Spring naar bijdragen

De 10 geboden


Aanbevolen berichten

Hey allemaal,

Vanavond een preekbespreking gehad!

Was heel mooi en de vragen waren heel goed om over na te denken!

Ik wil graag horen wat jullie als antwoord op deze vragen hebben! Zeker omdat er verschillende antwoorden uit kwamen!

Ook veel persoonlijke situaties! Soms was het moeilijk om zo'n sitiatie te formuleren, maar het gaf wel duidelijkheid aan wat je bedoelde!

Ik wil jullie vragen om deze vragen in te vullen, omdat ik graag wil weten hoe jullie daar over denken. En waarom je zo denkt.

Per mail mag ook, omdat ik me kan voorstellen dat je soms met een persoonlijke situatie iets duidelijker kan maken, maar niet wil dat iedereen dat leest knipoog_dicht.gif

Alvast bedankt smile.gif

Gespreksvragen Preekbespreken 20 september 2009

Thema: Het doel van de geboden n.a.v. 1 Timotheüs 1: 1 t/m 8.

1 Timotheüs 1: 1 t/m 8:

1 Paulus, een apostel van Jezus Christus, naar het bevel van God, onze Zaligmaker, en de Heere Jezus Christus, Die onze Hoop is, 2 Aan Timotheüs, mijn oprechte zoon in het geloof; genade, barmharitgheid, vrede zij u van God, onze Vader, en Christus Jezus, onze Heere. 3 Gelijk ik u vermaand heb, dat gij te Efeze zoudt blijven, toen ik naar Macedonië reisde, zo vermaan ik het u nog, opdat gij sommigen beveelt geen andere leer te leren; 4 Noch zich te begeven tot fabels en eindeloze geslachtsrekeningen, welke meer twistvragen voortbrengen dan stichting Gods, die in het geloof is. 5 Maar het einde van het gebod is liefde uit een rein hart, en uit een goed geweten, en uit een ongeveinst geloof. 6 Waarvan sommigen afgeweken zijnde, zich gewend hebben tot ijdel spreken; 7 Willende leraars der wet zijn, niet verstaande, nocht wat zij zeggen, noch wat zij bevestigen. 8 Doch wij weten, dat de wet goed is, zo iemand die wettig gebruikt;

1) Welke plaats hebben de geboden van God in jouw leven? Vind jij ze beknellend of juist niet?

2) Stel je voor dat je aan iemand die niet gelooft heel kort uit zou moeten leggen wat het doel van de geboden is, hoe zou je dat dan doen?

3) Door vruchteloze discussies kan soms in de christelijke gemeente de aandacht van Christus afgeleid worden, Hoe moeten we daarmee omgaan?

4) Waarom is het zo belangrijk dat je de geboden van de Heere van harte zou moeten willen houden en niet alleen uit dwang?

5) Op welke manieren kun je ervoor zorgen dat je geweten niet gaat spreken?

6) Als je tot God bidt en je zonden belijdt, kun je dan ook concrete zonden noemen van de afgelopen dag?

7) Wat is het verschil tussen Bijbelse zelfkennis (zondekennis) en een negatief zelfbeeld?

8) Liefde vanuit een gezuiverd hart, een goed geweten en een oprecht geloof. Dat is het doel van de geboden. Hoe kun je bij jezelf nagaan of dit bij jou van binnen leeft?

9) Heb je wel een ervaren dat je werd aangeraakt door de Heilige Geest, door middel van een preek, persoonlijke Bijbelstudie, gebed, een lied enz? Zo niet, verlang je daarnaar?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

1) Welke plaats hebben de geboden van God in jouw leven? Vind jij ze beknellend of juist niet?

Ik ken eigenlijk alleen het grote gebod en dat is niet knellend maar wel confronterend.

Quote:
2) Stel je voor dat je aan iemand die niet gelooft heel kort uit zou moeten leggen wat het doel van de geboden is, hoe zou je dat dan doen?

Ik zou hier ook de korte versie nemen.

Quote:
3) Door vruchteloze discussies kan soms in de christelijke gemeente de aandacht van Christus afgeleid worden, Hoe moeten we daarmee omgaan?

Korte metten mee maken maar helaas is het erg menselijk om geen duimbreed toe te geven.

Quote:
4) Waarom is het zo belangrijk dat je de geboden van de Heere van harte zou moeten willen houden en niet alleen uit dwang?

Omdat je geloof blijkt uit je daden, zonder daden is je geloof dood.

Quote:
5) Op welke manieren kun je ervoor zorgen dat je geweten niet gaat spreken?

Niet.

Quote:
6) Als je tot God bidt en je zonden belijdt, kun je dan ook concrete zonden noemen van de afgelopen dag?

Dat hangt af wat ik uitgevreten heb op een dag.

Quote:
7) Wat is het verschil tussen Bijbelse zelfkennis (zondekennis) en een negatief zelfbeeld?

Bijbelse zelfkennis in deze definitie is dat je het van Heer verwacht een negatief zelfbeeld dat je niets en van niemand iets verwacht.

Quote:
8) Liefde vanuit een gezuiverd hart, een goed geweten en een oprecht geloof. Dat is het doel van de geboden. Hoe kun je bij jezelf nagaan of dit bij jou van binnen leeft?

Niet, alleen de Geest kan het je laten merken.

Quote:
9) Heb je wel een ervaren dat je werd aangeraakt door de Heilige Geest, door middel van een preek, persoonlijke Bijbelstudie, gebed, een lied enz? Zo niet, verlang je daarnaar?

Ja dat heb ik wel eens ervaren en nee ik verlang er niet naar: als het er is, is het goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
1) Welke plaats hebben de geboden van God in jouw leven? Vind jij ze beknellend of juist niet?

De tien geboden zijn gegeven door God omdat de mensheid niet wist hoe ze God moesten dienen, op die manier kijk ik ook naar de geboden. Wij mensen weten niet meer hoe we God moeten dienen, daarom gaf God ons geboden, wetten om die te doen uit dankbaarheid. Het gaat niet zozeer om wat niet mag, maar wat wel mag, wat de ideeën zijn..

Je hebt 'de vrijheid om trouw te zijn, om een vrouw of man te trouwen en daarmee te leven tot in lengte van jaren', je hebt de vrijheid om God te dienen zoals Hij beschreven staat en hebt daar geen beelden voor nodig' knipoog_dicht.gif

Quote:
2) Stel je voor dat je aan iemand die niet gelooft heel kort uit zou moeten leggen wat het doel van de geboden is, hoe zou je dat dan doen?

Eigenlijk al een beetje gezegt natuurlijk. Christus is voor ons gestorven en wij dienen Hem in vrijheid en in dankbaarheid. Christus heeft de wet volbracht, niet afgeschaft. Gods dienst is een liefde dienst en in een liefdesrelatie zijn er dingen die je laat.

Quote:
3) Door vruchteloze discussies kan soms in de christelijke gemeente de aandacht van Christus afgeleid worden, Hoe moeten we daarmee omgaan?

Altijd weten dat we de vrijheid van een christen hebben. We hoeven het niet eens te zijn we moeten elkaar er niet om veroordelen (uiteraard binnen de grenzen van je gemeente, sommige dingen kunnen in bepaalde gemeenten wel en in andere niet).

Quote:
4) Waarom is het zo belangrijk dat je de geboden van de Heere van harte zou moeten willen houden en niet alleen uit dwang?

Omdat je dan Christus opnieuw kruisigt én dat is geen liefde tot God, maar tot de Wet.

Quote:
5) Op welke manieren kun je ervoor zorgen dat je geweten niet gaat spreken?

Door vaak genoeg de zonden te doen waarbij je concientie ging spreken. Wij noemen dat altijd 'een toegeschroeide concientie'.

Quote:
6) Als je tot God bidt en je zonden belijdt, kun je dan ook concrete zonden noemen van de afgelopen dag?

Soms. Het zijn nog vaker dingen die ik juist niet gedaan heb.

Quote:
7) Wat is het verschil tussen Bijbelse zelfkennis (zondekennis) en een negatief zelfbeeld?

Waar zondebesef jaagt een zondaar tot Christus, een negatief zelfbeeld vlucht niet naar Christus maar blijft in zichzelf.

Quote:
8) Liefde vanuit een gezuiverd hart, een goed geweten en een oprecht geloof. Dat is het doel van de geboden. Hoe kun je bij jezelf nagaan of dit bij jou van binnen leeft?

Door zelfbeproeving of zelfonderzoek. De werking van de Geest geeft vruchten, die kun jezelf ook zien.

Quote:
9) Heb je wel een ervaren dat je werd aangeraakt door de Heilige Geest, door middel van een preek, persoonlijke Bijbelstudie, gebed, een lied enz? Zo niet, verlang je daarnaar?

Ja en ik verlang er naar smile.gif

      

Hoe zoet zijn uw woorden voor mijn gehemelte, zoeter dan honing voor mijn mond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1) Welke plaats hebben de geboden van God in jouw leven? Vind jij ze beknellend of juist niet?

Ik leef ernaar. En beknellend, neu. Ik vind ze vooral logisch. Ook toen ik niet-christelijk was, was ik het met het overgrote deel van de 10 geboden eens.

2) Stel je voor dat je aan iemand die niet gelooft heel kort uit zou moeten leggen wat het doel van de geboden is, hoe zou je dat dan doen?

De geboden zijn de moraalregels van het Christendom die door God ingesteld en ingegeven zijn in de mens. De mens is van nature gemaakt om ze te volgen, echter door de zondeval lukt dat niet altijd.

3) Door vruchteloze discussies kan soms in de christelijke gemeente de aandacht van Christus afgeleid worden. Hoe moeten we daarmee omgaan?

Door Hem te blijven eren en vieren in de wekelijkse Mis. De Mis is geen discussieplek maar een feest. De theoloog uithangen tijdens Zijn feest moet je niet doen. Wanneer je die tijd gereserveerd hebt kan je in de rest van je tijd wel na gaan denken over wat God's wil is. En dat moet ook altijd je uitgangspunt zijn voor een discussie: Wat wil God?

4) Waarom is het zo belangrijk dat je de geboden van de Heere van harte zou moeten willen houden en niet alleen uit dwang?

Omdat een relatie uit angst een ongezonde relatie is. Een relatie uit liefde daarentegen is een geweldige relatie.

5) Op welke manieren kun je ervoor zorgen dat je geweten niet gaat spreken?

verbaasd.gif Je geweten móet juist spreken. Hoe kan je er achter komen wat God's wil is zónder dat je je geweten laat spreken? De Bijbel bevat die Wil wel maar staat zo opgeschreven dat het ontzettend multi-interpretabel is..

6) Als je tot God bidt en je zonden belijdt, kun je dan ook concrete zonden noemen van de afgelopen dag?

Ojawel. Wat niet wil zeggen dat ik geloof dat ze door ze te benoemen dan ook direct vergeven zijn. Daar hebben we de Biecht voor.

7) Wat is het verschil tussen Bijbelse zelfkennis (zondekennis) en een negatief zelfbeeld?

Een negatief zelfbeeld is negatief over jezelf als persoon denken. Zondekennis is negatief over je zonden denken.

8) Liefde vanuit een gezuiverd hart, een goed geweten en een oprecht geloof. Dat is het doel van de geboden. Hoe kun je bij jezelf nagaan of dit bij jou van binnen leeft?

Pff... Kan je dat? nosmile.gif Ik weet niet. Misschien door de vruchten van je geloof?

9) Heb je wel een ervaren dat je werd aangeraakt door de Heilige Geest, door middel van een preek, persoonlijke Bijbelstudie, gebed, een lied enz?

Jep. Vooral tijdens de Communie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
1) Welke plaats hebben de geboden van God in jouw leven? Vind jij ze beknellend of juist niet?

Ze zijn een richtlijn voor een gelukkig leven, in verbondenheid met God en je naaste. Uiteindelijk zijn ze een bron van vrijheid.

Quote:
2) Stel je voor dat je aan iemand die niet gelooft heel kort uit zou moeten leggen wat het doel van de geboden is, hoe zou je dat dan doen?

Leven met God en je naasten en zo een bijzonder aangenaam, vriendelijk en geduldig persoon worden.

Quote:
3) Door vruchteloze discussies kan soms in de christelijke gemeente de aandacht van Christus afgeleid worden, Hoe moeten we daarmee omgaan?

Er meer leren leven dat zolang er geen centraal leergezag binnen de Kerk is dan een multi-interpretabele bijbel, je dan eindeloze discussies kunt en zult krijgen.

Overigens is discussie juist heel gezond; het jodendom is een geloof van discussie en in de Schrift lees je over geloofshelden die zelfs met God in discussie gingen en Hem soms nog overtuigden ook van hun standpunten. Zolang de discussie maar niet om gelijk halen gaat, maar om de vraag hoe met God op weg te gaan.

Quote:
4) Waarom is het zo belangrijk dat je de geboden van de Heere van harte zou moeten willen houden en niet alleen uit dwang?

Je wordt er uiteindelijk gelukkiger van. Hier en in het hiernamaals. Ook vormen deze geboden een belangrijke handreiking voor gewetensonderzoek.

Quote:
5) Op welke manieren kun je ervoor zorgen dat je geweten niet gaat spreken?

Je geweten behoort juist te spreken. Maar als je bedoeld dat je geweten niet gaat knagen, dan rest je enkel er goed naar te luisteren, te blijven bidden en eventueel te spreken met een geestelijk leidsman over wat je bezighoudt in het geloof.

Quote:
6) Als je tot God bidt en je zonden belijdt, kun je dan ook concrete zonden noemen van de afgelopen dag?

Ja. En als zonden te erg zijn of als kleine zonden te lang aanhouden, dan ga ik ermee naar de priester.

Quote:
7) Wat is het verschil tussen Bijbelse zelfkennis (zondekennis) en een negatief zelfbeeld?

Christelijke zelfkennis is dat je niet aan jezelf denkt, maar je op juiste wijze enkel bezighoudt met God en je naasten. Je treurt om je zonden, probeert ze met Gods hulp te vermijden, bent dankbaar voor het goede dat je mag doen, maar hebt verder geen beeld van jezelf.

Bij een negatief zelfbeeld ben je zo druk met jezelf bezig, dat je Gods liefde vergeet en dat je vergeet dat er ook mensen zijn die jou nodig hebben, net zoals jij ook mensen nodig hebt, al woon je geheel alleen.

Quote:
8) Liefde vanuit een gezuiverd hart, een goed geweten en een oprecht geloof. Dat is het doel van de geboden.

Kijk eens aan, eigenlijk weet je dus al waarom het goed is de geboden te onderhouden. knipoog_dicht.gif

Hoe kun je bij jezelf nagaan of dit bij jou van binnen leeft?Door gewetensonderzoek (waarbij die tien geboden dus erg leerzaam zijn!), het dagelijks gebed, het regelmatig bijwonen van de Mis en door aan God uiteindelijk het oordeel te laten.

Quote:
9) Heb je wel een ervaren dat je werd aangeraakt door de Heilige Geest, door middel van een preek, persoonlijke Bijbelstudie, gebed, een lied enz? Zo niet, verlang je daarnaar?

Ik heb weleens emotionele ervaringen gehad ja, zeker toen ik de heilige Geest daadwerkelijk ontving. Maar ook als ik die ervaringen niet heb, weet ik mij tijdens elke Mis geraakt door Christus en spreekt Christus door mij in het dagelijks gebed.

Ik verlang niet per se naar ervaringen, maar verlang ernaar het goede te doen, hoe dan ook. Als ik iets moois ervaar, dan is dat mooi meegenomen, en zo niet, dan weet ik dat God er wél is en dat is mij dan al voldoende.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

1) Welke plaats hebben de geboden van God in jouw leven? Vind jij ze beknellend of juist niet?

Ze zijn een samenvatting van de morele basis die mijn ouders me hebben bijgebracht, en die ik mijn kinderen probeer bij te brengen.

Quote:
2) Stel je voor dat je aan iemand die niet gelooft heel kort uit zou moeten leggen wat het doel van de geboden is, hoe zou je dat dan doen?

1. De natuurwet is ingeschreven door de Schepper in het hart van iedere mens, waardoor hij in staat is om het goede en het kwade te onderscheiden.

2. De Tien Geboden bevestigen en verhelderen de natuurwet.

3. De Tien Geboden zijn een voorbereiding op het ontvangen van de Evangelische wet.

4. De Evangelische wet is te vinden in heel het leven en het onderricht van Christus en de apostelen: Het gebod om God en de naaste te beminnen en elkaar lief te hebben zoals Christus ons heeft lief gehad.

(bron: euro-catechismus)

Quote:
3) Door vruchteloze discussies kan soms in de christelijke gemeente de aandacht van Christus afgeleid worden, Hoe moeten we daarmee omgaan?

Het is niet de discussie die vruchteloos is, het is de voedingsbodem waarin ze landt die vruchtbaar of vruchteloos is.

Quote:
4) Waarom is het zo belangrijk dat je de geboden van de Heere van harte zou moeten willen houden en niet alleen uit dwang?

Het is onmogelijk de Evangelische wet te houden als het niet van harte is. De Tien Geboden hebben geen afzonderlijke betekenis meer.

Quote:
5) Op welke manieren kun je ervoor zorgen dat je geweten niet gaat spreken?

Geen idee, want ik snap de vraag niet.

Quote:
6) Als je tot God bidt en je zonden belijdt, kun je dan ook concrete zonden noemen van de afgelopen dag?

Ja, anders heeft het belijden van je zonden geen betekenis wmb.

Quote:
7) Wat is het verschil tussen Bijbelse zelfkennis (zondekennis) en een negatief zelfbeeld?

precies wat de woorden al zeggen, het verschil tussen kennis en beeld.

Quote:
8) Liefde vanuit een gezuiverd hart, een goed geweten en een oprecht geloof. Dat is het doel van de geboden. Hoe kun je bij jezelf nagaan of dit bij jou van binnen leeft?

Dat is niet het doel van de geboden.

Quote:
9) Heb je wel een ervaren dat je werd aangeraakt door de Heilige Geest, door middel van een preek, persoonlijke Bijbelstudie, gebed, een lied enz? Zo niet, verlang je daarnaar?

ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onze antwoorden als groep:

1) Welke plaats hebben de geboden van God in jouw leven? Vind jij ze beknellend of juist niet?

We zijn er dagelijks mee bezig en proberen ons eraan te houden, hoe moeilijk het ook is. Het kan in sommige situaties wel beknellend zijn, omdat het dan in strijd staat met wat jij wil.

2) Stel je voor dat je aan iemand die niet gelooft heel kort uit zou moeten leggen wat het doel van de geboden is, hoe zou je dat dan doen?

Zoals de overheidswetten voor jou en mij zijn, zo zijn de 10 geboden Gods wetten voor ons. Met andere woorden, jij hoort je aan die wetten te houden, wij aan Gods wetten, maar dan wel uit "vrije" wil.

3) Door vruchteloze discussies kan soms in de christelijke gemeente de aandacht van Christus afgeleid worden, Hoe moeten we daarmee omgaan?

Stoppen met de discussie, alles aan de kant leggen. Samen gaan bidden of een psalm/lied zingen om rust te krijgen. Daarna rustig gaan bespreken waar hadden we het ook alweer over, was het nuttig waar we het over hadden?

4) Waarom is het zo belangrijk dat je de geboden van de Heere van harte zou moeten willen houden en niet alleen uit dwang?

Als je wil leven naar de Heere, wil je ook van harte leven naar Zijn wetten.

5) Op welke manieren kun je ervoor zorgen dat je geweten niet gaat spreken?

Door bescherming aan God te vragen. En je eigen af te vragen of God op die plek aanwezig wil zijn. En als jij op die plek waar je bent opeens voor God moet verschijnen, kun je dat dan?

6) Als je tot God bidt en je zonden belijdt, kun je dan ook concrete zonden noemen van de afgelopen dag?

Veel zonden wel, maar lang niet allemaal, omdat we ook zonden doen, waarvan we niet eens meer weten dat het zonden zijn.

7) Wat is het verschil tussen Bijbelse zelfkennis (zondekennis) en een negatief zelfbeeld?

Bij Bijbelse zelfkennis kun je nog aan God vragen of Hij je wil helpen. Bij negatief zelfbeeld bouw je een muur om je heen, waar niemand meer bij past. Ook God niet, alleen jij past erin!

8) Liefde vanuit een gezuiverd hart, een goed geweten en een oprecht geloof. Dat is het doel van de geboden. Hoe kun je bij jezelf nagaan of dit bij jou van binnen leeft?

Hoe een situatie verloopt, wat je in die situatie doet en zegt met betrekking tot God.

9) Heb je wel een ervaren dat je werd aangeraakt door de Heilige Geest, door middel van een preek, persoonlijke Bijbelstudie, gebed, een lied enz? Zo niet, verlang je daarnaar?

Ja, een situatie, een psalm, een preek. En ook verlangen we ernaar!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid