Spring naar bijdragen

Wel of niet oordelen.


Aanbevolen berichten

Hoi,

Ben iets tegengekomen wat ik niet helemaal begrijp.

Johannes 9:39 \" Tot een oordeel ben ik gekomen in deze wereld.

Dat de blinden zien & de zienden blind worden.\"

Johannes 12:47 \"Ik ben niet gekomen om de wereld te oordelen maar om te verlossen.\"

Nu snap ik dat het niet Jezus z'n intentie was om te oordelen.

Maar dat ie het goed vond om dat op dat moment toch te doen.

Maar dan vraag ik me af had ie niet gewoon niks kunnen zeggen?

i.p.v te oordelen?

Of verloste ie door middel van dat oordeel?

Wie kan me helpen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus is gekomen in de wereld met het doel te verlossen, maar diegenen die Zijn verlossing niet aannemen, worden geoordeeld. Het is interessant om uitgebreid studie te doen naar het woord oordelen. Jezus oordeelt ook liever niet, maar laat het over aan het woord.

Joh. 12

48 Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt, heeft een, die hem oordeelt: het woord, dat Ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage.

Zijn doel staat in vs. 46:

Ik ben als een licht in de wereld gekomen, opdat een ieder, die in Mij gelooft, niet in de duisternis blijve.

Joh. 3

14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zó moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden, 15 opdat een ieder, die gelooft, in Hem eeuwig leven hebbe. 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God. 19 Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos. 20 Want een ieder, die kwaad bedrijft, haat het licht, en gaat niet tot het licht, opdat zijn werken niet aan de dag komen; 21 maar wie de waarheid doet, gaat tot het licht, opdat van zijn werken blijke, dat zij in God verricht zijn.

Het oordeel zal er komen, maar Hij is geen voorstander van het oordeel. Het oordeel zal voltrokken worden met tegenzin van Hem.

2 Petr 3,9

De Here talmt niet met de belofte, al zijn er, die aan talmen denken, maar Hij is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen.

Joh. 5

22 Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft het gehele oordeel aan de Zoon gegeven, 23 opdat allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet, die Hem gezonden heeft.

24 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven.

Het oordelen ging dus van de Vader naar de Zoon en de Zoon laat het weer over aan het woord. Uiteindelijk zijn het dus ongelovigen die zichzelf veroordelen, want deze veroordelen zichzelf door het niet leven volgens het woord.

(Een wetenswaardigheidje is dat het woord voor 'oordeel' in het Grieks 'kriseos' is, waar ons woord 'crisis' vandaan komt. Een kredietcrisis zou je dus een oordeel op hebzucht kunnen noemen. Er zijn meerdere oordelen. Er is niet alleen een 'laatste oordeel', maar er zijn meerdere oordelen in het leven van een mens.)

Er valt nog veel meer over te zeggen. Het zou dus interessant zijn er uitgebreid studie naar te doen, want er staat nog veel meer over in de Bijbel. Ik ontdek er ook steeds meer over en ik heb ook nog geen voldoende sluitend antwoord gegeven met deze post.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank je wel. Interessante verklaring.

Ook cool dat dat ie zegt dat de blinden gaan zien.

Natuurlijk letterlijk bedoeld. Maar door dat wonder ging die persoon ook inzien dat Jezus de Christus, zoon van God is. Dit terwijl het zelvde wonder( modder op ogen) er voor zorgde dat de farizeen geslagen werden met geestelijke blindheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof inderdaad niet in een soort 'alverzoening'. Er staan teveel teksten in de Bijbel die erop wijzen dat er een onderverdeling tussen de mensen zal komen en dat de gelovigen naar de vreugde gaan en de ongelovigen naar het verdriet.

Inderdaad zal elke knie zich buigen, maar dat houdt in dat iedereen uiteindelijk Jezus gelijk moet geven en zal moeten toegeven dat ze er al die tijd naast gezeten hebben.

Maar liever heeft Jezus dat niet. Liever heeft Hij dat mensen nu al met Hem worden verzoend, zodat Hij een liefdevolle relatie met de mensen kan hebben en hen kan zegenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat het met de vuurdoop te maken heeft. De vuurdoop heeft denk ik te maken met een reiniging/heiliging in dit leven. Dit is iets wat de Heilige Geest doet. En God is liefde, dus dit is iets dat de Heilige Geest doet voor ons eigen bestwil en tot ons eigen zegen. Daardoor zullen we steeds meer veranderd worden en steeds meer op Hem gaan lijken.

Inderdaad is het nu mogelijk om gebrand te worden met eeuwig vuur, maar dit is niet Gods wil. Eeuwig vuur is bedoeld voor de duivel en zijn demonen en niet voor mensen. Maar ongelovigen zullen er wel belanden, omdat de duivel macht over hen heeft om hen in zijn val mee te nemen. Maar op dit moment kunnen mensen al zeker weten dat ze gered zijn, door Jezus aan te nemen als Redder.

Dat staat hier:

Rom. 10

9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; 10 want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier staat er ook het een en ander over. Als het over de Doop met Vuur gaat, gaat het in één adem ook over de Doop in de Heilige Geest. En dit heeft een veel grotere impact. Over de Doop in de Heilige Geest zou ik je veel kunnen vertellen, maar de term 'Doop in vuur' is voor mij ook een beetje vaag. Ik denk dat de Doop met vuur eigenlijk bijna samen gaat met de Doop in de Heilige Geest en dat het binnenste van de mens wordt gereinigd vóór het ontvangen van de Doop in de Heilige Geest.

Hier staat wat over het afwassen van zonden.

Hand 22,16

En nu, wat aarzelt gij nog? Sta op, laat u dopen en uw zonden afwassen, onder aanroeping van zijn naam.

1 Kor 6,11

En sommigen uwer zijn dat geweest. Maar gij hebt u laten afwassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd door de naam van de Here Jezus Christus en door de Geest van onze God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kan 't ook door elkaar?

Bijvoorbeeld dat bepaalde aspecten van iemands persoonlijkheid op verschillende tijdstippen worden veranderd?

En zijn deze dopen ook echt bewust te ervaren?

Ik ben zelf namelijk gedoopt met water & heb hierdoor geen bewust verschil ervaren.

Terwijl gezegd werdt; vanaf die dag is alles anders.

Natuurlijk heb ik wel de genade van God in mijn leven errvaren.

Maar dit is voornamelijk door de woorden van Christus & het geloof wat me geschonken is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof wel dat de Heilige Geest elke dag doorgaat met het heiligen van een gelovige en dat een gelovige op die manier steeds meer gaat veranderen en steeds meer op Jezus gaat lijken.

Ik denk dat de Doop in vuur en de Doop in de Heilige Geest in feite in één keer zijn te ervaren. Dit is enorme ervaring, ongeveer vergelijkbaar met de uitstorting van de Heilige Geest op de pinksterdag in Hand. 2.

De Doop in water kan voor verschillende mensen verschillend worden ervaren. Ik heb wel eens eerder van iemand gehoord dat 'ie weinig verschil merkte, maar ik merkte echt een enorm verschil.

Bij mij was de volgorde ook zo:

1a. Doop in vuur

1b. Doop in de Heilige Geest

2. Doop in water

1 en 2 waren bij mij enorm sterke ervaringen.

(Ik zou het rijtje ook nog kunnen uitbreiden:

1. Bekering en ontvangen van de Heilige Geest

2. Waterdoop

3. Doop in vuur en de Geest)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid