Spring naar bijdragen

bestrijden van 'onverschilligheid'


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 62
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Dit wordt een discussie zonder einde want jouw beeld van de samenleving is net zo gekleurd als dat van de gemiddelde Nederlander van Rusland/Sovjet Unie.

Heerlijk altijd, dat gelijkheidsdenken. Dat de gemiddelde Nederlander Rusland alleen uit kranten kent terwijl ik hier al tien jaar woon en al het wel en wee van Nederland beleef zoals iedere andere Nederlander, is natuurlijk niet relevant.

Waarom zou dat niet goed zijn trouwens, daar zijn forums toch voor? Je visies uitwisselen en elkaar iets leren. Maar ja, volgens is die hele vrijheid van meningsuiting in Nederland niets meer dan van tijd tot tijd de formule "ik vind..."/"ik ben het er (niet) mee eens..." uitspreekt, als een ritueel. Zodra het iets te veel diepgang krijgt, heeft men er geen zin in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Heerlijk altijd, dat gelijkheidsdenken. Dat de gemiddelde Nederlander Rusland alleen uit kranten kent terwijl ik hier al tien jaar woon en al het wel en wee van Nederland beleef zoals iedere andere Nederlander, is natuurlijk niet relevant.

Waarom zou dat niet goed zijn trouwens, daar zijn forums toch voor? Je visies uitwisselen en elkaar iets leren. Maar ja, volgens is die hele vrijheid van meningsuiting in Nederland niets meer dan van tijd tot tijd de formule "ik vind..."/"ik ben het er (niet) mee eens..." uitspreekt, als een ritueel. Zodra het iets te veel diepgang krijgt, heeft men er geen zin in.

Jouw tien jaar hier zegt helemaal niets over jouw gekleurde (kinder)versie van Rusland. Ik zie overigens nog niet waar jij anders reageert dan "ik vind.../ik ben het (niet) mee eens...". Daarbij ben je hier vrij om allerlei kritiek te leveren maar dat wil nog niet zeggen dat het een zinvolle discussie oplevert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jouw tien jaar hier zegt helemaal niets over jouw gekleurde (kinder)versie van Rusland.

Als je het zo bekijkt is de visie van iedereen op alles gekleurd, ook jouw visie op Nederland. En mijn visie van Rusland is niet alleen gebaseerd op wat ik erover heb onthouden, en ik kan me ook niet voorstellen waar jij dat op zou kunnen baseren, want ik praat er nooit over op dit forum. En ik vind het nog steeds vreemd, ik loop over dezelfde straten, werk bij dezelfde werkgevers, geniet hetzelfde inhoudloze onderwijs, word door dezelfde agenten bekeurd voor dezelfde onzinnige overtredigen, maar als ik er iets van wil zeggen ben ik opeens net zo vreemd als een Nederlander die Rusland alleen uit kranten kent. Ik zou bijna het d-woord willen gebruiken. Wat maakt het jou uit of ik vergelijkingen maak met een land dat ik misschien niet zo goed ken? Ik vertel wat ik denk en als jij vindt dat ik ongelijk heb, dan verbeter jij me. Het is beter dan geen vergelijkingsmateriaal, ik heb misschien ideeen die niet kloppen, maar tegelijkertijd kan ik daardoor ook genoeg dingen vertellen die waardevol zijn en die veel mensen zouden moeten weten. Zo gaat dat weet je, hoe meer je wil bereiken, hoe meer je daarvoor zult moeten inleveren. Maar in Nederland is het belangrijker om iedereen die te veel afwijkt meteen op zijn donder te geven, zie ik elke dag opnieuw. Die Nederlandse tolerantie en vrijheid van meningsuiting zijn als het nieuwe kleed van de keizer: iedereen heeft het erover, ik zie het nergens.

Quote:
Daarbij ben je hier vrij om allerlei kritiek te leveren maar dat wil nog niet zeggen dat het een zinvolle discussie oplevert.

Dat geldt voor iedereen, dus waarom zou jij het tegen me moeten zeggen. Ik wilde iets zinvols zeggen over hoe het gelijkheidsdenken mensen onverschillig maakt voor de werkelijkheid en gaf een voorbeeld waarin ik een historisch feit vertelde maar helemaal in de grond werd geboord omdat het iets is wat de meeste Nederlanders niet weten. Niet het beste voorbeeld, maar wel het eerste wat er in me opkomt. Alleen Machiavelli maakt er compleet iets anders van en valt mij persoonlijk aan, en ik reageer daarop. Maar uiteraard is het mijn schuld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jouw tien jaar hier zegt helemaal niets over jouw gekleurde (kinder)versie van Rusland. Ik zie overigens nog niet waar jij anders reageert dan "ik vind.../ik ben het (niet) mee eens...". Daarbij ben je hier vrij om allerlei kritiek te leveren maar dat wil nog niet zeggen dat het een zinvolle discussie oplevert.

Ik vind je reactie weinig respectvol overkomen... Ben het verder eens met Leidenschaft en snapt wat zij bedoeld te zeggen. Ik vind verder dat de Moderators hier offtopic gaan, want ze hebben alleen nog kritiek op de visie van Leidenschaft, die kinderlijk en gekleurd zou zijn. Dit is geen inhoudelijke discussie. Opzich prima, maar in dit geval zal ik adviseren om álle reacties (dus ook die van Leidenschaft) te laten staan, en dus niet te wissen i.v.m. offtopic.

Voor alle zekerheid heb ik deze pagina opgeslagen (misschien voor jou ook een ideetje Leidenschaft?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het wel ietwat met Leidenschaft eens. Nederlanders zijn tolerant zolang je mening past binnen de meningen van de grote meerderheid. De grote massa denkt inderdaad ook niet kritisch na en denkt dat zij gelijk heeft 'omdat iedereen dat denkt'. Wilders heeft ook veel succes omdat hij simpele dingen zegt die de massa kan begrijpen en die haar prettig in het oor klinkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik vind je reactie weinig respectvol overkomen... Ben het verder eens met Leidenschaft en snapt wat zij bedoeld te zeggen. Ik vind verder dat de Moderators hier offtopic gaan, want ze hebben alleen nog kritiek op de visie van Leidenschaft, die kinderlijk en gekleurd zou zijn. Dit is geen inhoudelijke discussie. Opzich prima, maar in dit geval zal ik adviseren om álle reacties (dus ook die van Leidenschaft) te laten staan, en dus niet te wissen i.v.m. offtopic.

Voor alle zekerheid heb ik deze pagina opgeslagen (misschien voor jou ook een ideetje Leidenschaft?)

Je gaat inderdaad offtopic: kritiek op de moderatie hoort in het Feedback thuis. Overigens ben ik moderator op het subforum Geloof en niet op Media, nieuws en maatschappij waar dit topic staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben het wel ietwat met Leidenschaft eens. Nederlanders zijn tolerant zolang je mening past binnen de meningen van de grote meerderheid. De grote massa denkt inderdaad ook niet kritisch na en denkt dat zij gelijk heeft 'omdat iedereen dat denkt'. Wilders heeft ook veel succes omdat hij simpele dingen zegt die de massa kan begrijpen en die haar prettig in het oor klinkt.

Uit wat ik waarneem is dat gebrek aan tolerantie niet alleen aan Nederlanders voorbehouden. Daarbij komt dat veel onverschilligheid als tolerantie verkocht wordt. En tja politici, die worden gekozen op hun oneliners en uitstraling niet op hun inhoud.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als je het zo bekijkt is de visie van iedereen op alles gekleurd, ook jouw visie op Nederland.

Klopt en dat is ook niet erg als je het maar wel bewust bent.

Quote:
En mijn visie van Rusland is niet alleen gebaseerd op wat ik erover heb onthouden, en ik kan me ook niet voorstellen waar jij dat op zou kunnen baseren, want ik praat er nooit over op dit forum.

Als ik naar je leeftijd kijk en daar 10 jaar vanaf trek kom ik toch echt op een kinderleeftijd uit.

Quote:
En ik vind het nog steeds vreemd, ik loop over dezelfde straten, werk bij dezelfde werkgevers, geniet hetzelfde inhoudloze onderwijs, word door dezelfde agenten bekeurd voor dezelfde onzinnige overtredigen, maar als ik er iets van wil zeggen ben ik opeens net zo vreemd als een Nederlander die Rusland alleen uit kranten kent. Ik zou bijna het d-woord willen gebruiken. Wat maakt het jou uit of ik vergelijkingen maak met een land dat ik misschien niet zo goed ken?

Het maakt mij niet zoveel uit.

Quote:
Ik vertel wat ik denk en als jij vindt dat ik ongelijk heb, dan verbeter jij me. Het is beter dan geen vergelijkingsmateriaal, ik heb misschien ideeen die niet kloppen, maar tegelijkertijd kan ik daardoor ook genoeg dingen vertellen die waardevol zijn en die veel mensen zouden moeten weten. Zo gaat dat weet je, hoe meer je wil bereiken, hoe meer je daarvoor zult moeten inleveren. Maar in Nederland is het belangrijker om iedereen die te veel afwijkt meteen op zijn donder te geven, zie ik elke dag opnieuw. Die Nederlandse tolerantie en vrijheid van meningsuiting zijn als het nieuwe kleed van de keizer: iedereen heeft het erover, ik zie het nergens.

Vooralsnog kun je zeggen wat je wilt, alleen degenen die op je reageren hebben dat recht ook.

Quote:
[...]

Dat geldt voor iedereen, dus waarom zou jij het tegen me moeten zeggen. Ik wilde iets zinvols zeggen over hoe het gelijkheidsdenken mensen onverschillig maakt voor de werkelijkheid en gaf een voorbeeld waarin ik een historisch feit vertelde maar helemaal in de grond werd geboord omdat het iets is wat de meeste Nederlanders niet weten. Niet het beste voorbeeld, maar wel het eerste wat er in me opkomt. Alleen Machiavelli maakt er compleet iets anders van en valt mij persoonlijk aan, en ik reageer daarop. Maar uiteraard is het mijn schuld.

Dat mag je met Machiavelli uitvechten! widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Uit wat ik waarneem is dat gebrek aan tolerantie niet alleen aan Nederlanders voorbehouden. Daarbij komt dat veel onverschilligheid als tolerantie verkocht wordt. En tja politici, die worden gekozen op hun oneliners en uitstraling niet op hun inhoud.

Daar ben ik het wel mee eens. (P.s. lollige icoon heb je knipoog_dicht.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als ik naar je leeftijd kijk en daar 10 jaar vanaf trek kom ik toch echt op een kinderleeftijd uit.

Dus? Uiteindelijk kun je nooit genoeg over een land weten, zelfs experts weten het niet helemaal, dus wie bepaalt wanneer je genoeg weet om je mening te kunnen vertellen? Mijn kennis van Rusland is dan niet volledig, dat neemt niet weg dat ik een heleboel dingen weet waardoor ik interessante vergelijkingen kan maken waar jullie ook wat aan zouden hebben. En bovendien is het niet alleen om mijn eerste 10 jaar daar gebaseerd, maar ja, jij hoeft dat natuurlijk niet te weten, je weet alles al beter dan ik.

Als ik 10 jaar in een ander land heb gewoond, zal het altijd invloed hebben op hoe ik denk, dus waarom zou ik niet op mijn eigen manier commentaar kunnen leveren op dingen? Uiteindelijk heeft iedereen verschillende ervaringen, en weet iedereen iets wat anderen niet weten. En door met elkaar te praten kun je iets leren. Ik denk niet dat mijn 10 jaar in Rusland mijn denken zo minderwaardig maken aan dat van de 20-jarigen die hier wel hun hele leven hebben gewoond, dat ik meteen duizend-en-een redenen moet krijgen waarom ik het beter kan laten (en dan wordt MIJ pessimisme verweten). De helft van alles wat op Credible staat gaat nergens over, dus waarom zou ik niet mijn eigen fouten mogen maken. Dit is een jongerenforum voor mensen die per definitie nog in ontwikkeling zijn, dus als je zo bang bent voor denkfouten, waarom kom je hier dan überhaupt. Bedankt dat je mij voor de zoveelste keer hebt bewezen dat je in dit superliberale land alleen hoort te zeggen wat iedereen al zegt. Fouten van mensen die hier groep 1 t/m 6 hebben gedaan zijn oke, iemand die in een ander land is opgegroeid hoor je bij voorbaat niet serieus te nemen. Niet omdat het inhoudelijk verkeerd is, maar omdat het te exotisch is. Je mag binnen een bepaalde bandbreedte anders zijn, en zit je daarbuiten dan tel je niet mee. Tolerantie enzo.

Quote:
Vooralsnog kun je zeggen wat je wilt, alleen degenen die op je reageren hebben dat recht ook.

Er zit een verschil tussen naar iemand luisteren en uitleggen waarom je het niet met hem eens bent, en diegene vertellen dat zijn mening eigenlijk niet serieus te nemen is, gewoon omdat die persoon op de een of andere manier anders is.

Maar ik weet dat dat verschil in Nederland niet goed wordt begrepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Er zit een verschil tussen naar iemand luisteren en uitleggen waarom je het niet met hem eens bent, en diegene vertellen dat zijn mening eigenlijk niet serieus te nemen is, gewoon omdat die persoon op de een of andere manier anders is.

Maar ik weet dat dat verschil in Nederland niet goed wordt begrepen.

Als ik je niet serieus nam had ik helemaal niet gereageerd maar dat is iets wat jij kennelijk niet helemaal begrijpt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus? Uiteindelijk kun je nooit genoeg over een land weten, zelfs experts weten het niet helemaal, dus wie bepaalt wanneer je genoeg weet om je mening te kunnen vertellen? Mijn kennis van Rusland is dan niet volledig, dat neemt niet weg dat ik een heleboel dingen weet waardoor ik interessante vergelijkingen kan maken waar jullie ook wat aan zouden hebben. En bovendien is het niet alleen om mijn eerste 10 jaar daar gebaseerd, maar ja, jij hoeft dat natuurlijk niet te weten, je weet alles al beter dan ik.

Als ik 10 jaar in een ander land heb gewoond, zal het altijd invloed hebben op hoe ik denk, dus waarom zou ik niet op mijn eigen manier commentaar kunnen leveren op dingen? Uiteindelijk heeft iedereen verschillende ervaringen, en weet iedereen iets wat anderen niet weten. En door met elkaar te praten kun je iets leren. Ik denk niet dat mijn 10 jaar in Rusland mijn denken zo minderwaardig maken aan dat van de 20-jarigen die hier wel hun hele leven hebben gewoond, dat ik meteen duizend-en-een redenen moet krijgen waarom ik het beter kan laten (en dan wordt MIJ pessimisme verweten). De helft van alles wat op Credible staat gaat nergens over, dus waarom zou ik niet mijn eigen fouten mogen maken. Dit is een jongerenforum voor mensen die per definitie nog in ontwikkeling zijn, dus als je zo bang bent voor denkfouten, waarom kom je hier dan überhaupt. Bedankt dat je mij voor de zoveelste keer hebt bewezen dat je in dit superliberale land alleen hoort te zeggen wat iedereen al zegt. Fouten van mensen die hier groep 1 t/m 6 hebben gedaan zijn oke, iemand die in een ander land is opgegroeid hoor je bij voorbaat niet serieus te nemen. Niet omdat het inhoudelijk verkeerd is, maar omdat het te exotisch is. Je mag binnen een bepaalde bandbreedte anders zijn, en zit je daarbuiten dan tel je niet mee. Tolerantie enzo.

[...]

Er zit een verschil tussen naar iemand luisteren en uitleggen waarom je het niet met hem eens bent, en diegene vertellen dat zijn mening eigenlijk niet serieus te nemen is, gewoon omdat die persoon op de een of andere manier anders is.

Maar ik weet dat dat verschil in Nederland niet goed wordt begrepen.

Ik begrijp je frustratie flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid