Spring naar bijdragen

HIV/AIDS: de zinloze plaag.


Aanbevolen berichten

Ik heb net een wandelingetje gemaakt en denk dat ik nog wel wat kan aanvullen in de TS. Een stukje over het belang van HIV-testen. Een van de overwegingen die ik o.a. maakte is het feit dat ik niet wil dat dit topic uitdraait op een nutteloze "Katholiek condoomverbod is volkerenmoord-discussie" o.i.d. daarom ben ik soms wat op de vlakte gebleven. Een momentje...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 67
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

"Om wat voor reden dan ook", interessante kanttekening.

Kunnen die redenen soms niet verklaard worden aan de hand van bepaalde Bijbelse Wetten?

Deze kan worden verklaard a.d.h.v. 1 Bijbelse wet: Heb God lief boven al en je naaste als jezelf.

Matth. 22

34 Toen de Farizeeën gehoord hadden, dat Hij de Sadduceeën tot zwijgen had gebracht, kwamen zij bijeen, 35 en één van hen, een wetgeleerde, vroeg, om Hem te verzoeken: 36 Meester, wat is het grote gebod in de wet? 37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu geloof ik in God, gedeeltelijk in de Bijbel, maar ik kan niet aanvaarden dat het geloof je behoedt voor dit soort onheil. Was dat wel zo, dan was Pater Damiaan nooit gestorven aan Lepra. Ik stel grenzen aan de Goddelijke Interventie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Admod note: Hoewel in afwachting van een punt waar MarinusCopy naartoe wil met dit topic is het niet de bedoeling dat dit uitloopt op een discussie over het al dan niet verantwoordelijk zijn van God voor ziektes. Wees dus een beetje lief voor elkaar, de kerk en voor God smile.gif .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In hoeverre ligt de verantwoordelijkheid van het toch wel sterk Katholieke leven in de Derde Wereld?

Dat ligt eraan; op zich is iemand die volgens de katholieke leer leeft heel veilig bezig. Ik denk wel dat de RKK realistisch moet blijven. Een groot deel van de katholieken doet het sexueel anders zeg maar. En dan zijn condooms onmisbaar denk ik. En hoewel dat gevoelig ligt bij sommige katholieken denk ik dat er wel een verantwoordelijkheid ligt.

Quote:
Als je de ziekte al als een 'straf van God' beschouwt, is genezing dan mogelijk/wenselijk?

Aangezien er nog geen greintje bewijs is voor de strafhypothese lijkt dat me een zinloze discussie. De ziekte treft trouwens ook mensen die er niets aan kunnen doen, en alleen al in die gevallen lijkt genezing me wenselijk..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Eventjes on-topic; wat ik nu alleen niet zo goed begrijp; krijg je áltijd aids als je besmet bent met hiv? Ik dacht namelijk van niet, maar uit t verhaal maak ik op van wel?

Een klein percentage van de mensen is compleet resistent en die kunnen het echt niet krijgen. Verder zijn er ook gevallen bekent van dragers van HIV die geen AIDS ontwikkelen voor decennia. Verder speelt de zeer lange latente periode een rol. Mensen sterven soms voor ze AIDS ontwikkelen.

En dan is er medicatie. Sommigen schatten dat het tot 50 jaar je leven kan rekken. En dan wordt het heel erg hypothetisch of AIDS zich zal ontwikkelen. Maar meestal leidt HIV-besmetting tot AIDS.

Edit: Heb het even nagezocht, maar het lijkt er idd op dat sommige mensen wel HIV+ zijn, maar het virus dusdanig onderdrukken dat het nooit tot AIDS komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat ligt eraan; op zich is iemand die volgens de katholieke leer leeft heel veilig bezig. Ik denk wel dat de RKK realistisch moet blijven. Een groot deel van de katholieken doet het sexueel anders zeg maar. En dan zijn condooms onmisbaar denk ik. En hoewel dat gevoelig ligt bij sommige katholieken denk ik dat er wel een verantwoordelijkheid ligt.

[...]

Aangezien er nog geen greintje bewijs is voor de strafhypothese lijkt dat me een zinloze discussie. De ziekte treft trouwens ook mensen die er niets aan kunnen doen, en alleen al in die gevallen lijkt genezing me wenselijk..

Ik kan je zeker wel volgen. Ik heb de houding van de RKK inzake condooms nooit echt goedgekeurd, maar ik kan het wel begrijpen. Met condooms stimuleer je immers net datgene wat zij willen voorkomen. Tot daar mijn begrip.

De strafhypothese kan nooit bewezen worden, in het geloof valt op zich bitter weinig te bewijzen. Maar ik ben zeker akkoord dat op deze basis geen constructief debat kan gehouden worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

MC, zoals je ziet kan dit topic alle kanten op. Ik zou dus toch erg graag een discussiepunt in je openingspost zien, zodat de rest van de gebruikers ook weten waar je naartoe wilt.

Ik heb er 1 geformuleerd die ik belangrijk genoeg vind om de discussie te verantwoorden, maar ik probeer er nog een paar bij te bedenken.


Samengevoegd:

Quote:

Ik snap de titel ook niet zo: welke plaag is er nu níet zinloos?

1 van de punten in mijn verhaal is het feit dat HIV-besmetting heel makkelijk te voorkomen is. Ik denk dat 99% van de besmettingen na globaal eind jaren 80 voorkomen had kunnen worden. Daarom is HIV/AIDS in mijn visie een stuk zinlozer dan bijvoorbeeld Malaria. Malaria kun je maar deels voorkomen. Gek genoeg wordt voor malariabestrijding wel vaak kosten noch moeite gespaard terwijl het bij HIV soms wel lijkt of mensen het erom doen. (Sterker nog sommigen doen het er zelfs om google maar op "bug hunters" )


Samengevoegd:

Quote:

Je kan zelfs prima samenleven met een HIV/AIDS patiënt, zonder intieme contacten en of per ongeluk bloedcontact zal je waarschijnlijk niet zelf geinfecteerd raken.

Ik beschouw HIV-positieven in mijn omgeving ook meer als chronisch zieken dan als iets anders. Door casual contact kun je het niet oplopen en door medicatie wordt de ziekte sowieso al minder besmettelijk meestal. Zelf in geval van ongelukjes met bloed is het risico nihil. Ter illustratie: als drugsgebruikers een naald delen dan wordt er niet zelden een beetje (besmet) bloed rechtstreeks in de ader gespoten en zelfs dan is de kans op besmetting relatief klein. (1% ongeveer)


Samengevoegd:

Quote:

Een land als Swaziland, nog erger : ruim 1 op 3 is geinfecteerd,

Dit is natuurlijk het grote schrikbeeld, en tevens ook een uitstekende illustratie van de potentie van HIV. In streken waar voorlichting/HIV-bewustzijn/adequaat medisch ingrijpen het af laat weten zit men met dit soort cijfers.

Als de epidemie een eeuw of zelfs een halve eeuw eerder was uitgebroken zaten we wellicht op de hele planeet met dergelijke cijfers. En dat is iets wat ik altijd in mijn achterhoofd hou. Het heeft nog steeds de potentie om de grootste epidemie te worden sinds de Zwarte Dood en die potentie valt of staat met hoe wij ermee omgaan.

Edit: een toevallig ontstane en zeer ongepaste knipoogsmiley verwijdert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wel apart dat zuidelijk Afrika vooral het bokje lijkt. Botswana, Lesotho, Nambibië, Swaziland, Zuid-Afrika, Zimbabwe, Zambia, het is één grote klont AIDS daar onder in Afrika. Dat moet voer voor onderzoekers zijn lijkt me. Wordt er bv in Congo, of in Somalië, zo veel beter voorgelicht?

Waarom dat zo is is niet helemaal duidelijk, een paar dingen die mee zouden kunnen spelen zijn:

- HIV ontstond in afrika, dus mensen daar hebben een soort voorspron.

- de stam van het virus zou agressiever kunnen zijn

- slechte leefomstandigheden werken niet mee.

- voorlichting pakt niet goed uit

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien dat Étoile daar iets over zou kunnen zeggen. Ik heb ook wel vaker van die fabeltjes gehoord die in sommige van die landen zouden heersen, waardoor Aids wel/niet zou ontstaan. Die verzinsels spelen onder andere in Zuid-Afrika. Mogelijk dat door culturele verschillen deze verhalen weer minder spelen in andere landen. Misschien dat in sommige meer Islamitische landen als Nigeria en Somalië ook de Koran een grotere rol speelt en minder de vreemde verhalen een grote rol spelen. Het zou ook kunnen dat de mannen in bv. Zuid-Afrika meer wisselende contacten hebben vanwege de cultuur en dat dat in landen met strengere Islamitische ideeën minder voorkomt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Misschien dat Étoile daar iets over zou kunnen zeggen. Ik heb ook wel vaker van die fabeltjes gehoord die in sommige van die landen zouden heersen, waardoor Aids wel/niet zou ontstaan. Die verzinsels spelen onder andere in Zuid-Afrika. Mogelijk dat door culturele verschillen deze verhalen weer minder spelen in andere landen. Misschien dat in sommige meer Islamitische landen als Nigeria en Somalië ook de Koran een grotere rol speelt en minder de vreemde verhalen een grote rol spelen. Het zou ook kunnen dat de mannen in bv. Zuid-Afrika meer wisselende contacten hebben vanwege de cultuur en dat dat in landen met strengere Islamitische ideeën minder voorkomt.

Ik heb me laten wijsmaken dat er in sommige delen van Afrika het geloof heerst dat AIDS genezen kan worden door seks te hebben met een maagd. Weet iemand of dat waar is? (Dat dat verhaal circuleert dus he, dat de inhoud niet waar is spreekt voor zich.) Ik kan me voorstellen dat zulke fabeltjes preventie wel heel moeilijk maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Misschien dat Étoile daar iets over zou kunnen zeggen. Ik heb ook wel vaker van die fabeltjes gehoord die in sommige van die landen zouden heersen, waardoor Aids wel/niet zou ontstaan. Die verzinsels spelen onder andere in Zuid-Afrika.

Klopt wel. Er is ondanks dat er in elk land wel voorlichtingscampagnes zijn bar weinig kennis onder de, met name, rurale bevolking. Tijdens de voorlichtingsmiddag waar ik in mee gedaan heb afgelopen zomer kwam zelfs iemand met het idee dat je van elkaars tandenborstel gebruiken Aids krijgt, of van een hand geven aan iemand met HIV of Aids. De link met seks wordt niet altijd gemaakt, terwijl dat toch de 'manier' is waarop de meeste besmettingen plaats vinden. Verder is het geloof in onder andere hekserij, ondanks dat ze christen zijn, nog groot en geloven veel mensen dat iemand met HIV of Aids behekst is en zijn bang ook behekst te worden. Soms zien mensen het dan dus niet zozeer als ziekte/virus maar als vloek die ook door inheemse gebruiken weer kan worden opgeheven. De ontwetendheid is in sommige gebieden nog bizar groot en het taboe wat op seksualiteit en de ziekte ligt is in veel landen helpt daar ook niet echt in mee.


Samengevoegd:

Van dat maagden verhaal heb ik ook wel eens gehoord inderdaad, maar ik weet niet waar dat precies vandaan komt smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het valt mij hoe dan ook op dat, Lesotho uitgezonderd, in Afrikaanse landen met een hoog percentage katholieken relatief weinig AIDS voorkomt. Misschien geldt zoiets ook voor landen met veel moslims. Maar in landen waar weinig moslims én weinig katholieken zijn, heb je weer heel veel protestanten. Vergeet niet dat Afrika veel religieuzer is en ook veel extremer in haar religieuze opvattingen, dan Europa. Daarnaast (ik weet dat ik hier wellicht een aanzet geef voor de zoveelste discussie over AIDS en de RKK, dat is niet mijn bedoeling) is het zo dat twee gelijktijdig optredende verschijnselen niet altijd ook inhouden dat er een verband is.

Ik denk dat dat inderdaad klopt. Ook het katholicisme en het protestantisme spelen uiteraard een positieve rol. Naast het christelijk geloof en de islam, spelen natuurgodsdiensten en cultuur een grote rol. Er zijn mensen die zich christen of moslim noemen, maar toch nog heel sterk andere godsdiensten en denkbeelden aanhangen. Daarnaast is het bv. ook zo dat in Zuid-Afrika de vrouwen vaak naar de kerk gaan, maar de mannen thuis blijven (en daar misschien wel dronken worden enzo). Daar bestaan vaak heel andere manieren van leven die voor ons heel vreemd zijn. Wij zouden de mannen daar heel vaak onverantwoordelijk noemen. Dit zijn vaak volwassen mannen die zich in onze ogen gedragen als losgeslagen pubers (zonder natuurlijk te willen generaliseren. Het gaat ook niet niet zozeer om de zakenmensen in Johannesburg, maar vaak de mensen in de arme wijken).

(Edit: een land als Nigeria is in het noorden meer islamitisch en in het zuiden meer christelijk.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus in Zuidelijk Afrika heerst een agressievere variant van HIV? Wist niet dat ook dat tot de mogelijkheden behoort. Is het dan ook een mogelijkheid dat de volkeren aldaar genetisch gezien vatbaarder zijn voor HIV?

Etoile is beter op de hoogte van HIV in de Derde wereld, maar deze kan ik wel kort beantwoorden. HIV heeft diverse variaties:

link

Sommige van deze variaties zijn minder besmettelijk en/of minder agressief. Er is ook een duidelijke geografische verspreiding van de verschillende subtypes. Dat zou een deel van de verklaring kunnen zijn. Het is echter geen vaststaand feit voor zo ver ik weet.

Genetisch gezien is er ook wel wat op te merken. Bij mensen van Noord-Europeaanse afkomst kom je relatief vaak de volgende mutatie tegen:

link

Deze mutatie beschermt je (deels) tegen bepaalde ziektes waaronder HIV. In Afrika is de mutatie zeldzaam. Conclusie getrokken? Niet direct. In Azie is de mutatie ook zeldzaam en daar heeft de epidemie op rusland en wat andere gebieden na ongeveer dezelfde impact als Europa.

Onderzoek naar dat soort factoren staat nog redelijk in kinderschoenen, en HIV is een virus met veel variaties, dus definitieve conclusies zijn er nog niet.

Toevoeging: ik ben niet zo goed in het lezen van engelse vaktaal, maar je kunt als je al HIV nog eens besmet raken met een andere stam. Dat maakt de ziekte nog gevaarlijker.

http://en.wikipedia.org/wiki/HIV_superinfection.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het valt mij hoe dan ook op dat, Lesotho uitgezonderd, in Afrikaanse landen met een hoog percentage katholieken relatief weinig AIDS voorkomt. Misschien geldt zoiets ook voor landen met veel moslims. Maar in landen waar weinig moslims én weinig katholieken zijn, heb je weer heel veel protestanten. Vergeet niet dat Afrika veel religieuzer is en ook veel extremer in haar religieuze opvattingen, dan Europa. Daarnaast (ik weet dat ik hier wellicht een aanzet geef voor de zoveelste discussie over AIDS en de RKK, dat is niet mijn bedoeling) is het zo dat twee gelijktijdig optredende verschijnselen niet altijd ook inhouden dat er een verband is.

Die correlatie bestaat inderdaad, en zou deels verklaarbaar kunnen zijn door RK visie op sex. Monogamie en abstinentie zijn zonder meer goede manieren om HIV-infectie te voorkomen. Er zouden ook andere katholieke zaken kunnen zijn die een rol zouden kunnen spelen. Bijvoorbeeld de katholieke traditie om een dikke vinger in de pap te hebben in de gezondheidszorg ter plaatse. En het zou ook iets totaal anders kunnen zijn. Of een combinatie van allerlei zaken.

Ik ben zelf wat behoudend in het verbinden van conclusies als het gaat om levenswijzen en HIV. Zo komt HIV bijvoorbeeld nauwelijks voor bij lesbiennes om maar een dwarsstraat in te slaan. Wat betreft het katholicisme: Spanje is bijv. de bescheiden katholieke uitschieter als het gaat om HIV-infecties in W. Europa.

In plaats van je te concentreren op levenswijze kun je denk ik beter met concrete zaken komen. Dus: geen sex, monogamie, condooms en het vermijden van bloed-bloed contact.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

HIV is dodelijk, HIV is makkelijk te voorkomen, HIV is onvoorspelbaar en dus is het onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om HIV de wereld uit te helpen.

Waarom? Ziekten en ander vervelends hoort gewoon bij het leven, AIDS is een probleem omdat het op zo'n grote schaal voorkomt maar zoals jij nu praat klink je een beetje als een inquisiteur. Je zou er baat bij hebben Huxley's Brave New World eens te lezen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid