Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Goh, hangt er vanaf wat je definieert als vrijwilligerswerk... Ik heb wel een aantal dingen gedaan die officieel zo geklasseerd werden maar die ik nu zelf niet zo zou noemen omdat er toch een vrijwilligersvergoeding aan vasthing waar ik het toch wel een beetje voor deed. knipoog_dicht.gif

Ik heb wel eens meegewerkt aan speelnamiddagen voor kansarme kinderen (ik heb sowieso vrij veel ervaring in het jeugdwerk dus dat vond ik wel iets voor mij). Verder onthaal ik ook buitenlandse studenten die aan mijn universiteit komen studeren, heel erg leuk om te doen. Maar echt iets op regelmatige basis doe ik niet en dat vind ik wel jammer, zou me wel wat vaster voor iets willen engageren maar dat is momenteel misschien minder handig aangezien ik plannen heb om naar het buitenland te verhuizen in de niet zo erg verre toekomst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Euh, ik besteed een groot deel van mijn vrije tijd aan Credible, dat is gecombineerd vrijwilligerswerk en mijn minions andere mensen vrijwillig laten werken puh2.gif

Verder gok ik dat zodra mijn kinderen naar de basisschool gaan ik daar wel het een en ander aan vrijwilligerswerk ga doen (knutselmiddagen, leesmoeders, mee op uitstapjes als begeleiders enzo) maar dat ligt eraan of ze me nodig hebben/op me zitten te wachten smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik las ergens dat het voor een christen best wel een "must" was om vrijwilligerswerkt te doen. Nu is een "must" een beetje een groot woord, maar er werd ongeveer gezegd dat een beetje christen dat wel zou doen...Ik doe helemaal geen vrijwillerswerk ofzo. Ook op het oog omdat de zondag ook bestemd is voor goede daden...

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk persoonlijk dat het een morele plicht is voor een christen (en overigens is daar voor een niet-christen ook wel wat voor te zeggen knipoog_dicht.gif) om op een positieve, gevende, niet-individualistische en -egocentrische manier in de wereld te staan. Maar "officieel vrijwilligerswerk" is in mijn ogen niet de enige manier waarop dat kan. Onbaatzuchtig klaarstaan voor vrienden die het moeilijk hebben, je honderd procent inzetten om je kinderen op te voeden tot op alle vlakken volwassen mensen, je tijd en energie stoppen in een werkelijk zinvolle baan,... Het zijn allemaal verschillende manieren. Ik denk wél dat vrijwilligerswerk doen een erg goed idee is als je daar de tijd, de energie en de kans voor hebt, maar op zich lijkt het mij geen morele plicht.

Even iets anders, mackie, ik ken je natuurlijk niet persoonlijk maar uit je posts krijg ik soms het idee dat je erg veel bezig bent met wat (niet) moet en wat (niet) mag. Ik kan me voorstellen dat dat belangrijke vragen zijn en vind het mooi dat je zo bezig bent met een goed christelijk leven, maar vanuit mijn eigen (ongetwijfeld zeer imperfecte knipoog_dicht.gif) beleving zou ik je toch even deze bedenking willen meegeven: probeer niet zozeer te leven/te geloven vanuit plichtsbesef, maar vanuit liefde. Liefde voor je medemens, voor God, voor de wereld, voor jezelf. Ik heb zelf meer en meer het idee dat heel veel van de zaken die we als een plicht zouden kunnen benaderen, daar eigenlijk automatisch al uit voortkomen. Maar voel je uiteraard vrij om deze opmerking te negeren als je er niets mee kan. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het klopt, ik houd mij erg bezig vooral met wat allemaal niet mag. Heb al meerdere opmerkingen van meerdere priesters erover gehad, maar op de een of andere manier ben ik bang dat ik anders iets na laat of iets verkeerd doe. Op de een of andere manier kan ik dat heel moeilijk loslaten. Ik denk ook de hele tijd dat God boos op me is, constant een schuldgevoel. Misschien is boos een te groot woord, maar ik ieder geval dat ik het altijd verkeerd doe en het gevoel dat ik het nooit goed doe...Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom Hij blij met mij zou moeten zijn wanneer ik constant dingen na laat, Hem beledig en steeds verkeerd doe. Dat gaat er bij mij niet zo snel in. Misschien heeft dat ook met mijn verleden te maken....maargoed dat is een ander verhaal.

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmmm, ik zou er nog wel wat dingen over kunnen zeggen maar ben bang dat dat nogal erg off-topic is en ik zie dat je geen uitgebreid profiel of ingevuld e-mailadres hebt. Ik zou zeggen, laat even een berichtje achter in mijn profiel, of stuur een mailtje, of maak een PP-topic aan ofzo, als je het er überhaupt nog over wilt hebben.

Dan gaan we hier weer over op vrijwilligerswerk? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het klopt, ik houd mij erg bezig vooral met wat allemaal niet mag. Heb al meerdere opmerkingen van meerdere priesters erover gehad, maar op de een of andere manier ben ik bang dat ik anders iets na laat of iets verkeerd doe. Op de een of andere manier kan ik dat heel moeilijk loslaten. Ik denk ook de hele tijd dat God boos op me is, constant een schuldgevoel. Misschien is boos een te groot woord, maar ik ieder geval dat ik het altijd verkeerd doe en het gevoel dat ik het nooit goed doe...Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom Hij blij met mij zou moeten zijn wanneer ik constant dingen na laat, Hem beledig en steeds verkeerd doe. Dat gaat er bij mij niet zo snel in. Misschien heeft dat ook met mijn verleden te maken....maargoed dat is een ander verhaal.

gr. mackie

"Eer aan God in den hoge en vrede op aarde aan de mensen van goede wil...", dat moet je toch bekend in de oren klinken. Er staat niet: "Vrede op aarde aan zondeloze mensen."

Vertrouwen op God en met Gods genade meewerken, da's een mooi uitgangspunt. Dat is wat anders dan (bij wijze van spreken) supergeconcentreerd op je tenen te lopen uit angst het fout te doen. Gaat het dan nooit eens fout? Natuurlijk wel, daar ben je mens voor. Maar als er berouw is, is vergeving bij God altijd mogelijk.

En is God blij met de mens? Ik moet even denken aan dat mooie refrein uit een liedje van Elly & Rikkert:

Weet je dat de Vader je kent,

weet je dat je van waarde bent,

weet je dat je een parel bent,

een parel in Gods hand,

een parel in Gods hand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe maak ik eigenlijk een uitgebreid profiel aan?

Selecteer onder 'Mijn Account' in het menu bovenaan de pagina Profiel en vul dan een tekst in in het tekstvak onder uitgebreid profiel. Maakt niet uit wat je erin schrijft, iets wat je wilt dat mensen kunnen lezen. Als het vak gevuld is, wordt er automatisch de mogelijkheid geopend dat mensen in je profiel reageren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik doe alleen máár vrijwilligerswerk. Betaald werk geeft mij teveel stress, door de psychische handicap die ik heb, waardoor mijn energieniveau nogal fluctueert, op en neer met de depressies mee (omgekeerd evenredig aan de intensiteit van de depressie). En ook omdat ik een enorme prestatiedwang voel bij betaald werk.

Ik werk dus vrijwillig, als belangenbehartiger bij een regionale cliëntenorganisatie hier in de stad kom ik op voor de belangen van mensen die net als ik een psychiatrische problematiek hebben. Dat er met respect met ons wordt omgegaan, dat we als volwaardige medeburgers worden behandeld, er voldoende inkomensondersteuning is voor hen die leven van een arbeidsongeschiktheidsuitkering etc. En ook goede zorg natuurlijk, maar dat is meer het pakkie-an van de cliëntenraden van instellingen (waar we ook mee samenwerken - hopelijk in de toekomst met een gezamenlijk samenwerkings-onderkomen, maar financiering komt moeilijk rond in deze crisistijd).

Op deze manier geef ik een positieve draai aan iets wat toch eigenlijk een rothandicap is (uit de tijd dat ik mijn rug gebroken had bij een valpartij en eerst gekluisterd aan bed en toen in een rolstoel zat, is me bij gebleven dat ik dát, lichamelijk gehandicapt zijn, minder zwaar vond dan psychisch wat mankeren en onder depressies lijden).

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid