Spring naar bijdragen

Genesis 8


Aanbevolen berichten

In het kader van Dankdag voor gewas en arbeid hoorde ik vanavond een preek over Genesis 8 over Noach en de zijnen. Ik ga die preek niet herhalen ook al zit er wel een stukje overlap in. Maar bij het overlezen viel mij in het bijzonder het laatste deel van het hoofdstuk een en ander op.20 Noach bouwde een altaar voor de HEER; daarop bracht hij brandoffers van al het reine vee en alle reine vogels. 21 De geur van de offers behaagde de HEER, en hij zei bij zichzelf: Nooit weer zal ik de aarde vervloeken vanwege de mens, want alles wat de mens uitdenkt, van zijn jeugd af aan, is nu eenmaal slecht. Nooit weer zal ik alles wat leeft doden, zoals ik nu heb gedaan. 22 Zolang de aarde bestaat, zal er een tijd zijn om te zaaien en een tijd om te oogsten, zal er koude zijn en hitte, zomer en winter, dag en nacht nooit komt daar een einde aan.

Allereerst viel mij op dat Genesis inderdaad op zijn vroegst ten tijde van Mozes geschreven kan zijn. Er is namelijk sprake van reine en onreine dieren en daarvan wordt pas melding gemaakt als Mozes met het volk in de woestijn is en daar wetgeving over ontvangt.

Het tweede wat opvalt is dat het eerste wat Noach doet is een offer brengen. Dat gaat niet van zijn grote rijkdom af want ook al zijn er meer reine dieren dan onreine dieren toch is het maar een zeer beperkt aantal. Bovendien was de aarde behoorlijk verwoest dus enige zekerheid over zijn dagelijks brood had hij niet.

Toch is het eerste wat hij doet een offer brengen en je begrijpt wat er bedoeld wordt als er eerder in hoofdstuk gezegd wordt dat Noach leefde naar Gods wil. Niet zonder zonden zoals later zal blijken bij zijn dronkenschap maar desondanks wel vol vertrouwen in God's handelen.

Het derde is de zin dat alles wat de mens bedenkt slecht is. Wie nog met enig optimisme naar de mens kijkt en denkt dat die in zijn hart toch wel goed is wordt hier wel met zijn neus op de feiten gedrukt. Slecht en dat van zijn jeugd aan. Niet om direct vrolijk van te worden, aan de andere kant weten we inmiddels dat daar ook een eind aan komt.

Als vierde, een grote troost is ook het vervolg dat God niet meer alles op aarde zal doden. Dat er een tijd van zaaien en een tijd van oogsten tot aan het eind van de aarde. Zomer en winter, warmte en kou het zal er allemaal zijn maar niet meer een eindeloze zee van water met slechts 8 mensen en een verzameling dieren in een ark. Satan heeft niet het laatste woord, God heeft dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is het discussiepunt?

Hoewel het discussiepunt voor mij niet duidelijk is, heb ik zelf wel een discussiepunt en dat is dat de mens niet meer slecht is, maar gerechtvaardigd is in Jezus Christus. Vóór het Offer, dus ten tijde van Noach, was de mens nog inderdaad slecht, maar na het Offer zijn degenen die het Offer hebben aangenomen gerechtvaardigd door geloof in Hem. (Trouwens, zelfs Abraham was gerechtvaardigd door geloof, dus nog vóór het Offer.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Bijbelstudie discussieer je vooral over wat en hoe je iets in de Bijbel leest en aangezien dat per persoon verschilt is het handig om dat eerst te posten.

Abraham werd gerechtvaardigd door zijn geloof, Noach ook en toch was hun denken aangetast door de zonden. En dat is door het offer van Jezus niet meer definitief maar tot Zijn terugkomst ook nu nog realiteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat het denken van de mens oorspronkelijk aangetast was, moet de mens ook dagelijks het denken vernieuwen, zodat Christus steeds meer zichtbaar zal worden in het leven van de christen.

Rom. 12

2 En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene.

Het zondige denken en de zonden en de kracht van het vlees raken zo steeds meer op de achtergrond en de mens gaat zo steeds meer leven door de Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid