Spring naar bijdragen

„Autist angstiger en onzekerder in


Aanbevolen berichten

"Autist angstiger en onzekerder in geloof"Â

KAMPEN - Anders dan eerder onderzoek suggereerde heeft autisme wel degelijk invloed op geloof en Godsbeeld. Mensen met autisme ervaren meer angst en onzekere gevoelens in hun relatie tot God dan mensen zonder deze stoornis.

Dat blijkt uit onderzoek van de godsdienstpsychologe dr. Hanneke Schaap van de Protestantse Theologische Universiteit in Kampen. Zaterdag presenteert zij de uitkomsten in Gorinchem, tijdens een ambtsdragersbijeenkomst van de gereformeerde zorgorganisaties Eleos, SGJ, Helpende Handen, Op weg met de ander en De Vluchtheuvel.

Tijdens het onderzoek werkte Schaap nauw samen met Jannine van Schothorst, die bij Eleos werkzaam was en nu zelfstandig trainer en adviseur is. Zij verwerkte de uitkomsten van het onderzoek in een interne richtlijn voor de beschermende woonvormen en ambulante woonbegeleiding bij Eleos en licht die morgen toe op een studiedag van deze ggz-instelling.

Mensen met autisme hebben moeite met het verwerken van informatie. Dat gebeurt traag, alsof zij puzzelstukjes aan elkaar moeten leggen. Zij hebben daardoor moeite met veranderingen en hechten aan een vaste structuur, wat kan resulteren in rigide gedragspatronen. Ook hebben zij moeite met het aangaan en onderhouden van relaties met anderen. Prikkels zoals geuren of geluiden kunnen zij sterker ervaren.

Dat laatste maakt kerkgang volgens Schaap moeilijker voor mensen met autisme. Zij gaan dan ook minder vaak naar de kerk dan mensen zonder de stoornis. Ze kunnen overmatig last hebben van prikkels, zoals de muziek, liturgische veranderingen of het wiebelende hoedje van de vrouw voor hen. De preek is voor hen al snel te moeilijk, te abstract of te lang.

Autisme is een stoornis die alle facetten van de mens, zijn denken en zijn doen doortrekt. Het ligt daarom voor de hand dat het ook het Godsbeeld en de eventuele relatie met God beïnvloedt. Toch concludeerden drs. Gerdien Bouwman en drs. Marieke van der Maten twee jaar geleden in hun doctoraal­onderzoek dat de religieuze beleving bij mensen met en zonder autisme niet van elkaar zouden verschillen.

Schaap komt tot tegenovergestelde bevindingen: mensen met autisme ervaren meer angst voor en onzekerheid tegenover God dan mensen zonder de stoornis. Heel verrassend is dat niet: mensen met autisme zijn vaak ook in de omgang met anderen angstig en onzeker. De angst voor God ontstaat tevens doordat mensen met autisme God vaker zien als de strenge en rechtvaardige Rechter Die alles bestuurt en het kwade straft.

Bij een ander deel van de ondervraagde personen geeft het beeld van een strenge God rust en stabiliteit. Het correspondeert met hun sterke rechtvaardigheidsgevoel, rigiditeit en behoefte aan structuur.

De mate waarin mensen met autisme bang zijn voor God hangt overigens voor een deel ook samen met hun kerkelijk milieu. Autistische mensen uit de bevindelijk gereformeerde kerken ervaren meer angst en schuld ten opzichte van God dan hun lotgenoten uit de andere orthodox-gereformeerde kerken. Schaap: "De nadruk op de toe-eigening van het heil en de uitverkiezing in de bevindelijk gereformeerde kerken kan leiden tot heilsonzekerheid en vervolgens tot angst."Â

Het bevindelijk gereformeerde klimaat biedt echter ook voordelen, benadrukt Van Schothorst. "Traditie geeft houvast. Zo geeft de Statenvertaling veel mensen met autisme uit deze kerken een gevoel van veiligheid. Ook het feit dat de liturgie altijd hetzelfde blijft, geeft hun stabiliteit." In de andere orthodoxe kerken wijzigt de liturgie vaker.

Er is nog een opmerkelijk gegeven. Hoe meer mensen uit de onderzochte groep met het geloof bezig zijn, des te meer steun ze ontlenen aan hun geloof, zo luidt een andere uitkomst. Het maakt daarbij geen verschil tot welke kerkelijke richting zij behoren.

Van Schothorst benadrukt dat autisme op zichzelf geen belemmering is om te geloven. "De aandoening geeft alleen meer problemen voor het geloof. Maar Gods Geest werkt door alles heen."

Bron: Reformatorisch Dagblad

Link naar bericht
Deel via andere websites

En ik ga daar dwars tegenin!

Ik had een vriend die was autistisch, maar ik kan jaloers zijn op zijn geloof.

Hij twijfelde niet, hij was er zo zeker van!

Ook ging hij gewoon naar de kerk, ja welliswaar viel het niet altijd mee, maar hij ging wel en probeerde zich te concentreren op de preek (in zoverre dat ging)

En daarnaast heb je zoveel verschillen in autisme, voor de 1 geld zeker die angst en onzekerheid in het geloof, terwijl het bij de andere tak van autisme juist niet in twijfel wordt getrokken.

Daarnaast gaat autisme vaak gepaard met andere "stoornissen" waar ze ook nog een last van hebben.

Ik kan me goed voorstellen dat dit ook een rol speelt in de angst en onzekerheid in het geloof.

Ik denk dat je moeilijk kunt bepalen of een autist angst en onzekerheid kent in het geloof, zoals ik al zei, ik denk dat ik echt ligt over welke vorm van autisme je het hebt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En ik ga daar dwars tegenin!

Ik had een vriend die was autistisch, maar ik kan jaloers zijn op zijn geloof.

Dat jij jaloers kan zijn op het geloof van je vriend is geen wetenschappelijke basis waarop je dit onderzoek onderuit kan halen.

Het geeft wel aan dat, zoals te doen gebruikelijk, we ons niet moeten blind staren op de conclusies van universitair geschoolde mensen.

Een conclusie trek je wanneer je geen zin meer hebt om na te denken.

Het voorbeeld dat jij noemt, over je autistische vriend, is een mooi voorbeeld van de school des levens. Koester die ervaring en doe er je voordeel mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En ik ga daar dwars tegenin!

Ik had een vriend die was autistisch, maar ik kan jaloers zijn op zijn geloof.

Hij twijfelde niet, hij was er zo zeker van!

Ook ging hij gewoon naar de kerk, ja welliswaar viel het niet altijd mee, maar hij ging wel en probeerde zich te concentreren op de preek (in zoverre dat ging)

En daarnaast heb je zoveel verschillen in autisme, voor de 1 geld zeker die angst en onzekerheid in het geloof, terwijl het bij de andere tak van autisme juist niet in twijfel wordt getrokken.

Daarnaast gaat autisme vaak gepaard met andere "stoornissen" waar ze ook nog een last van hebben.

Ik kan me goed voorstellen dat dit ook een rol speelt in de angst en onzekerheid in het geloof.

Ik denk dat je moeilijk kunt bepalen of een autist angst en onzekerheid kent in het geloof, zoals ik al zei, ik denk dat ik echt ligt over welke vorm van autisme je het hebt...

Lieverd, het artikel zegt dat toch ook. Het ligt aan de mate van autisme, het ligt aan het soort geloof. De andere stoornissen worden ook in het artikel genoemd,overprikkeling, en daardoor terugtrekken, angststoornissen, psychoses of psychose achtige verschijnselen, fobieen, het zijn geen andere stoornissen, het zijn stoornissen die gerelateerd zijn aan het autisme en die veelal voortkomen uit het overgevoelign zijn voor prikkels, het zijn al dan niet geslaagde copingmechanismen.

Er zijn niet veel vormen van klassiek autisme, maar er zijn veel autistiforme stoornissen en dat is weer wat anders dan klassiekautisme.

Het artikel stelt ook duidelijk dat het godsbeeld een belangrijke factor is in de geloofsbeleving, dat het nogal wat uitmaakt of het een strenge straffende alziende vader is die je elk moment kan betrappen en een strenge boekhouding bijhoudt om te bepalen of je wel of niet in de hemel komt of een liefhebbende mentor die het beste met je voorheeft en je keer op keer vergeeft en je aanspoort het juiste te doen of dat je een god hebt aan wiens genade je bent overgeleverd en dat je zelf niks kunt doen om je heil te bevorderen, dat het zijn genade is en dat jij een zondig niksigheidje bent (om maar even wat karikaturen neer te zetten, maar die wel relevatn zijn, omdat mensen met een autistiforme of autistische stoornis veelal de zakken letterlijk nemen en niet de beeldspraak, waarmee het geloof zo vaak doorspekt is, kunnen begrijpen .)

Tot zover mijn begrijpen van het artikel, zo even uit het blote hoofdje (een dag nadat ik het gelezen heb knipoog_dicht.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid