Spring naar bijdragen

generatie x en y en screenagers


Aanbevolen berichten

Je hebt generatie x (hoor ik zelf bij), je hebt generatie y (de meesten van jullie horen daar bij) en dan heb je ook nog screenagers, een subtype, waar wij op dit forum allemaal bij horen. Zie deze uitleg

Ik ben zo benieuwd welke soort 'opmerkingen over hinderlijk gedrag' hier bedoeld worden:

Quote:
Tegenwoordig tref je zowel generatie X als de huidige generatie Y screenagers aan in dezelfde virtuele werelden, en dat zonder al te veel \"botsingen\". Slechts af en toe zie je, bijvoorbeeld aan de hand van een opmerking over hinderlijk gedrag op een forum of in een virtuele wereld, iets van de generatiekloof tussen de X en Y generaties.

Iemand enig idee?

Zegt het jullie trouwens wat, die indeling in generaties? Of vind je het maar een beetje bla bla...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan ben ik Y. Maar ik denk dat er ook wel verschil bestaat tussen kinderen die opgegroeid zijn als klein kindje met internet en GSM's enzo en tieners die het pas kennen sinds hun tienertijd.

Ook trouwens wel interessant is trouwens 'de wikipedia generatie': de huidige scholieren. Maar goed, dat heeft niet zoveel met je topic te maken denk ik, want dat gaat meer over manier van kennis vergaren enzo.


Samengevoegd:

Quote:

Iemand enig idee?

Zegt het jullie trouwens wat, die indeling in generaties? Of vind je het maar een beetje bla bla...

Eerlijk gezegd niet.

Ik bedoel, ik kan me wel dingen verzinnen waar X-mensen zich aan ergeren, maar daar ergeren veel Y-ers zich ook aan. AlS iK oPeEnS mIjN pOsTs zO gA sChRiJvEn, dan is dat voor een hoop Y-ers net zo goed gewoon enorm irritant.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessant. Die indeling is er zeker al is de grens natuurlijk niet een strakke grens, maar een grijs gebied.

Ik ben generatie X . Wij kregen PC les op school, dat was nog nieuw voor veel mensen, de PC werd voornamelijk gebruikt voor de boekhouding als je pa bv een bedrijf had, lelijk monochroom beeld) VGA was erg duur. Daarnaast had je de computer als entertainment, Commodore 64, Amiga, MSX, en de PC kwam daarin langzaam op.

Het was nog echt iets voor een select groepje (jongens) Het was ook voor volwassenen nog iets raars, je deed het voor je werk en een paar mannen die een generatie eerder aan radio's liepen te prutsen, gingen nu computeren. Het tijdperk van mooie boeken als' De Computer, uw Vriend' en Basic listings in de KIJK.

Ik zelf denk dat voor iedereen van na geboortejaar 1980 het echt vanzelfsprekend begon te worden dat je 'aan computeren' deed Ergens tussen 1990 en 1995 kreeg bijna elk gezin wel een PC (vaak eerst een afdankertje van de zaak bedrijf, of die oom die steeds een nieuwe kocht.

Rond die tijd begonnen jongens ook van hun krantenwijk als eerste een een VETTE 486 of pentium te kopen in plaats van de stereotype brommer die de droom was van de jaargangen ervoor. Gamen begon een beetje cool te worden, of in elk geval niet meer uncool. Voor de vrijdagse disco gingen we soms eerst Mariokarten

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Interessant. Die indeling is er zeker al is de grens natuurlijk niet een strakke grens, maar een grijs gebied.

Ik ben generatie X . Wij kregen PC les op school, dat was nog nieuw voor veel mensen, de PC werd voornamelijk gebruikt voor de boekhouding als je pa bv een bedrijf had, lelijk monochroom beeld) VGA was erg duur. Daarnaast had je de computer als entertainment, Commodore 64, Amiga, MSX, en de PC kwam daarin langzaam op.

Het was nog echt iets voor een select groepje (jongens) Het was ook voor volwassenen nog iets raars, je deed het voor je werk en een paar mannen die een generatie eerder aan radio's liepen te prutsen, gingen nu computeren. Het tijdperk van mooie boeken als' De Computer, uw Vriend' en Basic listings in de KIJK.

Ik zelf denk dat voor iedereen van na geboortejaar 1980 het echt vanzelfsprekend begon te worden dat je 'aan computeren' deed Ergens tussen 1990 en 1995 kreeg bijna elk gezin wel een PC (vaak eerst een afdankertje van de zaak bedrijf, of die oom die steeds een nieuwe kocht.

Rond die tijd begonnen jongens ook van hun krantenwijk als eerste een een VETTE 486 of pentium te kopen in plaats van de stereotype brommer die de droom was van de jaargangen ervoor. Gamen begon een beetje cool te worden, of in elk geval niet meer uncool. Voor de vrijdagse disco gingen we soms eerst Mariokarten

Heel herkenbaar verhaaltje smile.gif Maar ik zie ook dat we weinig verschillen in leeftijd smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De generatie x, de kenmerken daarvan zijn nog niet zozeer opgehangen aan comutergebruik, wel of niet. Er was niet eerst een generatie y bedacht en de generatie x daarvoor was gezet als een generatie met het kenmerk 'opgegroeid met internetgebruik' als iets ontbrekends.

De generatie x, die ook wel generatie niks werd genoemd wordt gezien als de generatie na de babyboomers die niet meer zoveel hadden om voor te strijden en om op te bouwen. Wel genoten ze van de verworvenheden van de naoorlogs tijd. Ze zijn individualistischer dan de babyboomers.

De generatie y verschilt van de generatie x, naast het feit dat ze met internet zijn opgegroeid in de volgende dingen:

-ze hebben een groter plichtsbesef

-er is een hang naar structuur

-ze werken graag in teamverband

-ze verwachten in die teams mensen met dezelfde betrokkenheid te vinden

-flexibiliteit is belangrijk

-ze vinden het vanzelfsprekender dat ze een goed salaris krijgen

-ze zijn mondig en stellen vragen

-ze vinden het belangrijk dat ze feedback krijgen

Ik denk dat die verschillen met mijn generatie als één van de oorzaken het internetgebruik hebben. Jullie jongeren zijn gewend geraakt aan 'de wereld als dorp', door internetgebruik. Veel van mijn generatie vinden het heel raar dat je persoonlijke dingen op internet zet. Er zijn er wel veel die hyves hebben of twitter en dat helemaal te gek vinden. Maar er zijn er ook veel die zich daar helemaal niets bij voor kunnen stellen. Aan de ene kant hebben ze zoiets van: daar kan toch misbruik van worden gemaakt (jongeren zijn daar veel ongecompliceerder in, zien dat argument misschien als gelijk aan: de straat niet opgaan omdat iemand misschien eens vervelend reageert naar jou toe) en aan de andere kant hebben ze er niet zoveel behoefte aan, ze zijn individualistischer.

Een andere oorzaak kan zijn dat er in de opvoeding van generatie x nog niet zoveel aandacht was bij de opvoeders om je in te leven in je kind en om te reageren op wat het kind zegt. Vandaar de gewenning van generatie y aan feedback en dat ook missen als het er niet is.

Dan die genoemde generatiekloof tussen generatie x en y, de opmerkingen over hinderlijk gedrag die daarvan heel soms een uiting van zou zijn (vind ik gewoon boeiend om over na te denken), daar heb ik nog niet echt een voorstelling van. Had jij iets Wonderfulstar? smile.gif Zou het te maken hebben met afstandelijkheid van de kant van generatie x of hoge eisen aan feedback van generatie y?

Verder vind ik het wel apart om te zien (ik denk dat ik dat zie) dat generatie y meer behoefte heeft aan leiderschap (als het maareen leiderschap vanuit het hart is) dan mijn generatie. In mijn generatie is daar meer verzet tegen (verzet tegen het traditionele, vanzelfsprekende gezag), wat later niet meer zo nodig was omdat het grootdeels verdwenen was en werd extreem individualisme nog beleefd als bevrijding waar het later ook als 'leeg' werd ervaren. Ik ben wel benieuwd hoe julie dit ervaren. Het kan namelijk zo zijn, iets wat ik vermoed, maar niet weet, dat de behoefte aan echt (goed leiderschap) in deze tijd niet goed genoeg op wordt gepakt omdat degenen die ouder zijn dan jullie zelf nog teveel leven in een (vaak onbewust) verzet tegen leiderschap in het algemeen en dus ook van henzelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben zo benieuwd welke soort 'opmerkingen over hinderlijk gedrag' hier bedoeld worden:

[...]

Iemand enig idee?

Zegt het jullie trouwens wat, die indeling in generaties? Of vind je het maar een beetje bla bla...

Misschien dat "MSN-taaltje"

Kan me voorstellen dat sommige Y-ers (zoals ik dat nu begrijp dan) er minder van zullen begrijpen en het irritant vinden dat er zo met de NL taal wordt omgegaan.

Terwijl X-ers (jongeren) het net zo makkelijk vinden en minder hinderlijk...

Is dat misschien wat ze bedoelen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is natuurlijk maar een generatie die met de computer is opgegroeid en dat is de mijne puh2.gif Vanaf de jaren 70 toen de computers ook een beetje thuis beschikbaar kwamen heb ik ze al meegemaakt widegrin.gif

Maar voor zo'n ouwetje weet ik verhoudingsgewijs vrij veel. Ik kom nog leeftijdgenoten tegen die niet kunnen mailen, niet weten wat msn is en nog nooit een forum hebben gezien, laat staan een online spel hebben gespeeld en niet snappen wat de lol van zo'n virtueel wereldje is.

Maar generatie y onderschat ook schromelijk mijn generatie (die eerder w is dan x) hetgeen erg lollig is, als ze denken dat je hun conversatie niet kunt volgen.

Verder denk ik dat generatie y die de gevaren van presoonlijke info niet zo ziet, eerder een probleem hebben met nog niet al te volwassen hersens, waardoor ze consequenties op de lange temrijn niet goed kunnen inshatten en een gebrek aan levenservaring (en dan vooral van de vervelende kant van het leven)waardoor ze de zeer reeele gevaren niet zien. Voorbeelden genoeg van mensen die een baan niet kregen of ontslagen werden door de info die over ze op het internet stond. Om nog maar niet te spreken over pedo's, stalkers en ander geperverteerden die het net afstruinen naar zwakke typjes om te bespelen. Wat je eenmaal op het internet zet blijft er staan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Anastasia je was wel een uitzondering!

In de jaren 70 waren de computers nog niet echt thuis beschikbaar, dat was echt pionieren met soldeerbouten. Als ze er bij jou thuis een hadden behoorde je echt tot een exclusief clubje. rond 1980 begon het een beetje met de Apple II, de ZX 80 en in 1982 de IBM XT. C64 (de meest verkochte computer aller tijden) is pas van 1983. Een ander successysteem is de MSX ook vanaf 1982

Eind jaren 70 had je al de Atari, maar dat was 100% voor spelletjes en ook hierbij ligt de glorietijd begin jaren 80.

Link naar bericht
Deel via andere websites

poeh, volgens de Screenager meetlat ben ik de laatste der Generatie-X-en. Of een Y met X-gedrag.

geboren in '84, opgegroeid met Nintendo, en pas op m'n 19e een computer met internet (omdat ik alles zelf betaalde, m'n ouders waren niet zo van de PC)

Maar ik gebruik nooit msn, hyves etc. daar vind ik gewoon niks aan. E-mail dan weer wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

We hadden hem niet thuis, maar wel vrienden met vreemde hobbies puh2.gif vrijgezel en geld teveel.Vanaf 1978 was ik student en had ik nog veel meer vreemde vrienden met vreemde hobbies en sommigen met rijke pappies. Zelf heb ik zo'n ding nooit aangeschaft, maar je had van die computerclubjes en die kwamen in ons huis bij elkaar.En idd met soldeerbouten en al.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar er werd nog niet gemaild...

Wanneer is dat eigenlijk begonnen?

En ook al groeide Anastasia zelf dus op met computergebruik, ze is mag ik aannemen toch voor een groot deel gevormd door een computerloze maatschappij.

Zoals iemand die in deze tijd opgroeid en zelf niet zoveel met computers en internetgebruik heeft, toch voor een groot deel gevormd wordt door de cultuur waarin internet een grote rol speelt. Daarom kunnen we ook die indelingen in generaties maken.

Terwijl het wel relativerend is om te zien dat het dan ook niet alleen om internetgebruik wel of niet gaat. Dat ik anders ben dan de generatie voor mij, wordt daar niet door bepaald. Terwijl het best kan zijn dat de generatie die na jullie komt evenveel en niet zoveel verschillend gebruik van internet maakt, maar anders zijn omdat ze na de crisis zijn opgegroeid en jullie ervoor.

Mensen van generatie x, waar ik benieuwd naar ben:

Kunnen jullie in het algemeen iets zeggen van waarin mensen van ongeveer 35 jaar tot 45 jaar anders zijn dan jullie? In de manier waarop ze met elkaar omgaan en over zichzelf praten of wat je gewoon opvalt? Of is dat moeilijk te beantwoorden omdat ze weer allemaal zo verschillend zijn? Ik heb van de generatie die nu jonger is dan 35 het idee dat ze veel opener zijn naar elkaar toe en meer feeling dan wij hebben voor 'samenleven' in het algemeen, zich minder afsluiten, het zij op zichzelf, hetzij als gesloten groep.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bwaaaaah, zoonlief denkt daar heel anders over, de generatie van nu is veel handiger in buitensluiten en pesten dan de generatie daarvoor is zijn mening, met hem willen ze iig niet samenleven, tenzij hij precies is, zoals zij willen dat hij is. Op school is alles samenwerken en hij is dyslectisch en houdt dus de boel op en dus doen ze het wel met z'n 3-en en vertellen hem lekker niks, dan schieten zij tenminste op en dan zeggen ze tegen de docent met z'n 3-en dat het aan hem ligt, dat hij niet wil, dat hij niet communiceert etc, etc,. En als 3 mensen het zeggen, dan is dat waar.

Nee, begin me er niet over dat de nieuwe generatie zoveel anders is dan die ervoor, de verpakking is misschien wat anders, maar de problemen zijn hetzelfde, het gedrag is het zelfde, er is weinig veranderd. Als ik hier de pp lees, dan lees ik hetzelfde als wat in mijn jeugd speelde, hoor dezelfde onzekerheden passeren et, etc. Niks geen diepgaande veranderingen alleen cosmetische.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sure "echtheid" ,het hoeft er niet uit te zien, maar het moet wel passen en een verlegen persoon, een persoon met een leerstijl die vertragend werkt, een persoon die wat tijd kost om de gebruiksaanwijzing te leren kennen worden afgeboekt als zijnde niet passend en niet "echt" genoeg. Ik zie het op alle scholen gewoon gebeuren, hoor de verhalen van tieners (die op een of andere manier me zoiets graag in vertrouwen vertellen)

En geloof me, dat was vroeger niet anders. Overigens zie ik nog steeds opvallend vaak een mooi meisje met een lelijkere hartsvriendin, vroeger werd gezegd "uitgekozen op de looks" tegenwoordig zegt de één, ik kijk niet naar het uiterlijk en de ander, jammer he dat ze zo mooi is dat niemand verder kijkt, daarom klikken we. Kortom de fenomenen zijn hetzelfde, de onbewuste drijfveren zijn hetzelfde, maar de verpakking, verbaal is een andere.

Grappig overigens, Mark kreeg heel "meelevende"mails van zijn samenwerkingsgroepje, ht klonk heel sociaal tot je las wat de boodschap nu echt was... "Jij bent vreemd, dus het is niet vreemd dat wij niet met je kunnen werken" Jij bent de oorzaak van al onze problemen, jij m oet echt aan jezelf werken, ik maak me zorgen om je. naar zichzelf te kijken.

\

Nee, de generatie van nu verschilt niet wezenlijk van die van vroeger ( en dat schijn ook vreemd te zijn, ik schijn te moeten zeggen dat in mijn tijd alles beter en echter was puh2.gif, eigenlijk is de jonge generatie dan nu al als oude taarten aan het zeurenpuh2.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar er werd nog niet gemaild...

Wanneer is dat eigenlijk begonnen?

Emailen bestaat al veel langer (eind jaren 60) dan het internet zoals we dat nu kennen, maar in het begin was het iets dat alleen gebeurde in een militaire omgeving en in de academische wereld. (nou vooruit en in een enkel vooruitstrevend bedrijf,) Lange tijd was het ook vooral binnen 1 organisatie, 1 bedrijfsnetwerk dus niet met de rest van de wereld. Wetenschappers op Amerikaanse universiteiten konden onderling als een van de eersten email gebruiken. In 1971 was de eerste echte email.

In de jaren 80 was email wel mogelijk voor particulieren, maar nog erg zeldzaam.

Pas in de jaren 90 toen de eerste internetproviders opkwamen, brak het door bij de grote massa.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, de generatie van nu verschilt niet wezenlijk van die van vroeger ( en dat schijn ook vreemd te zijn, ik schijn te moeten zeggen dat in mijn tijd alles beter en echter was
puh2.gif
, eigenlijk is de jonge generatie dan nu al als oude taarten aan het zeuren
puh2.gif
)

Maar Anastasia, bedoel jij dan dat we met z'n allen gewoon steeds hetzelfde verkeerde verdrag vertonen, alleen soms anders verpakt en dat er verder niet zoveel over te zeggen is?

De generatie van jou opa en oma (of ouders) die hadden toch elementen in hun samenleving die goed waren en die we kwijt zijn geraakt? Ook al waren de mensen in principe even slecht of goed als wij?

En het is niet uitgesloten dat er ook wel eens elementen ontstaan in een latere generatie die de generatie die daarvoor leeft miste.

Niet dat ik het goed wil praten dat gedrag dat jij noemt, maar het gaat om de grote lijnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De generatie y verschilt van de generatie x, naast het feit dat ze met internet zijn opgegroeid in de volgende dingen:

-ze hebben een groter plichtsbesef

-er is een hang naar structuur

-ze werken graag in teamverband

-ze verwachten in die teams mensen met dezelfde betrokkenheid te vinden

-flexibiliteit is belangrijk

-ze vinden het vanzelfsprekender dat ze een goed salaris krijgen

-ze zijn mondig en stellen vragen

-ze vinden het belangrijk dat ze feedback krijgen

Ik vraag me af of dit wel zo is. Deze punten lijken me eerder een trend van de huidige samenleving (waar zowel X als Y onder vallen), in die zin dat men (ik denk vooral van boven af) er op tracht aan te sturen dan. Maar ik zou het niet als iets willen typeren als iets hoe een generatie in elkaar steekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het allebei waar is. Er zijn trends te onderscheiden in de samenleving waar alle generaties zich tegelijkertijd aan onderwerpen (niet iedereen in dezelfde mate natuurlijk en er zullen ook in elke tijd wel mensen zijn die zich juist tegen een trend afzetten). Maar de tijd waarin je opgroeit, daarin wordt je toch wel het diepste gevormd. En dat is de reden ervan dat er toch wel verschillende soorten generaties te onderscheiden zijn.

Neem bijvoorbeeld het behoefte hebben aan feedback. Dat is te verklaren, want generatie y is opgegroeid in een tijd waarin het voor het eerst een aandachtspunt was dat je je moest inleven in het kind. Dat was bij generatie x nog heel veel minder aan de orde. Er kwam al wel aandacht voor, maar het was nog niet doorgewerkt bij de opvoeders.

Op dit moment zijn mensen uit generatie x misschien al wel gewend aan feedback en vinden ze het soms zelfs prettig. Maar ik denk dat er velen zijn die bij veel uitingen van feedback die tegenwoordig goed ontvangen worden en zelfs op prijs worden gesteld, voor dat ze er een beetje aan gewend waren toch iets hadden van: wat moet je van me?

Er zijn nu op sites die werkgevers adviseren lijstjes over de kenmerken van generatie y, die ik zelf overgenomen heb. Er staat niet bij: die feedback vinden werknemers van generatie x die al een tijd bij u werken inmiddels ook prettig hoor. Wat er op zich een bewijs van is dat er in de praktijk (en niet alleen in theorie) toch echt wel spraken is vam aantoonbare verschillen in generaties.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid