Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik heb heel sterk het idee dat een hoop ellende in deze wereld komt omdat mensen niet kunnen loslaten. Niet kunnen loslaten hoe een ander over hun denkt, of hoe ze denken dat anderen over hun denken. Niet per dag kunnen leven. Ik merk, dat toen ik leerde los te laten,ik ook veel gelukkiger werd. Ik heb een angststoornis, dus dat is alsnog makkelijker gezegd dan gedaan.

Hoe denken jullie hierover?

Link naar bericht
Deel via andere websites

In mijn persoonlijke leven kan ik inderdaad wel aanwijzen dat niet loslaten voor de nodige spanning zorgt. Of dit wereldwijd ellende veroorzaakt zou ik niet direct willen zeggen.

Ik denk dat wanneer je dingen los leert laten, je meer van de momenten op dat moment kunt genieten, jezelf meer kan laten gaan...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog ter aanvulling:

Niet kunnen loslaten kan genezing, voorspoed, rust, vrede, blijdschap, vrijheid enz. in de weg staan.

En zie ook het volgende, m.n. vs. 37.

Quote:
Luc. 6

27 Maar tot u, die Mij hoort, zeg ik: Hebt uw vijanden lief, doet wel degenen, die u haten; 28 zegent wie u vervloeken; bidt voor wie u smadelijk behandelen. 29 Slaat iemand u op uw wang, keer hem ook de andere toe, neemt iemand u uw mantel af, laat hem ook het hemd nemen. 30 Vraagt iemand iets van u, geef het hem; neemt iemand het uwe, vraag het niet terug. 31 En gelijk gij wilt, dat u de mensen doen, doet gij hun evenzo. 32 En indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat hebt gij vóór? Immers, ook de zondaars hebben lief, die hen liefhebben. 33 Want indien gij goed doet aan wie u goed doen, wat hebt gij vóór? Ook de zondaars doen dat. 34 En indien gij leent aan hen, van wie gij hoopt iets te ontvangen, wat hebt gij vóór? Ook zondaars lenen aan zondaars om evenveel terug te ontvangen. 35 Neen, hebt uw vijanden lief, en doet hun goed en leent zonder op vergelding te hopen, en uw loon zal groot zijn en gij zult kinderen van de Allerhoogste zijn, want Hij is goed jegens de ondankbaren en bozen.

36 Weest barmhartig, gelijk uw Vader barmhartig is. 37 En oordeelt niet en gij zult niet geoordeeld worden. En veroordeelt niet en gij zult niet veroordeeld worden; laat los en gij zult losgelaten worden. 38 Geeft en u zal gegeven worden: een goede, gedrukte, geschudde, overlopende maat zal men in uw schoot geven. Want met de maat, waarmede gij meet, zal u wedergemeten worden.

En als een mens iets ouds opgeeft, kan God iets nieuws geven.

En als een mens het oude leven opgeeft, geeft God een nieuw leven.

2 Kor 5,17

Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen.

Rom 6,4

Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen.

Quote:
Kol. 3

5 Doodt dan de leden, die op de aarde zijn: hoererij, onreinheid, hartstocht, boze begeerte en de hebzucht, die niet anders is dan afgoderij, 6 om welke dingen de toorn Gods komt. 7 Daarin hebt ook gij eertijds gewandeld, toen gij erin leefdet. 8 Maar thans moet ook gij dit alles wegdoen: toorn, heftigheid, kwaadaardigheid, laster en vuile taal uit uw mond. 9 Liegt niet meer tegen elkander, daar gij de oude mens met zijn praktijken afgelegd, 10 en de nieuwe aangedaan hebt, die vernieuwd wordt tot volle kennis naar het beeld van zijn Schepper, 11 waarbij geen onderscheid is tussen Griek en Jood, besneden of onbesneden, barbaar en Skyth, slaaf en vrije, maar alles en in allen is Christus.

12 Doet dan aan, als door God uitverkoren heiligen en geliefden, innerlijke ontferming, goedheid, nederigheid, zachtmoedigheid en geduld. 13 Verdraagt elkander en vergeeft elkander, indien de een tegen de ander een grief heeft; gelijk ook de Here u vergeven heeft, doet ook gij evenzo. 14 En doet bij dit alles de liefde aan, als de band der volmaaktheid. 15 En de vrede van Christus, tot welke gij immers in één lichaam geroepen zijt, regere in uw harten; en weest dankbaar. 16 Het woord van Christus wone rijkelijk in u, zodat gij in alle wijsheid elkander leert en terechtwijst en met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen zingende, Gode dank brengt in uw harten. 17 En al wat gij doet met woord of werk, doet het alles in de naam des Heren Jezus, God, de Vader, dankende door Hem!

Fil 3,14

maar één ding (doe ik): vergetende hetgeen achter mij ligt en mij uitstrekkende naar hetgeen vóór mij ligt, jaag ik naar het doel, om de prijs der roeping Gods, die van boven is, in Christus Jezus.

De vrouw van Lot kon haar oude leven en oude woonplaats niet loslaten en veranderde in een zoutpilaar. Zo vergaat het iedereen figuurlijk die het oude niet kan loslaten en alleen maar achterom kijkt. Zo iemand kan niet naar de toekomst kijken, maar het leven van die persoon komt tot stilstand.

Luc 9,62

Maar Jezus zeide [tot hem]: Niemand, die de hand aan de ploeg slaat en ziet naar hetgeen achter hem ligt, is geschikt voor het Koninkrijk Gods.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja, het grootste probleem is inderdaad dat mensen veel te veel vasthouden aan hun 'eigen leven'. Laten er vooral niet teveel mensen komen aan het idee dat jij geeft aan het ideale leven, want anders schiet ik in de kramp. smile.gif

Degene die zijn leven opgeeft voor God, zal degene zijn die het zal bewaren. En de ander zal zelfs datgene wat hij meent te hebben, nog verliezen. Bij God werkt alles heerlijk andersom. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Degene die zijn leven opgeeft voor God, zal degene zijn die het zal bewaren. En de ander zal zelfs datgene wat hij meent te hebben, nog verliezen. Bij God werkt alles heerlijk andersom.
puh2.gif

Inderdaad smile.gif

(En als je je geld kan loslaten, zal je voorspoedig worden smile.gif ) Bij alles wat je opgeeft voor God, zul je het meervoudige terugontvangen. Geef je je tijd en energie op voor Zijn koninkrijk, dan zul je meer tijd en energie terugontvangen, enz. .

Matth. 6

33 Maar zoekt eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en dit alles zal u bovendien geschonken worden.

En een vrouw gaf eerst iets aan de profeet van God en toen gaf God haar het veelvoudige terug.

1 Kon. 17

13 Doch Elia zeide tot haar: Vrees niet, ga het thuis bereiden, zoals gij gezegd hebt, doch bereid mij daarvan eerst een kleine koek en breng mij die hier; voor u en uw zoon kunt gij het later bereiden. 14 Want zo zegt de HERE, de God van Israël: Het meel in de pot zal niet opraken, en de olie in de kruik zal niet ontbreken tot op de dag, waarop de HERE regen op de aardbodem geven zal. 15 Daarop ging zij heen en deed, zoals Elia gezegd had, en een tijdlang at zij, evenals hij, en haar huis. 16 Het meel in de pot raakte niet op, en de olie in de kruik ontbrak niet, naar het woord des HEREN, dat Hij door de dienst van Elia gesproken had.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik vind 'loslaten' nogal een vaag begrip. Wat bedoelen jullie er precies mee?

Het moet ook vooral lekker vaag blijven. Want zodra je de term uit kunt leggen, kun je er regeltjes omheen gaan maken. Terwijl het idee van loslaten juist is dat je altijd verder kunt gaan. Het is gewoon het idee van het niet meer vast zitten aan alles wat met jezelf te maken heeft, behalve aan God. Dus ook weer niet in de zin dat je onthecht bent. Als het goed is zorgt het namelijk ook weer voor een grote verbondenheid met de mensen om je heen. Kortom, lekker vaag. smile.gif

Overigens denk ik dat iedereen in zijn hart wel weet waar hij mogelijk iets te zeer aan vast zit. Ben je daar eenmaal vanaf, komt er vast wel weer wat nieuws naar boven en zo kun je je hele leven door blijven gaan. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ben je daar eenmaal vanaf, komt er vast wel weer wat nieuws naar boven en zo kun je je hele leven door blijven gaan.
smile.gif

Inderdaad. En door het steeds meer loslaten van dingen, veranderen gelovigen van heerlijkheid tot heerlijkheid.

2 Kor 3,18

En wij allen, die met een aangezicht, waarop geen bedekking meer is, de heerlijkheid des Heren weerspiegelen, veranderen naar hetzelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid, immers door de Here, die Geest is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met name met het los laten van verwachtingen. Want met een verwachting komt automatisch de kans om teleurgesteld te worden.

Maar ja, laat een verwachting maar eens los. Er zijn zoveel dingen gebasseerd op verwachtingen dat het bijna niet te doen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bij God werkt alles heerlijk andersom.
puh2.gif

In dat kader is het lezen van Psalm 111, geschreven vanuit de optiek "zo doet God" en daar tegen over Psalm 112, geschreven vanuit de optiek "zo doet de mens". Psalm 111 geeft aan wat God zal doen en hoe Hij handelt, Psalm 112 is het antwoord daarop van de mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Met name met het los laten van verwachtingen. Want met een verwachting komt automatisch de kans om teleurgesteld te worden.

Maar ja, laat een verwachting maar eens los. Er zijn zoveel dingen gebasseerd op verwachtingen dat het bijna niet te doen is.

Ik geloof dat dat inderdaad klopt voor menselijke verwachtingen.

Als mensen hun eigen verwachtingen kunnen loslaten, kan God Zijn verwachtingen in het leven van Zijn kinderen realiseren, veranderen teleurstellingen in overwinningen en wordt het leven in alles gezegend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik geloof dat dat inderdaad klopt voor menselijke verwachtingen.

Als mensen hun eigen verwachtingen kunnen loslaten, kan God Zijn verwachtingen in het leven van Zijn kinderen realiseren en veranderen teleurstellingen in overwinningen.

En hoe rijm je dat met dit vers?

Luc 9,39

Telkens weer neemt een geest bezit van hem, en dan begint hij opeens te schreeuwen en krijgt hij stuiptrekkingen en komt het schuim hem op de lippen te staan. En de geest wil hem pas loslaten wanneer hij hem bont en blauw heeft geslagen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Loslaten is je niet druk maken, geen energie en gedachten verspillen aan wat gebeurd is of wat zou kunnen gebeuren. Loslaten van vrewachtingen, daar zou ik aan willen toevoegen dat je best iets kunt of mag verwachten, maar dat het dan wel uitgesproken moet zijn. Het zijn de onuitgesproken verwachtingen die de problemen veroorzaken. Een ander is per definitie geen gedachtenlezer (een enkele uitzondering wellicht daargelaten puh2.gif)Ik denk dat als je het bij jezelf zou nagan dat teleurstelling op basis van een verwachting meestal ligt in het vlak "Ik had toch echt gedacht dat hij/zij wel zou snappen dat..." of "dat hij/zij wel dit of dta zou doen, omdat hij zij toch wel weet dat ik ..." Met een uitgesproken verwachting heeft de ander tenminste de kans om ja/nee te zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Het zijn de onuitgesproken verwachtingen die de problemen veroorzaken.

Ik ben het hier roerend mee eens, alleen zou ik er van maken:

Quote:
Het zijn de
onuitgesproken
verwachtingen die de problemen veroorzaken.

Voel je wat ik bedoel? smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

In Luc. 6:37 kun je lezen wanneer een geest loslaat.

Jak 4,7

Onderwerpt u dus aan God, maar biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden.

Vlieden is iets anders als loslaten! knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Heb je ook Luc. 6:37 gelezen? En als een geest vliedt, laat hij ook los.

Bedoel je niet een ander vers?

'Oordeel niet, dan zal er niet over je geoordeeld worden. Veroordeel niet, dan zul je niet veroordeeld worden. Vergeef, dan zal je vergeven worden.' (Luk 6,37)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Luc. 6

37 En oordeelt niet en gij zult niet geoordeeld worden. En veroordeelt niet en gij zult niet veroordeeld worden; laat los en gij zult losgelaten worden.

Gr.:

Kai me krínete, kai ou me krithete kai me katadikazete, kai ou me

katadikasthete apoluete kai apoluthésesthe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, loslaten is inderdaad heel breed... Ik vind het soms heel moeilijk om pijn los te laten (hoe vreemd dat ook klinkt). Ik vind dat ik recht heb op die pijn die een ander mij gedaan heeft, dat ik die mag voelen en daar boos over mag blijven. En boosheid, het is makkelijker om boos te zijn dan om te vergeven én vergeten. Het is ook veel makkelijker om je over te geven aan je pijn, dan er tegen te vechten.

Maar wat ik geleerd heb is dat vasthouden een kans geeft om wortel te schieten. Dat vasthouden aan boosheid een zaadje bitterheid plant en laat groeien. Dus als ik bid vraag ik vaak of de Geest mijn hart wil bewerken en me wil helpen in alle oprechtheid boosheid en pijn los te kunnen laten.

Daarnaast kan het zijn dat je een verleden hebt dat je steeds weer inhaalt, zodat je het moeilijk los kunt laten. Hoe laat je dat los, als je er zelf geen controle hebt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid