body Dismorphic Disorder.

Het kan allerlei redenen hebben waarom mensen extreem onzeker zijn over zichzelf (dus meer dan alleen een beetje onzeker), maar ik gok dat het vaak te maken heeft met hun jeugd. Iemand die gepest is, of niet werd geaccepteerd door zijn ouders, enz. zal sneller heel onzeker zijn dan iemand met een ideale jeugd.

Of er verschil is tussen mannen en vrouwen weet ik niet, want het kan natuurlijk ook zijn dat mannen het minder laten zien. Toch heb ik altijd het idee gehad dat er bij vrouwen meer op wordt gelet. Er is in de maatschappij meer aandacht voor het vrouwelijke lichaam dan voor het mannelijke (bijvoorbeeld: er is veel meer vraag naar de Playboy dan naar de Playgirl; in muziekclips zie je veel meer schaars geklede vrouwen dan schaars geklede mannen, enz.).

Wat bedoel je trouwens met 'onzekerheden over je lichaam'? Gaat het dan alleen over je figuur, of over alles? Ik vind namelijk dat er heel veel aandacht is voor vrouwen die onzeker zijn over hun gewicht. Terwijl 'lichtgewichten' ook onzeker kunnen zijn, maar dan weer over andere dingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beetje alles wel denk ik, je kan inderdaad over lichaamsgewicht onzeker zijn, maar ook 'afwijkingen', bijvoorbeeld brandwonden enzo. Meer al die dingen waarvan mensen sneller naar je gaan kijken omdat ze in een oogopslag zien dat er iets is met je.

Wat betreft de grote borsten van sommige vrouwen kan ik me het ook prima voorstellen, je hebt dan meestal toch teveel aandacht die niet helemaal koosjer lijkt, ze vallen toch op en mensen kunnen er geod grapjes over maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hierdoor vermoed ik dat vrouwen sneller onzeker worden over hun uiterlijk dan mannen, maar het is slechts een vermoeden:

Ik heb ook wel gehoord dat veel meisjes vooral onzeker zijn over wat andere vrouwen over hun uiterlijk zouden vinden. Mannen zijn inderdaad wel visueel ingesteld, maar ze zien ook vooral een hele hoop dingen niet. Dingen als nieuwe kleren, afgevallen zijn, andere bril, kapper geweest en dat soort dingen. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het toch bij je lichaam begint, het onzeker zijn. De maatschappij heeft een mooi plaatje van hoe je moet zijn: slank, maar niet mager. Vol haar, geen doffe plukjes. Rechte tanden, alles in proportie... ga zo maar door. Voldoet jouw lichaam daar niet aan, dan kan het zijn dat je onzeker wordt. Dan komt je omgeving in beeld: als er mensen in jouw omgeving ook graag zo'n ideaalbeeld zien is het al een stuk lastiger dan dat mensen om je heen zeggen 'je bent prima zoals je bent.'

Daarnaast verschil je gewoon van karakter: de een kan zich er overheen zetten, de ander lukt dat niet. De een kan tegen zichzelf zeggen niets aan te trekken van wat anderen vinden. Maar een ander zou dat wil willen, maar kan zichzelf daarvan niet overtuigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou ja, zelfs buiten een maatschappelijk mooi plaatje, sommige dingen zijn niet eens zo heel erg lelijk of afwijkend van het mooie plaatje. Het is meer dat mensen niet met een oogopslag je uiterlijk door hebben doordat er iets prominents aanwezig is. En dat komt niet door een door de media geschapen ideaal van schoonheid, ieder mens heeft dat gewoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat het toch bij je lichaam begint, het onzeker zijn. De maatschappij heeft een mooi plaatje van hoe je moet zijn: slank, maar niet mager. Vol haar, geen doffe plukjes. Rechte tanden, alles in proportie... ga zo maar door. Voldoet jouw lichaam daar niet aan, dan kan het zijn dat je onzeker wordt. Dan komt je omgeving in beeld: als er mensen in jouw omgeving ook graag zo'n ideaalbeeld zien is het al een stuk lastiger dan dat mensen om je heen zeggen 'je bent prima zoals je bent.'

Daarnaast verschil je gewoon van karakter: de een kan zich er overheen zetten, de ander lukt dat niet. De een kan tegen zichzelf zeggen niets aan te trekken van wat anderen vinden. Maar een ander zou dat wil willen, maar kan zichzelf daarvan niet overtuigen.

Menselijkerwijs gesproken klopt dit. God kan alleen het innerlijk van een mens zo drastisch veranderen, dat elk mens volkomen tevreden kan zijn door de vrede van God die in volheid in het hart van de mens komt. Deze vrede is groter dan elke ontevredenheid die de duivel wil geven.

Fil 4,7

En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten behoeden in Christus Jezus.

Zekerheid komt van God, onzekerheid komt van de duivel. Zekerheid heb je op de rots Jezus Christus.

(On)zekerheid is niet afhankelijk van het uiterlijk, maar van het innerlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Ik heb ook wel gehoord dat veel meisjes vooral onzeker zijn over wat andere vrouwen over hun uiterlijk zouden vinden. Mannen zijn inderdaad wel visueel ingesteld, maar ze zien ook vooral een hele hoop dingen niet. Dingen als nieuwe kleren, afgevallen zijn, andere bril, kapper geweest en dat soort dingen.
puh2.gif

Ja ik denk ook dat het vooral komt doordat ze zich meten aan andere vrouwen, en doordat vrouwen onderling best wel hard kunnen zijn. Je ziet vrouwen ook veel naar elkaar kijken van 'wat heb jij aan?' .. Mannen boeit nooit zoveel, want ondanks wat al die onderzoeken zeggen zijn ze in de praktijk eigenlijk best snel tevreden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onzekerheid is zeker iets waar je aan kunt werken, of je het ook wil is een ander verhaal.

Ik ben ontzettend onzeker en ik weet heel goed waar het vandaan komt. Ik ben namelijk van groep 1 tot 5 havo gepest. Vooral gericht op uiterlijkheden, want mensen die je niet goed kennen kunnen alleen daarover wat zeggen. En is er niets bijzonders aan je te zien, dan bedenken ze het wel.

Krijg je zo vaak zo veel lelijke dingen over jezelf te horen, dan ga je door een andere bril naar jezelf kijken. En krijgen ze gelijk. Ik ben nooit te dik geweest, maar vond/vind dat wel, omdat men me dat heeft aangepraat.

En onzekerheid kan een erg vervelende uitwerking op jezelf hebben. Zo ben ik ontzettend jaloers, acht ik anderen hoger dan mezelf en ben ik ontzettend kritisch naar anderen toe, omdat ik bang ben dat mensen me kwetsen.

Ik ben onder andere daarvoor een paar keer naar therapie gegaan. En dat helpt wel. Ik heb erdoor met een neutralere blik naar mezelf leren kijken. En ja, soms kost het me veel moeite om mijn eigen schoonheid in te zien, maar dan zijn er wel mensen die me erop wijzen.

Ik geloof niet dan mannen zo ontzettend 'makkelijk' zijn. Mannen zijn net zo goed onzeker, maar ik denk dat zij het minder snel zullen laten zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja ik denk ook dat het vooral komt doordat ze zich meten aan andere vrouwen, en doordat vrouwen onderling best wel hard kunnen zijn. Je ziet vrouwen ook veel naar elkaar kijken van 'wat heb jij aan?' .. Mannen boeit nooit zoveel, want ondanks wat al die onderzoeken zeggen zijn ze in de praktijk eigenlijk best snel tevreden.

Ik ben zelf als tiener juist wel onzeker geweest over hoe mannen naar me kijken. Ik hoorde toch wel vaak van mannen (bijv. op tv) dat ze lovend spraken over de 'sexy' vrouwen die er heel wulps uitzagen. Zeg maar mensen als Beyonce, Britney Spears, enz.

Het gaat bij dat soort beroemdheden echt alleen maar om het uiterlijk (Beyonce kan wel mooi zingen, maar volgens mij is dat niet de reden waarom ze zo populair is). En je ziet talloze mannen kwijlend naar ze kijken.

Dus vroeg ik me wel eens af of er ooit wel een man op me zou vallen. Want mannen zijn 'visueel ingesteld', mannen kijken vooral. Dus het deed er niet toe hoe slim ik was, hoeveel talent ik had, enz. Ik zag er niet uit als Britney Spears, dus vonden me mannen me vast niet leuk (althans, daar was ik bang voor).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Ik ben zelf als tiener juist wel onzeker geweest over hoe mannen naar me kijken. Ik hoorde toch wel vaak van mannen (bijv. op tv) dat ze lovend spraken over de 'sexy' vrouwen die er heel wulps uitzagen. Zeg maar mensen als Beyonce, Britney Spears, enz.

Het gaat bij dat soort beroemdheden echt alleen maar om het uiterlijk (Beyonce kan wel mooi zingen, maar volgens mij is dat niet de reden waarom ze zo populair is). En je ziet talloze mannen kwijlend naar ze kijken.

ja snap ik, dat is ook wel weer waar.. hoe mannen soms kunnen praten is best erg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

dat is niet perse de media die dat doet. Vrouwen kiezen er zelf voor om in die clips te spelen, en hun lichaam voor geld te verkopen, en vaak vinden ze het ook gewoon leuk om te pronken met hun lichaam en aandacht te krijgen van mannen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook dat hoort bij het plan van satan. Mannen horen zeer respectvol te zijn naar vrouwen.

Nu worden vrouwen als minder behandeld en worden vrouwen onzeker en verkopen ze zichzelf of proberen ze juist invloed uit te oefenen door zich te verkopen. En bladen en media willen macht en geld verdienen. Het wereldse systeem (anders dan het koninkrijk van God) is corrupt.

In soaps en zogenaamde romantische films worden verkeerde ideeën voorgeschoteld. En in de bladen lezen vrouwen hoe het zou moeten zijn, maar daar staat ook in hoe mannen zouden moeten zijn en daar halen vrouwen weer eisen uit en daar kunnen mannen weer niet aan voldoen en worden mannen ook onzeker smile.gif

Het is gewoon een verstoord systeem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt, de vrouwen kiezen er zelf voor, maar ze worden ook gekozen vanwege hun uiterlijk. Waarom mogen veel modellen geen maat 40 hebben? Waarom moeten modellen per se weet-ik-hoe-lang zijn?

Het is dus niet per se de modellen, maar wel degene die het voor het zeggen hebben binnen dat circuit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er zijn ook genoeg mannen die niet zo naar het uiterlijk kijken of die in ieder geval niet zo'n ideaalbeeld van de vrouw hebben, maar die juist liever iets hebben om aan vast te houden. En die meer geven om het innerlijk.

Gelukkig wel ja.

Quote:
dat is niet perse de media die dat doet. Vrouwen kiezen er zelf voor om in die clips te spelen, en hun lichaam voor geld te verkopen, en vaak vinden ze het ook gewoon leuk om te pronken met hun lichaam en aandacht te krijgen van mannen.

Nee dat is zo inderdaad. Maar de media is vrij om iets al dan niet uit te zenden. Ik vermoed dat als de media zou ophouden met het uitzenden van dit beeld van vrouwen, het aanbod aan vrouwen die zichzelf zo tentoonstellen daalt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In soaps en zogenaamde romantische films worden verkeerde ideeën voorgeschoteld. En in de bladen lezen vrouwen hoe het zou moeten zijn, maar daar staat ook in hoe mannen zouden moeten zijn en daar halen vrouwen weer eisen uit en daar kunnen mannen weer niet aan voldoen en worden mannen ook onzeker
smile.gif

Het is gewoon een verstoord systeem.

En een systeem dat zichzelf in stand houdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Ramòntezuma,

Ja, tenzij mensen er tegen in verzet komen. Maar beter kunnen mensen niet meedoen aan het systeem en alleen meedoen aan het systeem van het koninkrijk van God.

Uiteraard. Maar het systeem maakt mensen nu juist onzeker. Plus deelname aan het systeem wordt door de gehele maatschappij gemotiveerd.

Als alle mensen mee zouden doen aan het systeem van het koninkrijk van God, dan zou het probleem verdwijnen (met alle andere problemen bovendien). Helaas leven we in een gebroken wereld waarin zoiets onmogelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid