Spring naar bijdragen

Naturisme


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Al een tijdje ben ik bezig of je als christen ook naturist kunt zijn. Of dat je een naaktstrand kunt bezoeken.

Op internet kom ik alleen maar sites tegen waar het \"toegestaan\" wordt. En waar vanuit de Bijbel ook onderbouwing genoemd wordt.

Is omdat ik geen negatieve adviezen tegenkom, een bezoek aan het naaktstrand \"toegestaan\"?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 68
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Salaam aleykom,

Ik weet dat dit aan Christenen gericht is, maar goed, ik zal mijn mening maar weer eens "opdringen". knipoog_dicht.gif

Of het binnen het christendom is toegstaan, weet ik niet, maar als je logisch nadenkt valt het toch te vermijden. Wonderfulstar haalt daar het woord "lust" aan, en daar valt en staat het wel mee. Er zijn ongetwijfeld mensen die dit kunnen loskoppelen, maar anderen dan weer zeker niet.

Imo geef je aanleiding tot ontucht. Als je weet dat ik als moslim achter de hijab sta, kan ik (maar wie ben ik) onmogelijk instemmen met zoiets. Ook niet voor mannen onderling, laat dat duidelijk zijn. Er zijn nu eenmaal bepaalde delen van je lichaam die privé zijn en enkel bestemd voor je partner.

Ik leef echter in een Westers land, dus ik ga hier zeker niet tegen betogen of zoiets. Ze doen maar, maar ik vind het niet kunnen voor mezelf.

Wa salaam,

Ilyas

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Adam en Eva waren ook naturist
knipoog_dicht.gif

Was dat voor of na de zondeval? En bleven ze dat voor en na de zondeval?

Quote:

Al een tijdje ben ik bezig of je als christen ook naturist kunt zijn. Of dat je een naaktstrand kunt bezoeken.

Op internet kom ik alleen maar sites tegen waar het \"toegestaan\" wordt. En waar vanuit de Bijbel ook onderbouwing genoemd wordt.

Is omdat ik geen negatieve adviezen tegenkom, een bezoek aan het naaktstrand \"toegestaan\"?

Als ik jou was, zou ik in de Bijbel gaan lezen wat God er over zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Salaam aleykom,

Ik offer persoonlijk geen dieren, maar ik zit er voor het overige niet zover vanaf, zeker wat betreft de spijswetten... smile.gif

Maar ik blijf erbij, echt christelijk is dat toch niet, naturistenkampen. Wat is de volgende vraag: "Is partnerruil toegestaan in het christendom?" Wie weet misschien wel: heb je naaste lief, héél lief! knipoog_dicht.gif

Wa salaam,

Ilyas

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Salaam aleykom,

Er staat zoveel in Leviticus wat niet meer van toepassing is. Dus waarom Leviticus erbij halen...

Wa salaam,

Ilyas

De Heilige Geest vertelt hoe de Bijbel moet worden gelezen.

Quote:

Houd (probeer) jij je aan alle dingen te houden hetgeen in Leviticus beschreven staat?

Ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er wordt mijns inziens heel vaak in het westen een onderscheid gemaakt tussen je lichaam en wie je werkelijk zou zijn, je persoonlijkheid, je hart, ziel etc. Het idee dat het lichaam een ding is dat je hebt en dat het niet zozeer een onderdeel is van jou. Als je op zo'n manier redeneert is er niet zo heel veel tegen naturisme, je loopt in een bloot lichaam, wat zou daar mis mee moeten zijn?

Ik denk echter dat je lichaam ook een onderdeel is van wie jij bent. Het is niet zo dat je een lichaam hebt, je bent in zekere zin ook je lichaam. En op die manier vind ik het wel weer vreemd om helemaal in je nakie rond te lopen. Je geeft je diepste zieleroerselen ook niet zomaar aan iedereen. Je legt je hart niet bloot voor alles en iedereen. En zo hoort het volgens mij ook niet zo te zijn dat je je lichaam maar bloot geeft aan iedereen. In die zin zie ik dus eigenlijk alleen maar iets in een naturisme binnen het huwelijk oid. puh2.gif Het idee dat je je alleen maar bloot geeft/laat zien aan de ander, als je ook in ander opzicht je je ziel aan elkaar bloot durft te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Argumenten die vóór het naturisme gegeven worden overtuigen mij in elk geval niet.

Zo wordt er gezegd dat het op bijvoorbeeld naturistencampings er veel rustiger en paradijselijker aan toe zou gaan. Dat is echter niet meer dan logisch: iedereen heeft er vrijwel dezelfde opvattingen over naturisme en heeft er eenzelfde doel. Vaak is er ook een levenshouding aan verbonden en komen er op zo'n camping dan ook enkel mensen die die levenshouding aanhangen.

Vergelijk het met traditionalisten binnen de katholieke Kerk, die willen bewijzen hoe mooi de oude ritus wel niet is. Ja, als zíj het opdragen, dán is het altijd prachtig inderdaad. Want zij weten wat de ritus behelst, zij vinden het prachtig en zullen het dus vol liefde opdragen. Maar in een gewone parochie, waar ook priesters en leken zijn die maar weinig ermee hebben, zal het lang niet altijd zo fraai uit hebben gezien, laat staan dat elke gelovige er iets van kon volgen.

Dergelijke campings zijn dan ook kleinschaliger en men verblijft er over het algemeen tijdelijk, net als bij gewone campings. Zou zo'n camping een stad zijn waarin men altijd woonde en waarin ook mensen geboren worden die die typische levenshouding níét aanhangen, dan zul je snel zien dat het gedaan is met dat rustige en paradijselijke. Mensen blijven gewoon mensen, naakt of niet naakt.

Ook wordt er gezegd dat mensen in hun blootje tenminste altijd gelijk zijn. Er is immers geen status te ontlenen aan kleding. Maar hier geldt hetzelfde probleem: binnen de club der naturisten geldt dat inderdaad, omdat ze al zo'n levenshouding aanhangen. Maar stel je weer die stad voor, dan zou men wel degelijk statussen gaan ontlenen aan hoe je lichaam eruit ziet. Want niet iedereen heeft hetzelfde lichaam en nu al worden mensen getreiterd omdat ze bijvoorbeeld te dik zijn, of een bril dragen.

Maar ook al zou iedereen dan die levenshouding aanhangen, dan nóg betekent het niet dat alles op rolletjes loopt. Neem bijvoorbeeld het christendom, dat zeer hoge morele normen en waarden kent. Maakt dat elke christen meteen een heilige? Nee, want we blijven mensen, hoe dan ook. Het zijn normen om naar te streven, je leven lang, geen normen om mee te beginnen. De geschiedenis wijst dan ook uit dat geen enkele levenshouding garant staat voor een samenleving zonder enige vorm van kwaad.

Het naturisme komt voort uit het idee dat menselijk geluk te realiseren is door een bepaalde levenshouding. Als iedereen zich maar zo kwetsbaar mogelijk opstelt, dan zal er niemand gekwetst kunnen worden. Seksuele prikkels zullen dan verdwijnen, omdat alles open en bloot zichtbaar is. Maar mensen blijven mensen en kwetsingen komen juist des te harder aan als je je geheel blootgeeft. En seksuele prikkels zullen zich dan simpelweg meer op het lichaam zélf gaan richten in plaats van op de kleding.

Het naturisme is mijns inziens dan ook strijdig met het algemeen christelijk geloof. Wie van iedereen houdt, houdt van niemand en als iedereen zich voor iedereen kwetsbaar opstelt, dan stelt uiteindelijk niemand zich kwetsbaar op. Christus vraagt ons om ons sober en kuis te kleden en onze driften te beheersen. Je kwetsbaarheid is daarbij iets heel kostbaars wat uiteindelijk enkel Hem en misschien een paar mensen toekomt. Dat mag je niet zomaar aan iedereen weggeven.

Net zoals in Gods tempel niet iedereen zomaar het Allerheiligste mocht betreden, maar enkel die ene persoon, zo mag in jouw lichaam en geest, dat ook Gods tempel is omdat Christus daar woont, ook niet zomaar iedereen komen. Gods heiligdom is een donker, verborgen heiligdom, dat zich ontsluit voor hen die Hem liefhebben, niet voor de heidenen die het enkel maar vertrappen en schenden. Laat zo enkel hen die écht jou liefhebben en zich écht aan jou willen geven die tempel betreden en zo tot God in jou naderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben trots op mijn lichaam, het is volmaakt. Ik ben God dankbaar dat hij mijn lichaam zo heeft gemaakt en hoef me niet te schamen voor wie ik ben.

Ik geef mijn lichaam niet weg als het zichtbaar is en ook geef ik er niet mee aan dat ik van iedereen hou in bijvoorbeeld een sauna. Daar gaan mensen heen om te genieten van de warmte, om te ontspannen. Niet om naar elkaar te gluren. Iedereen die wel eens naar een sauna is geweest weet dat het niet om kijken gaat, maar om ontspannen, veel mensen bidden zelfs in de sauna. Het geeft een natuurlijk en aards gevoel, ik voel me dan dicht bij God. Het is echt heerlijk om je op je gemak te voelen met je lichaam, en ik dank God steeds dat ik me kwetsbaar mág voelen, dat ik niks te verbergen heb.

Om deze reden vind ik sauna en naturistencampings en dergelijken niet in strijd met mijn geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daar gaan mensen heen om te genieten van de warmte, om te ontspannen. Niet om naar elkaar te gluren.

Ik haat het om je uit de droom te moeten helpen, maar helaas. Er komen wel degelijk mensen (met name mannen) om naar de partij van het andere geslacht te kijken. En dat geldt ook voor een naaktstrand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik haat het om je uit de droom te moeten helpen, maar helaas. Er komen wel degelijk mensen (met name mannen) om naar de partij van het andere geslacht te kijken. En dat geldt ook voor een naaktstrand.

Ok, misschien dat een enkeling om die reden komt, maar ik laat mij de vrijheid - om mezelf te mogen zijn in welke gedaante dan ook - niet ontnemen door de blik en gedachtes van een ander. Dat is enkel de projectie van zijn seksuele gevoelens, en heeft verder weinig met mij te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben trots op mijn lichaam, het is
volmaakt
. Ik ben God dankbaar dat hij mijn lichaam zo heeft gemaakt en hoef me niet te schamen voor wie ik ben.

Gelukkig bestaan er ook vrouwen, die niet onzeker over hun uiterlijk zijn. widegrin.gif

Quote:
Ik geef mijn lichaam niet weg als het zichtbaar is en ook geef ik er niet mee aan dat ik van iedereen hou in bijvoorbeeld een sauna. Daar gaan mensen heen om te genieten van de warmte, om te ontspannen. Niet om naar elkaar te gluren. Iedereen die wel eens naar een sauna is geweest weet dat het niet om kijken gaat, maar om ontspannen, veel mensen bidden zelfs in de sauna. Het geeft een natuurlijk en aards gevoel, ik voel me dan dicht bij God. Het is echt heerlijk om je op je gemak te voelen met je lichaam, en ik dank God steeds dat ik me kwetsbaar mág voelen, dat ik niks te verbergen heb.

Je geeft je lichaam inderdaad niet weg als je naakt rondloopt. Maar op dezelfde manier geef je ook je hart nog niet weg, als je je hart bloot geeft. En op dezelfde manier waarop ik vind dat je je hart niet zomaar aan iedereen bloot moet leggen, vind ik dat je dat ook niet met je lichaam moet doen.

Natuurlijk is het zo dat het ideaal zou zijn wanneer mensen gewoon kwetsbaar kunnen zijn naar elkaar toe. Maar je kwetsbaar durven opstellen is ook weer wat anders dan alles maar laten zien. Dat komt af en toe gewoon wat voyeuristisch over vind ik. nosmile.gif

En het idee dat iedereen zonder bijbedoelingen naar de sauna zou gaan is inderdaad een beetje naïef denk ik.

Quote:
Om deze reden vind ik sauna en naturistencampings en dergelijken niet in strijd met mijn geloof.

Waar zeuren we eigenlijk ook over. puh2.gif Het is een ieder vrij om te doen en laten wat hij of zij wil. Zolang het maar ten dienste staat van de liefde tot God en je naaste. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waar zeuren we eigenlijk ook over.
puh2.gif
Het is een ieder vrij om te doen en laten wat hij of zij wil. Zolang het maar ten dienste staat van de liefde tot God en je naaste.
smile.gif

We bespreken hier in hoeverre naturalisme naturisme en de levenshouding erachter strijdig is met het christelijk geloof of niet. Het naturalisme is namelijk méér dan alleen in je blootje rondlopen. Best wel iets waar je mijns inziens bewust over mag nadenken. Je lichaam is nu eenmaal méér dan enkel je lichaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

We bespreken hier in hoeverre naturalisme en de levenshouding erachter strijdig is met het christelijk geloof of niet. Het naturalisme is namelijk méér dan alleen in je blootje rondlopen. Best wel iets waar je mijns inziens bewust over mag nadenken. Je lichaam is nu eenmaal méér dan enkel je lichaam.

Daar heb je ook wel weer een punt...

@ Dunya

Wat is volgens jou de naturistische levenshouding?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Volgens wikipedia:

Quote:
Naturisme wordt gekenmerkt door gemeenschappelijke naaktheid, die als doel heeft het bevorderen van zelfrespect, respect voor de medemens en eerbied voor natuur en milieu.

Tot ongeveer 1980 werd de volgende definitie gehanteerd: Naturisme is een humanitaire stroming die streeft naar de herintegratie van de natuur en natuurlijkheid in het menselijk leven en daarbij het naakte lichaam ziet als een natuurlijk gegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Gelukkig bestaan er ook vrouwen, die niet onzeker over hun uiterlijk zijn.
widegrin.gif

Haha, ik kan best wel eens onzeker zijn hoor. Maar mijn lichaam functioneert naar behoren en ik zorg er goed voor. Als een tempel eigenlijk, en ik ben dankbaar dat God mij zo heeft geschapen en daarom zie ik het als volmaakt, niet omdat het persé volmaakt ís volgens alle regeltjes van het schoonheidsideaal big-smile.gif


Samengevoegd:

Mannen kunnen trouwens overal wel opgewonden van raken. Door het lichaam te bedekken laat je iets te raden over, en dat kan júist ook spannend gevonden worden. Ik kies ervoor om me niet te laten leiden door de geilheid van mannen die ik niet eens ken, en waarmee ik niks te maken heb, en wil hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid