Spring naar bijdragen

Apostel Petrus analfabeet?


Aanbevolen berichten

We lezen dat apostel Petrus een ongeleerd en eenvoudig mens was (Hand 4,13) en dat hij schreef door onze getrouwe broeder (1 Petr 5,12) Silvanus. Hieruit mogen wij concluderen dat Petrus zelf niet kon schrijven nietwaar? En iemand die niet kan schrijven, kan in de regel eveneens niet lezen (misschien zijn er uitzonderingen, maar ik ken ze niet). Nu, in dit licht bezien (wat overigens geen aanklacht is) viel het volgende me op:

'En acht de lankmoedigheid van onze Heere voor zaligheid; gelijk ook onze geliefde broeder Paulus, naar de wijsheid, die hem gegeven is, u geschreven heeft; Gelijk ook in alle zendbrieven, daarin van deze dingen sprekende; in welke sommige dingen zwaar zijn om te verstaan, die de ongeleerde en onvaste mensen verdraaien, gelijk ook de andere Schriften, tot hun eigen verderf.' (2 Petr 3,15-16)

Indien een analfabeet tegen je zegt dat hij de boeken van Karl May boeiend vindt, kijk je hem dan ook met argusogen aan?

Kunnen wij Petrus' kennis van de Schriften en de brieven van Paulus rijmen met het feit dat hij zijn eigen door Silvanus schreef en dus analfabeet was?

Ben benieuwd naar de reacties! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 63
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Paulus liet zijn brieven vaak ook schrijven. En Paulus was echt geen analfabeet. knipoog_dicht.gif

Heeft er onder andere mee te maken dat papier toen nogal wat duurder was en je dat niet zomaar moest verspillen. Daarbij was het belangrijk dat het handschrift zeer goed leesbaar was, vanwege alle christenen die de brief zouden willen lezen. En dat de meeste mensen het niet gewoon waren om regelmatig te schrijven, wat niet inhield dat ze niet konden lezen, maar gewoon dat ze de fijne motoriek voor het schrijven nooit zo onder de knie hadden gekregen.

Vandaar dat je in die tijd ook 'professionele' schrijvers had.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Was het niet zo dat praktisch alle Joodse jongetjes de wet leerden lezen en reciteren? Of was dat toen nog niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kunnen wij Petrus' kennis van de Schriften en de brieven van Paulus rijmen met het feit dat hij zijn eigen door Silvanus schreef en dus analfabeet was?

Waarom niet, als ik iets dicteer om op te laten schrijven in een vergadering, neem je toch ook aan dat de verslaglegging recht doet aan de situatie. Daar is er ook nog een controle slag mogelijk door het terug te laten lezen en als je als secretatis zaken anders vastlegd dan gezegd, dan zal je ook geen werk meer hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar over de vraag of Petrus al of niet analfabeet was, kan volgens mij niet zo heel veel zinnigs gezegd worden...

Ik vraag me dat dus af. Wat ik me voor kan stellen is dat iemand op basis van de tekst die ik eerder citeerde zou kunnen stellen dat Petrus sowieso kon lezen:

'En acht de lankmoedigheid van onze Heere voor zaligheid; gelijk ook onze geliefde broeder Paulus, naar de wijsheid, die hem gegeven is, u geschreven heeft; Gelijk ook in alle zendbrieven, daarin van deze dingen sprekende; in welke sommige dingen zwaar zijn om te verstaan, die de ongeleerde en onvaste mensen verdraaien, gelijk ook de andere Schriften, tot hun eigen verderf.' (2 Petr 3,15-16)

Persoonlijk denk ik dat Petrus lezen noch schrijven kon en dat het de Heilige Geest was die door hem sprak. Ik word gesterkt in die gedachte door het feit dat hij spreekt over alle zendbrieven van Paulus. Want zelfs al kon Petrus lezen, was hij dan wel in de gelegenheid geweest om alle brieven te lezen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Was het niet zo dat praktisch alle Joodse jongetjes de wet leerden lezen en reciteren? Of was dat toen nog niet?

Volgens mij niet. De Farizeeërs en de Sadduceeërs konden wel lezen en hen vroeg Jezus ook steeds 'hebt gij niet gelezen?'(klik)

Maar het zou kunnen natuurlijk, eenvoudig als de apostelen waren wisten ze wel wie de Christus was. Dat zou er op kunnen duiden dat ze konden lezen, maar het hoeft niet. Ze waren vissers en in feite hoefden zij niet te kunnen lezen en schrijven om in hun levensonderhoud te voorzien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

We weten van een heleboel teksten niet echt zeker dat ze geschreven zijn door de personen in wiens naam ze geschreven zijn. Verder is het natuurlijk geen probleem om iemand iets voor te lezen. Ik doe niks anders met de studieboeken van mijn dyslectische zoon.

En ja, Paulus was een geleerd man en kon alles net zo ingewikkeld opschrijven als theologen van nu puh2.gif en Petrus waarschuwt dat Paulus makkelijk te verdraaien is als je kennis wat minder groot is, maar dat wat hij schrijft wel belangrijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Waarom niet,

Waarom ik denk van niet heb ik aangegeven in de openingspost. smile.gif

Quote:

als ik iets dicteer om op te laten schrijven in een vergadering, neem je toch ook aan dat de verslaglegging recht doet aan de situatie.

Hoezo ook? Ik heb niet gezegd dat ik twijfel aan de inhoud! Voor de helderheid, ik twijfel of Petrus kon lezen en schrijven, maar ik geloof dat Silvanus Petrus zijn woorden foutloos opschreef.

Quote:

Daar is er ook nog een controle slag mogelijk door het terug te laten lezen en als je als secretatis zaken anders vastlegd dan gezegd, dan zal je ook geen werk meer hebben.

Ja, maar als je niet kan lezen lukt dat niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, iets wat toch zeer opmerkelijk voor Petrus om te zeggen was
als
hij niet kon lezen?
smile.gif

Want wellicht kon hij ook gewoon wel lezen. Sowieso lijkt je belangrijkste argument te zijn dat hij zijn twee brieven heeft laten schrijven. Maar ik denk dat dat argument op zich al behoorlijk ontkracht is. Niet dat hij ze niet zou hebben laten schrijven. Maar vooral dat dat een argument is dat hij niet zou kunnen lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Want wellicht kon hij ook gewoon wel lezen. Sowieso lijkt je belangrijkste argument te zijn dat hij zijn twee brieven heeft
laten
schrijven. Maar ik denk dat dat argument op zich al behoorlijk ontkracht is. Niet dat hij ze niet zou hebben laten schrijven. Maar vooral dat dat een argument is dat hij niet zou kunnen lezen.

Nee, mijn belangrijkste argument is de Heilige Geest.

Geloof jij dat Petrus de Geest van God had die hem indachtig in alles maakte?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee, beter nog, ik denk juist dat de Heilige Geest hem overal indachtig in maakte, zonder dat Petrus hoefde te kunnen lezen en schrijven!
smile.gif

Daar ben ik het mee eens. Maar waarom betekent dat dan dat hij dat ook niet zou kunnen? Ik bedoel, datzelfde zou ook voor ons kunnen gelden, maar toch zijn wij geen analfabeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daar ben ik het mee eens. Maar waarom betekent dat dan dat hij dat ook niet zou kunnen? Ik bedoel, datzelfde zou ook voor ons kunnen gelden, maar toch zijn wij geen analfabeten.

Als we de evangeliën lezen zien we dat de apostelen er vóór de uitstorting van de heilige soms weinig van begrepen. Toen Jezus hen vertelde over het lijden wat op hem zou komen en Petrus zei dat dit geenszins zou gebeuren (en de Schrift dus niet verstond) werd hij flink bestraft (Mat 16,23+Mar 8,33) door Jezus. Vervolgens deed Jezus hen een belofte:

Joh 14,26

Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.

Na de uitstorting van de Heilige Geest zouden de apostelen dus alles begrijpen wat Jezus hen geleerd had.

Vervolgens lezen we in Handelingen 2 dat diezelfde Petrus opeens veelvuldig uit het OT citeerde wat hij daarvoor nog niet altijd begreep. Daarom denk ik dat hij zijn hele leven analfabeet bleef en juist daardoor extra indruk op de Joden maakte met zijn kennis van de Schrift. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De mogelijkheid dat Petrus of Paulus analfabeet was, vind ik net zo onzeker als de mogelijkheid dat een van de schrijvers op Credible analfabeet is en alles laat citeren en door een ander hier laat typen.

Petrus heeft er anders geen geheim van gemaakt dat Silvanus zijn schrijver was, dus die onzekerheid kan als sneeuw voor de zon verdwijnen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, een schrijver had hij en liet hij opschrijven, maar dat vind ik echt geen reden voor mogelijk analfabetisme om de redenen die ook anderen hier schreven. Met ingevingen van de Heilige Geest vind ik het ook niets te maken hebben, want ook in onze tijd krijgen mensen ingevingen van de Heilige Geest, of mensen nu wel of niet analfabeet zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, een schrijver had hij en liet hij opschrijven, maar dat vind ik echt geen reden voor mogelijk analfabetisme om de redenen die ook anderen hier schreven.

Ik dacht dat jij zo'n Bijbelvast mens was! knipoog_dicht.gif

Hand 4,13

Zij nu, ziende de vrijmoedigheid van Petrus en Johannes, en vernemende, dat zij ongeleerde en eenvoudige mensen waren, verwonderden zich, en kenden hen, dat zij met Jezus geweest waren.

Waarom verwonderden zij zich als Petrus gewoon kon lezen en schrijven net zo als de Schriftgeleerden?

Quote:

Met ingevingen van de Heilige Geest vind ik het ook niets te maken hebben, want ook in onze tijd krijgen mensen ingevingen van de Heilige Geest, of mensen nu wel of niet analfabeet zijn.

Dan denk ik niet dat je helemaal begrijpt waarom de Heilige Geest uitgezonden werd!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid