Spring naar bijdragen

Als je niet meer gelooft..........


Aanbevolen berichten

Ik zat laatst te praten met een paar mensen en we kwamen op het volgende onderwerp:

Als iemand ooit wel geloofde in God, maar in de loop van de tijd is dat opgehouden. Misschien geloof je nog wel dat er een God is, maar doe je er niets mee of je gelooft helemaal niet meer in God.

Nu was de vraag: geloofde diegene wel echt in God. Naar mijn mening kun je wel geloven en op een gegeven moment in de loop van de tijd daar mee ophouden (klinkt een beetje zwart-wit, maargoed...). Iemand anders zei toen dat iemand dan waarschijnlijk niet echt geloofde, want anders zou iemand anders sterker zijn dan God. Als je gelooft dan zal God je bewaren en jou bij zich houden. Dit vond ik ook een goede en logische gedachte, maar ik heb er moeite mee om dan maar te zeggen dat diegene niet echt geloofde!

Hoe denken jullie hierover? Kan je echt geloven en dit zomaar loslaten?

Ik hoop veel reacties te zien!

Bart

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat sommige mensen wel echt geloven, en daarmee ophouden. Dat God zich bij zich zou houden, geloof ik niet. Hij heeft ons een vrije keuze gegeven. Dat betekent dat Hij ons niet dwingt om naar Hem toe te gaan, en dat Hij ons ook niet dwingt om bij Hem te blijven.

Overigens merk ik wel dat veel mensen die ophouden met geloven, een kinderlijk geloof hadden. Dat ze bijvoorbeeld alleen geloofden omdat hun ouders geloofden, en dat ze als puber daarmee ophouden. Het gevolg is dat veel van die ex-gelovigen ook een kinderlijk beeld hebben van geloof (ze hebben immers het christendom alleen gekend als kind).

Maar je kunt het niet zo zwart-wit stellen dat iedere ex-gelovige nooit heeft geloofd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier staat iets wat inzicht geeft op de vraag waarom sommigen wel (blijven) geloven en anderen niet:

Quote:
Matth. 13

3 En Hij sprak tot hen vele dingen in gelijkenissen en zeide: Zie, een zaaier ging uit om te zaaien.

4 En bij het zaaien viel een deel langs de weg en de vogels kwamen en aten het op.

5 Een ander deel viel op de steenachtige plaatsen, waar het niet veel aarde had, en terstond schoot het op, omdat het geen diepe aarde had,

6 maar toen de zon opkwam, verschroeide het en omdat het geen wortel had, verdorde het.

7 Een ander deel viel op de dorens en de dorens kwamen op en verstikten het.

8 Een ander deel viel in goede aarde en het gaf vrucht, deels honderd-, deels zestig-, deels dertigvoudig.

9 Wie oren heeft, die hore!

[...]

18 Gij nu, hoort de gelijkenis van de zaaier.

19 Bij een ieder, die het woord van het Koninkrijk hoort en het niet verstaat, komt de boze en rooft wat in zijn hart gezaaid is: dat is de langs de weg gezaaide.

20 De op steenachtige plaatsen gezaaide is hij, die het woord hoort en het terstond met blijdschap aanneemt;

21 maar hij heeft geen wortel in zich, doch is iemand van het ogenblik; wanneer echter verdrukking of vervolging komt om der wille van het woord, komt hij terstond ten val.

22 De in de dorens gezaaide is hij, die het woord hoort, en de zorg van de wereld en het bedrog van de rijkdom verstikt het woord en hij wordt onvruchtbaar.

23 De in goede aarde gezaaide is hij, die het woord hoort en verstaat, die dan ook vrucht draagt en oplevert, deels honderd-, deels zestig-, deels dertigvoudig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zat laatst te praten met een paar mensen en we kwamen op het volgende onderwerp:

Als iemand ooit wel geloofde in God, maar in de loop van de tijd is dat opgehouden. Misschien geloof je nog wel dat er een God is, maar doe je er niets mee of je gelooft helemaal niet meer in God.

Nu was de vraag: geloofde diegene wel echt in God. Naar mijn mening kun je wel geloven en op een gegeven moment in de loop van de tijd daar mee ophouden (klinkt een beetje zwart-wit, maargoed...). Iemand anders zei toen dat iemand dan waarschijnlijk niet echt geloofde, want anders zou iemand anders sterker zijn dan God. Als je gelooft dan zal God je bewaren en jou bij zich houden. Dit vond ik ook een goede en logische gedachte, maar ik heb er moeite mee om dan maar te zeggen dat diegene niet echt geloofde!

Hoe denken jullie hierover? Kan je echt geloven en dit zomaar loslaten?

Ik hoop veel reacties te zien!

Bart

Ik denk, dat het geloof ook (door allerlei omstandigheden waarin iemand komt te verkeren) naar de achtergrond kan verdwijnen maar dat dit niet wil zeggen dat het er nooit geweest is. Geloof moet bijv. geestelijk gevoed worden, door communicatie met God. Als je je bijv. afsluit van de geloofsgemeenschap, zal langzaam maar zeker het geloof verdampen. Dan wordt een 'brandend geloofsvuur' een 'waakvlam'.

Het omgekeerde gebeurt ook: iemand gelooft eerst in 'niks' en 'niemand' en komt toch tot geloof in God. Dat kan in één keer gebeuren (een 'Paulus-bekering') of een lange weg zijn.

God gelooft in ons. Het is aan de mens zelf om op de roepstem van God in te gaan. Als dat niet gebeurt, wil dat niet zeggen dat God niet roept, alleen dat we die stem door (fysieke, psychische, sociale, maatschappelijke, enz.) omstandigheden niet goed meer horen of er tegen beter weten in, ook door bepaalde omstandigheden, niet (meer) naar willen luisteren (wat bijzonder jammer is voor het echte geluk van de mens en zijn bestemming) of simpelweg omdat 'niemand' op die roepstem van God attendeert door evangelisatie.

En bedenk ook (met de bekende bijbelse beelden): God zal het geknakte riet niet breken en de kwijnende vlaspit niet doven. Aan Hem ligt het niet. Maar van de mens wordt wel gevraagd zich uit vrije wil tot God te keren. Dat gaat zeker met vallen en opstaan, ook op geloofsgebied. Ieder kan ook op dat gebied een 'woestijnperiode' doormaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@bart1991: Wellicht is de persoon in kwestie tot bepaalde inzichten gekomen of heeft deze bepaalde dingen mee gemaakt waardoor hij anders tegen bepaalde zaken aan is gaan kijken.

We praten hier uiteraard over geloof, en aan geloof is geen zekerheid verbonden...misschien zal zijn/haar geloof in God terug komen of misschien niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Euogia, ergens op vertrouwen betekent nog steeds geen zekerheid.

Je kan iemand die je kent geld lenen en erop vetrouwen dat hij het terug geeft. Je bent er alleen nooit zeker van dat je het krijgt.

Zekerheid bestaat niet. knipoog_dicht.gif

Je kunt er bijvoorbeeld ook niet op vertrouwen dat je zintuigen de werkelijkheid betrouwbaar weergeven. Hoewel het zeker een praktische aanname is. Ook kun je er nooit zeker van zijn dat de zwaartekracht altijd zal werken. Het heeft het tot nu wel altijd gedaan, het zou ook best logisch zijn. Maar hoe zeker kun je zijn dat het morgen niet anders zal zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

it goes both ways...

Onderbouw dat eens?


Samengevoegd:

Quote:

Eulogia, de NBG is een Christelijke organisatie. Het lijkt mij logisch dat ze dat zeggen.

Mensen zien de dingen altijd zoals het hen het beste uit komt.

Met NBG wordt de bijbel bedoelt he... (in een bepaalde vertaling, nl die van zo'n 60 jaar terug...) Het NBG is inderdaad een organisatie, maar die wordt hier niet bedoelt...

Volgens mij weet jij niet zoveel van christendom...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat zie ik, ik ben het er alleen nog steds nit mee eens. Je kan het in het hebreeuws, grieks of spaans schrijven. Het maakt het niet meer waarheid dan het in werkelijkheid is..

Klopt. Je kan alleen achter de waarheid komen door de waarheid te leren kennen.

Joh. 8

32 U zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u bevrijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sommige mensen kunnen misschien honderd procent ergens in geloven. Hartstikke leuk voor ze, maar ik kan dat niet. Ik heb ontzettend veel getwijfeld aan het bestaan van God. En op een gegeven moment heb ik wel de sprong van geloof gewaagd, zoals Kierkegaard zou zeggen, maar het is en blijft een sprong. Ik ben niet 100% zeker van het bestaan van God.

Er zijn zoveel onzekerheden, en we zien/voelen/ruiken/proeven/horen God niet zoals andere mensen. Als je sceptisch van aard bent is het onmogelijk om niet te twijfelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er zijn zoveel onzekerheden, en we zien/voelen/ruiken/proeven/horen God niet zoals andere mensen. Als je sceptisch van aard bent is het onmogelijk om
niet
te twijfelen.

Je lijkt wat dat betreft een beetje op de apostel Tomas. Toch werd ook Hij door Jezus uitgekozen. Tot hem werd het bekende Schriftwoord gericht:

'Zalig zij, die niet gezien en toch geloofd hebben'.

(Johannes 20, 29b)

Maar als je niet 100% zeker bent van het bestaan van God: is het dan niet praktisch onmogelijk om je vertrouwen in Hem te stellen?


Samengevoegd:

Quote:

Euogia, ergens op vertrouwen betekent nog steeds geen zekerheid.

Je kan iemand die je kent geld lenen en erop vetrouwen dat hij het terug geeft. Je bent er alleen nooit zeker van dat je het krijgt.

Het geloof in God is niet 'ergens op vertrouwen' (zoals in: 'gezien het weerbericht, vertrouw ik erop dat het morgen niet regent').

Geloof heeft te maken met vertrouwen in Iemand, in God, die, in tegenstelling tot mensen, volmaakt betrouwbaar is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je lijkt wat dat betreft een beetje op de apostel Tomas. Toch werd ook Hij door Jezus uitgekozen.

Idd. Vaak wordt Tomas negatief afgeschilderd, terwijl Jezus hem tegemoet kwam.

Quote:
Tot hem werd het bekende Schriftwoord gericht:

'Zalig zij, die niet gezien en toch geloofd hebben'.

(Johannes 20, 29b)

Maar ik geloof wel, wat dat betreft ben ik ook 'zalig' smile.gif. Ik weet het alleen niet zeker.

Quote:
Maar als je niet 100% zeker bent van het bestaan van God: is het dan niet praktisch onmogelijk om je vertrouwen in Hem te stellen?

Dat vind ik ook heel moeilijk, maar onmogelijk is het niet. Als ik naar de universiteit ga, vertrouw ik erop dat de docent komt opdagen. Helemaal zeker weet ik het niet, maar als ik er niet op zou vertrouwen zou ik lekker in bed blijven liggen smile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid