Spring naar bijdragen

Christus aka Gods Heilige Geest?


Aanbevolen berichten

Quote:

Michiel,

Op 18 februari 2010 10:17:42 schreef ik:

En dat waren zowel Joden als heidenen (Hand 19.10) En wil jij dan aantonen waarom ik er verkeerd aan doe, als ik het evangeie van Paulus probeer te volgen? Waarom baseren jullie je op het evangelie der besnijdenis, dat volstrekt niet voor ons, heidenen, bestemd is! We worden er eenvoudig níet in aangesproken

Ik zou het op prijs stellen, als je dit alsnog zou aantonen.

Het is heel eenvoudig. De Schrift moet je verklaren middels de Schrift en in context van de gehele Schrift. Alleen baseren op Paulus en de rest aan de kant schuiven alszijnde niet voor ons bestemd, doet afbreuk aan het werk van Christus. Zonder dat werk van Christus heeft de hele verkondiging van Paulus geen nut.

Om met de woorden van Paulus te spreken:

7 Gij liept wel; wie heeft u verhinderd der waarheid niet gehoorzaam te zijn?

8 Dit gevoelen is niet uit Hem, Die u roept.

9 Een weinig zuurdesem verzuurt het gehele deeg.

10 Ik vertrouw van u in den Heere, dat gij niet anders zult gevoelen; maar die u ontroert, zal het oordeel dragen, wie hij ook zij.

11 Maar ik, broeders! Indien ik nog de besnijdenis predik, waarom word ik nog vervolgd? Zo is dan de ergernis des kruises vernietigd.

12 Och, of zij ook afgesneden werden, die u onrustig maken! (Galaten 5)

Jezus is gekomen voor ons allen, dat ontkennen of alleen willen luisteren naar Paulus doet afbreuk aan het verbond van God met de mens.

16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Paulus zegt het zelf al in de brief aan de Efeze:

11 In Hem, in Wie wij ook een erfdeel geworden zijn, wij, die te voren verordineerd waren naar het voornemen van Hem, Die alle dingen werkt naar de raad van Zijn wil;

12 Opdat wij zouden zijn tot prijs van Zijn heerlijkheid, wij, die eerst in Christus gehoopt hebben.

13 In Wie ook gij zijt, nadat gij het woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid gehoord hebt; in

Wie gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met de Heilige Geest der belofte;

14 Die het onderpand is van onze erfenis, tot de verkregen verlossing, tot prijs van Zijn heerlijkheid.

Paulus maakt bij herhaling kenbaar op welk evangelie hij zich baseert. Zonder kennis van het evangelie verkondigt Paulus een dwaalleer en je baseren op alleen op (een niet bestaand) "evangelie voor heidenen" bestempelt men Paulus als dwaalleer. Zonder het evangelie en het werk van Christus kan Paulus niet verwijzen naar datzelfde evangelie. Paulus baseert zich op grond van de Schriften, iets wat u niet lijkt te doen.

23 En als zij hem een dag gesteld hadden, kwamen er velen in zijn woonplaats; denwelken hij het Koninkrijk Gods uitlegde, en betuigde, en poogde hen te bewegen tot het geloof in Jezus, beide uit de wet van Mozes en de profeten, van des morgens vroeg tot den avond toe. (Handelingen 28)

Paulus worteld in de voorspellingen van Jesaja, zijn olijfboom is daarop geënt en u wil de olijfboom omkappen en een nieuwe boom planten. Luister naar Paulus waarschuwende woorden in Galaten 5.

Dit alles is echter off-topic, daar het hier zou horen te gaan over de Christus a.k.a. Gods Heilige Geest. Ik zal hier dan ook niet verder ingaan op deze materie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 205
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

@ Michiel,
als de brieven van Paulus. Hoe kan de apostel zich ooit op brieven hebben gebaseerd die nog niet geschreven waren toen hij preekte?

Ik schrijf niets over datering. Datering van de brieven is zover ik weet geen eenduidigheid in. Daarnaast zeg ik ook niets over het wanneer zaken op Schrift gesteld zijn of op welke wijze Paulus het evangelie tot zich heeft genomen. Er is dus geen cirkel redenering in mijn betoog, wat je wel in mijn schoenen probeert te schuiven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik schrijf niets over datering. Datering van de brieven is zover ik weet geen eenduidigheid in. Daarnaast zeg ik ook niets over het wanneer zaken op Schrift gesteld zijn of op welke wijze Paulus het evangelie tot zich heeft genomen. Er is dus geen cirkel redenering in mijn betoog, wat je wel in mijn schoenen probeert te schuiven.

Dit is een discussieforum Michiel en als je geen tegenspraak wilt over wat je te zeggen hebt moet je het niet publiekelijk maken. Ik heb voor de rest niks gezegd over je betoog, want ik vind het prima verwoord, het enige wat ik me afvraag is waar Paulus het evangelie gehoord of gelezen had. Mag ik dat soms niet vragen? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Michiel,

Het is al een hele poos geleden, dat u het volgende schreef:

Quote:
Het is heel eenvoudig. De Schrift moet je verklaren middels de Schrift en in context van de gehele Schrift. Alleen baseren op Paulus en de rest aan de kant schuiven alszijnde niet voor ons bestemd, doet afbreuk aan het werk van Christus. Zonder dat werk van Christus heeft de hele verkondiging van Paulus geen nut.

Welke Christus bedoelt u? Jezus? Ik denk, dat u inderdaad Jezus bedoelt, maar het enige en tevens allerbelangrijkste, dat Hij voor ons, heidenen, gedaan heeft, dat schreef Paulus in Galaten 4.4-7, namelijk het volk Israel vrijgekocht door het offer van zijn lichaam, opdat wij, heidenen, het recht van zonen verkrijgen zouden. En dat wij zonen zijn, aldus Paulus: 'God heeeft de Geest zijns Zoons, ofwel de Christus, in onze harten uitgezonden! Welke afbreuk kunnen wij Hem dan nog aandoen? Hij heeft immers nooit iets tegen ons, heidenen, gezegd. Wat is er toch een 'geestelijke chaos' ontstaan, door die twee evangelien met elkaar te vermengen.Geen wonder, dat Paulus hun, die dat tóen al deden in de Galatengemeente, tot twéé keer vervloekte. Hij nam dat zeer hoog op!Natuurlijk kunnen wij uit het evangelie der besnijdenis leren, zoals van het leven en het geloof van Jezus Christus. Maar als wij het evangelie van Paulus eens heel goed zouden bestuderen,heeft hij, Paulus, tóch dátgene gedaan, wat u nu stimuleert, namelijk tóch proberen om de beide Goede Boodschappen te vermengen.Maar Paulus heeft praktisch nóóit iets aangehaald uit het evangelie der Besnijdenis. Niets over Jezus'geboorte, ja, één keer en dat zónder zijn naam te noemen (Galaten 4.4). Naar over prediking van Jezus, of over de wonderen en tekenen, die Hij verrichtte,niets met geen woord! Zelfs 'Golgotha' liet hij totaal onbesproken! Wél gebruikte hij het verhaal om op zinnebeeldige wijze te spreken over het kruisigen van óns vlees met zijn hartstochten en begeerten. Zélf was Paulus mét Hem gekuisigd en mét Hem gestorven en mét Hem begraven, om op te staan tot een nieuw leven. En natuurlijk allemaal niet letterlijk. Dus Paulus zou het niet met u eens zijn, op dit punt, want liet het hele verhaal van Jezus onbesproken!Hij vond het kennelijk niet nodig om dat wél te doen.En heeft Jezus Christus niet zijn vlees, dat aan dat der zonde gelijk was (Rom.8.3), gekruisigd? Of Hij dat letterlijk gedaan heeft, laat ik aan u over, maar ik geloof het niet!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid