Spring naar bijdragen

Rechtvaardiging OT


Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik zit eigenlijk met 2 vragen in één:

Wij zijn door Jezus gerechtvaardigd. Door zijn sterven en opstanding, zijn onze zonde vergeven, waardoor wij bij God kunnen komen en daardoor zijn we dus gerechtvaardigd.

Maar hoe zit het dan met de mensen uit het Oude Testament? Die zijn niet 'betrokken' bij Jezus dood en opstanding..

Hoe worden die dan gerechtvaardigd?

Ooit vertelde iemand me dat die mensen (voor Jezus komst) in de Hemel konden komen, als ze de wet gericht naleefden, maar dat is toch niet eerlijk? Ik dacht dat Jezus bij ons kwam omdat de mens zondig was. (Zich niet aan de wet en Gods woord hield?) Die mensen maken toch minder kans om bij God te mogen komen dan?

(Excuses voor de slecht geforumuleerde vraag. Ik wist niet goed hoe ik het duidelijker moest formuleren, hopelijk snappen jullie wat ik bedoel.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Door geloof worden mensen gerechtvaardigd.

De Israëlieten geloofden in het offer van dieren, waardoor hun zonden werden weggenomen en op dieren kwam.

Christenen geloven in het Offer van Jezus Christus, waardoor zonden zijn weggenomen en op Jezus Christus zijn gekomen.

Hebr. 9

11 Maar Christus, opgetreden als hogepriester der goederen, die gekomen zijn, is door de grotere en meer volmaakte tabernakel, niet met handen gemaakt, dat is, niet van deze schepping, 12 en dat niet met het bloed van bokken en kalveren, maar met zijn eigen bloed, eens voor altijd binnengegaan in het heiligdom, waardoor Hij een eeuwige verlossing verwierf.

Jac. 2

23 en het schriftwoord werd vervuld, dat zegt: Abraham geloofde God en het werd hem tot gerechtigheid gerekend, en hij werd een vriend van God genoemd.

Gal 3,11

En dat door de wet niemand voor God gerechtvaardigd wordt, is duidelijk; immers, de rechtvaardige zal uit geloof leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo,

Ik zit eigenlijk met 2 vragen in één:

Wij zijn door Jezus gerechtvaardigd. Door zijn sterven en opstanding, zijn onze zonde vergeven, waardoor wij bij God kunnen komen en daardoor zijn we dus gerechtvaardigd.

Maar hoe zit het dan met de mensen uit het Oude Testament? Die zijn niet 'betrokken' bij Jezus dood en opstanding..

Hoe worden die dan gerechtvaardigd?

Ooit vertelde iemand me dat die mensen (voor Jezus komst) in de Hemel konden komen, als ze de wet gericht naleefden, maar dat is toch niet eerlijk? Ik dacht dat Jezus bij ons kwam omdat de mens zondig was. (Zich niet aan de wet en Gods woord hield?) Die mensen maken toch minder kans om bij God te mogen komen dan?

De mensen die vóór Jezus in vriendschap met God zijn overleden, kwamen 'op dat moment' niet in de hemel terecht. Wij geloven echter (zie de apostolische geloofsbelijdenis) dat Jezus is nedergedaald ter helle. Uit dat dodenrijk heeft hij de rechtvaardigen die Hem waren voorgegaan bevrijd. Hij heeft voor hen de poorten van de hemel geopend.

Om met de woorden van de Catechismus van de Katholieke Kerk te spreken (CKK 634 en 635): "'Het evangelie is ook aan gestorvenen verkondigd...' (1 Petr. 4,6). De nederdaling ter helle is de volledige vervulling van de evangelische aankondiging van het heil. Zij is de allerlaatste fase van de messiaanse zending van Jezus. Deze fase is zeer beperkt in de tijd, maar strekt zich ontzettend ver uit wat haar werkelijke betekenis betreft. Zij leert dat het verlossingswerk zich uitbreidt tot alle mensen van alle tijden en van alle plaatsen, want allen die zijn gered, hebben immers deel gekregen aan de verlossing.

Christus is dus nedergedaald in de diepte van de dood, opdat 'de doden de stem van Gods Zoon zullen horen en die haar horen, zullen leven'(Joh. 5, 25). Jezus, 'de leidsman ten leven' (Hand. 3, 15) heeft 'door zijn dood de vorst van de dood, de duivel, onttroond en hen die door de vrees voor de dood heel hun leven aan onvrijheid onderworpen waren, bevrijd' (Heb. 2, 14-15). Voortaan heeft de verrezen Christus 'de sleutels van de dood en het dodenrijk' (Apok. 1, 18) en 'buigt bij de naam van Jezus zich iedere knie in de hemel, op aarde en onder de aarde' (Fil. 2,10)."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Christus is dus nedergedaald in de diepte van de dood, opdat 'de doden de stem van Gods Zoon zullen horen en die haar horen, zullen leven'(Joh. 5, 25).

Is dit niet een beetje uit de context gehaald? Want als ik de bijbehorende tekst lees, dan komt het meer tot me over dat, het gaat over de wederkomst van Jezus.., dat de doden dan zullen opstaan.

Maar ik kan er ook naast zitten natuurlijk..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is niet zozeer uit de context gehaald, het is meer de katholieke traditie. Binnen de gereformeerde traditie wordt niet geloofd dat Jezus in een soort van dodenrijk is geweest om daar mensen te bevrijden. In die kringen vat men bij 'nedergedaald ter helle' dat Jezus Christus in het graf gedaald is én echt dood is geweest. Daarnaast nog de notie dat Hij 'de helse pijnen' heeft doorstaan en overwonnen.

Wat betreft de rechtvaardiging voor het offer in de tijd.. Dat weet ik niet goed, ik geloof wel in een dodenrijk maar dan als voorportaal van het eeuwige vuur, de vernietiging. Ik geloof dat de mensen die begrepen waren in Christus offer na hun dood direct bij en in God zijn, ongeacht het tijdstip van overlijden.

Naar mijn weten staat er ergens in de Bijbel dat het Lam van eeuwigheid geslacht is, ik zie het sterven van Christus dan ook meer als 'Zichtbaarstelling'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:

Hallo,

Ik zit eigenlijk met 2 vragen in één:

Wij zijn door Jezus gerechtvaardigd. Door zijn sterven en opstanding, zijn onze zonde vergeven, waardoor wij bij God kunnen komen en daardoor zijn we dus gerechtvaardigd.

Maar hoe zit het dan met de mensen uit het Oude Testament? Die zijn niet 'betrokken' bij Jezus dood en opstanding..

Hoe worden die dan gerechtvaardigd?

Onder het oude verbond kwam men na de dood in het dodenrijk en later zei Jezus tegen Petrus in Mat 16,18 dat de poorten van dat dodenrijk de gemeente niet zouden kunnen overweldigen. Dat betekent dus dat de christenen het dodenrijk nooit zouden zien.

Nu, we lezen in Openbaring 20 vers 13 tot 14 dat de levenden en de doden werden geoordeeld en vervolgens werd het dodenrijk samen met de dood in de vuurpoel gegooid. Na de komst van Jezus had het dodenrijk de langste tijd dus gehad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo,

Ik zit eigenlijk met 2 vragen in één:

Wij zijn door Jezus gerechtvaardigd. Door zijn sterven en opstanding, zijn onze zonde vergeven, waardoor wij bij God kunnen komen en daardoor zijn we dus gerechtvaardigd.

Maar hoe zit het dan met de mensen uit het Oude Testament? Die zijn niet 'betrokken' bij Jezus dood en opstanding..

Hoe worden die dan gerechtvaardigd?

Misschien ook al door Christus? Als het ware gerechtvaardigt door een vooruitgrijpen naar Christus?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid