Spring naar bijdragen

Overnemen gebruiken


Aanbevolen berichten

Quote:

Nu is de Joodse kalender natuurlijk gebaseerd op de Babylonische maankalender en is onze kalender een zonnekalender, maar beiden komen voort uit verering van hemellichamen/goden...eigenlijk kun je dus geen van beide kalenders gaan gebruiken...ze gaan terug op het heidendom
puh2.gif

Ik heb het niet over de Joodse kalender, maar over de Bijbelse kalender.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het besnijdenis ritueel, het verhaal van de ark van Noach (Gilgamesh epos). Om maar een paar voorbeelden te noemen.
knipoog_dicht.gif

Ik schreef ook: "Bijbelse gebruiken en verhalen (die relatie hebben met het heidendom) dienen uiteraard te blijven bestaan." Het verhaal van de ark van Noach moet dus blijven bestaan. Ook moet het besnijdenisritueel gewoon in de Bijbel blijven staan, alleen hoeft besnijdenis tegenwoordig natuurlijk niet meer plaats te vinden.

Het ging mij eigenlijk om hedendaagse heidense gebruiken. Daarvan kan ik geen voorbeeld verzinnen waarbij iets heidens is en nu nog van waarde is (voor het christendom). Over het algemeen ben ik dus voor het krachtig verwijderen van deze heidense dingen uit het christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik schreef ook: "Bijbelse gebruiken en verhalen (die relatie hebben met het heidendom) dienen uiteraard te blijven bestaan." Het verhaal van de ark van Noach moet dus blijven bestaan. Ook moet het besnijdenisritueel gewoon in de Bijbel blijven staan, alleen hoeft besnijdenis tegenwoordig natuurlijk niet meer plaats te vinden.

Het ging mij eigenlijk om hedendaagse heidense gebruiken. Daarvan kan ik geen voorbeeld verzinnen waarbij iets heidens is en nu nog van waarde is (voor het christendom). Over het algemeen ben ik dus voor het krachtig verwijderen van deze heidense dingen uit het christendom.

Och, dan zou je bijvoorbeeld eens een mooie, authentiek opgedragen Paaswake in een katholieke Kerk moeten bijwonen. Of woon eens een echte Goddelijke Liturgie bij van de Orthodoxe Kerk. Veel joodse en culturele elementen en zó prachtig mooi...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

* Pesach 14 nissan, werd pasen op een andere datum.

* Ongezuurde broden is komen te vervallen, terwijl Paulus er nog wel over spreekt

* Het bijbelse Pinksteren (wekenfeest, 50 dagen na Pesach) is vervangen door het tegenwoordige pinksteren dat niet meer op de bijbelse datum wordt gevierd

* De Sabbat is de zondag geworden

en zo zijn er nog een aantal die niet meer door de kerk gevierd wordt. Daarnaast is ook de kalender verandert en de namen van de dagen en maanden.

Ik zou er voorstander van zijn om Pinksteren en Pesach aan te passen aan het jodendom.

In ongezuurde broden zie ik de waarde niet van in deze tijd. Ook het onderhouden van de sabbat zie ik niet iets als van deze tijd. Van mij hoeft de sabbat en de zondag geen belangrijke dag te zijn. In mijn optiek is elke dag van de week geweid aan God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Och, dan zou je bijvoorbeeld eens een mooie, authentiek opgedragen Paaswake in een katholieke Kerk moeten bijwonen. Of woon eens een echte Goddelijke Liturgie bij van de Orthodoxe Kerk. Veel joodse en culturele elementen en zó prachtig mooi...

Ik ken ze, Katholiek van oorsprong hè. Het is inderdaad mooi.

Maar wat ik bedoelde over de kalender, is dat ook de huidige joodse kalender niet de kalender uit de Bijbel is. Als voorbeeld zit er al een verschil van het begin van het jaar tussen de Joodse kalender en de Bijbelse kalender.

De Joodse kalender stelt dat het nieuwe jaar begint met Bazijnendag (Joods Nieuwjaar), de Bijbel daarentegen zegt dat 1 Nissan (de maand van de uittocht) het begin der maanden is...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nu is de Joodse kalender natuurlijk gebaseerd op de Babylonische maankalender en is onze kalender een zonnekalender, maar beiden komen voort uit verering van hemellichamen/goden...eigenlijk kun je dus geen van beide kalenders gaan gebruiken...ze gaan terug op het heidendom
puh2.gif

Ik zou er bijvoorbeeld voorstander van zijn om de namen van de dagen van de week te veranderen, zodat er geen verwijzingen zijn naar heidense goden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik zou er voorstander van zijn om Pinksteren en Pesach aan te passen aan het jodendom.

In ongezuurde broden zie ik de waarde niet van in deze tijd. Ook het onderhouden van de sabbat zie ik niet iets als van deze tijd. Van mij hoeft de sabbat en de zondag geen belangrijke dag te zijn. In mijn optiek is elke dag van de week geweid aan God.

Je kan ongezuurde broden niet los zien van Pesach. Lees maar wat Paulus schrijft als hij zegt:

Doet het oude zuurdeeg weg, opdat gij een vers deeg moogt zijn; gij zijt immers ongezuurd. Want ook ons paaslam is geslacht: Christus. Laten wij derhalve feest vieren, niet met oud zuurdeeg, noch met zuurdeeg van slechtheid en boosheid, maar met het ongezuurde brood van reinheid en waarheid.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Ik zou er bijvoorbeeld voorstander van zijn om de namen van de dagen van de week te veranderen, zodat er geen verwijzingen zijn naar heidense goden.

Laten we dan terug gaan naar de Bijbelse namen:

1e dag

2e dag

3e dag

4e dag

5e dag

6e dag

sabbat

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je kan ongezuurde broden niet los zien van Pesach. Lees maar wat Paulus schrijft als hij zegt:

Doet het oude zuurdeeg weg, opdat gij een vers deeg moogt zijn; gij zijt immers ongezuurd. Want ook ons paaslam is geslacht: Christus. Laten wij derhalve feest vieren, niet met oud zuurdeeg, noch met zuurdeeg van slechtheid en boosheid, maar met het ongezuurde brood van reinheid en waarheid. Het gaat over gelovigen.

Ik bedoel ook niet dat Pesach moet worden gevierd op de joodse manier, maar dat pasen wordt gevierd op de juiste dag. Wat Paulus schrijft over zuurdeeg, zie ik als beeldspraak. Het gaat over gelovigen.

Quote:
Laten we dan terug gaan naar de Bijbelse namen:

1e dag

2e dag

3e dag

4e dag

5e dag

6e dag

sabbat

Goed plan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik bedoel ook niet dat Pesach moet worden gevierd op de joodse manier, maar dat pasen wordt gevierd op de juiste dag. Wat Paulus schrijft over zuurdeeg, zie ik als beeldspraak.

Dat is ook wat ik bedoel. Ik zie het ook als beeldspraak, maar je kan ongezuurde broden niet los koppelen van Pesach. Het is onlosmakelijk met elkaar verbonden. Of je het nu letterlijk of figuurlijk neemt. Ik zou dit wel verder kunnen uitdiepen, maar daar is dit niet het topic voor.

Quote:
[...]Goed plan.

Als je dit gaat snappen vanuit de Bijbel, dan zie je ook dat Jezus op de 3e dag (dinsdag) bij de bruiloft was. En niet op de 3e dag van de bruiloft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En nog de namen (van een deel) van de maanden veranderen.

Maar namen van dagen en maanden veranderen gaat niet zo makkelijk omdat niet-gelovigen daar waarschijnlijk weinig in zien.

Maar ik vind wel dat de kerk kritisch naar zichzelf zou moeten kijken en zichzelf zou moeten zuiveren van (andere aspecten van) het heidendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En nog de namen (van een deel) van de maanden veranderen.

Ook dat is vrij simpel:

1e maand

2e maand

3e maand

4e maand etc. etc.

De maanden hebben in de Bijbel ook een naam, alleen zijn niet alle oorspronkelijke namen van de maanden bekend. Maar bovengenoemde komt veelvuldig voor, dus mijn voorstel zou dan zijn om het lekker simpel te houden en bovenstaande te gebruiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld kun je dat verduidelijken?


Samengevoegd:

Quote:

Zouden we met jouw aanbevelingen dan ook Rosh Hashana moeten vieren in plaats van oud en nieuw?
knipoog_dicht.gif

Als je het over Joodse feesten hebt, dan is dit een voorbeeld daarvan. De Bijbel spreekt nergens over het vieren van nieuw jaar.

De Joden zouden beter op die dag de Bazuinendag (Jom HaSjofar) kunnen vieren en nog beter met het oog op de Messias. Bazuinendag is de dag dat de komst van de Heer symboliseert.

En eigenlijk is oud & nieuw van oorsprong ook helemaal niet zo koosjer, maar dat is wat anders. Zou je het dan echt willen vieren, dan wel tijdens het echte nieuwe jaar. Het staat alleen zo vreemd als jij ergens midden in het jaar vuurwerk staat af te steken...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld kun je dat verduidelijken?

Het is niet zo ontopic, maar onze maanden zien er zo uit:

negende maand - september - sept = zeven

tiende maand - oktober - okt = acht

elfde maand - november - nov = negen

twaalde maand - december - dec = tien

Quote:

Als je het over Joodse feesten hebt, dan is dit een voorbeeld daarvan. De Bijbel spreekt nergens over het vieren van nieuw jaar.

De Joden zouden beter op die dag de Bazuinendag (Jom HaSjofar) kunnen vieren en nog beter met het oog op de Messias. Bazuinendag is de dag dat de komst van de Heer symboliseert.

En eigenlijk is oud & nieuw van oorsprong ook helemaal niet zo koosjer, maar dat is wat anders. Zou je het dan echt willen vieren, dan wel tijdens het echte nieuwe jaar. Het staat alleen zo vreemd als jij ergens midden in het jaar vuurwerk staat af te steken...

Ik zou het prima vinden als Bazuinendag zou worden gevierd. Waar staat dit in de Bijbel? Waarom is oud & nieuw niet zo kosher? De Chineze gemeenschap in Nederland (vooral de grote steden) steekt ook (volgens mij eind januari) vuurwerk af om hun nieuwjaar te vieren smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok, ik denk dat ik snap wat je bedoeld. Maar het gaat niet altijd op dat de 7e maand in september valt bijvoorbeeld. De Bijbelse kalender is een maankalender en zonnejaar duurt langer dan 12 manen (een maan duurt 29,5 dag. (12 x 29,5 = 354 dagen) Ten opzichte van een zonnejaar kom je wat dagen te kort, en zal periodiek een maand toegevoegd worden om alles weer recht te trekken.

Het loofhuttenfeest valt soms (deels) in september en andere jaren weer volledig in oktober.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Het is niet zo ontopic, maar onze maanden zien er zo uit:

[...]Ik zou het prima vinden als Bazuinendag zou worden gevierd. Waar staat dit in de Bijbel? Waarom is oud & nieuw niet zo kosher? De Chineze gemeenschap in Nederland (vooral de grote steden) steekt ook (volgens mij eind januari) vuurwerk af om hun nieuwjaar te vieren
smile.gif

Bazuinendag is te vinden in leviticus 23 en ook openbaring staat er vol mee. Met de komst van de bazuin...

De oorsprong van oud en nieuw is het verjagen van alles duistere machten dmv knallen e.d.. Ik heb me er nooit compleet in verdiept en kan je meer vertellen dan dit. Bijbels is het in ieder geval niet (waarmee ik niet wil zeggen dat het daarmee ook tegen de bijbel in gaat)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De oorsprong van oud en nieuw is het verjagen van alles duistere machten dmv knallen e.d.. Ik heb me er nooit compleet in verdiept en kan je meer vertellen dan dit. Bijbels is het in ieder geval niet (waarmee ik niet wil zeggen dat het daarmee ook tegen de bijbel in gaat)

O.k. wat dat betreft zou ik ook niet zo positief zijn tegenover vuurwerk smile.gif maar ik denk ook niet dat de kerk daar veel over zou kunnen zeggen. Maar ik maak er ook niet zo'n probleem van hoor. Heidense gebruiken in de kerk vind ik minder goed dan heidense gebruiken in de wereld. Heidense gebruiken horen eigenlijk zelfs bij de wereld.

Maar met joods nieuwjaar zullen ze vast ook geen vuurwerk afsteken, toch? Wat doen joden dan?

Steken ze dan matzes af? knipoog_dicht.gif Klinkt wel als vuurwerk widegrin.gif 'Even een slof matzes halen..'

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid