Spring naar bijdragen

Hand. 12:22


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, kan iemand mij de volgende vers uitleggen?

\"22 Het volk juichte hem toe: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>ËœDat is taal van een god en niet van een mens.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢ 23 Maar onmiddellijk werd hij geveld door een engel van de Heer, omdat hij de eer niet aan God had gegeven; door wormen aangevreten stierf hij.\" (Hand. 12:22-23)

Waarom werd Herodes door God gedood? Omdat hij Hem de eer niet had gegeven? Hoe moet ik dat hier zien?

Moet je overigens altijd God eer bewijzen? Ik bedoel praktisch gezien? Als iemand je op de schouders klopt dat je iets goed hebt gedaan bijvoorbeeld of dat je een bepaalde prestatie hebt geleverd. Moet je dan altijd zeggen dat het door God komt en niet door jou? Of kun je het ook niet zeggen tegen anderen, maar God zelf in je persoonlijk gebed bedanken? Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal, kan iemand mij de volgende vers uitleggen?

\"22 Het volk juichte hem toe: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>ËœDat is taal van een god en niet van een mens.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢ 23 Maar onmiddellijk werd hij geveld door een engel van de Heer, omdat hij de eer niet aan God had gegeven; door wormen aangevreten stierf hij.\" (Hand. 12:22-23)

Waarom werd Herodes door God gedood? Omdat hij Hem de eer niet had gegeven? Hoe moet ik dat hier zien?

Moet je overigens altijd God eer bewijzen? Ik bedoel praktisch gezien? Als iemand je op de schouders klopt dat je iets goed hebt gedaan bijvoorbeeld of dat je een bepaalde prestatie hebt geleverd. Moet je dan altijd zeggen dat het door God komt en niet door jou? Of kun je het ook niet zeggen tegen anderen, maar God zelf in je persoonlijk gebed bedanken? Alvast bedankt!

gr. mackie

Volgens mij gebruik je een 'corrupte 'Bijbelvertaling! widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is iets waarvan de Heilige Geest (of het geweten) zal zeggen dat je anders moet reageren. Iemand met een verhard hart zal niet luisteren naar de Heilige Geest of het geweten. Als je een god wordt genoemd en niet beseft dat het van God komt en Hem niet bedankt of de eer geeft, heeft dat gevolgen.

Quote:
Hand. 3

6 Maar Petrus zeide: Zilver en goud bezit ik niet, maar wat ik heb geef ik u; in de naam van Jezus Christus, de Nazoreeër: Wandel! 7 En hij greep hem bij de rechterhand en richtte hem op, en terstond werden zijn voeten en enkels stevig, 8 en hij sprong op en stond en liep heen en weer en hij ging met hen de tempel binnen, lopende en springende en God lovende. 9 En al het volk zag hem lopen en God loven; 10 en men herkende hem als degene, die om een aalmoes gezeten had aan de Schone Poort van de tempel; en zij werden met verbazing en ontzetting vervuld, over wat met hem gebeurd was.

11 En toen hij Petrus en Johannes vasthield, liep al het volk rondom hen te hoop in de zogenaamde zuilengang van Salomo, vol verbazing. 12 En Petrus zag het en antwoordde het volk: Mannen van Israël, wat verwondert gij u hierover, of wat staart gij ons aan, alsof wij door eigen kracht of godsvrucht deze hadden doen lopen? 13 De God van Abraham en Isaak en Jakob, de God onzer vaderen, heeft zijn knecht Jezus verheerlijkt, die gij hebt overgeleverd en verloochend ten overstaan van Pilatus, ofschoon deze oordeelde, dat men Hem moest loslaten.

Quote:
Hand. 14

10 en hij zeide met luider stem: Ga recht op uw voeten staan! En hij sprong overeind en liep heen en weer. 11 En toen de scharen zagen, wat Paulus gedaan had, verhieven zij hun stem en zeiden in het Lykaonisch: De goden zijn, in mensengedaante, tot ons neergedaald; 12 en zij noemden Barnabas Zeus en Paulus Hermes, omdat hij het was, die het woord voerde. 13 En de priester van Zeus-voor-de-stad bracht stieren en kransen aan bij het poortgebouw en wilde met de scharen offeren. 14 Maar toen de apostelen Barnabas en Paulus dat hoorden, scheurden zij hun mantels en sprongen naar voren onder de schare, 15 uitroepende: Mannen, wat doet gij daar? Ook wij zijn maar zwakke mensen zoals gij en verkondigen u, dat gij u van dit ijdel bedrijf moet bekeren tot de levende God, die de hemel, de aarde, de zee en al wat erin is gemaakt heeft. 16 Hij heeft ten tijde der geslachten, die achter ons liggen, alle volken op hun eigen wegen laten gaan, 17 en toch heeft Hij Zich niet onbetuigd gelaten door wel te doen, door u van de hemel regen en vruchtbare tijden te geven en aan uw harten overvloed van spijs en vrolijkheid te schenken. 18 En hoewel zij zo spraken, konden zij ternauwernood de scharen weerhouden hun te offeren.

Jezus gaf ook altijd de eer aan de Vader.

Zie ook Daniel 4. Hier gaat het ook om een machthebber waarbij zijn grootheidswaanzin te groot wordt.

Bij sommige popsterren zie je dat verschijnsel ook. Zulke mensen trappen in dezelfde val als waarin satan trapte.

Op een gegeven moment vond Lucifer zichzelf zo'n super engel, dat hij dacht dat hij beter was dan God en wel een aanval op Gods troon kon doen.

Quote:
Jes. 14

12 Hoe zijt gij uit de hemel gevallen, gij morgenster, zoon des dageraads; hoe zijt gij ter aarde geveld, overweldiger der volken! 13 En gij overlegdet nog wel: Ik zal ten hemel opstijgen, boven de sterren Gods mijn troon oprichten en zetelen op de berg der samenkomst ver in het noorden; 14 ik wil opstijgen boven de hoogten der wolken, mij aan de Allerhoogste gelijkstellen. 15 Integendeel, in het dodenrijk wordt gij neergeworpen, in het diepste der groeve. 16 Wie u zien, beschouwen u, letten op u: Is dit de man, die de aarde deed sidderen, die koninkrijken deed beven; 17 die de wereld tot een woestijn maakte en haar steden afbrak; die zijn gevangenen niet naar huis liet keren?

Adam en Eva trapten eigenlijk ook in eenzelfde val van hoogmoed, door net zoveel kennis als God te willen hebben en te denken dat ze het beter wisten dan God en best ongehoorzaam konden zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal, kan iemand mij de volgende vers uitleggen?

\"22 Het volk juichte hem toe: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>ËœDat is taal van een god en niet van een mens.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢ 23 Maar onmiddellijk werd hij geveld door een engel van de Heer, omdat hij de eer niet aan God had gegeven; door wormen aangevreten stierf hij.\" (Hand. 12:22-23)

Waarom werd Herodes door God gedood? Omdat hij Hem de eer niet had gegeven? Hoe moet ik dat hier zien?

Moet je overigens altijd God eer bewijzen? Ik bedoel praktisch gezien? Als iemand je op de schouders klopt dat je iets goed hebt gedaan bijvoorbeeld of dat je een bepaalde prestatie hebt geleverd. Moet je dan altijd zeggen dat het door God komt en niet door jou? Of kun je het ook niet zeggen tegen anderen, maar God zelf in je persoonlijk gebed bedanken? Alvast bedankt!

gr. mackie

Niet omdat Herodes God geen eer gaf, maar meer om het feit dat hij zelf goddelijke eer wilde ontvangen van de mensen.

Het wil niet zeggen dat alle mensen die God geen eer geven ter plekke gedood worden door God. Dan zouden atheisten, en hindoe's ed ook gedood worden door God omdat ze of helemaal geen eer aan God geven omdat men niet in Zijn bestaan geloofd, of omdat men andere goden(zoals krishna en visjnoe) de eer geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid