Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik ben twee maanden geleden gestopt met alweer mijn tweede opleiding. Na heel wat overwegingen kwam ik op het idee om in september toch weer naar school te gaan, maar ook daar twijfel ik nu aan. Ik zie er gewoon erg tegen op om vier jaar vijf dagen in de week naar school te gaan. En als de opleiding die ik wil gaan er in deeltijd was was het geen probleem geweest, maar dat is 'ie dus niet. Ik zit er nu aan te denken om zelfstudie te gaan doen en dan een opleiding en/of cursussen via een NTI of LOI o.i.d. te gaan doen.

Heeft iemand hier ervaringen mee? En voor welke instelling zou ik dan het beste kunnen gaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een aantal jaar Open Universiteit gedaan, in opzet vergelijkbaar met zelfstudie bij LOI.

Ik weet niet of je werkt en hoeveel uur, mijn ervaring is dat Studeren naast een volledige baan (40 uur) erg zwaar is en toch behoorlijk wat discipline vereist. Verder trekt zo een constructie (studie/werk) ook een aardige wissel op je relatie.

Korte studies (< 1 jaar) zijn in zo een opzet wel te doen, meerjarige studies zoals hbo en hoger zijn erg zwaar.

Maar dat is slechts mijn ervaring.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb een aantal jaar Open Universiteit gedaan, in opzet vergelijkbaar met zelfstudie bij LOI.

Ik weet niet of je werkt en hoeveel uur, mijn ervaring is dat Studeren naast een volledige baan (40 uur) erg zwaar is en toch behoorlijk wat discipline vereist. Verder trekt zo een constructie (studie/werk) ook een aardige wissel op je relatie.

Korte studies (< 1 jaar) zijn in zo een opzet wel te doen, meerjarige studies zoals hbo en hoger zijn erg zwaar.

Maar dat is slechts mijn ervaring.

Volledig werken doe ik (gelukkig) niet en dat zal voorlopig zo ook nog wel blijven.

En voor leren heb ik minder discipline nodig dan voor het naar school gaan an sich. Dat is iets waar ik altijd al veel moeite mee heb gehad.

Ik heb een goed verstand en wil dat ook graag zo veel mogelijk benutten, maar ben bang dat ik zelf niet met school vooruit kan.

Als ik niet naar school zal gaan, dan wil ik dus zeker voor een zelfstudie hbo gaan.

JmB, waarom trekt een werk/studeer constructie wissel op je relatie en op welke manier bedoel je dat precies?

Link naar bericht
Deel via andere websites

*Nath*,

De tijd die je aan elkaar zou besteden naast allebei een drukke baan

besteed je aan studie. Soms komt dat goed uit maar op de lange duur word de tijd die je aan elkaar besteed minder en dat kan gaan knagen.

Dat was bij ons het geval met uiteindelijke gevolg dat ik de studie gestopt ben en na een aantal jaren we uit elkaar zijn gegaan.

Nu moet ik er volledigheidshalve bij vermelden dat de relatie toch al niet zo gladjes verliep en ik van de werkgever een redelijk strakke deadline opgelegd had gekregen.

Dit alles uit mijn ervaring en toenmalige situatie.

Als je geen deadline en de tijd aan jezelf heb plus de motivatie dan is OU een optie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Volledig werken doe ik (gelukkig) niet en dat zal voorlopig zo ook nog wel blijven.

32 uur (bijvoorbeeld) is inderdaad niet volledig, maar wel dusdanig dat je geen of weinig tijd overhoudt als je er een studie/opleiding/langdurige cursus naast gaat doen. Heel zwaar is het sowieso, voor jezelf en onze relatie. knipoog_dicht.gif Of je moet daadwerkelijk minder gaan werken zodra je er een studie/opleiding/cursus naast gaat doen.

Quote:
JmB, waarom trekt een werk/studeer constructie wissel op je relatie en op welke manier bedoel je dat precies?

Waarschijnlijk de tijd die je eraan kwijt bent: meer dan aan een fulltime baan an sich, stel ik me zo voor.

Verder is een deeltijdopleiding helemaal zo'n gek idee nog niet, maar je moet je afvragen of je dat wel trekt. Overal zitten voor- en nadelen aan en een leer/werkconstructie is ook erg zwaar, vereist nog veel meer discipline dan naar school gaan en kost ook meer tijd. Daar staat wel tegenover dat je geld verdient, je studie minder geld kost dan een voltijd studie (veel cursussen en korte opleidingen via diverse instituten daarentegen zijn wel relatief duur) en dat je dus niet naar school hoeft.

Anderzijds: een periode waarin je naar school kunt om te leren heb je ook maar een keer. Als je eenmaal een bepaalde leeftijd hebt, ga je doorgaans niet meer naar school. Je moet je afvragen of je vanaf nu - je bent nog jong - voor 'altijd' wilt werken. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil niet altijd werken, maar ik wil door blijven leren. En het voordeel met zelfstudies is dat je altijd kunt blijven doorleren en je geen studieschuld opbouwt.

Deeltijd opleiding is ook wel een idee, maar dan heb ik geen idee wat ik wil gaan doen. Vooral omdat geen enkele opleiding die ik wil doen deeltijd te vinden is. Of ik heb hem in ieder geval nog niet gevonden.

Kun je bij de OU ook met alleen havo als vooropleiding terecht?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil naast mijn baan (fulltime) ook andere cursussen en studie gaan doen om mij te blijven verdiepen.

Dit kost extra tijd, maar als je het graag wilt en de discipline hebt, dan moet het te doen zijn.

Informeer van te voren goed naar de studie uren die er gemiddeld per week inzitten en hoe lang de cursus of opleiding dan duurt. Op deze manier kan je voor jezelf een inschatting maken hoe lang je ermee bezig bent.

En als je iets wilt, dan lukt het meestal ook party.gif

Voor de rest heb ik geen ervaring met de LOI ofzo, dus daar kan ik niks van zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid